Henry,
dat van dat breder publiek is een goed argument.
Had ik niet aan gedacht.
Maar (ik kan het niet laten) wat (?) overdreven gezegd, de HF-sectie bestaat uit dit topic en wat FM bugs.

Dat RF breedbandig is, is een zegen. ;)

PS
ik ben zelf moderator op http://www.hamforum.nl/
Erg gemakkelijk en erg klein, leuk forum. (o.a. dankzij Fred)

PS2
nu ik toch bezig ben. Is er ooit overwogen om hier de HF-sectie te veranderen in RF-sectie?

Daar ben ik ook moderator, Rene ik had er nog wat over de bolometer gepost maar na de forum-update komen notificaties denk ik niet meer.

Wat voor idee had je Henry. Een goed nabouwbaar project zou ook een goed idee zijn. Kan ook op afdelingen gepromoot worden ter bevordering van zelfbouw (en ik heb geen twee meter set die werkt ;-) ) Wordt een tranceiver of optie tot...

Wat mij ook wel eens leuk lijkt, is een 2 meter ontvangertje voor de plaatselijke repeater. Maar dan echt heel simpel, met maar één MF van slechts 600 kHz.
Waarom? Om die oscillator ook meteen als zendsignaal te kunnen gebruiken.
Dat is trouwens lang geleden wel eens vertoond. Dat toestelletje was niet zo'n succes, omdat de oscillator ook in de stand ontvangst, hinderlijk hoorbaar bleef in de omgeving en dus ook via de repeater. De mixer lekte teveel richting antenne. Voortrapje misschien?

Een 2m ontvanger(tje) is te doen. Maar wat voor een eisen/wensen stellen we aan het ontwerp?
FET geeft al aan dat het simpel moet zijn.
- Dead bug methode of print?
- uitlezing LCD ?
- gemakkelijk te bouwen?
- ?

Ik dacht eerlijk gezegd nog zelfs aan een kristalletje. Eén van de zendkristallen die nog rondzwerven uit het TR7200G1) tijdperk, bijvoorbeeld.
Zoiets zou zelfs dead-bug nog wel kunnen. Het plankje (met schotjes desnoods) zou later in een netter kastje gepoot kunnen worden.
1) en dergelijke :)

Met excuus, kennelijk in het verkeerde topic gepost ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (85%)]

Op 25 augustus 2009 22:52:28 schreef rbeckers:
Maar (ik kan het niet laten) wat (?) overdreven gezegd, de HF-sectie bestaat uit dit topic en wat FM bugs.

Helaas is dat ook zo, en probeer algemene HF zaken meer in de picture te brengen.

PS
ik ben zelf moderator op http://www.hamforum.nl/
Erg gemakkelijk en erg klein, leuk forum. (o.a. dankzij Fred)

Ik ken het, via de linkjes van Fred maar heb er verder nog niet veel op gelezen.

PS2
nu ik toch bezig ben. Is er ooit overwogen om hier de HF-sectie te veranderen in RF-sectie?

Ik dacht het niet, HF is imo een wat algemenere benaming.

De 2m ontvanger:
-vrijloop via varicapafstemming
-pre-amp met een mosfetje
-NE602 mixer
-MF trapje met een torretje
-smal MF filter, ik heb nog een 15kHz breed 10.7MHz kristalfilter liggen (standaard verkrijgbaar).
-Detectie met een simpele FM detector, TDA7000/CA3089
-LM386 audio.

De afstemming met PLL en uitlezing zou handiger zijn maar dat is nog even uitzoeken TSA5511/SAA1057 plus PIC.

Op 27 augustus 2009 19:23:11 schreef Henry S.:
[...]
Ik dacht het niet, HF is imo een wat algemenere benaming.

De 2m ontvanger:

pssst: 2m is geen HF meer... ;-)

3 meter ook niet en toch blijven er topics over komen dus het HF noemen heeft niet geholpen ;-)

Bonjour mes amis de la Radio.

Je suis retour d'une bonne vacance au Normandie et Bretagne avec beaucoup de soleil et un très petit peu de pluie.

Bij de landings-stranden in Normandië verschillende musea bezocht waar ik zelfs vrij uitgebreide en complete opstellingen tegenkwam van USA radio apparatuur uit WWII. 19-Sets, BC611 Handy Talkie, enz. dus toch nog een klein beetje met radio bezig geweest. Ook een bezoek gebracht aan "Cimetière américain" bij Omaha Beach. Dit is erg indrukwekkend. Verder lekker in Bretagne rondgehobbeld tussen Koning Arthur's legende, Keltische invloeden, oude dorpjes en enorme Atlantische stranden.

Ik zal de komende tijd eerst eens gaan bijlezen, o.a. Fred zijn VNA is vergevorderd/klaar. Verder een nieuw uiterlijk voor het forum, ik zag dat er al een heel topic loopt over het nieuwe uiterlijk. De editor is er in ieder geval op vooruit gegaan met de mogelijkheid eenvoudig plaatjes en bijzondere tekens in te voegen.

