Tidak Ada Gepost zaterdag 3 april 2010 19:57:59 |
@Testman:
JIJ tweedehands elco's ?????
Ik dacht dat jij die altijd direct weggooide

ik heb pas sinds 2 jaar nieuwe liggen , ik werkte altijd met 2ehands elco's . en deze zijn groter als 100uf en zijn voor trafovoedingen prima .

@technojunk mijn laatjes zijn 23,5x38x4,5cm bxlxh zijn jouw bakjes dat ? zo ja heb ik wel interesse daar ik nu ducktape gebruik als scheidingsschotjes .

Die is niet van mij,ik mag hem onder houden en eraan sleutelen.De eigenaar heeft 2 linker handen.Net een vastloper gehad,zit net een nieuwe cilinderset op,bij de differentieel waren de lagers rot,en zijn nog wat dingen mis mee,staan ook nog paar nitro wagens+alle bij horende spullen.Leuk zo'n extra hobby erbij,als iemand anders alles betaald. ;) en om daarover verder te kletsen is dit wederom het verkeerde forum.

ook al goed gezien,ooit gekocht vanwege de koelblokken,om die weer een Peavey versterker te zetten,waar de koeling erg sumier van was uitgevoerd.Nu word ie niet heet meer.En nog berg mooie fets op voorraad+koperen strips.Wat zijn dat eigenlijk voor dingen?

benieuwd of er nog meer mensen zijn die wat leuks vinden in de chaos ;)

heeel proper. alleen 1 ding.. tussen de muur en de vezelplaat gene isolatie gestoken ?
plafondisolatie wel zie ik. maar de muren niet.. in de winter zal het frisjes zijn ( of je moet ene berg HP apparatuur uit de jaren 70 en 80 onder stroom zetten.

Op 5 april 2010 23:04:26 schreef Akino:
ook al goed gezien,ooit gekocht vanwege de koelblokken,om die weer een Peavey versterker te zetten,waar de koeling erg sumier van was uitgevoerd.Nu word ie niet heet meer.En nog berg mooie fets op voorraad+koperen strips.Wat zijn dat eigenlijk voor dingen?

HUF ultraFET's, busbars en erg goede elco's. De FET's die ik eruit had gehaald konden makkelijk 10A zonder koeling. Max 75A.
De modules komen naar horen zeggen uit een trein, uit het powerinverter gedeelte. Maar gezien de lage werkspanning lijkt mij dat vrij sterk.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (13%)]

Zo te zien is die werkbank nogal hoog (90cm; werkbankhoogte?) Dan 'zet hij z'n onderdanen waarschijnlijk op die plank. Ik heb hier ook zo'n voetenbankje. Zit reuze lekker.
Ik zou dan wel schotjes aan weerszijde van het voetendeel zetten, anders ligt alles binnen de kortste keren in het zand. Een rooster zou nog beter zijn.

Op 3 mei 2010 08:39:38 schreef leime:
Ziet er knus uit met die (nep?) antieke kastjes.

haha dat kastje is al 20 jaar oud :P stond in me slaapkamer dus heb er even 2 delen van gemaakt en de bovenste helft opgehangen :)

en of het nep is weet ik niet maar het is wel van vuren hout gemaakt en geen osd wat je tegenwoordig hebt

Op 3 mei 2010 05:11:15 schreef free_electron:
heeel proper. alleen 1 ding.. tussen de muur en de vezelplaat gene isolatie gestoken ?
plafondisolatie wel zie ik. maar de muren niet.. in de winter zal het frisjes zijn ( of je moet ene berg HP apparatuur uit de jaren 70 en 80 onder stroom zetten.

ik heb aleen de rechter muur geisoleerd omdat aleen die muur aan de buitenzijde staat. De linker muur daar zit al gelijk een ander schuur ernaast dus dat isoleert al vanzelf en dat muur daar achter zit ook een ander hok waar de verhuurder z'n paarden in stopt :P

[Bericht gewijzigd door Techno Turk op (45%)]

Nixie displays zijn boven op het voedinkje links onder te vinden, mijn eerste nixie klokje ooit.

En ik heb een stapeltje nixie apparatuur, maar dat staat op de kast :)

Bel even als je alles gaat aanzetten ... dan bel ik de brandweer en de locale krant alvast.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

dat zijn weer mooie plekkies , en sine heeft zelfs een digi variac , die wil ik ook nog wel een ( zeker als die zo compact is ) maar je kon ook niet veel meer kwijt zonder op je dmm te gaan werken . had het ook als ik aan het bouwen was dan heb ik te weinig werkruimte en heb toen de pc verzet naar een apart werkblad , dat scheelde 80 cm !

fred , ik denk dat je een extra groep nodig hebt voor je buizenapparaten ( of 2 dezelfde in serie op 110v zetten :) ). heb gisteren mijn stroomtrafo's nog officieel ingebouwd in een kastje ipv los aan de groepkast te hangen .

fred , heb je geen bijpassende groepenkast met zwarte k2 koppen . daar zijn speciale zekeringen voor te koop bij de bouwmarkt op de ijzerafdeling . die heten m8x60 en gaan er niet meer uit :)

ziet er wel mooi uit met de oranje lichtjes overal .. en die yaesu stelling heb ik ook ( erfstuk van exwerk )

Ik hoop wel dat jullie een brandblusser of deken hebben op de hobbykamer. Het zou zonde zijn als al die dure apparaten in de fik gaan. Kost ongeveer 20-30 euro zo'n brandblusser bij de bouwmarkten, als ik me goed herinner. Moet je em daarna nog wel een goed plekje geven zodat je er altijd bij kan - anders heeft het niet veel nut.

Je foto's werken niet. Het uploadarchief is nochtans online.. Mss even je links nakijken?

Mooie werkplek! Isolatie lijkt inderdaad wel eens handig te zijn. Ik zou voor het dak eerst een onderdak plaatsen, dan isolatie en afwerken met gipsplaat. Als je dan nog wat opruimt zal het er nog veel beter uit zien en je kan plaats winnen ook;).

Heb je een aparte groep trouwens? Of zie ik het verkeerd?

[Bericht gewijzigd door msicaron op (64%)]

De meest (goedkopere) variacs zijn niet galvanisch gescheiden (zijn in feite regelbare spaartrafo's).
Nu moet je enkel nog een tweedehands scheidingtrafo vinden ;)

Leuke voeding, maar kan slecht tegen HF.
Het kan gebeuren als je een zender aansluit met een beetje vermogen dat ie over zijn nek gaat, hij spuugt dan zijn maximale spanning uit!
Dit heb ik niet van mijzelf maar collega's die deze voeding gebruiken hebben dit meegemaakt.

Wel, ik dacht eerst dat die voeding een rackmodel van Hameg was waar je van die modules kan inschuiven, je kan dan zelf kiezen voor de samenstelling. Daar leek het sterk op. Maar ik zag in het midden geen scheidingslijntje dus moest het wat anders zijn.
Forse voeding, het is een switcher, zijn die "noisy" of valt dat mee?

- - big bang - -

Ik denk dat er weinig schakelende voedingen zijn die tegen HF kunnen.
Daarvoor gebruik je toch beter een lineaire voeding?
@big bang: wat bedoel je met "noisy"?

@zirocium ik zie groen van jaloezvan je soldeerstation!
En ook op je hobby 'kot'.
Nog veel plezier in het nieuwe 'kot'!

EDIT: Zie ik net dat op één van je foto' rechts boven een plank aan het doorbuigen is. Misschien een beetje minder op leggen?
Zou zonde zij moest dat naar beneden komen op je kastjes.

Amai, als ik mijn hobbykamertje ooit zo mooi zou krijgen zal ik zeer blij zijn!
Dikke proficiat voor het mooie werk.

En idd die plank boven die kastjes zou ik iets verstevigen.

goed eten tijdens het werk is natuurlijk altijd belangrijk ;)
Mooi plekje alleen zou ik zeer snel zat zijn dat ik mijn benen niet onder de werkbank kan steken. Volgensmij heb je het werkblad 60cm diep? Dat vind ik snel krap worden, zeker met wat apparatuur erbij. Verder een goede verbetering!
en in deze grote ruimte mis ik een overload aan scopes, voedingen, tafelmultimeters, acculaders en alles wat nog meer groot is, een snoer heeft en onder de noemer 'meetapparatuur' valt. maar misschien is de ruimte er eerst en komt dan de rest ipv eerst de rest en daarna een grotere ruimte moeten zoeken omdat je er zelf niet meer bijin past

[Bericht gewijzigd door MAH op (38%)]

Op 9 juni 2010 19:06:16 schreef MAH:
Mooi plekje alleen zou ik zeer snel zat zijn dat ik mijn benen niet onder de werkbank kan steken.

