Heb je ook een functiegenerator? Want dan is het heel makkelijk, als je namelijk een functiegenerator hebt zet dan 2 weerstanden van bijv 10K ohm in serie,
sluit vervolgens je secundaire spoel + topload aan op het punt tussen de 2 weerstand en aard je topload (of bovenkant van de spoel).
Nu ga je met je functiegenerator een sweep maken langs alle frequenties en op de frequentie waar het signaal helemaal wegvalt (is heel duidelijk te zien) is je Fres (op Fres is de impedantie namelijk nul). Doe vervolgens hetzelfde voor je primaire circuit en je hebt een vrij aardig getunede coil.
Dit is alleen niet perfect want een spark zorgt voor een capacitieve verandering van het secundaire circuit dus zal je niet meteen maximale uitslag krijgen, maar in ieder geval wel wat.
Met alleen een scope weet ik niet hoe je makkelijk je Fres kan vinden, ik zou hem alleen niet zomaar aan je coil hangen, daar heb je namelijk hele speciale HV probes voor nodig omdat alleen een weerstandsdeler niet genoeg is omdat hij dan capacitief kan doorslaan en weg is je scope.
goed nieuws, hij doet het (heb helaas nog geen foto's), maar het tunen gaat niet zo snel. tot nu toe streamers van ca 25 cm.
Ik heb nu twee spanningsregelaars van school gesloopt, ze werden heel erg warm en lieten meteen alle stroom door.
Het moet dus anders kunnen, want op vol vermogen vonkt de spark gap eventjes en stopt alles daarna (dit gebeurde ook toen ik de spanningsregelaar te ver draaide). Klinkt dit bekend? En wat is de beste oplossing?
oh ja, en hij ontlaadt niet in de lucht 
Ik geloof dat dat niet ontladen in de lucht kan liggen aan dat je toroid te groot is. Misschien dat als je die dus kleiner maakt (kwa capaciteit en dus eigenlijk ook fysieke grootte) dat de streamers wel gewoon uitbreken. Je kan ook kijken of ze uitbreken als je een pin op de toroid zet.
Wat bedoel je met een spanningsregelaar? Een variac of een elektronische regeling of nog iets anders?
Als ik het zo hoor komt dit of omdat je variac niet zwaar genoeg is voor de toepassing en is doorgebrand (controleer de zekeringen die er meestal inzitten), of door back-emf. Oftewel het hoogfrequente veld die van je TC afkomt en via de lijnen terug het net op willen en daarmee je variac beschadigen (alhoewel dan meestal niet variac het wel overleefd en andere apparaten de geest geven). Heb je echter een elektronisch geregelde voeding dan kan het best wel de oorzaak zijn. Een oplossing hiervoor is een netfilter te plaatsen (zijn iets van €10) voor je HV trafo (dus aan de 230V kant).
Voor niet ontladen in de lucht zou ik Zuluuun's suggesties proberen.
Houdt er wel rekening mee dat je Fres stijgt als je de toriode kleiner maakt en dus opnieuw moet afstellen. Succes!
in het filmpje heb ik een overzichtelijk beeld geschetst van de situatie.
ik bedoelde een variac ja, wat gebruiken coilers in het algemeen om de spanning te variëren?
Nette coil, hij ziet er een stuk netter uit dan mijne 
Een variac wordt het meest gebruikt, wat zijn de specs van je variac en je nst?
Verder heb je de aarde aan beide kanten van je nst doorverbonden (dit kan ik niet goed zien in het filmpje)? Dit kan namelijk ook problemen geven.
Je toroide is denk ik te groot wil je sparks krijgen de lucht in zonder breakout punt.
De variac heeft een glaszekering van 10 A, nst is 8000V;50mA
Ik heb de massa van de NST geaard (er zit ook een aarde IN de nst, maar die heb ik vrij gelaten, ging ook goed bij vorige nst). Ik heb ook de secundaire spoel geaard.
de toroid is nou niet echt gemaakt om van grootte te worden veranderd
maar ik zal morgen even kijken.
Die variac met die nst moeten het prima doen, ik heb ook een 10A variac en een nst met dezelfde specificaties en die doen het prima samen.
Als ik het goed begrijp heb je de nst maar met 1 aarddraad verbonden en dat is goed.
Om te testen of de toroide te groot is kan je even een boor of een spijker oid op de toriode leggen en met alu tape vast zetten. Als je dan break-out krijgt is je toroide te groot en zal je hem kleiner moeten maken. Je kan natuurlijk het voorwerp er ook op laten zitten, dit ziet er welliswaar niet zo mooi uit maar je hebt wel breakout en je weet precies waar die gaat komen.
De variac is geen probleem meer, tussen alle kleine spanningsregelaars stond een gigantisch bakbeest en hij werkt perfect 
Ik heb een redelijk grote spijker vastgeplakt aan de torus, dit gaf inderdaad break-out.
