Wat voor freesbank gebruik je? Kan je daar een foto/merk etc van laten zien? Ik loop al een tijdje met het plan rond om zo'n ding aan te schaffen, maar weet nog niet hoe of wat.
Ik heb mijn freesbank gekocht bij Herman Buitelaar Machines (www.buitelaar.nl) de HBM BF 25 Vario Grote Tafel. Voor degene die benieuwd zijn hoe de mijn Tesla Coil eruit zal zien, hier alvast een voorproefje.
http://lh5.ggpht.com/_POjxbf_z-0o/Sxq2kywDo8I/AAAAAAAAA_o/TPslCZLXxT4/…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Voor het polijsten van plexiglas gebruik ik Xerapol (http://www.polijstservice.nl/xerapol.htm), dat spul werkt heel goed. Alleen kost zo'n tube van 50g een dikke €10, maar resultaat mag er voor dat geld echt wel zijn.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ziet er keurig uit, hoop dat de werking net zo goed gaat worden als het uiterlijk.
Voor de liefhebbers mijn grote tesla coil gaat weg.
hetzij in 1 geheel hetzij in onderdelen.
Ben er nu wel klaar mee, Ding neemt meer ruimte in beslag dan dat ik er wat mee doe.
zal hem in de loop van de dag bij vraag en aanbod dumpen.
Zijn er geen liefhebbers dan gaat ie in onderdelen de deur uit.
Het gaat om de linkercoil...
Anoniem
Als ik zo al die (semi-) professionele spoelen zie begin ik bijna te kwijlen, verder dan een (meestal iets te lomp..) uitgezaagd stuk MDF kom ik niet voor mijn coils. Respect voor allen die dat zo perfect in plexiglas kunnen maken!
Ik ben al een tijd lang bezig met mijn SSTC, maar ik denk dat ik eens een ietwat onorthodoxe methode ga gebruiken. Zelf ben ik een groot fan van Nikola Tesla's werk, en vond tijdens het surfen dan ook het welbekende patent van zijn magnifying transmitter. Hier viel mij echter op dat niet de gebruikelijke layout van primaire-secundaire spoel word gebruikt, maar er een extra 'spoel' aanwezig is. Het gaat hier om wikkeling A van het diagram in Tesla's patent
In circuit diagram is het volgens mij het beste te benaderen als boven VS onder.
Nu was ik al wel bekend met een base-feed tesla coil, gewoon direct RF in de onderkant van de secundaire spoel pompen, zonder primaire wikkeling(en). Maar bij dit patent zit er dus een extra secundaire spoel, met een hoge koppeling bij de primaire spoel. Nu kan ik alleen niet beredeneren wat dit voor een meerwaarde aan het gehele systeem zou geven, behalve een efficientere overdracht van energie naar het secundaire circuit. Spijtig genoeg heb ik nergens uitgebreidde informatie kunnen vinden over de voor en nadelen van dit circuit ten opzicht van wat iedereen gebruikt tegenwoordig. (De bovenste van de afbeeling, danwel SGTC, danwel (DR)SSTC, of zelfs als VTTC.
Is er hier iemand die hier een mening of kennis over heeft, of is echt de enige manier om hier achter te komen, het inderdaad gewoon te proberen?
Als het goed is, is de 'overdracht van primair naar secundair' al zowat 100%.
Zo'n stuk extra spoel kan in zijn eentje niets, maar hij kan wel een extra step-up vormen in samenwerking met de capaciteit van de top hat ("torus") en zijn eigen parasitaire capaciteit.
Je kunt dan een hogere spanning bereiken.
Dat gaat niet voor niets natuurlijk: de gewone secundaire werkt nu in een lagere impedantie dan anders het geval zou zijn, en de machine zal daardoor primair meer stroom nemen.
Wees trouwens voorzichtig bij het interpreteren van het werk van de oudere Tesla. Een hoop dingen die we nu normaal vinden, had men (ook hij!) nog niet uitgevonden. Vandaar de soms vreemde uitleg die hij aan dingen geeft. Als je die nu voor zoete koek aanneemt, krijg je een heel aparte natuurkunde (en met 'apart' bedoel ik letterlijk 'losstaand' van de rest van de natuur
).
De meer buitenissige claims deed hij niet doordat hij meer wist dan wij nu, maar juist doordat hij niet snapte wat er gebeurde.
Anoniem
@FET, danku voor de extreem snelle reactie. En ik weet dat ik voorzichtig moet zijn met de claims van de oudere tesla, tegen het eind van zijn leven kwam hij met de meest grootse claims. Ik neeem nooit zomaar iets aan in ieder geval, maar aangezien ik de 'gewone' tesla spoelen al meermaals gebouwd heb, leek dit me een leuk experiment, eens kijken wat er gebeurt
En die hele aparte natuurkunde, misschien staat die wel helemaal los van alles wat ons aangeleerd word, maar zit er stiekem toch ergens een greintje waarheid in al die buitesporige claims... Want het is wel zo dat hij zelf niet wist wat er nou precies gebeurde in zijn latere experimenten, maar wij kunnen ook nog niet alles verklaren wat hij deed. En ook al is het allemaal bogus, is het altijd het leukste daar zelf achter te komen!
