Show your projects! Part 14.

Dit topic is gesloten

leime

Golden Member

Het gaat niet om het bureau, het gaat om de rook/stank/geur/enz. Ik heb een slaapkamer van 2m X 5m waarvan 1m X 5m looppad en dan ook nog schuin dak, daar blijft rook makkelijk hangen.

Leime

Lucky Luke

Golden Member

Zeer creatief gevonden :) Ik kan het niet nadoen, ik zit op zolder... en ik denk dat het bij jou al lastig genoeg is als er buiten een onderdeel valt, maar stel je dat eens voor als je op zolder je bureau uit het raam hangt...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Lekker makkelijk je buro opruimen.. *veeg*

leime

Golden Member

Oude afwasbak eronder hangen is misschien wel een idee, veeg ik alles zo erin ;). Het is echt alleen maar voor solderen dus de kans is klein dat er iets valt.

Leime

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juni 2009 21:32:28 schreef Boeip:
Ik mocht ook nooit op m'n bureau solderen. Toen legde ik altijd een stuk triplex neer en daar soldeerde ik dan op.

Neem eens een plaat Fermacell® gipsvezelplaat om op te solderen: Isolerend en brandvertragend, 10 mm dik. Dat is niet het ordinaire gipsplaat voor loze wandjes en plafonnejes. Het heeft aan één kant een ruitjespatroon, zoals hardboard en is glad aan de andere kant.
Vroeger had de "G" het, maar even googelen leert je snel waar het verkrijgbaar is.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

fermacell platen zijn bij de praxis gewoon te krijgen
mogelijk ook bij de gamma,karwei,brico.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juni 2009 22:46:46 schreef timmie:
fermacell platen zijn bij de praxis gewoon te krijgen
mogelijk ook bij de gamma,karwei,brico.

Pas op! ze hebebn op't ogenblik een vervanger, met cement aan de buitenzijde (da's gemakkelijker te betegelen)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

gewoon een houten plank nemen (ik heb een multiplex plankje)
Als je te lui bent om je arm tot het sponsje te strekken kan je daar ook je soldeerbout aan afvegen, en als je je verveelt kan je tekeningetjes gaan maken :+

ik heb hier papier liggen.
kluskriebels, + goed weer = altijd goed:)
vandaag dus even de koeling gemaakt voor mijn voeding. hier komt een 3A lm350 op. dus heeft degelijke koeling nodig.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1635.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1636.jpg

het is dan wel geen mooi vierkant gat, en het zit niet allemaal even recht. maar dat is omdat ik niet het goede gereedschap binnen handbereik had.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Tidak Ada

Golden Member

Heb je echt geen vijlen??
Dat 'ronde' gat is ook al niet rond. Even een klein dubbelgevouwen lapje tussen boor en werkstuk leggen.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 juni 2009 00:21:03 (69%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

spijtig genoeg niet nee, als ik iets moet vijlen, fiets ik even naar mijn opa. normaal los ik het dan op met de dremel, waarvan helaas een staafje van is overleden, daardoor kan ik hem niet gebruiken.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

fiets dan liever even naar de praxis/gamma/karwei
en koop een setje vijlen, kost niks en heb je veel plezier van.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Op 13 juni 2009 23:00:12 schreef Tidak Ada:
[...] Pas op! ze hebebn op't ogenblik een vervanger, met cement aan de buitenzijde (da's gemakkelijker te betegelen)

ik denk dat je dat spul van kebo(althans die levert dat) bedoeld...hoe heet het ook weer...marmox dus, maar das neit van gipsvezelplaat maar van xps

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 14 juni 2009 07:53:57 schreef Alexander Verbeek:
fiets dan liever even naar de praxis/gamma/karwei
en koop een setje vijlen, kost niks en heb je veel plezier van.

