Op 22 mei 2009 07:52:59 schreef Benadski:
[...]En Anders (mocht de motor nog lopen) kun je er geloof ik nog een compressor / vacuumpomp van maken?

Dat zal zonder start relais niet lukken ... want ehhh dan start ie niet :P

Op 22 mei 2009 14:54:35 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]

Nee, Ja Maar, en Tja.
Op veel containerparken wordt er tegenwoordig een forfaitair bedrag aangerekend, eender wat je in je wagen hebt.

In Belgie misschien, hier ben ik dat nog nooit tegengekomen..

Op 22 mei 2009 07:52:59 schreef Benadski:
Anders (mocht de motor nog lopen) kun je er geloof ik nog een compressor / vacuumpomp van maken?

Je zou er dan ook een koelkast van kunnen maken. Of anders een echte ouderwedse ijskast. Dat was dus gewoon een kast waar men ijs inlegde om zou de boel koud te houden.

Op 22 mei 2009 21:21:36 schreef maartenbakker:
[...]In Belgie misschien, hier ben ik dat nog nooit tegengekomen..

nee, ik ook niet.
ze vragen wel je postcode bij de ingang en wegen hoeveel je wegbrengt.
(autoweegbrug bij de in- en uitgang)

Op 22 mei 2009 14:54:35 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]

Nee, Ja Maar, en Tja.
Op veel containerparken wordt er tegenwoordig een forfaitair bedrag aangerekend, eender wat je in je wagen hebt.

[offtopic]
Ja, maar niet voor toestellen waar je een recyclagebijdrage voor betaalt (daarvoor dient nu éénmaal deze bijdrage).
In Dilbeek (Vlaams Brabant):
Grote elektrische/elektronische toestellen worden na afspraak gratis opgehaald door Televil (kringloopwinkel), kleinere kan je gratis afleveren bij Televil.
[ontopic]

@turbokeu:

en alles waar je dan voor moet betalen zetten we gewoon bij u in huis.. Deed ik ook met die marantz... :+

het valt toch niet op :+ :+ :+

Rotzàààk....;););)

Edit: Over koelkasten gesproken: Na mijn lekkende +20-jarige waterverwarmer, en 9-jarige Sony-TV die de geest aan het geven is (wordt waarschijnlijk vervangen door Samsung LCD-TV met LED backlight) nu ook sinds verleden zondag mijn slechts 5-jarige Zanussi koelkast kapot (compressor geblokkeerd)
Nieuwe (Bosch)koelkast is al besteld: 505€, met bijkomende waarborgverlenging tot 5 jaar :(

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (92%)]

Op 23 mei 2009 07:50:41 schreef Turbokeu:
[...]
[offtopic]
Ja, maar niet voor toestellen waar je een recyclagebijdrage voor betaalt (daarvoor dient nu éénmaal deze bijdrage).[ontopic]

Hangt echt af van de intercommunale die het containerpark beheert. Bij de omliggende gemeentes hier moet je sowieso betalen als je op het containerpark rijdt.
Sommige containerparken laten enkel de mensen van hun gemeente toe. Bij andere mag dan weer iedereen er op maar daar kost het meer. Bij ons in de buurt weet ik 5 containerparken, en bij alle 5 geldt er een ander tarief en ze aanvaarden ook niet allemaal hetzelfde afval. Verwarring troef dus, typisch Belgisch.

Op 23 mei 2009 09:57:00 schreef Turbokeu:
Rotzàààk....;););)

Edit: Over koelkasten gesproken: Na mijn lekkende +20-jarige waterverwarmer, en 9-jarige Sony-TV die de geest aan het geven is (wordt waarschijnlijk vervangen door Samsung LCD-TV met LED backlight) nu ook sinds verleden zondag mijn slechts 5-jarige Zanussi koelkast kapot (compressor geblokkeerd)
Nieuwe (Bosch)koelkast is al besteld: 505€, met bijkomende waarborgverlenging tot 5 jaar :(

Die Samsung haalt ook de 10 jaar niet, maar kost in elk geval iets minder. Bij een Bosch koelkast heb je echt geen verlengde garantie nodig, die gaan toch pas na 6 jaar stuk (heb ik tot mijn schade ondervonden). Van de Duitse merken steekt Liebherr er mijnsinziens met kop en schouders bovenuit. Ze fabriceren kennelijk ook de kasten voor Miele. Ik heb als vervanger van mijn 6 jaar oude Bosch een stokoude Liebherr (vermoedelijk van 1985) in gebruik genomen. Gemeten 300kWh/j wat hem ruim in energieklasse B plaatst. En alle onderdelen nog verkrijgbaar!

Op 23 mei 2009 07:29:29 schreef Alexander Verbeek:

nee, ik ook niet.
ze vragen wel je postcode bij de ingang en wegen hoeveel je wegbrengt.
(autoweegbrug bij de in- en uitgang)

Zelfs dat niet. Hier betaal je gewoon 1 euro toegang.