[Bericht gewijzigd door zegmaarclau op (19%)]
Goed resultaat zeg, zeker de vonken naar je staaf toe zijn behoorlijk.
Hoe lang zijn de vonken ongeveer?
Kijk trouwens uit met de racing sparks (vonken over je secundaire spoel), die trekken steeds verder over je spoel heen en die zorgen voor heel wat energie verlies.
de vonken zijn toch zeker zo'n 40 cm op 60 % van totale spanning. (voorbij de 60 valt ie uit)
oh ja, ik ben een klein detail vergeten, de toroid is van buiten vast gezet met schroeven. Hier komt nu ook een ontlading van af van ongeveer dezelfde lengte.
Hier zie je de schroeven op de toroid goed:
gedetailleerde foto van één van de vier schroeven waar ook de verbinding met de secundaire zit:
en hier een plaatje van de schade van de 'racing sparks'
De manier waarop je je toroide hebt bevestigd is verre van ideaal.
Ten eerste horen er bovenop een tesla coil eigenlijk geen metalen voorwerpen naast de toroide en al helemaal niet door de toroide heen.
Steek iets van plastic stokken door de gaten die je geboord hebt heen, dat is al een heel stuk beter.
Daarnaast loopt (als ik het goed zie) je secundaire draad door je toroide heen, waarom heb je dat gedaan?
De isolatie van de draad afkrabben met een mesje en dan met een stuk alu tape aan de binnenkant van de toroide bevestigen is meer dan voldoende.
Het zou me ook niets verbazen als de isolatie op de plaatst waar je je toroide ingaat al doorslaat en dat daar de feitelijke verbinding met de toroide zit.
Verder is 40 cm op 60% van de input een zeer respectabele lengte, maar dat hij zomaar uitvalt voorbij de +- 5kV is toch een teken dat er iets niet goed zit.
Hoe staan je sparkgaps afgesteld? Hoor je deze nog wel nadat hij afslaat of niet?
Weet je verder zeker dat er nergens doorslag is die boven een bepaalde spanning alle energie wegleid?
Als laatste zou het probleem kunnen zijn dat er een te hoge coupling coefficient hebt. Dit kan ook de oorzaak van racing sparks zijn (dacht ik, dit weet ik niet zeker).
Mijn eigen coil heeft een afstand van minimaal 5 cm tussen beide spoelen en zelfs daar wil hij soms nog wel eens van primaire naar secundaire overslaan.
De afstand tussen jou spoelen is iets van 2,5cm (op het oog) dus het kan best zijn dat daar het probleem zit.
Uh-oh ... ik zie overlappende windingen op de primaire.
Dat is bij deze spanningen vragen om doorslag.
Dat is wel goed, alleen haal voor de zekerheid de schroeven uit de buitenkant. Gezien je constructie blijft de toroide wel op zijn plaats.
Naar dat ik weet moeten dan alle verhoudingen evenredig naar beneden voor een optimale toroide.
hiervoor moet je buisdiameter 4x zo klein zijn als diameter van de toroide (vanaf het centrum van de buis gemeten) en het lijkt erop dat je huidige toroide hier vrij aardig aan voldoet.
Het helpt natuurlijk wel om hem kleiner te maken om ook zonder breakout punt vonken te krijgen, maar of het ideaal is durf ik niet te zeggen.
Ik zou als ik jou was eerst de andere problemen oplossen aangezien je met een breakout punt prima kan testen en veel kwaad kan een te grote toroide niet.
Trouwens ik weet niet of je nog wilt proberen om je coupling coefficient aan te passen, maar dat kan vrij gemakkelijk door je secundaire spoel te verhogen (stukjes pvc of hout onder de spoel leggen).
Hallo,
Een paar weken terug had ik hier ook al een post. (pagina 4)
Ik ben nu iets verder. Ik heb een Tesla Coil Tuner apparaat gemaakt:
http://www.rmcybernetics.com/projects/DIY_Devices/homemade_tesla_coil_…
Die tuner werkt. Ik heb ook geprobeerd de frequentie van mijn secundary coil te meten. De led gin het felst branden bij een van de hoogste frequenties. Ik weet niet of dat klopt want volgens die website is dat rond de 450KHz en veel zitten rond de 150KHz op youtube. Ik heb een Osciloskoop er aan gedaan en die gaf ongeveer zo'n grafiek aan:
(Ja ik ben niet een goede tekenaar. Het is een square wave met golfjes onder en boven.)
Bij de frequentie waarbij de led vel ging branden werdt de vorm van de grafiek ook heel raar. Ik weet niet zeker of dat klopt.
Bij het afstellen van de primare coil lukte het niet. Ik heb een zoutwater condensator gemaakt van 24 bierflesjes (1 kratje vol ja). Als ik de tuner aansluit op de primary volgens het schema op de site van de tesla ciol tuner krijg ik geen duideluijk resultaat.
De leds blijven vel branden.
