Mooi ding, die roner. Wist niet eens dat er zoiets bestond...
Ik zou zelf alleen niet iets waar ik aan heb lopen solderen in voedsel steken, maar ik neem aan dat je dat goed opgelost hebt? (die kerntemperatuurthermometerprobe (3x woordwaarde))
Ik heb zelf ook wat te showen, niet zo'n heel uitgebreid groot project, maar ik heb er toch lang over gedaan want er ging van alles mis.
Iig weet ik nu wel dat de wet van Murphy klopt...
overzichtsfoto
Bovenkant print
En voor de onderkantfanaten ook de onderkant van de print.
Het is een frequentieteller, FunCount. Ontwerp is van iemand anders, zie hier: http://www.nuxie1.com/guides/funcount-frequency-counter.html .
Ik heb er aan ander printje voor ontworpen om 'm deels in SMD te doen. Er zit onderop die ene gewone weerstand voor de backlite van de LCD (die zat op de 5V, maar trok teveel stroom voor de spanningsregelaar en anti-ompooldiode, dus zit 'ie nu aan de 9V). En er is een spoortje per ongeluk doorgekrast, vandaar die druppel tin. En er is ook een spoortje expres doorgesneden, want dat had ik per ongeluk verkeerd geroute. Het is nu goed verbonden d.m.v. een stukje wikkeldraad.
Zoals ik al zei, er ging van alles mis. Pinheaders pasten ook niet, solderen wilde niet lekker (bij het fluxverwijderen bleek de fotolak er nog op te zitten, dat loste toen op). Flux verwijderen doe ik voortaan ook niet meer trouwens... Print werd eigenlijk alleen maar lelijker. Dat heb ik daarna wel weer redelijk kunnen herstellen gelukkig.
Maar hij werkt nu wel, ondanks Murphy, die we maar weer de schuld geven. Terwijl 'ie er alleen maar een wet heeft verzonnen en er dus zelf eigenlijk niet schuldig aan is dat alles fout gaat wat fout kan gaan.
Nog even de spec's:
Meet van 0-2MHz, autoranging uiteraard. Stiekem loopt 'ie trouwens hoger door maar mijn functiegenerator gaat "maar" tot 3Mhz.
"Zuipt" stroom (toch 50mA oid, dat NiMh 9V blokje zou in 3 uur leeg zijn...)
Draait op een attiny2313 @ 20Mhz (ook 20Mhz kristal)