Er zit een 12 V voeding op. Dus ik heb het idee dat er onderdelen in zitten die dan iets meer als 5V gebruiken. Maar dat kan ik ook mis hebben.
Dit topic is gesloten
Er zit een 12 V voeding op. Dus ik heb het idee dat er onderdelen in zitten die dan iets meer als 5V gebruiken. Maar dat kan ik ook mis hebben.
je kunt ook een relais laten schakelen in de bain marie .op mijn exwerk zaten 2 frituurpannen van 2x 3x35 ampere en warmden zo vlug op dat het vet anders verbrandde , en de eerste 3 minuten pulseerde de relais om te zorgen dat de temp langzaam op gang kwam . ( waren magneetrelais )
Man je hebt er een halve documentaire van gemaakt 2 minuut 19 seconde maar liefst. Ziet er overigens prima uit, je voeding. Hoe mini is mini?
Op 13 augustus 2009 22:02:55 schreef testman:
er zit een lm317 in voor het dimmen en 1 voor de oplader.
testman
Dat gaat vast goed als je de spanning goed onder controle hebt. Ik heb toh. veel met 3W LED's gewerkt. Eerst een PWM-dimmer volgens een iTrixx schema geprobeerd, maar de serie-weerstand werd mij veel te warm. Daarna de AMC7140 geprobeerd met uitstekend succes. Maar nu moet ik ca. 100-150 5mm LED's in groepen van 5 à 10 LED's aansturen. Ik overweeg de LT1615 of iets dergelijks te gebruiken. Is wel veel duurder, maar levert een constant-current.
Banned
Op 15 augustus 2009 18:32:49 schreef Boeip:
Man je hebt er een halve documentaire van gemaakt 2 minuut 19 seconde maar liefst. Ziet er overigens prima uit, je voeding. Hoe mini is mini?
dankje
afm: (b)150x(h)90x(d)120mm
Moderator
De modbus module zag er heel mooi uit, maar werken deed ie niet..
Via RS232 ging alles prima, bij RS485 ging het de mist in.
Maar, nadat ik even wat software had herschreven voor de ATtiny2313 werkt het geheel dan toch eindelijk ook via RS485:
Les van deze week: maak interrupts niet te lang, al lijken ze kort genoeg te zijn.
Tip van de dag: Als je met een LTC485 / MAX485 / whatever485 converter werkt, wacht 1 of 2ms nadat je de driver enable lijn hebt hooggemaakt alvorens je gaat zenden.
Tip van de dag: Als je met een LTC485 / MAX485 / whatever485 converter werkt, wacht 1 of 2ms nadat je de driver enable lijn hebt hooggemaakt alvorens je gaat zenden.
Waarom is dat nodig? De converter schakeld toch wel binnen enkele nano secondens? Ik gebruik vaak deze picbasic code op een baundrate van 9600.
pic basic code:
TransmitLineOn=1 ;Maak driver enable lijn hoog
HRSOUT whatever... ;Verzend de data
WHILE TXSTA.1=0: WEND ;Wacht tot alle data uit de verzend buffer is
TransmitLineOn=0 ;Maak driver enable lijn laag
Waarbij ik dus juist 1 a 2 ms wacht voordat ik de driver enable lijn uitschakel. TXSTA.1=0 als alle data uit de hardware buffer van de pic verzonden is, dan pas mag de driver enable lijn uitgeschakeld worden.
[Bericht gewijzigd door Fire_IC op zondag 16 augustus 2009 01:26:23 (12%)
Op 15 augustus 2009 11:32:36 schreef testman:
nou , ik heb me gisteren bezig gehouden met het veranderen van de airco , daar deze te veel geluid maakte om erbij te kunnen slapen .nu niet meer , ik heb de interne fan omgebouwd van 3 dimstanden naar 15 dimstanden , en dan wordt ik wakker bij 23 graden ipv 28 graden .
omschakelbaar naar de plafondventilator , voor als het niet meer zo warm is . dus die heeft er ook 15 standen op nu . en als hij op de plafondfan staat dan , heeft de airco er nog de standaard 3 over . en kan dan nog werken .ook de lamp in de plafondfan zo gemaakt dat hij door de wekker geschakeld kan worden , met een relais 12 volt .
Absoluut geen commentaar op jouw project.....
Maar....
Plafondfan is de meest nutteloze uitvinding ter wereld.
Werkt net de verkeerde kant op.
Je wilt toch niet de warmte die bovenin een ruimte hangt naar beneden halen ?
Onlangs in een grote fabriekshal vertelde ik hetzelfde verhaal (oppervlakte ca 1000m2) hingen ook van die gevallen en men lekker laten draaien.
Ze verklaarde mij voor gek, toen ik probeerde uit te leggen dat het beter was, die dingen uit te zetten.
Dus dag 1, alles lekker laten draaien, dag daarop alles uit en de temperatuur meten.
Scheelde maar 4 graden.....het was dus koeler en vreete geen energie betreffende die fans
Moderator
Op 16 augustus 2009 01:22:27 schreef Fire_IC:
Waarbij ik dus juist 1 a 2 ms wacht voordat ik de driver enable lijn uitschakel.