Dat was hier ook het geval, werkt niet prettig.

Op 9 juni 2010 19:06:16 schreef MAH:
en in deze grote ruimte mis ik een overload aan scopes, voedingen, tafelmultimeters, acculaders en alles wat nog meer groot is, een snoer heeft en onder de noemer 'meetapparatuur' valt. maar misschien is de ruimte er eerst en komt dan de rest ipv eerst de rest en daarna een grotere ruimte moeten zoeken omdat je er zelf niet meer bijin past

ik moest inderdaad schipperen met het geld, en wat ik belangrijker vond, Dus heb eerst maar flink wat geld gestoken in de verbouwing. Nu ben ik aan het sparen voor meetapparatuur, labvoeding, etsmachine enz enz, en een split unit airco die tevens kan verwarmen.

Aangezien het een klein hok is, dat de hele dag in de zon staat de broeien, wil het in de schuur als snel tegen de 40 graden lopen, en das niet fijn om in te werken. Anderzijds is dat de schuur niet goed geïsoleerd is, dus in de winter vreselijk koud kan zijn.

Nu zou ik voor de winter een kacheltje kunnen nemen, eventueel op gas, ware het niet dat het ding dan altijd in de weg staat, en op vloerbedekking moet staan. Het is dan in de winter lekker warm, maar in de zomer NIET koel, dus vandaar een Split Unit Airco.

Gaandeweg verzamel je vanalles, ook componenten. Wat groter genomen bestellingen (bulk kopen eenmalig waar je jàren mee toekomt kan een stuk goedkoper zijn op termijn), markten, vlooimarkten, beurzen, afbraakshops, gerecycelde onderdelen van printen die het nog waard zijn om eraf te solderen. Soms kan je ook onderdelen in bulk overnemen van een faillisement/faling.

- - big bang - -

Gratis componenten? Daar heb ik ook geen last van :(

Maar toch, kleine passieve SMD componenten zijn zo goedkoop dat ze bijna gratis zijn, dus het is zinvol om daar een aankoop van te doen zodat je de rest van je leven toe komt.

Ik organiseer mijn werkhok ook zo dat de componenten die je het vaakst nodig hebt achter mij liggen, dus dan rol ik mijn bureaustoeltje een meter naar achter en 180 graden om, en alles ligt bij de hand.

Trouwens, 50000 SMD componenten is niet veel qua volume. Stop je in een middelgrote kartonnen doos.

Klopt, 500 buizen nemen meer ruimte in, ik heb alleen al een wasteil vol elco's (boven 200V) Er zijn erbij formaatje verfblik.

Kijk, ik heb natuurlijk een officieel opvangtehuis voor verweesde buizenbakken maar omdat je niet mag discrimineren staat het ook open voor verweesde meetapparatuur en onderdelen. En dat helemaal zonder subsidie :-)
Dit jaar zijn de volgende apparaten met liefde opgenomen, een 75MHz philips PM3256, een Tek 465B, een PM6670 nixie countertje, een Tek 545B, een nestje probes/adapter en gisteren een PM3410 (1968) met oa 1GHz sampling plugins en documentatie, alleen doet hij het nog niet helemaal zoals het moet.

Maar als ik zelf iets weg doe wat ik zelf gehad heb vraag ik er ook niets voor. Er is alleen niet veel animo voor oud spul en ik moet zeker zijn dat het goed terecht komt. Verder ruil ik liever. Dat hoeft niet eens gelijke waarde te hebben als beide partijen maar blij zijn. Ik heb zo een zeldzame murphy tegen een multimeter geruild.
Ik heb bv nog een Nordmende wobbulator, antieke philips GM5959 scoop, 50MHz pulsgenerator en nog wel wat meer staan ter ruil.