Vijlen ... ultramodern lol, je kan meestal (nadruk op meestal) net hetzelfde met'n dremel :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 juni 2009 09:02:30 schreef timmie:
[...]
ik denk dat je dat spul van kebo(althans die levert dat) bedoeld...hoe heet het ook weer...marmox dus, maar das neit van gipsvezelplaat maar van xps

Ik weet niet hoe het heet, maar ik zweeer bij het echte Fermacell®; je kunt er ook met de vlam op solderen.
Verder gebruik ik het als ik roodkoperen leidingen moet solderen, die tegen een geschilderd of brandbaar wandje liggen. Een plaatje Fermacell® er tussen en je zit veilig :)

@ gitaaarstudentje
Ik denk dat je met een vlakke vijl toch netter werkt dan met een Dremel. Voor het grove werk is die dremel wel geschikt, net zoals voor onregelmatige gaten.
Een mooi rechthoekkig gat maak je echter alleen mooi met een freesbank of met een vlakke vijl en een flinke dosis geduld. (En wat als de stroom is uitgevallen? :P)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ allemaal: weer ontopic!

ik zie te weinig nieuwe projecten dan wel grote updates van projecten!

IF you can't convince them, then confuse them!

@JB (en andere mods): misschien deze optie nog eens onder de loep nemen?
(Of in de vrieskist...)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Een 4x4 Looplicht:

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht_2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht_3.jpg

Met dank aan Pros voor de Triac aanstuur info.

Mooi, wat is een 4x4 looplicht? (filpje?)

Er zit nog maar één lamp op, dus een filmpje is nog niet mogelijk.

Het is een loop licht met 4 rijen lampen, elk blok bestaat uit 4x4 dus 16 lampen.
Er kan telkens een blok bij gekoppeld worden, zodat je een lange rij met lampen krijgt (denk aan een 3 kanaals looplicht, die wordt ook telkens met 3 lampen verlengt).

code:


        Blok 1   Blok 2   Blok 3   Blok 4   Blok 5
Rij 1:  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x 
Rij 2:  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x 
Rij 3:  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x
Rij 4:  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x  x x x x

Dit looplicht kan horizontaal lopen, maar ook vertikaal.

2x blok2 ?

e:/
kwil ni gaan miereneuke fzo maareuh

Een 4x4 Looplicht:

Blok 5
x x x x
x x x x
x x x x
x x x x

wel mooi gedaan, nu nog eens 4 voor de hoogte? :+

[Bericht gewijzigd door watchout3 op zondag 14 juni 2009 14:52:10 (13%)

De blok nummers zijn aangepast, dit was een foutje :)

Één blok bestaat uit 16 lampen.
Je kan zoveel blokken als je wilt (zolang je niet boven het schakel vermogen van de triac's komt) aan elkaar koppelen, dus 5 of nog meer blokken is mogelijk :)

Edit:
Zo zitten de lampen geschakeld (dit is één blok):
http://www.uploadarchief.net/files/download/matrix.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Hier een projectje, dat niet direct elektronisch is, maar wel toepasbaar is.
Uitgaande van een verbrande Wellerstift No 7, heb ik een soldeerpotje gemaakt om draadjes te vertinnen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/soldeerpotje-a.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/soldeerpotje-b.jpg

De punt heb ik afgedraaid tot 5 mm Ø en daar een M5 draad op gesneden.
Voor het potje een stukje roodkopern staf van 12 á 15 × 20 mm uitboren en onderin aan de zijkant een M5 tap (voldoende bodem laten staan!). Hierin de Weller punt geschroefd, nadat ik een gekochte bevestigingshuls om de punt heb gedaan.
Boutje aan en allerlei restjes soldeer er in en tenslotte wat rosin er op.
Geeft voorteffelijke vertinningen van litze en andere draadeindjes.

Veel goedkoper dan van Weller

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Handig! Hoe bevestig je de soldeerbout dan rechtop? Ik zie het al helemaal voor me. Even wat draadjes vertinnen. En dat je dan dat hete bakje tin over je heenkrijgt.

Tidak Ada

Golden Member

Vastzetten in m'n Spanfix bankschroefje (maar dat had je zelf ook kunnen bedenken, je bent toch pientertje? :P )

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 juni 2009 17:21:31 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten