Hallo,

Ik heb dit schema op deze site gevonden, maar deze gaat maar tot 100 watt.
Maar het probleem is dat dat te weinig is, ik heb ongeveer 200 watt maximaal op de schaal nodig.

Is dit schema mogelijk om hem om te bouwen naar 200 watt?

Alvast bedankt!

Mvg Michel

Ja hoor, de spanning wordt dan wortel 2 groter, je kunt de spanningsdeler aan de ingang en de schaal overeenkomstig aanpassen.

Overigens lijkt die 3 dB meer mij niet zo heel interressant.

Zoals het schema er nu staat zal hij bij de hoogste vermogens toch al clippen.
De ingangsdeler deelt het signaal bij het hoogste vermogen tot 10V, maar dat is effectief. De piekspanning wordt dan ruim 14V. Maar de voeding wordt gesteld als vanaf 12V. :)

Beter kun je zo rekenen dat de piekspanning maximaal 10V wordt.

Even misschien een klein beetje offtopic,

is het mogelijk om hier een 2e LM3915 aan te hangen in cascade zegmaar.

En dan verder met 200, 400, 800, 1600W?
Het zou dan gaan voor een indicator hoeveel mijn dummyload voor zijn kiezen krijgt.

Zit ik alleen even met die voeding..
Max van de LM3915 is 25V

stel 1600W RMS = een spanning van 113V effectief. Na de spanningdeler is dat nog de helft. Ik denk dat ik dan een ander schema nodig heb :p

Hoe je moet cascaderen staat in de bij het schema genoemde datasheet. Kijk bij "Cascading the LM3915".

Dat je de spanningsdeler moet aanpassen staat ook in het schema, Aart zei het ook al (en ik ook). Bereken je ingang zo, dat de spanning bij maximum te meten vermogen 10V piek. Kijk ook bij "Application Hints".

Ik denk dat de schakeling wat gevoeliger gedimensioneerd is om te zorgen dat de laatste led ook daadwerkelijk voluit brand.
Er is in het geheel geen integratie, dus die led brand anders enkel bij het bovenste stukje van de positieve halve periode. Dit op basis van de datasheet, ik heb er zelf geen ervaring mee.

De ingang verdraagd vrij hoge spanningen.

Het is een knipperding, geen meetinstrument.. :)