Ik heb onlangs een koelkast gekocht via marktplaats. Toen ik deze probeerde aan te sluiten, sloegen de stoppen door. Wat bleek toen ik het beschermkapje bij de compressor eraf schroefde, dat de draadjes er maar los bij hangen.

Ik vraag me af of ik de koelkast toch nog aan de praat kan krijgen, of dat ik enkele essentiele onderdelen mis?????
De compressor heeft drie pinnetjes waar iets aangesloten kan worden, iemand enig idee????

Een foto van de huidige situatie.

JW

http://www.uploadarchief.net/files/download/koelkast.jpg

Daar hoort een start relais te zitten ...

ik geloof dat de term "belazerd" is

Volgens mij mist daar iets van een startrelais oid ?
EDIT: Precies wat Sine dus al zegt ..
Bij dit soort aankopen dus altijd vragen om een test bij de verkoper op locatie ...

[Bericht gewijzigd door help op (55%)]

Startrelais of start-PTC is vrij goedkoop meestal. Nou zie ik bovenaan ook een losse condensator zitten, waar gaan de draden daarvan naartoe? Als er een ventilator in de koelkast zit kan hij darabij horen, anders heeft hij ook wat met de compressor te maken misschien. Zijn er niet ook compressoren met een startcondensator?

Verder is er natuurlijk een kans dat na het vervangen van het startrelais blijkt dat er meer stuk is. Of na het terug aansluiten van de startcondensator als dat van toepassing is natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

De vorige eigenaar zat met een defecte koelkast. Probeerde het met een nieuw startrelais, maar dat mocht niet baten.

Heeft vervolgens de koelkast verkocht via marktplaats, maar zonder het nieuwe startrelais, want dat zou zonde zijn. Je zou er namelijk toch niks aan hebben.

Hoe dan ook heb je waar voor je geld gekregen. Deze keer in de vorm van een wijze levensles... :)

Ik kan er niet bij dat mensen zulke dingen ongezien kopen.

Je vraagt je af: Solarbeam is nieuw hier en dit is zijn eerste post?

Dit komt naar mijn mening niet veel voor, heb zelf ook 2 koelkasten gekocht via Marktplaats.
Het waren er wel met speciale inbouwmaten.
Eentje was wel 7 jaar oud, en heb hem gekocht met zo gezegd een leeftijd van 2 jaar.
Maar ja 400 euro of 60 euro is toch nog vrij veel verschil.
Trek het je maar niet aan, en laat ze maar lachen, ik koop de volgende keer ook weer 2de hands.

Als ik het goed voor heb komt op een klem de blauwe nul draad.
De tweede draad is dan voor de bedrijf spoel, de derde is de start spoel.
Wat de juiste volgorde van aansluiten is weet ik niet.

Voor dat ik de juiste maten vond van koelkast, had ik een voorlopig koelkastje op Marktplaats gekocht.
Deze was zeer voordelig met nog 1,5 jaar garantie op, heb hem na een half jaar voor de zelfde
prijs terug verkocht.
Bij dit koelkastje was zelfs een uitgebreid elektrische schema.

Als er nog papieren bij je koelkast zijn, moet je maar eens kijken of er geen schema bij zit.

Moesten de spoelen verbrand zijn, vind ik dit zeer smerig om zo een toestel als goed door te verkopen.

Ik zou hem toch altijd eerst eens in het stopcontact steken voor aleer te kopen.

Maar hoe koop je dan zoiets? toch niet laten opsturen per post? Dan heb je toch het adres?

Ga terug naar die kerel en zeg hem dat je je bedot voelt en eis je geld terug.

Tenzij je het spul voor een Euro of twee gekocht hebt.

Dan wéét je dat het een defect toestel is. Soms heb je geluk dat je het met weinig middelen kan herstellen, maar als het niet lukt is er niet veel aan verloren.

Op 21 mei 2009 15:41:08 schreef Sine:
nee en ja

Wéér ene die zijn Nick verandert heeft?

Bedankt voor de reacties.

Ik moest hem bij een of andere garagebox ophalen. Oftewel......ik ben redelijk naïef geweest en heb weer een wijze les geleerd.

Ik zal kijken of ik het met een startrelais aan de praat krijg. Leer ik weereens iets over koelkastentechnologie.

Dus je kocht bij een garagebox een koelkast waar geen startrelais in blijkt te zitten en je durft nog te hopen dat een nieuw startrelais zal helpen ? Ik hoop voor je dat ik cynisme in je post herken en geen naiviteit.

Misschien een idee om hier eens merk en type koelkast te vermelden. Dan is het wat makkelijker om een beeld te vormen hoe het ding in elkaar zit. Die condensator stoort me bijvoorbeeld een beetje.

Op 21 mei 2009 23:03:49 schreef grotedikken:
Wéér ene die zijn Nick verandert heeft?

