Dag beste forumleden en audiofanaten.

Ik heb met mijn bandje enkele monitors gebouwd en had deze verbonden met twee oude stereoversterkers. Nu is het vermogen veel te weinig en zitten er teveel regelingen op die ik écht niet nodig heb (heb een mengpaneel daarvoor), en daarvoor had ik graag een nieuwe versterker gebouwd in een mooie behuizing die ik in een rack kan plaatsten.

Nu had ik gedacht om gebruik te maken van de TDA7294 IC's en vervolgens in in brug te verbinden. Dit zou mij zogezegd 150Watt in 8 Ohm moeten opleveren (als men de datasheet kan geloven).

Nu heb ik al gehoord dat het vermogen voor podiummonitors meestal rond de 300Watt gelegen zijn. Per persoon van de band zullen er wel 2 monitors zijn, dus ongeveer 300Watt per persoon. Maar ik vroeg me af wat ik hiervan zou kunnen verwachten met deze aanpak en TDA's?
De bedoeling is om op de eerste plaats zang erdoor te spelen, maar misschien ook wat gitaar en bass.

Enige opmerkingen, suggesties?

Vriendelijke groeten

Zelfbouw loont mi niet, waarom geen DAP of Behringer ?

Waarom geen "oortjes" zeker voor de zang is dat veel directer, en een ander voordeel is dat het beter voor je oren is.
Gr. Hans.

Als je zelf zoiets wilt maken zou ik vandaag de dag een paar Hypex modules nemen.

Grootste redenen om tot zelfbouw over te gaan zijn om de kosten te drukken, want het budget is niet groot (hoeveel keer zou dit al niet gepasseerd zijn in het forum). Ook hebben we al een heleboel onderdelen, zoals een mooie behuizing van een kapotte 600Watt versterker waar we de behuizing, koelvinnen, gelijkrichter en enkele condensators kunnen uit recupereren. En nog een transfo.
Ook om erg dure en kwalitatieve versterkers aan te kopen zal het niet lonen, want de luidsprekers zijn maar van lage kwaliteit. De bedoeling is niet dat het super klinkt, maar gewoon redelijk, en wat verstaanbaar.
Oortjes zijn ook geen optie, want het zou kunnen dat er nog andere bands gebruik van maken op éénzelfde avond.

Eerst maar eens meten dan wat de spanningen van die trafo zijn. Bij een 600W versterker zou me het niet verbazen als je op +90V / 0 / - 90V uitkomt. Dat is voor de meeste chipamps veel te veel.

Loont het niet om die 600W te repareren? Zeker voor monitoring heb je soms stevig vermogen nodig, en nog belangrijker: het moet hufterproof zijn.
Het laatste wat je wilt is dat tijdens een optreden de boel door overbelasting er mee kapt...

Transfo is niet die van de 600Watt versterker, deze was met geschakelde voeding en voor het grootste deel SMD. Dus herstellen is geen optie. (helaas)

Toch zul je moeten meten wat voor spanningen er uit die trafo komen.

Ik denk eigenlijk niet dat je veel zult besparen op de E 180,- die een compleet chinees ampje van 2x 250 W kost.
Als je de tijd die het bouwen kost gaat werken ben je er ;)

Niets tegen zelfbouw verder, het is leuk en leerzaam en je kunt iets maken dat precies bij je wensen aansluit. Maar om geld te besparen..

Ondertussen nog enkele oude versterkers op de kop kunnen tikken voor onderdelen. De meeste transfo's geven rond de 30V AC, omgerekend 42V DC, dus dit ligt aan de grens van de TDA7294. Ook zijn de transfo's te licht voor een brugschakeling. Dus ik denk eraan om telkens een enkele TDA7293 te gebruiken, met een belasting van 8 Ohm. Ofwel direct een velleman kit K8060 van 100Watt voor 20 euro aankopen. Ik ben er nog niet uit wat de beste optie zou zijn.

Ook eens rondgekeken op het internet, voor 100 euro een 2x190Watt versterker op thomann gezien. Lijkt nog interessant.

die 20 euro velleman versterker is 100 watt bult af met 4 ohm
met 8 ohm speakers reken de helft.
zelfbouw is idd leuker, en een TDA7294 in brug levert een hoop herrie op

Na een tijdje erover na te denken ga ik toch voor de TDA7293 gaan. Mijn bandgenoot zal ondertussen volgende schakeling eens proberen: http://www.circuitstoday.com/150-watt-amplifier-circuit

Na wat te testen van deze schakelingen, zullen we kijken hoe we verder zullen gaan voor het bouwen van de andere versterkers.

In de behuizingen wil ik ook overal buffers zetten aan de ingangen, om zo het inkomend signaal terug naar buiten te brengen. Zo kan ik meerdere versterkers met elkaar doorlussen.
Ik vroeg mij af of volgende schakeling gepast is? Aangezien er een +12Volt aanwezig is (voor de ventillator) zou ik deze willen gebruiken om de bufferschakeling te voeden:
http://www.muzique.com/images/buff7.gif
of deze: http://www.muzique.com/images/buff10.gif
Deze zijn eigenlijk voor gitaar, maar ik vroeg me af of ze ook voor audio goed zijn?

Nee. Asymetrisch en hoogohmig.

Op een podium wil je alleen normale symmetrische audioverbindingen. Buffers zijn niet gebruikenlijk, een doorlus-uitgang is gewoonlijk niet meer dan dat. Hij moet namelijk wel blijven werken als de versterker kapot gaat of zonder spanning komt te zitten.

Uiteraard is er een grens aan hoe ver je een line out kunt belasten, maar bij een ingangsimpedantie van 2x 25k behoren tien ingangen parrallel geen probleem te zijn.