Ik ben om me heen aan het kijken naar een scope, aangezien mijn elec hobby zich wat begint te expanderen.

Nu was ik aan het kijken op MP, hier stond een PM3295 welliswaar voeding defect, echter heb ik van testman gezien dat die ook wat gemaakt heeft.

Is deze scope een aanrader of is dit waardeloos prul.

Qua merken op scope ben ik n00b

Ik ken deze scoop zelf niet, en weet ook niet precies wat je doel is. Ben over het algemeen wel gecharmeerd van Philips spul uit die tijd - mits je ermee kunt meten wat jij meten wilt uiteraard.

Beter geen defecte scoop kopen.
PM3295 hoofdvoeding is 48V met 3 of 4A, ik herinnert mij niet meer.
Er waren 2 x 24V of 4 x 12V geschakelde voedingen in serie verbonden.(ik heb al PM3295 met beiden oplossing gezien: 2x24V of 4x12V)
Er is heel weinig plaats, dus moeilijk iets aan te passen.
Zou U niet lukken de voeding te herstellen, dan wordt uw scoop waardeloos.
Te veel risico, denk ik.
Ik houd veel van de HP Agilent 1740A 100Mhz analoog scoop.
Het is weinig gekent, goedkoop en met uitstekend kwaliteit.

Op 7 juli 2009 19:15:48 schreef Emilien:
Beter geen defecte scoop kopen.

Voor reparatie heb je snel nog eentje nodig, vooral met die Philipsvoedingen.

Repareren? Dat besteed je toch uit aan testman? :)

Heb 1 maal --lang geleden-- een 2e-hands scoop gekocht. Na een tijdje: voeding stuk. Het is me met veel moeite gelukt de voeding te herstellen (was helemaal analoog), maar het is wel de laatste 2e-hands scoop geweest die ik ooit kocht.

En dan een scoop gaan kopen, waarvan je wéét dat de voeding stuk is? Gekkenwerk...

@Henry.S: Als ik het wel begrepen heb, heeft "tudstudent" nog geen scoop.
Gewoonlijk heeft men een scoop nodig om een geschakelde voeding te herstellen...dus "beter geen defecte scoop kopen"...en vooral niet met defecte geschakelde voeding...en vooral niet wanneer men geen andere scoop heeft...!!!
Dat klopt 100%...

Een andere reden :
Wie de 350Mhz Philips PM3295 kent, weet dat het een heel ingewikkeld toestel is...
Voeding is defect...U kant niet weten als er geen anderen defecten bestaan of niet...U kant mij beloven...Te veel risico...

@Marco69: Het geval met testman is verschillend...hij heeft al de scoop in handen...en is niet van plan een defecte scoop kopen.

@pros: Er zijn oude analoge scopen die al duizenden uren hebben gewerkt en die zullen nog wel veel jaren kunnen gebruikt worden.
Grootste moeilijkheid is vervangscomponenten te vinden.
Maar Hameg bijvoorbeeld kan nog al de componenten van hun ouderen scopen leveren...Ik heb hier thuis een van de eersten een canaal HM507 10 Mhz die nog goed werkt.

Nou ja, ieder zijn smaak natuurlijk. Sommige CO'ers gaan uit de bol als ze een stuk antiek kunnen bemachtigen dat het niet meer doet, en het nieuw leven kunnen inblazen.
Daar is op zich niets mis mee, maar als je een instrument koopt om het dagelijks te gebruiken, ga je toch niets kopen dat eerst hersteld hoeft te worden?

Duidelijk antwoord, niet kopen dus.

Als ik een die hard elec was, had ik die opleiding wel gedaan. Diit is mijn hobby en heb projectjes genoeg, maar om nu meteen helemaal in het diepe te springen.

Dank u...

Ik ga idd wel een neiuwe een keer kopen.

Wat zijn trouwens de mogelijkheden om direct op de pc te interfacen. Ik heb zelf veel gewerkt met labview?!

Hameg is een van de betere firma's op het gebied van service.

De meeste nieuwe digitale scoops kunnen via USB aan een PC gekoppeld worden. Er zijn wel veel verschillen in de mogelijkheden of onmogelijkheden. ;)

Och, tweedehands scopes kopen is me altijd goed afgegaan.

Ik heb er eentje gekocht voor hele 30 gulden ooit ( een echte philips dubbelstraal ) waar de HS voeding uiteindelijk uit piepte, doorslag in de HV wikkeling.

Verder heb ik 3 teks en een philips 2e hands gekocht en geen enkele heeft me in de steek gelaten, twee van die teks staan op de werkbank, de rest heb ik verder verkocht.

Oja, en ik heb twee handykit scoopjes gekocht voor 15 euro / stuk, dat meer voor de DG7-32 beeldbuis dan wat anders :P
Beide scoopjes waren dan ook dood.

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Tweedehand analoge scopen zijn zó goedkoop dat men kan 2 of meer kopen...
Ik houd veel van analoge scopen en ze worden steeds rarers.
Maar er zijn nog goede zaken te doen...
Bijvoorbeeld:
http://www.kapaza.be/Elektrische_apparaten/Elektronica_meetapparatuur/…
Het interesseert mij niet want ik heb al 2 HP1740A thuis, en een HP1715A van 200Mhz.
NB: het is geen publiciteit, ik ken de verkoper niet.