Oepsie, dat bedoelde ik ook. Ik heb zowel ervoor als erna een wachttijd gezet. Degene ervoor om te zorgen dat het geheel niet te snel is (er moet een pauze tussen twee modbus messages zitten), degene erachter vanwege het buffer leeg verhaal.
Op 16 augustus 2009 02:00:23 schreef Gadget_inc:
Je wilt toch niet de warmte die bovenin een ruimte hangt naar beneden halen ?
In een huiskamer haal je nooit zo'n groot verschil tussen boven en onder. Bovendien haalt zo'n fan de gevoelstemperatuur flink omlaag, alleen ziet je thermometer dat niet.
... omdat een mens z'n warmte veel beter kwijt kan als er wat luchtstroming is.
Op 15 augustus 2009 13:32:48 schreef Benadski:
[...]Dan hoop ik dat je een andere triac gebruikt dan de TIC236M uit je schema... Die gaat maar tot 12A. Beter neem je dan een BTA26 oid.
Foutje, verwarmingselement is maar 3kW (is al een half jaar geleden, dus ik herinner met niet meer alles zo goed ).
Gebruikte triac is BT139 (16A).
Moderator
Op 16 augustus 2009 10:47:51 schreef remy:
Kif die geen smd gebruikt..?
Er zitten momenteel, even tellen, 32 SMD componenten op en 18 stuks trough hole. SMD houd dus toch de overhand.
Op een volledig bestukte versie gaat die verhouding overgens veel meer richting de SMD kant, maar ik heb hier alleen maar 3 uitgangen nodig, vandaar dat ik de ingangen niet bestukt heb.
Op 16 augustus 2009 02:07:47 schreef klein is fijn:
[...]Oepsie, dat bedoelde ik ook. Ik heb zowel ervoor als erna een wachttijd gezet. Degene ervoor om te zorgen dat het geheel niet te snel is (er moet een pauze tussen twee modbus messages zitten), degene erachter vanwege het buffer leeg verhaal.[...]In een huiskamer haal je nooit zo'n groot verschil tussen boven en onder. Bovendien haalt zo'n fan de gevoelstemperatuur flink omlaag, alleen ziet je thermometer dat niet.
Dus is het de belevingsfactor die mee speelt en heeft het dus geen nut.....Maar goed we dwalen af.....
hier is ie dan.
volledig klaar, draait nu op een adapter. linkse plug is 12V in. rechtse plug is de uitgang naar de PC.
simkaart is besteld.
Een beetje terug had ik al eens iets gepost van mijn dual 0..16V voeding met stroombegrenzing, nu is ze klaar.
http://smoerijf.be/dual-0..15v-met-stroombegrenzing.tm
Niels (van SK) is alleen een paneel meter vergeten...
Dat wordt weer effe wachten op die 2de meter
Aan de close ups van je smd printjes te zien, gebruik je wat teveel tin.
Kijk hier eens naar. Het is één van de vele filmpjes uit de (in mijn ogen) hele goeie reeks Soldering Tips | BEST Corporation.
Erg mooi weg gewerkt zo echt ideaal als je die ruimte hebt
altijd bij de hand... staat nooit in de weg... echt top
Ik zou je apparatuur er alleen niet op dezelfde manier als je multimeter op aansluiten.
Niet ieder component vind het erg prettig om + en - omgedraaid te hebben
Maar ik moet zeggen, erg netjes gedaan zo!
Sommige dingen hebben gewoon ook een negatieve spanning nodig, versterkers ed.
Bij het maken van mijn nieuwe werkplaats heb ik speciaal 20cm (diepte) voorzien voor zo'n dingen weg te werken. Zo kon ik mooi een reeks stopcontacten voorzien op een nette manier.
Op 18 augustus 2009 11:41:15 schreef plantrekker:
Dat wordt weer effe wachten op die 2de meterAan de close ups van je smd printjes te zien, gebruik je wat teveel tin.
Kijk hier eens naar. Het is één van de vele filmpjes uit (in mijn ogen) hele goeie reeks Soldering Tips | BEST Corporation.
Ik heb net even het filmke bekeken... Bij mij zit er inderdaad veel meer tin op dan bij hen/dan bij machinaal gefabriceerde PCB's. Ik soldeer 0805 enz nooit met flux.
Ah op het verkeerde been gezet door de rechtse/voorlopig enige paneelmeter en het feit dat je spreekt van een dual 0-16V voeding. In dat geval is het negatieve voltage wel correct inderdaad.
Ik zou het, indien nodig gewoon zo aansluiten
Een projectje dat er vandaag bij gekomen is.
Een EA 3045-s.
Alleen de 2 5V aansluitingen werken, de rest doet niks meer.
Het schema heb ik van de mensen van EA gekregen (goede service, binnen een uur mail terug).
Vanwege de volle binnenkant heb ik wat "duidelijke" aantekeningen gemaakt van hoe het aangesloten zat.
Dus dat wordt een gevalletje poging tot oplappen?
Dit topic is gesloten