Er wordt niks gewogen, maar voor steengruis en asbest betaal je wel extra. Af en toe doen ze paspoortcontrole om te kijken of je wel van de gemeente bent.

hier betaal je geen toegang, maar wegen ze wel (waarom)

(afvalpunt in amsterdam zuidoost)

Op 23 mei 2009 13:46:40 schreef maartenbakker:
[...]Van de Duitse merken steekt Liebherr er mijnsinziens met kop en schouders bovenuit.

ooh...wij hebben een liebherr :D:D
al zeker 20 jaar en doet het nog steeds goed :P
mijn ouders hadden m al toen ik geboren werd

Als je koelkast 20 jaar oud is, zou je 's moeten kijken of een huidig model niet veel minder verbruikt. Waarschijnlijk heb je een nieuwe in een paar jaar terugverdient.

Toevallig hangt mijn koelkast nu aan een EnergyCheck om het verbruik te meten. Extrapolerend vanuit de laatste 24 uur kom ik op 250 kWh per jaar, dat valt me nog niet eens tegen.

Op 23 mei 2009 11:47:02 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]
typisch Belgisch.

Zoals je zegt...
Ik heb beslist in juni NIET te gaan stemmen bij de verkiezingen, des te meer sinds die echt belachelijke Belgische affaire over de 250 Guantanama-gedetineerden.
Kotsbeu!!! 'Ze' mogen gerust mijn stemrecht (stemplicht?) afnemen...

Op 23 mei 2009 13:46:40 schreef maartenbakker:
[...]Die Samsung haalt ook de 10 jaar niet, maar kost in elk geval iets minder. Bij een Bosch koelkast heb je echt geen verlengde garantie nodig, die gaan toch pas na 6 jaar stuk (heb ik tot mijn schade ondervonden). Van de Duitse merken steekt Liebherr er mijnsinziens met kop en schouders bovenuit. Ze fabriceren kennelijk ook de kasten voor Miele. Ik heb als vervanger van mijn 6 jaar oude Bosch een stokoude Liebherr (vermoedelijk van 1985) in gebruik genomen. Gemeten 300kWh/j wat hem ruim in energieklasse B plaatst. En alle onderdelen nog verkrijgbaar!

Dat die Samsung LED-TV de 10 jaar niet zal halen weet ik ondertussen met zekerheid, maar ook hier neem ik een verlengde waarborg tot 5 jaar. Enne, 1400€ voor een TV is nu ook nog steeds niet goedkoop.

Of de koelkast nu Duits, Italiaans of Zweeds fabrikaat is: alle koel/vrieskastcompressoren waren vroeger (tijdens mijn carrière als koeltechnicus bij Bosch) of van Deense afkomst (Danfoss), of Italiaans (Necchi en Aspera). Alleen Bosch fabriceerde toendertijd zijn eigen compressoren (een catastrofe in de beginfase! - jaren 1976-1977).
Dat je Liebherr of Miele het al zolang uithoudt is 'puur geluk' naar mijn inziens, mijn vorige, reeds 20 jaar oude, (van een zuster) gekregen goedkope Zanussi koelkast heeft het bij mij ook nog +15 jaar uitgehouden.
Weggedaan wegens binnenin gebroken onderdelen (deurtje van vriescompartiment en flessenrek), èn energieklasse (D of E!).

Ik heb wel opgemerkt dat op het compressorhuis van mijn huidige defecte Zanussi koelkast (400€ toendertijd) geen (gestanst) merk meer te vinden is van de fabrikant.
Dus geen Danfoss-Necchi-Aspera o.d. maar waarschijnlijk Chinese brol...

Vergeet niet dat 70-80'er jaren compressoren gemaakt waren om het ca 10 jaar uit te houden: 10 jaar is OK, meer dan 10 jaar was 'geluk', minder was 'malchance'.

Dus mijn 500€-Bosch koelkast met verlengde waarborg zal, als het goed uitvalt ;), juist iets meer dan 5 jaar oud worden...

Op 23 mei 2009 18:03:08 schreef Turbokeu:
[...]Of de koelkast nu Duits, Italiaans of Zweeds fabrikaat is: alle koel/vrieskastcompressoren waren vroeger (tijdens mijn carrière als koeltechnicus bij Bosch) of van Deense afkomst (Danfoss), of Italiaans (Necchi en Aspera). Alleen Bosch fabriceerde toendertijd zijn eigen compressoren (een catastrofe in de beginfase! - jaren 1976-1977).
Dat je Liebherr of Miele het al zolang uithoudt is 'puur geluk' naar mijn inziens, mijn vorige, reeds 20 jaar oude, (van een zuster) gekregen goedkope Zanussi koelkast heeft het bij mij ook nog +15 jaar uitgehouden.
Weggedaan wegens binnenin gebroken onderdelen (deurtje van vriescompartiment en flessenrek), èn energieklasse (D of E!).

