hallo mensen!

Wie kan mij helpen?

Het is de bedoeling om een ventilator in een pc aan te sturen met een PIC16F84. Hoe hoger de temperatuur word, hoe sneller de ventilator moet gaan draaien.
Aan het begin hoeft die dus niet te gaan draaien omdat hij dan toch nog niet warm is.
Heeft er iemand schema's e.d voor?

Mijn dank is groot als iemand mij kan helpen!!

Gr Arjen

Waarom doe je dat met een PIC16F84? Ik heb er zelf een gebouwd met een ntc en een LM317. Hier is het schema en vervang daarbij R1 of R2 door de ntc.

suc6

nou kijk.. het is een project voor school. En het moet programmeerbaar zijn.
heb je daar mischien ook tips voor?

in ieder geval bedankt voor je reactie!

met een opamp en spannings vergelijking door middel van een ntc? en dan een spannings regulator zoals die van de led vu meter van deze site ?

nee juist niet.
Het is de bedoeling dat het programmeerbaar is dus met een PIC processer of een Atmel

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Zet die NTC weerstand in een 555 timer schakeling die als astabiele multivibrator werkt. Het uitgangssignaal biedt je aan op de PIC. De frequentie en/of duty cycle is afhankelijk van de temperatuur. Dit signaal lees je in en aan de hand daarvan maak je op een uitgangspin een PWM achtig signaal. Dit gaat door een RC filter en versterker die de DC motor aanstuurt.

Da's juist moeilijk, ook in software! Neem een NTC, C en R en je kan analoog een pin uitlezen (mits de inputs "schmitt triggers" hebben). De R aan de pin, vanaf het andere eind via de C naar massa en via de NTC naar de 5V. Klaar!

Alleen nog wel even in software de tijd van het laden van de condensator meten en je weet hoeveel weerstand je NTC heeft!

klinkt goed! en bedankt voor jullie reacties allemaal!
Maar wie kan ons helpen met een voorbeeld van een stukje programmeer taal?

http://www.viewing.ltd.uk/OpenPicNet/images/OPN_TempSensCircuit.jpg

bij dit schema?