Ik heb een printje gekocht via internet.
Het is een Lux meter die een uitgang heeft van 0-5V DC.

Nu wil ik dat hij gaat schakelen bij c.a. 5V.

Hoe kan ik dit het best oplossen, van onderdelen van printplaten heb ik niet veel verstand, ik kan het wel in elkaar solderen :P

Het printje is bedoeld voor mijn zonnescherm i.c.m. een PLC. Als er genoeg zon is moet er een ingang van de PLC waar worden.

http://www.schoep.eu/luxmeter.jpg

Hallo,

Comparartor eraan knopen. Uitgangsspaaing van jouw printje op de + ingang, tiental KOhm potmetertje tussen 0 en V+ met de loper aan de min ingang. Met de uitgang van de comparator via een transistor een relais aansturen. Paar honderd KOhm weerstand tussen de uitgang en de + ingang van de comparator om een beetje hysterese te maken. Anders gaat de uitgang oscilleren bij het omslag punt.
Waarden kun je berekenen of experimenteel vast stellen.

Groet.

Mijn collega heeft me een groot stuk op weg geholpen met een schema te maken.

Nu heb ik het een en ander aan elkaar gesoldeerd en het werkt voor een groot gedeelte.

Alleen als de zonsensor 1,7V DC naar de transistor stuurt, dan komt het relais (K1) al op.
Ik heb met een simulatieprogramma (Yenka) geprobeerd de weerstand voor de transistor (R2) te veranderen zodat hij bij 4,5 - 5,0 V schakelt en dan kom ik op een weerstand van 10K uit. Zou dit kunnen kloppen?

En mijn andere vraag is, er zijn 3 soorten transistors van de BC337 (16/25/40). Het heeft te maken met de versterkingsfactor. Via google , CO (topic over transistors) en wikipedia heb ik al wel het een en ander gevonden. Maar snap nog niet echt wat die versterkingsfactor in houd, en wat er dan gebeurd als die veranderd. Ik heb nu de BC337-16 er in zitten. Als ik een ander er in zet (25/40) zou dat uit maken?
http://www.schoep.eu/Schema_zon.jpg

nee, dat is niet de methode, je hebt echt een vergelijkend element nodig ( comparator )

Het is trouwens waarschijnlijk simpeler om een echte licht/donker schakeling te maken dan deze licht meter aan te passen.

Een licht/donker-schakeling met een LDR en 2 transistoren is inderdaad verreweg het handigste lijkt me, maar mocht de TS echt op deze manier door willen, is er misschien nog wel iets te knoeien met een zenerdiode in serie met zijn basisweerstand en eventueel een weerstandje basis-emitter zodat er voldoende stroom loopt. Bij zo'n 0,7V op de basis gaat de transistor open, maar let wel... betrouwbaarheid en werking niet gegarandeerd.

Met http://www.circuitsonline.net/circuits/view/41 zou je wel een heel eind moeten komen, en dat is een geteste en betrouwbare oplossing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben nu even aan het zoeken hoe een comparetor precies werkt.

@ Maartenbakker, als ik een zenerdiode voor de basis van de transistor zet dan valt er een spanning over de diode en dan word de spanning lager aan de basis. Klopt dit?
Zoals ik al in 1e post zette, veel verstand heb er niet meer van. Heb op school maar heel iets hier van mee gekregen :-)

En hoe bedoel je een weerstand basis-emittor? Zou je een weerstand over de basis en emitter zetten?

Ik ga nu even verder zoeken naar comparators.

Ik heb het e.e.a. gevonden over comparetors.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik zonder te veel om te bouwen een comparetor inbouwen?

Zou dit bijvoorbeeld kunnen? of denk ik er dan te makkelijk over?
http://www.schoep.eu/Schema_zon_LM393.jpg

Ik heb het datasheet hier vandaan:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/90/50347_DS.pdf

p.s. dat schema hier op CO heb ik gezien, maar ik wil nu even proberen om dit schema makkelijk aan te passen zodat ik niet alles opnieuw hoef te kopen.

De reden dat ik niet zo snel over wil stappen naar een compleet andere schakeling (als het kan) is ook dat deze schakeling bij 50.000 Lux 5V geeft, ik weet niet of andere schakelingen dat ook doen.

Moet je dat zo nauwkeurig meten dan?

Op 9 augustus 2009 19:07:05 schreef maartenbakker:
Moet je dat zo nauwkeurig meten dan?

Het hoeft niet precies op de lux te zijn maar bij c.a. 50.000 lux wil ik dat mijn zonnescherm naar beneden gaat.
Aangezien hij nu bij c.a. 1,7V al schakelt is dat 17.000 lux.

Zonlicht: 100.000 - 130.000 lux
Daglicht, indirect zonlicht: 10.000 - 20.000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux
Kantoor: 400 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux
Kwartier maan: 0,01 lux
Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux
Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux

Het deel rond de comparator kan je beter zo uitvoeren:

http://prosje.be/CO/Schemas/Luxmeter-comparator.png

Zenerdiode D1 houdt de spanning over P1 op 5.1V. Met P1 kan je instellen, bij welke ingangsspanning de comparator moet omklappen. Neem een multiturn-instelpotje.
R4 zorgt voor enige hysteresis, zodat de uitgang van de comparator niet heen-en-weer gaat klapperen bij wisselende bewolking.
De comparator heeft een open-collector uitgang, dus is de basisweerstand van T1 met Vcc verbonden.

