Ik heb reeds de parallelle poort van deze site gemaakt (wat aangepast met relais enzo). Ook heb ik software gemaakt voor win 98 (via port95.dll). Maar nu zou ik wat verder willen. Ik weet dat je 64 uitgangen kan sturen, en ook meer dan de 4 ingangen, maar hoe doe je het dan?? Is het dan een kwestie van een matrix en softwarematig verwerken? Heeft er iemand meer informatie over, met een microcontroller mag ook altijd. En wie heeft er al software gemaakt voor win xp, want met port95.dll werkt het daar niet.
Ook zou ik willen dat alles onthouden wordt als de stroom uitvalt. Zou ik dat met een microcontroller doen? Of zijn er andere oplossingen? En het automatisch (kort) aanzetten van de poort uitgangen bij het booten, heeft daar iemand een goed werkende oplossing voor (al wat gelezen in andere topics, maar ik heb het nooit echt uitgewerkt gezien).

Alvast bedankt, want de examens zijn gedaan, vakantie begint en ik kan weer wat meer werken:)

edit: nog ff een klein vraagje, wat is I2C nu juist?

I2C is Inter Ic Communication
een bidirectionele twee draads communicatie protocol om Icīs info met elkaar uitte wisselen puur bedoeld voor Ic op een schakeling dus niet voor grote afstanden.
I2C is ontwikkeld door PHILIPS

Misschien heb je Hier wat aan :)

[Bericht gewijzigd door Ghannes op ]

Weet niet juist wat je applicatie is maar je kan je uitgangen multiplexen...
van 8+3 uitgangen maak je dan 64 uitgangen.

En ik meen zelfs dat zo'n configuratie beschreven staat in één van de eerste hoofdstukken van de elektuur van deze maand.

thx @ Ghannes
voor dat multiplexen, ik heb nog wat verdergezocht en gevonden dat ik een Quad 2-1 Multiplexer kan gebruiken om van 4 (+1) --> 8 te gaan. Dus dan kan ik 8 ingangen hebben, en 16 uitgangen, wat voor mij wel genoeg is. Daarvoor zou ik de 74LS157 kunnen gebruiken. Weet er iemand of er al betere chips op de markt zouden zijn (FST3257 of MAX4784 ??). Iemand al ervaringen met die IC's??