LOL, he krijn1995, je bent zo'n beetje even oud als ik, ik ben ook van 1995.
ik woon ook dichtbij je, in amsterdam zuidoost. misschien kan ik het ook eens proberen, schiphol is redelijk dichtbij. maar ik heb geen wekkerradio 
de traffo is dat ding met dat stikkertje erop ik geloof die foto waar je zelf al dacht dat het een trafo was, zowiezo gewoon voorzichtig zijn en de antenne kun je groter maken gewoon met draad of als je nog een spriet hebt ofzo kan je hem ook aan an vast maken, dus gewoon dat antenne draadje strippen en dan eraan maken
Op 7 juli 2009 16:08:49 schreef Alexander Verbeek:
LOL, he krijn1995, je bent zo'n beetje even oud als ik, ik ben ook van 1995.ik woon ook dichtbij je, in amsterdam zuidoost. misschien kan ik het ook eens proberen, schiphol is redelijk dichtbij. maar ik heb geen wekkerradio
koop er een zijn maar 8 euro ofzo bij de kijkshop of blokker, heb je gelijk een nieuwe wekker:p
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
bij mijn wekkerradio, ik heb het net geprobeerd als ik de spoeltjes(3e foto) aanraak wordt het geluid een stuk zachter. welke moet ik nu hebben?
edit: verduidelijking: het geldt voor allebei de spoeltjes!
[Bericht gewijzigd door krijn1995 op (18%)]
Op 7 juli 2009 14:43:51 schreef dawmast:
[... afregelvoorschrift en uitleg over paddingcondensatoren ... ]
Ho, ho, dit topic gaat over een gemakkelijk uit te voeren grapje!
Wat je beschrijft is veel te ingewikkeld. Je zou er zo trouwens ook helemaal niet komen, omdat de ingangskring veel verder omhoog zou moeten dan dat de oscillator omhoog gaat (of dacht je dat de oscillator helemaal naar 147 MHz ging? De airband loopt tot 137).
Bovendien maakt het niet uit. De kring is erg gedempt, zodat hij toch al heel breed is, en de vliegtuigen zijn knalhard door hun hoogte en korte afstand. Zelfs als je helemaal niets verandert hoor je ze al vaak.
Dat van die ruis is verwonderlijk voor een FM ontvanger, heb je het wel eens geprobeerd?
In veel klokradio's zit trouwens een zelf-oscilerende mengtrap.
@krijn1995: gewoon die spoel die ik je aangewezen heb.
En Ramsey schema's staan niet in hun pdf's, omdat ze bang zijn dat mensen ze dan na gaan bouwen zonder de kit te kopen.
Ik snap niet waarom ze dat denken...
:)
Op 7 juli 2009 16:16:37 schreef krijn1995:
bij mijn wekkerradio, ik heb het net geprobeerd als ik de spoeltjes(3e foto) aanraak wordt het geluid een stuk zachter. welke moet ik nu hebben?edit: verduidelijking: het geldt voor allebei de spoeltjes!
hoe heb je hem aangeraakt? met een schroevendraaier? of met je vinger? ik denk dat het het linkse spoeltje is die met de meeste ringen, probeer maar
met allebei. ik heb het spoeltje wijder gemaakt. op het laatst op de verste stand kreeg ik op zijn hoogst radio 1. +/- 98.nogwat fm. toen ik hem minder wijd maakte kwam ik tot midpoint (105.6fm). ik ga voor de ontvangst van vliegtuigen wel een ander radiootje zoeken. op de print van deze wekker-radio zit gesmolten spul en het ziet er een beetje gammel uit allemaal. ik wil geen boem. de spoel had ik met mijn schroevedraaier én vinger geprobeerd.
bedoel je de spoel naast de ferriet staaf/antenne van am radio?
ik weet het nog niet, wil geld sparen voor betere dj-apparatuur.
@krijn1995
vliegtuigen is AM band, dus het zou best eens die spoel kunnen zijn.
↓ De antennespoel zit rechtsboven de afstemcondensator op dit fotootje.