Ik had geen HF mee naar Frankrijk, wel 2/70 porto, maar de Franse repeaters zijn heel erg stil. Geen verbindingen gemaakt dus.

De 26e de Lichtmis, we treffen elkaar daar wel weer.

gr. Mans

Op 18 augustus 2009 19:35:55 schreef WoeLiMaster:
[...]

Ik zie die 10dB verzwakkers van mini-circuits voor 20 euro op ebay staan. Ik ga er i.i.g. een bestellen want daar zal ik me al een stuk veiliger bij voelen.

[...]

Woeli, Ga jij naar de Lichtmis radiomarkt de 26e september? Ik heb evt. wel een paar verzwakkers voor je (3, 6, 10 en 20 dB) Zijn gelijk aan onderstaand type maar dan van Radiall i.p.v. Suhner. Specs. 50 Ohm, DC-1Ghz, max. 0,5 W.

Ik zal ze in m'n tas doen dan krijg je ze als we elkaar treffen.

http://www.mjs-electronics.se/images/Attenuat/691001a.jpg

@Hugo: Je hebt mij helemaal blij gemaakt met die links naar Sir Douglas Hall ontwerpen. Weer veel leesplezier de komende tijd...

Ja Mans, WoeLi gaat ook naar de lichtmis en verzwakkers zijn ook nooit weg ;)

En zeker van radial, dat is goed spul. Ik heb een stappenverzwakker gemaakt maar die haalt geen 1GHz. Maar ik ga op de dag van de radio amateur weer eens proberen een beurs te bezoeken en dan op zoek naar meet accessoires (probes, verzwakkers enz en het liefst van HP natuurlijk :-)

Blz 380 van de electron. Middelste foto, ahhh mag ik, mag ik :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Jij mag... Maar dat heb jij toch ook al zo'n beetje bij elkaar?

Nou, ik heb maar een paar dingen daarvan. Links beginnend staan er onder twee HP5245 counters met recht een 3GHz downconvertor plugin. De plugin heb ik maar die counter niet (ik heb wel twee 5326 counters, op de foto ter hoogte van zijn elleboog een uit die serie). Daarboven staan 3 VNA's Voooral die met polar-display zijn leuk, Ik heb twee 8407 VNA's maar die doen maar 110MHz.
Helemaal boven op twee (ik denk) SA plugins. Helemaal rechts twee 8601 sweepgens (heb ik 1) en er naast een 3200, een van de betere meetzenders.(ik heb de mijne aan (Z) gegeven.) Boven op die 8601 ligt iets wat lijkt op mijn HP verzwakker (13dB)

Boven op die twee powermeters (ik denk 435's) ligt een mooie richtkoppelaar. Op de blz ernaast staat nog een mooie hp8640 (heb ik ook, is een superding) maar daar boven staat ook iets moois. Ik weet alleen niet wat :-)

Oja, ideetje voor ruisbron. Doet het leuk in simetrix. Een paar antiparallel zeners gebiased door een blokgolf. Een blokgolf bevat al tot ver in de GHz componenten en een zener veroorzaakt aardig wat ruis. Een paar 1n4007's deden het in simulatie nog mooier (vlakker en hogere dichtheid maar minder vermogen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ruisplaatje.png

Argh, frustratie.
Hebben jullie nog tips over spoeltjes? Bij mij breken die dingen altijd af als je ze ergens aan vast gesoldeerd hebt. Ik blijf aan het wikkelen.

Dan ga je vervolgens door met het uitwerken van de manier om de Nettokracht te berekenen als de hoek geen 90* is, omdat de docent zegt dat je dat misschien in klas 6 bij WisB krijgt en dat nu te ingewikkeld is. Heb ik een manier bedacht met een vriend. Ik ga hem veder uitwerken, met een vel goniometrische verbanden naast me. Een half uur en 4 a4tjes verder ben ik tot een eindformule gekomen. Die kwam me wel erg bekend voor. Dus ik ga googlen, blijkt dat ik de cosinusregel bewezen heb. ARGH.

