Joeri de Man
LED there be light
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
wel een echte goeie dremel?... ik had zo'n lidl nep dremel, maar die vloog in de brand na een uur frezen...
Als het echt low-budget moet, kun je wel een eind komen hoor:
MDF, lade geleiders (gelagerd, tenminste 2 per as), M10 draadeind, surplus stappenmotoren, simpele transistor driver & dremel.
Als je nauwkeurig bouwt kun je een eind komen voor een euro of 200; met mijn lopende CNC projectje volgens deze opzet kan ik SMD printjes graferen (0805 is geen probleem, spoortje onder 1208 door wil ook).
Het is echter vrij traag allemaal (2 a 3 mm per seconde).
Voor meer snelheid heb je betere motoren en een betere driver nodig, en als gevolg daarvan, een stuggere constructie --> meer geld.
Joeri de Man
LED there be light
Maar dat is al 200 euro, en dat is nauwkeurig gebouwt.
Ik wil de eerste nog zien die iets bouwt wat gelijk werkt, zonder niet 1 onderdeel te vervangen. Onder het mom van "leergeld" bouwen we vaak boven ons budget.
@karamba: snelheid is niet belangrijk.
@Arjan Swets: een echte dremel dremel!
[Bericht gewijzigd door electroschock op (34%)]
Ik moet Joeri wel gelijk geven: mijn CNC projectje loopt al jaren, en heb eigenlijk alle onderdelen wel eens opnieuw ontworpen/gefabriceert en aangepast.
Als je het in 1 keer goed kunt bouwen is er low-budget best wat te bereiken, maar het is heel makkelijk om tijdens het bouwen toch nog maar eens langs de bouwmarkt te fietsen 
Ik ben zelf ook bezig aan zo'n CNC. Je moet echt eens gaan rekenen:
- Hoeveel MDF heb ik nodig (marge inbrengen aan afval)? Wat kost dit?
- Hoe zwaar moeten de stappenmotoren zijn?
- Waar zijn ze te krijgen voor redelijke prijs?
- Welke sturing pas ik toe?
- Software?
- ...
Hoe dan ook je zal er kosten aan hebben. Voor de software kan je linuxcnc nemen. Gratis software geïntegreerd in een linux OS. Je moet er dan wel een 'ouder' pc-tje voor op reserve hebben natuurlijk.
Mijn opa houdt zich bezig met houtbewerking in zijn vrije tijd. hij zal wel nog een m² hout hebben voor mij.
Joeri de Man
LED there be light
Hout is het allergoedkoopste om te krijgen!
Maargoed ik zal even een andere weg in slaan. Wat is het dat je precies wilt bereiken.
1. Is het 2 dimensionaal, of 3 dimensionaal?
2. Over welke lengte, breedte, hoogte hebben we het?
3. Welke nauwkeurigheid wil je bereiken?
1 2d- indien mogelijk met optie tot 3d
2 30x20 cm
1 mm
[Bericht gewijzigd door electroschock op (43%)]
Even dit draadje van stal halen:
Ik dacht aan iets:
een 555-timer aansluiten op een ic 4017, en daar een stappenmotor op aansluiten door middel van zo'n ic met darlington-transistoren ofzo. Ik heb nog twee problemen: ik heb hierbij niet in de hand hoeveel stappen de motor zal draaien, en ik kan nooit terugkeren, tenzij je die 4017 kan laten tellen in de andere richting?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik dacht zoiets van.....
ga je eerst eens verdiepen in de materie.
Typisch geval van een klok en een klepel.
Kijk bij Majosoft op de site, daar staan ook voorbeelden van drivers op.
Martin gebruikt voor zijn CNC oude motoren van printers, en zelf gemaakte driver met een ULN, je kan het allemaal op de site vinden.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 14 juni 2009 21:35:47 schreef HBontekoe:
volgende keer edit knopje gebruiken en niet klakkeloos 2 topics aan maken..en 100 euro
daar kun je niks mee denk ik..
alleen de sturing zit je al over 100 euro met de dremel erbij..
tenminste dat vermoed ik...
ziet mijn lodder ook daar een 3dconnexion space navigator ? ( aka the hockeypuck )
Het is nooit mijn bedoeling geweest om het geheel met de pc aan te sturen, cnc is eigenlijk een verkeerde benaming, tenzij je denkt dat ik voor pc ga spelen.
