fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een kennis van mij heeft een groothandel in campingspul, ook de branch waarin ik werk. Hij kan nu een invertertje opnemen met gemodificeerde blokgolf, sorry, ik bedoel gemodificeerde sinus 
Hij vroeg aan mij of ik hem eens wou "testen" Maar dat is toch iets anders als RF en er zitten geen buizen in. Maar vast leerzaam en voor mij een nieuw deel van de electronica dus daarom heb ik toch maar ja gezegd.
Waar kan ik naar kijken en hoe test ik het ? Het gaat er vooal om of hij EMC schoon is en hoe de "sinus" er uit ziet. Maar hij moet natuurlijk ook een redelijk constante spanning geven bij wisselende belasting en niet te heet worden. Ruststroomverbruik ect. Jullie weten vast iets meer hiervan.
Ik heb wel wat verschillende meetinstrumenten (wel meest gericht op RF) dus dat zal het probleem niet zijn.
Dat EMC meten: wat is de meetopstelling daarvoor ? Dus belast of onbelast, welke afstand, wat voor "antenne" aan de SA, wat zijn de eisen. (ik kan ook veldsterkte meten met instelbare bandbreedte van 4MHz tot 1GHz)
De golfvorm: moet dat belast en onbelast gelijk blijven bij zo'n ding. Stel dat veranderd en ik denk daardoor dat het ding niet deugd maar als ze dat allemaal in die klasse doen dan is het dus een "feature" 
Hoe heet mag zo'n ding worden. Dus bij hoeveel Watt na welke tijd hoe heet. Ik denk dat daar niets zinnigs over te zeggen is want dat zal wel aan de componenten liggen maar vraag het toch maar.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Weet niet of het hier om de HQ of Skytronics dingen gaat die oa bij Nedis te koop zijn. Daarmee heb ik de ervaring dat ohmse belastingen en kleine trafo's prima gaan, motoren en magnetrons ed is een no go. Dit zijn 2 stage inverters welke de 12/24 V omzetten naar 400Vdc en hiermee vervolgens een H-brug voeden die de gemodificeerde sinus genereerd. Beide stages worden aangestuurd door een uC welke tevens spannings, temperatuur en overbelastings beveiliging doet, hierdoor zitten er relatief weinig onderdelen in.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het gaat niet om wat er wel en niet mee werkt, dat is bijna niet te achterhalen. Als iets er niet helemaal goed tegen kan en daardoor over een maand of halfjaar versneld defect gaat is dat toch nooit meer aantoonbaar te maken. Dat is de verantwoordelijkheid van de koper/verkoper. Niemand wordt gedwongen zo'n ding te kopen er zijn ook echte sinus inverters.
Het is een eigen label product dus de fabrikant weet ik niet, is ook niet zo van belang. Hij wil alleen weten of het ding (200W en in de lage prijsklasse) een beetje deugt en ik was vooral ook wel benieuwd naar de EMC vervuiling.
Hij is gekeurd vertelde hij maar er staat alleen maar E13 in een vierkantje met eronder 021512 en daarnaast CE. (chinese export
) Niets van Kema ofzo maar dat komt natuurlijk omdat het niet in het stopcontact gaat. Maar het zal wel aan bepaalde emc normen moeten voldoen lijkt me (vind ik als zendamateur wel belangrijk)
Het aansluitsnoer bv is 300V 14AWG, daarvan kan ik uitzoeken of dat wel tegen de stroom kan die er door loopt bij 12V, dat zijn wel leuke dingen
Naast de voor de hand liggende tests op een dummyload zou ik denk ik ook een vergelijking maken bij het te verwachten gebruik.
Dus zo veel mogelijk verschillende belastingen aansluiten op het ding en het net met een spanning/stroom/vermogens-meter er tussen, en dan kijken of er opvallende verschillen zijn.
Misschien heb je zelfs de mogelijkheid deze inverter te vergelijken met wat andere populaire modellen.
Misschien ook even spieken wat voor kwaliteit C's er in zitten. Dit soort apparaten is meestal niet voor de eeuwigheid gebouwd.
fred101
Golden Member
Op 6 mei 2009 10:39:49 schreef Aart:
Misschien heb je zelfs de mogelijkheid deze inverter te vergelijken met wat andere populaire modellen.
Dat kan ik wel eens doen, wij verkopen ook een paar modelletjes, is wel een goed idee
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dus zo veel mogelijk verschillende belastingen aansluiten op het ding en het net met een spanning/stroom/vermogens-meter er tussen
Probleem is dat de kant en klare vebruiksmeters meestal niet van deze gemodificeerde sinus houden, en dus afwijkende waarden aangeven. Een scoop en een true rms meter heb je mi meer aan.