Ik ga maar weer wat wikkelen.

klinkt ingewikkeld

Ik heb even wat met de vna gespeeld maar omdat ik gestoord werd van de vliegen (leuk wonen op het platteland) met zo'n electrische vliegenmepper aan de gang. Wat een trut ding. Je verdoofd ze alleen maar. Even wat gemeten. 1650V over de draaden, open gemaakt en een 100uF elco erbij. Dat was iets te heftig, duurt ook wat lang voor hij vol is maar exploderende vliegen hoeft nu ook weer niet. Toen een 6KV/100nF. Ongeveer 5 seconden laden maar dan begon er overslag in het racket zelf plaats te vinden. Ook iets te heftig met een kind in huis. Uiteindelijk een 10nF/1500V erbij en nu werkt het voldoende en vallen ze tenminste gelijk dood neer zonder teveel laadtijd. Ook leuk en niet helemaal OT want er zit een oscillator in :-)

Over die oscillator gesproken. Ik heb hier zo'n mepper liggen waar het printje van weggeöxideerd is. Hoe moet ik het aan elkaar solderen? Het stuk rond het trafootje is niet meer te reconstrueren, dus ik weet het niet. Zou jij kunnen kijken hoe het bij jou zit? Ik heb wat gezocht op internet, maar niks bruikbaars gevonden. Die oscillator snap ik ook niet helemaal. Hij gebruikt een winding van de trafo als spoel ofzoiets.

Nou heb ik de oscillatorspoel erin zitten en dipt hij ook nog maar op 2.2MHz. De dip is ook veel minder. De dip die ik had toen ik een vergelijkbare capaciteit rechtstreeks aan de spoel monteerde was veel dieper. (Hoe deep is your dip, dip, dip;)). Ik denk dat het door die tor komt die er nu bijzit. Ik ga hem zo wel aansluiten, dan merk ik wel hoe de oscillator het doet en kijk ik wel even met de scoop.

Pietdepiet,
bij kleine, dwz weinig inductiviteit, spoelen dikke draad gebruiken.
Bij spoelen met dunne draad aan het begin en einde soepele draadjes solderen en die draadjes vastlijmen bij of op de spoel. Bijv. op een niet gebruikt stukje van de houder.

Of direct op een stukje gaatjesprint lijmen. Kun je de contacten meteen doorlussen naar de gaatjesprint.

Maar goed, het blijft vervelend, spoelen wikkelen.

De oscillator in een vliegenmepper is waarschijnlijk een ander type. Een blokkeeroscillator ofzo. Die werkt heel anders. Maar het blijft gissen.
Je kunt beter een nieuwe kopen. Die dingen zijn bijna gratis. De kwaliteit van de onderdelen is dan ook zodanig dat reparatie waarschijnlijk niet echt mogelijk is.

@fred: Een 1n4007 zal het hoogstwaarschijnlijk niet zo goed doen. Dat het in de simulatie goed werkt komt alleen maar omdat het simulatie-model gemaat is om voedingen mee te testen. Dus bij gebruik als 50Hz gelijkrichter. Op het HF-vlak is zo'n diode niet bruikbaar.
Neem lekker zo snel mogelijke diodes. BATxxx serie en dergelijke.

Het model dat bij Simetrix wordt meegeleverd is tamelijk realistisch. Toevallig zat ik er vrijdag wat mee te prutsen in verband met het topic over reverse recovery. Dat wordt ook correct gemodelleerd, en de forward recovery en de (spannigsafhankelijke) junctiecapacteit ook.

Er is ook een ruismodel in Simetrix. In de volledige versie is dat een apart betaalde optie, maar in de demo zit het er gratis bij (rare jongens, die Engelsen).
In Fred's schema zag ik geen verschil met ruis aan en ruis uit; wat je ziet is denk ik gewoon wat de sim van het blokspectrum maakt. In beide gevallen is het ook wel een heel klein beetje ruis. :)
Met passender instellingen moet het verschil wel te zien zijn.

Even een vraagje over de oscilloscoop. Jullie zeiden ooit dat een frequentiemeting daarmee niet betrouwbaar is, omdat de kring verloopt als je ermee meet. Nou werkt de dipper niet goed omdat er allemaal componenten om de kring heen staan.
Dus de vraag is: In welke richting beïnvloed de scoop de frequentie en is er iets aan te doen zodat ik wél de juiste frequentie kan bepalen?

Nou, met een 1:10 probe, en een kring waarbij de condensator >50pF is, dan maken die paar pF van de probe niet zo heel veel uit.

Maar als je het met de dipper niet goed kunt meten, dan lukt het waarschijnlijk met de oscilloscoop ook niet.

@fet: Maar zo'n 1n4007 doet er toch heel lang over voordat dat ding aan en uitschakeld, dan krijg je toch nooit harmonischen tot in de GHz? (tenminste, niet sterk)
Als gelijkrichter is het bij een paar kHz al afgelopen.

Pietdepiet,
een 10:1 probe is ong. 10Mohm//15pF.
De frekwentie van een oscillator wordt dus lager.
Of achter een al aanwezige buffer meten of op een aftakking van de spoel.
Elke meting ontrekt of voert energie toe aan het meetobject.
Bij HF is een ander gevolg dat de Q van een kring iets verandert.
Bij hogere frekwenties, VHF en hoger, wordt de fout met een dergelijke probe te groot.
Maar dan moet je wel een scoop hebben die hoge frekwenties aan kan. ;)

De meeste 1:10 probes zijn 1 a 2pF (en 10MOhm).