Dat de compressoren van dezelfde fabrikanten kunnen komen weet ik. Er zit natuurlijk wel verschil in dimensionering en gebruik, dat maakt ook uit. Overigens zeg ik ook niet dat een Bosch altijd na 6 jaar stuk gaat, mijn ouders hebben er een gehad die 30 is geworden, juist daarom werd de opvolger weer een Bosch. Toen ze een (grotere) Liebherr kochten kreeg ik de 5 jaar oude Bosch, die het bij mij nog een jaar gedaan heeft en nu vervangen is door een oude Liebherr die iemand toevallig nog had staan. De reden dat Liebherr/Miele er met kop en schouders bovenuit steekt is de zeer goede verkrijgbaarheid van de onderdelen (zowel bij Miele zelf als Liebherr via de groothandel geconstateerd), en de constatering dat zelfs een bijna antiek exemplaar gewoon in energieklasse B blijkt te vallen. Bovendien bedoel ik niets slechts over de Italianen te zeggen, witgoed maken kunnen ze daar heus wel!

Ik heb wel opgemerkt dat op het compressorhuis van mijn huidige defecte Zanussi koelkast (400€ toendertijd) geen (gestanst) merk meer te vinden is van de fabrikant.
Dus geen Danfoss-Necchi-Aspera o.d. maar waarschijnlijk Chinese brol...

Ik zou eerder Turks verwachten... Maar wel jammer, ik dacht dat de Italianen dat soort dingen nog wel een beetje binnenslands haalden of anders tenminste nog fatsoenlijk in Slovenie ofzo.

Vergeet niet dat 70-80'er jaren compressoren gemaakt waren om het ca 10 jaar uit te houden: 10 jaar is OK, meer dan 10 jaar was 'geluk', minder was 'malchance'.

Dus mijn 500€-Bosch koelkast met verlengde waarborg zal, als het goed uitvalt ;), juist iets meer dan 5 jaar oud worden...

Ook zonder die verlengde waarborg. Zonde van je geld dus! Overigens mag je van een koelkast van 500 euro verwachten dat hij langer meegaat dan 5 a 10 jaar! Juist bij een reputabel merk.

Op 23 mei 2009 16:02:16 schreef 6502:
Als je koelkast 20 jaar oud is, zou je 's moeten kijken of een huidig model niet veel minder verbruikt. Waarschijnlijk heb je een nieuwe in een paar jaar terugverdient.

Toevallig hangt mijn koelkast nu aan een EnergyCheck om het verbruik te meten. Extrapolerend vanuit de laatste 24 uur kom ik op 250 kWh per jaar, dat valt me nog niet eens tegen.

De bovengenoemde Bosch, die nu stuk is, kwam extrapolerend op 350khW/j uit. Waarschijnlijk liep hij al niet helemaal lekker want de fabrieksopgave was 284. Mijn vervangende Liebherr, zelfs nog zonder nieuw deurrubber dat ik nog moet monteren, kwam extrapolerend op 300 uit. Een nette energieklasse B dus. Het aanschaffen van een nieuw exemplaar betaalt zich met hooguit 20 euro per jaar terug dus loont in dit geval absoluut niet.

Overigens vermoed ik dat de omschakeling van R12 op R134a een slechte invloed op het verbruik heeft gehad (dus juist die kasten, vooral uit de jaren 1993-2000, halen een slechtere energieklasse). Pas met R600a (ook vanaf 1993 maar in lang niet alle merken en modellen) zijn de A's A+'en en dergelijke volgens mij in opkomst geraakt.

Bij een verbruik van 300 tot 350 kWh is vervanging door een ultrazuinig type inderdaad niet zo zinvol, dat haal je er niet uit. Ik zou inderdaad wel het deurrubber vervangen, dat scheelt behoorlijk.

De reden dat mijn koelkast nu in de gaten gehouden wordt is dat hij wat herrie is gaan maken en ik 'm best zou willen vervangen als dat wat oplevert. Gezien het geringe gemeten verbruik blijft 'ie dus gewoon staan tot 'ie echt de geest geeft.

Volgende op de lijst is de wasmachine...

Hoi solarbeam,

Heb je al iets gedaan aan je koelkast?
Ik ben toch wel benieuwd of er nog iets van te maken is.
Laat maar iets weten als je meer weet.

Gr. Theo

Het enige wat Italianen goed kunnen maken zijn pizza's, pasta en accordeons.

Op 27 mei 2009 10:57:19 schreef Stefaan Van Slycken:
Het enige wat Italianen goed kunnen maken zijn pizza's, pasta en accordeons.

Ik zeg niet goed maar wel mooi; Auto's & vrouwen :P