↑ De oscillatorspoel (die bepaalt wat je hoort) is linksonder.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
De ingangskring van de FM-deel zit rechtsonder. Aan de bovenkant van de varco zitten de aansluitingen van de oscillator- en de ferrietantennespoel voor het Middengolfdeel. De oscillator- en de ferrietantennespoel hebben helemaal niets met de FM-deel uit te staan. Ga je daar aan draaien, of de spoel op de ferrietantenne verschuiven, zul je op de FM helemaal niets van merken, je ontregelt alleen maar het ontvangstbereik en de gelijkloop tussen de ingangs- en de oscillatorkring van het Middengolfdeel.
ik vertrouwde de wekker niet. heb hem maar gesloopt. wat bleek......
pikzwarte elco met geel spul er omheen(inhoud?)
2 aan elkaar gesmolten elco's(gelekt?)
lekke elco
en nog wat gesmolten grut
ik kon hem niet op de radioband krijgen. de spoel was al heel erg wijd. om hem nog wijder te maken had ik niet genoeg ruimte. ik ga vanmiddag eens bij de kringloopwinkel en het afvalbrengstation kijken.
op de print met smurrie zitten nog bruikbare componenten, kan ik die er afhalen met de soldeerbout of is die smurrie brandbaar?
de trafo: als de stekker uit het stopcontact is, kan er dan nog stroom op staan of kan ik hem dan veilig aanraken?
EDIT:Ik had aan de goede spoel gedraaid, de spoel de frederick nogwat aanwees
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Dat gele spul aan de elco's is gewoon lijm om de elco's vast te houden, anders kunnen ze namelijk los gaan zitten. De draacondensator, spoeltjes en losse transiustoren kun je rustig uit slopen en weer gebruiken voor je eigen bouwsels.
Als de stekker uit het stopcontact is, kun je de wekkerradio rustig aanraken. Bij apparaten met een schakelende voeding als bijv. PC-voedingen, voedingen van TV's en beeldschermen blijft er op de primaire elco nog vaak hoogspanning op staan. Bij een CRT-beeldscherm of een TV met beeldbuis blijft er op de beeldbuis na het uitschakelen vaak ook nog hoogspanning op staan. Oude radio's met radiobuizen hebben ook een voeding die 300V kan leveren, ook als dat soort apparatuur uitgeschakeld is, kan er nog spanning op de voedingselco blijven staan.
er zit een blauwe elco met een zwarte brandvlek erin en wat plakkerig bruin spul eromheen. is dat een ontplofte/lekkende elco?
ik kan dus de trafo er met een gerust hart uithalen?
Dat is lachen zeg! Hij stemt af op een station bovenin de band, frummelt wat aan die spoel, en moet dan de afstemming NOG HOGER zetten om hetzelfde station weer te horen.
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Dan ga je juist de verkeerde kant op.
Ik zal je eens een geheim verklappen: als je helemaal NIETS aan je radio doet, en je gaat naar het vliegveld (of als er vliegtuigen in de buurt vliegen), dan hoor je evengoed wel luchtverkeer.
Je moet dan wel boven de 96,6 MHz op de schaal afstemmen.
dawmast
@Frederick E. Terman:
Ik zal je eens een geheim verklappen: als je helemaal NIETS aan je radio doet, en je gaat naar het vliegveld (of als er vliegtuigen in de buurt vliegen), dan hoor je evengoed wel luchtverkeer.
Je moet dan wel boven de 96,6 MHz op de schaal afstemmen.
Wat je dan aan het doen bent, is gebruik maken van de spiegelfrequentie. Dit wil alleen als de ingangskring van je FM-ontvanger niet al te selectief is.
Je kunt beter zelf een aparte luchtvaartontvanger bouwen. Bijv. een superreg met wel een hoogfrequent voortrapje om ongewenste stoorstraling te verminderen. Of bijv. een luchtvaart superhet. Elex, het kleinere zusterblad van Elektuur publiceerde in begin 1989 een zelfbouw luchtvaartontvanger.
Mag ik je er nog eens aan herinneren dat dit niet míjn idee is?
TS wil iets, ik leg uit hoe, that's all.
Natuurlijk luister je naar de spiegel. Dat kan niet anders, óók niet als je de spoel vervormt - daarmee bereik je niet voldoende om ONgespiegeld de airband binnen te halen.