Dat lijkt me een prima instelling.
Zelf doe ik niets met Tesla trafo's, maar ik mag hier graag plaatjes en films kijken!
Hallo iedereen,
Ik heb een vraag.
Ik zit op de havo en ben bezig met mijn profiel werkstuk. We proberen daarvoor een tesla coil te maken maar de resultaten zijn niet echt geweldig. We hebben een transformator van school gekregen van 6000Volt. De primary spoel is ongeveer 7 windingen en de secundary ongeveer 1000. De condensator is gemaakt van 24 bierflesjes gevuld met een zoutwateroplossing en aluminiumfolie om de flesjes heen. De flesjes zijn parallel geschakeld/
http://www.youtube.com/watch?v=Kuqz63zZbv0
Dit filmpje is al een week oud en ondertussen hebben we wel een mooiere topload gemaakt (een soort plastic buis met aluminiumfolie eromheen) maar de lengte van de vonken blijven ongeveer hetzelfde.
Wat moeten we veranderen om een echt tesla coil resultaat te krijgen?
Heb je wel gedacht aan de afstemming van het geheel?
Tip: bestudeer eens wat theorie over vonkzenders. Een teslacoil is min of meer hetzelfde, maar dan met een 'foute' antenne aanpassing waardoor de spanning aan de hete kant van de secundaire te hoog wordt.
De primaire met condensator vormt één LC kring. De secundaire met topload vormt de 2e LC kring. Die moeten resoneren anders krijg je niets anders dan 'n inductieklos effect.
Verder levert je hoogspanningsvoeding niet genoeg stroom naar mijn idee, je kan de afzonderlijke vonken bijna horen. De condensator laadt niet snel genoeg op. Op zich niet zo'n probleem, als je afstemming in orde is kan je altijd nog een zwaardere voeding gebruiken.
Ten slotte moet je aan het blussen van je vonkbrug denken, maar dat is van later zorg.
Verder zaag een heel eind van je secundaire spoel af, een lang stuk pijp zonder windingen zorgt voor veld instabiliteit wat de output niet ten goede komt.
Probeer wat Ledlover al zei je primaire circuit wat netter te krijgen, probeer vooral je primaire spoel zo symetrisch mogelijk te maken en dan op het juiste punt af te tappen voor maximale output.
@Invertorman
Dat ziet er erg netjes uit, ben beniewd wat het resultaat gaat worden.
Ik heb dus een sterkere voeding nodig. (meer volt of meer amperage?)
Is het erg dat de voeding een gelijkstroomvoeding is?
Kan ik hem nu al afstemmen of heb ik eerst een betere voeding nodig? De vonken zijn nu mischien maar 30 per seconde.
Afstemmen kan nu al.
Ga eens na hoe je kan zorgen dat je condensator sneller oplaadt. Trek vervolgens je conclusie over of je meer stroom of meer spanning nodig hebt.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 5 december 2009 21:08:42 schreef Sine:
Oeh, netjes ...Waarmee polijst je het plexi ?
Plexi kan je ook polijsten door beurtelings met fijner schuurpapier te schuren tot een heel fijne korrelmaat, en er dan met een vlammetje van de brander lichtjes over te gaan. Eerst even op een proefstukje proberen want het gaat niet bij alle soorten even goed, met een wat dikkere plaat lukt het beter. Als je het kan branden dan zijn de zijden spiegelglad.
Of langs de bovenfrees halen en dan branden kan ook.
- - big bang - -
Hoi 
ik ben weer tegen een probleemje aangelopen, ik ben nu bezig met de condensator, een MMC. Nou zag ik op conrad.nl deze:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=459967
maar die kunnen 2000 V gelijkspanning en 400 V wisselspanning aan. Toen ik rekende in javammc met 2000 volt kwam ik al op een redelijk hoog aantal uit, dus laat staan met 400 V. Deze zijn 30 ct/st terwijl FKP foliecondesatoren 2 euro/st zijn omdat ze 700 V wisselspanning aankunnen. maar je hebt ook deze
Hoeveel (en welke) condensatoren gebruiken jullie, en op basis van welke gegevens?
Heej Clau,
De kwaliteit van je condensatorbank bepaald een groot deel de lengte van je vonken, neem je de verkeerde condensatoren krijg je of korte vonken of de condensatoren gaan gewoon stuk. De condensators die je voor een Tescla Coil nodig heb zijn foliecondensatoren en zeker geen keramische condensatoren. Allereerst zul je de precieze stroom en spanning van je voeding moeten weten om de capaciteit voor je condensatorbank te bepalen. Dan moet je nog eens rekening houden of de condensatoren voor AC of DC bedoel zijn en dan nog eens een veiligheidsmarge nemen om de condensatorbank niet te zeer van stress te voorzien.