Als de inverter in een kompleet metalen blikje zit zoals de HQ en Skytronics dan verwacht ik weinig EMC issues, ook omdat de gebruikte schakelfrequenties in die inverters onder de 50 KHz zitten.
fred101
Golden Member
Ik heb genoeg scopen en een true RMS meter tot 2MHz/300V
Als belasting zat ik te denken aan een 100W gloeilamp. Ik heb geen 200W dummie voor dit soort werk, wel een 50 ohm/150W maar dat lijkt me bij een inverter geen goed idee. Dat moet dan ongeveer een 270 ohm weerstand van 200W zijn en ik denk dat ik bijna zeker weet dat ik die niet ergens nog heb liggen 
de ANWB kck van deze maand heeft een overzichts test van een hele zooi inverters. Miscchien interessant als extra info
fripster
fred101
Golden Member
Die heb ik gelezen en dat verhaal kwam me niet echt betrouwbaar over. Daar stonden dingen in bij de uitleg over de werking die volgens mij helemaal niet kloppen. Dat ging over warmte ontwikkeling en scadelijkheid omdat de frequentie veranderde in de "sinus-trapjes) Een gemodificeerde blokgolf bevat
signalen van alle frequenties. Dit loopt door tot in het GigaHerz bereik. Een pure blokgolf bevat oneven maar een gemodificeerde oneven en even harmonische. Dat je de 50Hz dus niet helemaal haalt zoals geschreven door die "stapjes in de sinus"daar is volgens mij niet het probleem en niet het geval. De periode tijd tussen de nuldoorgangen bepaalt de frequentie, niet wat die golfvorm daarboven of onder doet in magnitude, dat doet wel wat met harmonische en die kosten natuurlijk wel vermogen lijkt me (maar ik ben een RF boer, ik kijk waarschijnlijk verkeerd tegen wisselspanning aan als het om netspanning gaat. .
fred101
Golden Member
Ik heb hem eerst eens open gemaakt. Dit expemplaar word als test al een tijdje door hem zelf gebruikt om bv een telefoon te laden.
De kast is een koelblokachtig ding maar de schakeling maakt daar nergens contact mee. Er zit wel een ventilator in. De twee schakel halfgeleiders (geen idee wat) zitten op een groot L-vormigstuk aluminium.
Dat geheel zit alleen aan de pootjes van die jongens. Dat wiebelt aardig open neer als je het ding beweegt. Dat zal niet lang duren voor het breekt of minstens los gaat zitten.
Er zit een hulpprintje verticaal op, dat heeft lelijk soldeerwerk (bolletjes, niet uitgevloeid en er hangt al een stuk spoor los.
Er zitten geen smd delen op. Alles is through the hole alleen soms niet ver genoeg er in geprikt. Ik heb wat foto's gemaakt. Die zal ik later met wat meetgegevens laten zien.
De print heeft plek voor een instelpotje wat nu een diode/zener is en er kan nog een LED bij, verder alles bezet.
Erg lelijk reeds geoxideerd ( of loodvrij ?) soldeerwerk. Op sommige plaatsen dikke bobbels op andere plaatsen bijna niets alsof het door een golfslag soldeer bad is gegaan 
Roland van Leusden
Voor mij bevatten je bevindingen tot opheden al voldoende elementen om van verder testen af te zien. Een dergelijke brakke kwaliteit wil je jezelf en je klanten toch niet aan doen? De eerder genoemde inverters van HQ en Skytronics zien er wat dat betreft een stuk beter uit. Zet nog wel een foto neer van het binnenwerk van een dergelijke inverter.
Op 6 mei 2009 11:51:33 schreef fred101:
Een pure blokgolf bevat oneven maar een gemodificeerde oneven en even harmonische.
Nee hoor, ook alleen oneven. De symmetrie blijft onveranderd.
fred101
Golden Member
Is dat zo ? Kun je een gemodificeerde blokgolf niet zien als een vervormde blokgolf. Als ik een pure blokgolf op de SA zet (doe ik nu net als test) zie je alleen de oneven maar zodra ik de rise/fall verander dan ontstaan er onmiddelijk even harmonische. Maar ik snap wat je bedoeld, als het twee pure blokken op elkaar zijn dan blijft het even.
Ik heb het ding toch nog even aan de scoop en SA gehad. De gemodificeerde sinus is er grappig, zo heb ik hem nog niet gezien.
De periode tijd was 20,26 mS en bleef dat ook onder beslastig. Alleen werd het ding behoorlijk onsymetrisch en zakte bij 60W de spanning al van 480Vtt naar 400Vtt. Best veel verschil.