Het is niet een kwestie van "vliegtuigen zitten net boven de 108". Daar zitten ze nl. niet; dat begint boven de 118 pas.
En inderdaad: een radiootje dat AM modulatie gewoon laat horen uit zijn FM detector, heeft óók een ruimschoots voldoend brede ingangskring.
Het probleem is vaak niet zozeer: hoe hoor ik vliegtuigen, maar meer: hoe voorkom ik het. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb hier wel eens op mijn porto lopen luisteren maar veel hoor ik er hier niet maar ik zit ook niet echt bij schiphol in de buurt. Flauw hoor, onderzeeboten kan ik hier ook al niet horen 
Op 8 juli 2009 11:25:21 schreef krijn1995:
er zit een blauwe elco met een zwarte brandvlek erin en wat plakkerig bruin spul eromheen. is dat een ontplofte/lekkende elco?ik kan dus de trafo er met een gerust hart uithalen?
weet iemand daar nog antwoord op.
jullie hebben het nu allemaal over aparte zenders enz. is dit simpel te bouwen.
mijn idee is:
en simpel radiootje bouwen: iemand schema?
spoel aanpassen
in een kleine behuizing maken en een antenne zodat ik hem ook mee kan nemen als ik naar schiphol ga.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een radiotje voor die frequentie is niet echt een beginners projectje. Als je een radiotje wil maken doe dat dan voor de AM, middengolf. Dat is een stuk makkelijker.
Een zender is geen ontvanger 
Een trafo die niet in het stopcontact zit en zo klein is kan geen kwaad. Die kan je er zo uithalen. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=527 Als ze dit formaat hebben en omgeven zijn door glaswerk moet je uitkijken. )(bruine ding precies in het midden)
een trafo zet in dit geval 230V om in een lage wisselspanning. daarna wordt het gelijkgericht en afgevlakt met elco's. Die elco's moet je als een soort batterij zien. Hij houdt wat energie vast. als je twijfelt kun je hem laten leeglopen met een weerstandje ( 1K ofzo) van de plus naar aarde
Een lekke elco is een standaard onderdeel in oude chinese prul-apparatuur (oud=meer dan een half jaar). Echt ontploffen zullen ze niet bij 9V maar het kan wel. Meestal gaan ze bol staan en lopen ze leeg. dat is een plakkerige zuur ruikende zooi maar meestal doorzichtig.
en simpel radiootje bouwen: iemand schema?
Deze?
Bron: www.kolbrink.nl
Simpel ding, bij bezoek aan een luchthaven zal je zeker het lokale verkeer kunnen volgen.
fred101
Golden Member
Simpel idee, dat is waar, het is wel boven de 100MHz maar je hoeft geen oscillator te maken. Gewoon het RF versterken en dan detectie met een diode. Alleen komt je preselectie wel precies want anders wordt het een hele sterke middengolf ontvanger
Valt wel mee Fred, ik heb ook zoiets gemaakt om de ballonvaart een beetje in de gaten te houden, ik woon op een favoriete ballonroute en er is zo'n ding al eens bijna in mijn tuin geland ... Middengolf hoor ik wel (Radio 5) maar zachtjes en alleen 's avonds als het donker is, en dan moeten die ballonnen blijkbaar slapen ...

steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
10 jaar geleden kocht ik bij Blokker een All band receivertje voor slechts 200 BEF (= 5 euro).
Dit ding ontvangt FM/AM en ook airband VHF en CB !
Nu ja, CB is wel degelijk zwak, behalve als je er een halve golf GPA aanhangt natuurlijk.
Maar op VHF werkt dit echt behoorlijk. De FM band kun je gewoon verder doordraaien vanaf 108 en dit gaat tot... jawel 175 Mhz !
De selectiviteit van dit spul is wel wat minder, maar ik ontvang er toch heel goed de overvliegende verkeersvliegtuigen mee.
Helaas zit ik niet dicht bij een luchthaven, en om serieus te luisteren heb ik wel een deftige VHF receiver nodig met een discone antenne.
Ik vermoed als je dicht genoeg bij de Tower zit dat de truuk met dat transistorradiootje wel moet lukken.