Die bovenste heb ik zelf, dat zijn erg goede dingen. Die daaronder lijken mij ook best goed, dus je moet uitzoeken van welke je de minste nodig hebt om aan de eisen van je capbank te voldoen.
Ook moet je niet hopen dat je er weinig aan kwijt bent. Condensatoren zijn vrij duur en je hebt er gewoon veel van nodig.
Hier de info waar ik mijn keuze op berust:
J A V A M M C - CONSOLIDATED OUTPUT
donderdag 17 december 2009 20:13:57
Capacitor Data Inputs:
0.1 [uF] = Single Capacitor value
1500 [volts] = Rated DC Votlage Rating
20 [mm] = Length of Cap Between Leads
20 [%] = Capacitor Rated Tolerance
1.5188 [€] = Price per Single Capacitor
0.0298 [uF] = Total MMC Capacitance Desired
----------------------------------------------------
Coil Data Inputs:
300 [kHz] = Coil Resonant Frequency
15 [caps] = Number of Capacitors per String
8000 [volts] = Transformer RMS Output Voltage
50 [mA] = Transformer RMS Output Current
50 [Hz] = Transformer Line Frequency
183 [BPS] = Spark Gap Breaks Per Second
----------------------------------------------------
JAVAMMC Outputs:
0.03333 [uF] = Cap Bank Total Capacitance
0.00667 [uF] = Capacitance Per String
5 [strings] = Number of Strings Required
75 [caps] = Total Number of Caps Required
Fair = Reliability: Cap Bank Standoff Voltage
Excellent = Reliability: Cap Temperature Rise
22500 [volts] = Cap Bank Rated Voltage
2.13 [joules] = Cap Bank Discharge Energy
390.4 [watts] = Cap Bank Nominal Power
11314 [volts] = Transformer Peak Voltage
0.0027 [TANd] = Dielectric Loss Factor
0.03 [joules] = Single Cap Discharge Energy
0.0145 [ohms] = Single Cap Internal Resistance
0.025 [watts] = Single Cap Power Dissipation
1.562 [C°] = Single Cap Temperature Rise
6.57 [amps] = Capacitor RMS Current
113.91 [€] = Total Cost
Ik heb deze een beetje gestolen van deepfriedneon, zelfs de weerstandjes, maar RS is lekker dichtbij mijn huis. combineren met een middagje naar IKEA
. Maar 114 euro lijkt me OK, gelukkig delen we de kosten met z'n drieën 
Oh ja, is het erg dat de capaciteit ongeveer 0.00333 uF te hoog is?
@jojojoris
Zoals al gezegd moet er idd een heel stuk van de PVC pijp af aan de bovenkant. Daarbij krijg je zeker een beter resultaat wanneer je je topload (je toroid, die nu even oneerbiedig gezegd een grote prop aluminiumfolie is) een stuk groter en symmetrisch rond maakt en net boven het einde van de secundaire spoel plaatst. De toroid werkt als een soort verzamelvat van lading die er door de secundaire spoel ingepompt wordt, tot er niet meer inpast en het eruitknalt als een vonk ontlading. E.e.a. moet dan ook nog allemaal in resonantie zijn, wat je het best kunt besturen via het aftappunt op je primaire spoel en de afstand van de sparkgap elektroden.
Hier moet zeker meer uit te halen zijn!
Ik ben nog steeds bezig met mijn tesla coil
We hebben aleen besloten dat het een Solid State tesla coils zou worden met een TV-FlyBack travo omdat we dan de bonodigde onderdelen uit een oude TV konden halen.
De datasheet travo in de TV is deze:
http://www.opood.ee/?t=k_ki&i=TELL_HR6620
Ik heb verder deze driver gemaakt:
Ik heb aleen geen idee hoe ik de travo in de schakeling moet opnemen.
Hij heeft 13 aansluitingen en 3 HV uitgangen.
Kan iemand mij helpen???
EDIT:
Al gevonden:
Ik heb zelf 6 windingen om de core heen gemaakt voor de feedback en verder pootje 9 en 3 verbonden. (Ik twijfel tussen 3 en 5 als ik pootje 3 gebruik maakt de trafo ene hoge toon en als ik 5 gebruik niet. de vonk is bij bijde ongeveer even lang.)
[Bericht gewijzigd door jojojoris op (20%)]
condensator is af
nu alleen nog de bekabeling en ik ben klaar.
oh ja, ik heb geprobeerd door de oude topics te scharrelen maar het was te veel, dus ik vraag het maar.
stel dat ik een oscilloscoop aan wil sluiten om de Fres te vinden. waar kan ik deze aansluiten en heb ik weerstanden nodig daarvoor? hoe stel ik de scoop in? (en kan ik Coach 5 gebruiken of is dit incompatibel met 8000 V?)