Ik zal straks de foto's van de SA laten zien. Ik heb een meter draad er aan hangen en de FM band verdwijnt zodra dat ding aangaat. Je ziet ook duidelijk de even en oneven harmonische ontstaan.
joopv
Golden Member
Het klinkt als een prul uit een chinese mafia-bestuurde fabriek. Kun je het merk noemen, zodat we weten waar we in een boog omheen moeten lopen?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 6 mei 2009 11:35:02 schreef fred101:
Ik heb genoeg scopen en een true RMS meter tot 2MHz/300VAls belasting zat ik te denken aan een 100W gloeilamp. Ik heb geen 200W dummie voor dit soort werk, wel een 50 ohm/150W maar dat lijkt me bij een inverter geen goed idee. Dat moet dan ongeveer een 270 ohm weerstand van 200W zijn en ik denk dat ik bijna zeker weet dat ik die niet ergens nog heb liggen
Wast dacht je van twee 100W gloeilampen? 
Auw... 
Wat die even harmonischen betreft: als je diep genoeg kijkt zul je ze ook wel zien, maar dan toch véél lager in niveau dan de oneven.
Net als bij een reële 'symmetrische' blok. Daar vind je ze ook wel als je maar diep genoeg kijkt! Niets is ideaal.
Maar de theorie zegt: alles wat symmetrisch boven en onder de nullijn ligt, bevat geen even harmonischen.
En alles wat symmetrisch om een andere spanning (niet nul) ligt, bevat, behalve de nulde harmonische (DC), geen even harmonischen.
fred101
Golden Member
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=943&p=4012#p4012
Hier het verhaal met de plaatjes, was een leerzaam middagje. Binnenkort eens wat andere ook testen. Bedankt voor de adviezen.
Speciaal voor FET de laatste foto 
Mooi spulletje hoor, zo zie je nog eens wat.
Inderdaad liggen die even dingen 27dB lager, da's toch een factor 500x zo weinig.
En toch is zo'n blok een heel slimme uitvinding. Je hebt daarin een golfvorm die zowel dezelfde piekwaarde, ALS dezelfde effectieve waarde heeft als een sinus.
Dus zowel voor lampen en dompelaars àls voor gelijkrichters werkt het. Het is net een mop: je moet er maar op komen.
En met een simpel filter maak je er toch weer een sinus van. Maar dat simpele filter is niet een goedkoop filter! Het zit er dan ook niet bij. 
fred101
Golden Member
Ja dat klopt, dat vergeet je zo makkelijk in dB's. Je heb ook gelijk. Een blokgolf heeft ze niet maar dit gedrocht is geen blokgolf meer te noemen en met de pulsgenerator lukte het om de even ook sterk te krijgen maar dan is het natuurlijk geen blokgolf meer ook alm lijkt het er zonder bril met een aangeslagen scoop wat op.
Deze heeft toch niet de zelfde piekwaarde als een sinus ? Ik heb zelf ook zo'n ding in de camper zitten om in geval van nood mijn soldeerstation op de vakantie aan te kunnen sluiten maar die heeft een soort getrapte spanning en die pieken liggen als ik het herrinner veel hoger. De netspanning is meen ik 650Vtt. Dat gaat mooi gelijkmatig omhoog en omlaag. Dit is schakelaar om, 5ms aan, schakelaar uit gedurende 5ms, dan schakelaar weer 5mS aan maar dan de andere kant op enz. Als ik een microswitch door een nokkenasje zou aandrijven om zo 230 te maken zou niemand er iets op aan durven sluiten. (wel leuk idee trouwens)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dit is schakelaar om, 5ms aan, schakelaar uit gedurende 5ms, dan schakelaar weer 5mS aan maar dan de andere kant op enz. Als ik een microswitch door een nokkenasje zou aandrijven om zo 230 te maken zou niemand er iets op aan durven sluiten. (wel leuk idee trouwens)
Deden ze vroeger in autoradio's met een vibrator-omvormer om de anodespanning op te wekken.....
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (60%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja dat waren leuke stukjes high-tech. Primair de trafo aansturen en met een ander contactenpaar de anodespanning weer gelijkrichten.
rbeckers
Overleden
Goede foto's en een goed gebruik van meeetapparatuur Fred!
Conclusie is dat de inverter slecht gebouwd is en geen goed uitgangsfilter heeft.
Roland van Leusden
Foto's van de HQ 300W inverter:
http://picasaweb.google.com/rvleusden/HQ300WConverter?feat=directlink