Hij is niet nieuw hier (geregistreerd in 2007), maar het is wel z'n eerste post. Nee en ja dus, op de vraag van benleentje.

De vorige eigenaar moet wel gedacht hebben: "Goedkope manier om m'n rommel af te voeren.."

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (15%)]

en te bedenken dat je hier zelfs moet betalen om die in het containerpark weg te doen.

Op 21 mei 2009 23:30:41 schreef solarbeam:
Bedankt voor de reacties.

Ik moest hem bij een of andere garagebox ophalen. Oftewel......ik ben redelijk naïef geweest en heb weer een wijze les geleerd.

Ik zal kijken of ik het met een startrelais aan de praat krijg. Leer ik weereens iets over koelkastentechnologie.

Electro toppie toppie online? :P

Als het startrelais eruit is zou je denken dat dat gebeurd is om een nieuwe te halen. Dat ie er niet in zit betekent denk ik dat ze 'm weer terug hebben gebracht omdat het niet hielp. Ik geef je ook weinig kans. Maar wie weet! Anders (mocht de motor nog lopen) kun je er geloof ik nog een compressor / vacuumpomp van maken? Let er wel op dat je dan niet zomaar flessen of andere dingen van druk gaat voorzien, dat ding haalt denk ik een wat hogere druk dan een huis tuin en keuken compressor...

Op 22 mei 2009 07:43:18 schreef kombucha:
en te bedenken dat je hier zelfs moet betalen om die in het containerpark weg te doen.

Volgens mij is dat , sinds de verwijderingsbijdrage, niet de manier waarop het hoord, dan toch maar weer in het bos zetten , of verkopen via marktplaats ?

@TS, eventueel in het bezit van een multimeter, indien ja meet eens de weerstand tussen de 3 aansluitpuntne op de compressor , onderling en tov. aarde.

Post uw bevindingen hier, mischien kunnen we aan de hand van die meteing vast stellen of een start relais proberen zin heeft.

Was het bij dit soort producten niet zo dat de verkoper van een nieuw apparaat min of meer verplicht is het oude af te voeren?

Naar het containerpark brengen is wegens de verwijderingsbijdrage inderdaad gratis. De leverancier van een nieuw apparaat is alleen verplicht het oude af te voeren als jij dat wil. De klant is tenslotte koning.

Op 22 mei 2009 07:52:59 schreef Benadski:
Anders (mocht de motor nog lopen) kun je er geloof ik nog een compressor / vacuumpomp van maken? Let er wel op dat je dan niet zomaar flessen of andere dingen van druk gaat voorzien, dat ding haalt denk ik een wat hogere druk dan een huis tuin en keuken compressor...

wel opletten dan, dat je het koelsysteem eraf laat (mag niet zomaar in de lucht vliegen), EN dat je niet de olie eraf laat lopen.

ik heb ook zo een compressor gebouwd en aangesloten opg ewone gasflessen. denk dat zo een pompje met gemak 30bar haalt, ik heb geluk gehad, op 16bar is men oranje kruldarm gesprongen.
wel ideaal om een airbrushcompressor mee te maken

Een opmerking en een vraag...

Als het apparaat inderdaad niet te repareren was en daarom verkocht werd, heb je 50% kans dat de reparateur geen prutser was, en dan zal de motor wel stuk zijn ofzo. Dan is het pech. Maargoed, we wachten nog even op een reactie van de TS om hem beter te kunnen helpen met testen en repareren.

En dan de vraag: hoe laat je het koelmiddel op een veilige manier vrij als je de compressor eruit zou willen halen? Ervan uitgaande dat het R600a is natuurlijk, R12 en R134a wil je zeker niet in het milieu hebben!

Op 22 mei 2009 11:22:20 schreef maartenbakker:
Naar het containerpark brengen is wegens de verwijderingsbijdrage inderdaad gratis. De leverancier van een nieuw apparaat is alleen verplicht het oude af te voeren als jij dat wil. De klant is tenslotte koning.

Nee, Ja Maar, en Tja.
Op veel containerparken wordt er tegenwoordig een forfaitair bedrag aangerekend, eender wat je in je wagen hebt.
Ja, een leverancier moet het oude slechts meenemen als jij dat wil, maar: leveranciers hebben aanvaardingsplicht. Als jij je met je toestel aanbiedt bij een elektrozaak moeten ze dat toestel aannemen. Niet iedereen doet het met een even grote glimlach maar wettelijk is 't wel verplicht. Uiteraard is een leverancier nièt verplicht om het bij jou te komen ophalen als je niks nieuws koopt.
Klant is misschien wel koning maar de dealer is je lakei niet :-)

Je hebt een niet complete koelkast gekocht, als je tweedehands koopt kan er natuurlijk iets net kapot gaan als je hem thuis aan zet , maar hier heeft men gewoon een halve koelkast geleverd, wat ook niet zichtbaar was, geld terug en anders aangifte wegens oplichting, en ik zou marktplaats waarschuwen.