...volgens wat ik heb gevonden moet ik toch gewoon de 4 spoelen van zo'n motor elk om beurt even aansturen, zodat ie een 'stap' doet? Zou dat dan niet lukken met mijn schakeling.
Ik heb nog een werkende embosseermachine staan, met X en Y as sturing. Heb je belangstelling mail me dan even.
Ik zal zelf voor stappenmotor spelen, die aangestuurd zijn door mijn computer(hersenen) en zo kan ik, indien ik dat wil ook een millimeter halen, en evt nog minder (als ik bvb met een schuifmaat werk...
Dat zal denk ik de goedkoopste oplossing zijn. Wat hout, paar metalen profieltjes en 't is gebakken. ga die profieltjes laten bewegen, zodat ik bepaalde afmetingen kan instellen, die mijn te bewerken oppervlak tegenhoud zodat ik mijn werkstuk niet te ver kan duwen, en ik ook een 'boordje' heb zodat loodrecht kan werken/ onder een hoek van x graden.
Kan je niet een 'conventionele' freesmachine maken, door de stappenmotoren te vervangen voor een paar handwielen met schaalverdeling+nonius. Dan kun je die hele elektronische aansturing uit het raam werpen (scheelt een hoop geld)
Het duurste zal dan de geleiding + spil + moeren tbv. de verplaatsing zijn.
Mijn eigen ervaring met die ladegeleiders is, dat ze niet super rigide zijn. Stukje assenstaal met lineaire lagers (of gewoon messing busjes) werken wellicht mooier. (is ook wat moeilijker aan te komen)
Verder kun je bijvoorbeeld bij de Overtoom trapezium draadstangen en moeren vinden, waarmee je een goede aandrijfspil kan maken. Gewone metrische draadstang + moeren kan ook, maar dat slijt wat sneller.
Let ook op de spindel/freesmachine die je gebruikt. De meeste handtooltjes zoals dremel en proxon en alle klonen, hebben wanneer er zijdelings krachten op worden gezet, nog verrassend veel speling in/op de spil. De wat grotere (hand)freesmachines (liefst met deels metalen behuizing) hebben hier een stuk minder last van
[Bericht gewijzigd door Hioxz op (18%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Het is mijn bedoeling om er 1 mm dik plasticcard mee te gaan snijden voor huisjes voor modelspoor.
Wat is er mis met het stanley mes en de figuurzaag?
Tegen de tijd dat de CNC werkt en bruikbaar is, en je de kosten ervan omzet in mesjes en zaagjes.
Heb je al een hele metropool gemaakt incl. wolkenkrabbers. 
Mijn tafeltje is bijna af, kosten nul euro. een klein probleem: op de laagste stand van mijn dremel draait hij te snel (heb enkel bijgeleverde freesjes geprobeerd, bestaan er misschien speciale voor plastiek?), waardoor het plastiek smelt en bij het afzetten van 't machientje wordt het weer hard, waardoor ik een halfuur moet prutsen vooraleer alles weg is en ik opnieuw kan beginnen.
Een halogeenlampdimmer in serie zetten met de dremel, en zo de voedingsspanning van de dremel verder verlagen.
Bestaan nog andere cnc machientjes zoals de proxxon mf70 cnc, maar met een iets groter werkblad voor ook ongeveer 1000 euro?
Weet er iemand adressen waardat ik steppers kan aankopen voor mijn cnc router, heb vorige week een mechanische set gekocht op 2dehands
en voor die prijs kon ik er zelf niet aan beginnen.
Die persoon had gezegd dat 2amp steppers voldoende moest zijn.
Zie foto.
http://users.telenet.be/test0005/SDC10482.JPG
Zullen er ook steppers zijn van 1nm met 2 amp vermogen.