Er kan nog wat aan verbeterd worden, maar dit is een goed begin.

dankjewel!

Maakt het nog wat uit welke comparator ik gebruik? Heb hier nog een LM393 van een oude schakeling liggen, zou ik die er gewoon voor kunnen gebruiken?

Zowat elke comparator lijkt me bruikbaar.
Je zou ook een opamp kunnen gebruiken, maar dan moet de basisweerstand tussen opamp en transistor geplaatst worden (zoals in jouw schema, dus).

Oke, dankjewel.

nog laatste vraag. Ik zie dat je als voeding 10-15V hebt staan, moet dat minimaal 10V zijn? Of mag het ook nog 9 zijn?

Ik heb ook nog wel een 12V voeding liggen maar dan ga ik 2 voedingen door elkaar heen halen. Dan zou ik toch de min van beide voedingen aan elkaar kunnen koppelen zodat de voeding niet zwevend is?

9V is ook OK. Ik heb me met die 10 ... 15V gebaseerd op de secundaire trafospanning van jouw schema.

Op 9 augustus 2009 20:03:49 schreef pros:
Het deel rond de comparator kan je beter zo uitvoeren:

[afbeelding]

Zenerdiode D1 houdt de spanning over P1 op 5.1V. Met P1 kan je instellen, bij welke ingangsspanning de comparator moet omklappen. Neem een multiturn-instelpotje.
R4 zorgt voor enige hysteresis, zodat de uitgang van de comparator niet heen-en-weer gaat klapperen bij wisselende bewolking.
De comparator heeft een open-collector uitgang, dus is de basisweerstand van T1 met Vcc verbonden.

Er kan nog wat aan verbeterd worden, maar dit is een goed begin.

Ik heb hem gesoldeerd :)
Hij werkt op zich want het relais komt direct op als ik de stekker er in doe, alleen hij blijft op staan.
Ook als de LM393 er uit ligt blijft het relais op komen.

Ik heb bij de LM393 gemeten op de pinnen en dit meet ik:
Pin 1 = 0,727V (altijd)
Pin 2 = 0V / 4V (ligt aan de stand van de potmeter)
Pin 3 = 0V / 5V (ligt aan de zonsensor)
Pin 4 = 0V (GND)
Pin 8 = 9V (V+)

Aangezien er altijd 0,727V op de uitgang (pin 1) staat vraag ik me af of dat klopt?

Weet iemand waardoor het komt dat hij niet schakelt?

Zodra de spanning op pin 2 hoger is dan op pin 3, zou pin 1 tot (bijna) 0Volt moeten zakken, en moet het relais afvallen. Als dat niet gebeurt, is er wat mis met de comparator.

Dat het relais aantrekt wanneer je de comparator verwijdert, is normaal. T1 krijgt dan immers basisstroom van R2.

Oke bedankt, dan ga ik die vervangen, was al een oude van een andere print.

Als hij werkt dan laat ik het hier zeker nog even weten.

Het is gelukt, hij werkt echt prima. Erg handig nog zo'n extra potmeter bij de comparetor om het schakelpunt in te stellen!

Allemaal erg bedankt die geholpen hebben.

Voor de mensen die het schema willen zien hoe het nu geworden is:
http://www.schoep.eu/CO_tmb.jpg

Wat is het blokje "Regensensor" in je schema? Kant-en-klaar gekocht spul?

Niet goedkoop. Maar zelf een betrouwbare regensensor maken, die jarenlang probleemloos werkt, is niet zo eenvoudig.
Ik ben --op 10 jaar tijd-- m'n 6e versie aan het testen, en kan me ondertussen "ervaringsdeskundige" noemen. :-)

de 6e al :)

Komt er veel bij kijken dan of valt dat mee?

Ik wil voornamelijk weten of het regent, en hoe hard het dan wel regent.
Naast de traditionele sensor (zoals het Conrad-spul) enkele probeersels:

Grote trechter, met daaronder een druppelteller. OK bij zachte neerslag. Bij hevige neerslag geen druppels meer, maar een ononderbroken waterstroom.

Hyper-gevoelige lichtsluis. Bij sneeuwval OK. Bij regen onbetrouwbaar.

Schoepen-rad, dat hemelwater opvangt van een trechter. Wind heeft meer invloed dan regen.

Momenteel is het weer een traditionele sensor, die een PWM-uitgang heeft. Doet het goed, totnutoe...

Ik zit je site te bekijken en ziet er leuk uit!

Maar iets zelf maken (vind ik) is wel leuker dan het compleet te kopen. Een regensensor zelf maken ging mij iets te ver. Jou niet, wel leuk om te zien :)

Volgens mij is Pros meer bezig met het maken van een regenmeter ipv een regensensor. Ik heb wel eens een commerciele regenmeter opengemaakt, en hierin zit een schepje dat met regenwater gevuld wordt. Het schepje wordt dan zwaarder waardoor het op een gegeven moment kantelt, en weer leegloopt. Daarna valt het weer terug op de oude plaats. Elk schepje vol water is een mm regen. Het kantelen van het schepje wordt gedetecteerd --> een pulsje elke keer als het schepje kantelt.

Leuk systeem, kom er maar eens op...

Pros, misschien heb je hier iets aan?

Groeten Hendrik