Weet iemand ook wat je precies moet doen als je uiteindelijk de frequentie heb van de secundare en primeare coil. Ik dacht dat ik gelezen had dat je de connector in de primeare coil van plaats moet wisselen maar dat weet ik niet precies zeker. Alle onderdelen heb ik wel gebouwd. de secundaire heeft ongeveer 1000 windingen en de primeare maximaal rond de 7 (meer remleiding had ik niet).
De topload is een toroid van ene plastic rookpijp met aluminium folie eromheen.
Ik hoor graag of iemand verbeteringen heeft want ik krijg mijn coil maar niet goed aan het werk.
Als ik het goed begrijp probeer je met de TC tuner de resonatie frequenties van je primaire en secundaire circuit te vinden?
Het makkelijkst is de volgende manier:
Zet 2 weerstanden van bijv 10K ohm in serie,
sluit vervolgens je secundaire spoel + topload aan op het punt tussen de 2 weerstand en aard je topload.
Sluit je oscilloscope aan op het draadje van de 2de weerstand.
Nu ga je met je TC tuners een sweep maken langs alle frequenties en op de frequentie waar het signaal helemaal wegvalt (is heel duidelijk op de scoop te zien) zit je op je resonatie frequentie (op Fres is de impedantie van je LC circuit nul).
Doe vervolgens hetzelfde voor je primaire circuit en pas het aftap punt van je primaire circuit aan (dat had je goed) totdat je op dezelfde frequentie zit als die van je secundaire circuit.
Dan zouden beide circuits vrij aardig getuned moeten zijn. Houdt er echter rekening mee dat streamers de resonantie frequentie van je secundaire circuit veranderen dus als hij werkt zou je je primaire circuit op het oog dan nog wat moeten afstellen.
Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt.
Succes ermee
Ik heb al een paar keer geprobeerd de primeare coil te tunen maar ik het lukt gewoon niet. Ik heb een flyback transformator uit een oude kleuren TV en een Grote 24 bierflesjes zout water condensator.
Alle bierflesjes staan paralel geschakeld. is dat goed?
Maar trrug op dat tunen.
Ik krijg bij de primeare helemaal geen signaal van mijn osciloskoop.
Aleen een rechte lijn. De osciloskoop is paralel aan de spoel geschaked. de spoel heeft 7 windingwen op zijn max. Is dat te weinig?
Ik weet echt niet wat ik nu verder zou moeten doen.
Een flyback zou een TC moeten kunnen aandrijven mist hij voldoende vermogen heeft, hoeveel heeft die van jou?
Je hebt zeker leidse flessen gemaakt met de bierflesjes en ja ze moeten allemaal parallel staan.
Verder heb je wat meer info van je coil misschien?
Heb je al eens op deze site je gegevens ingevuld en hem je primaire spoel laten tunen?
Als je je tesla coil tester direct aansluit op je scope krijg je dan wel signaal?
Als dit zo is meet dan eens puur over de condensator bank, kijken of dat effect heeft.
Vervolgens over de spoel alleen (al weet ik niet zeker of dit werkt want de spoel kan de boel bijna kortsluiten als de inductie laag genoeg is waardoor al je signaal wegvalt.
Sluit hem anders zo aan plaatje en kijk dan op je scope wat de resonantie frequentie is (als het signaal wegvalt zit je op fres)
Of 7 windingen te weinig is kan ik op het moment niet zeggen.
Ik hoop dat je hier wat resultaat mee behaalt maak anders wat foto's van je metingen en wat meer specs van je coil (misschien ook wat foto's).
Succes.
Hoe staat het me de activiteit van de teslacoilbouwers hier? 
Zelf hoop ik over een x aantal weken te beginnen met een volledige revisie van mijn kleine SSTC met als doel grotere sparks, betere betrouwbaarheid en een leuk bedieningspaneeltje.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 28 januari 2010 21:55:51 schreef Sine:
Uh-oh ... ik zie overlappende windingen op de primaire.
Ik hoop toch dat je de secondaire bedoelt 
Ik zou er best 1 willen bouwen, maar ik heb al zo weinig ruimte... en m'n andere hobby's nemen al tijd en geld zat in beslag...
Mijn eigen SSTC gaat redelijk, hij draait nu op 280VDC stabiel, maar daarboven knallen de mosfets uit elkaar.
Audio modulation doet het ook al, ik ben nu alleen aan het zoeken waarom op spanningen boven de 300VDC de mosfets uit elkaar knallen, terwijl de coil onder die spanning stabiel blijft.
Ja, ontploffende FETs zijn altijd vervelend... Ik neem aan dat je alle golfvormen gecheckt hebt voor eventuele spanningen die te hoog worden (of te laat blijven in het geval van de gate) enzo?
Ik ben nog aan het dubben of ik naar Rosmalen zal gaan om te kijken voor een dual channel scope... lijkt me handig om te kijken of signalen met elkaar in fase zijn enzo, maar dan blijft er weer minder budget over voor onderdelen