@tudstudent:

Ik ga idd wel een neiuwe een keer kopen.

In dit geval, koop iets serieus...zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48870

@rbeckers:

Hameg is een van de betere firma's op het gebied van service.

Ik ga akkoord, zeer aangename firma en goede na-verkoop-dienst ...

hoi

die voedingen waren niet zo'n probleem , ik las dat die vaak niet meer de stroom konden leveren doordat de elco's slecht waren . dus heb ik er de bovenkant afgezaagd , en daarna in de oven gedaan voorverwarmd op 140 graden .
3 minuten , toen kon de lijm er zo af . de 3 grote elco's eruitgehaald . en toen nog 3 minuten , als het plastic bakje buigzaam wordt is hij goed . en toen de resterende lijm eraf gehaald , en het vervangen van 4 elco's is genoeg om de voeding weer 25 volt bij 2,2 amp te laten leveren ( zelfs getest op 3,3 amp ) . overigens heb ik de 3 parallelle elco's vervangen door 1 van 100 uf en een van 47 uf , wat overeenkomt met 1x 68 en 2x 47 uf . en verder nog een 33uf 25 volt elcootje en hij is weer goed .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding005-2.jpg

je hebt de originele voeding nodig daar de scope er ook een 50hz puls afhaalt voor line triggering .maar als je dit niet nodig hebt kun je ook het volgende doen .

overigens als je ze niet kunt maken , er passen ook 2 oude
laptop voedingen in van 24 volt 3 amp , en de meeste zijn 19 volt , maar kun je makkelijk veranderen naar 24 volt
( is alleen een referentieweerstand ), wel rekening houden met dat de stroom dan minder wordt , dus eerder 4 amp dan 2,5 amp gebruiken

het open maken van zo'n adapter is het beste niet door hem open te breken met een schroevendraaier , want er zit een geheel koperen binnenkap omheen , die je dan kapot steekt
ik doe dit met een bankhamertje van 300 gram , op de vloer
en dan met de punt zachtjes op de naad tikken , vaak gaat hij dan zo zonder beschadigingen open .

groet testman

@testman: verkeerde topic, me dunkt.
Het schijnt beter met uw topic "voeding philips pm3295 scoop" toepassen.

Wat testman alleen maar aangeeft is dat het herstellen van die voeding niet zo spannend was...

Ik snap dat je zonder meetapparatuur moeilijk (meet)apparatuur kunt repareren. Echter, ik ben zelf tot op heden ook best blij met mijn 2de hands spulletjes. Als dat digitale spul is heel mooi als je echt waarden wilt meten. Als je wilt zien hoe een signaal eruit ziet, is analoog mij toch liever. USB scope? Leuk voor plaatjes voor in een verslag of zo. Voor de rest zonde van je geld...

Ik begrijp dat de TS gewoon iets wil hebben wat werkt en blijkbaar geld niet de meest beperkende factor is :)

Ik heb alleen maar tweedehands scopen maar ik heb ook nu redelijkervaring met defecte voedingen in meetapparaten (oa een philipscoop). Niet aan beginnen of je moet echt weten waar je mee bezig bent. Ik heb twee maal een complete voeding nagebouwd om er dan later achter te komen dat er (door die voeding of omgekeerd, de voeding defect door een andere fout) nog veel meer gesneuveld is.

Je koopt voor een paar tientjes al een werkende scoop. Mijn HP1740 was 100 euro, een 150MHz tektronix was 150 euro, mijn eerste philips (10MHz) was iets van 50 euro, de rest was gratis (oa twee tektronix 535A's)

Denk er ook aan dat Philips manuals onder staatsgeheim vallen. Van HP is bijna alles te vinden (behalve wat van de obscure HP producten die ik tegen het lijf loop)

Denk er ook aan dat Philips manuals onder staatsgeheim vallen.

Heb ik nog gehoord. Maar waarom was mijn (nieuw aangekochte) PM3070 dan vergezeld van niet minder dan 4 manuals, samen 33mm dik?

Ze werden ook met manual (en goed ook) uitgeleverd alleen blijven ze vaak niet bij de scoop en daarna is het lastig. Ik heb bij mijn philips het originele manual gelukkig ook.

overigens is de scope net verwijderd van marktplaats , dus dat wordt zoeken naar de volgende .

Op 8 juli 2009 21:59:53 schreef testman:
overigens is de scope net verwijderd van marktplaats , dus dat wordt zoeken naar de volgende .

Je was zelf geintereseerd?>

ik dacht misschien voor reserve delen . maar hij ging voor te veel weg .

Deel je ook nog even voor welke prijs die weg ging?
Ben nu wel nieuwschierig.

Waarschijnlijk voor 100 euro GRRRRRRRR

volgens mij zit alrik goed , @ alrik had je er meer voor over gehad ?

overigens was een reserve voor mij handig nu , daar de mijne op kanaal a een afwijking heeft , en hij heeft al veel nachten van 4:00 op zijn geweten .

maar ik heb altijd de tek2236 nog .

Nee niet meer ik had 80 geboden wat eigenlijk al meer is wat ik voor een defecte scoop normaal gesproken neer leg. Wel afhankelijk van het model en de foutomschrijfing bij dit type wist ik dat de voeing redelijk makkelijk te maken is dus gokte ik wat hoger.