Op 23 december 2003 18:52:51 schreef Freddy:
Hier is hij dan:
Het is belangrijk dat deze schakeling wordt gevoed met 9 V wisselspanning.

Ik was gisteren bezig om deze schakeling op gaatjesprint te solderen, en toen kwam ik er opnieuw achter dat ik een enorme hekel heb aan gaatjesprint.
Ik maak er nog een sporenplan bij.

Hoi Freddy,

Eh, tja. Ik heb dat helemaal nog nooit gedaan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik van je schakeling niet weet wat alle ondewrdelen precies zijn/doen, maar dat hoeft misschien ook niet: Als ik met jou schema naar een onderdelenzaak ga, kunnen ze me dan zo meegeven wat ik nodig heb?

Wat gaat dat grofweg kosten trouwens (incl. en excl. trafo)? Hoe kom ik het eenvoudigst aan een 220 ~ V -> 9 ~ V trafo? Is 9 V genoeg voor mijn klok (op de spoelen staat dat ze voor 12 V zijn)? Het kloksysteem gaat uiteindelijk werken op de 50 Hz van het net neem ik aan?

Alvast bedankt!

Groeten, Jochem

Als jij hiermee naar een electroboer gaat weten ze echt wel wat alle onderdelen zijn.
Ik denk niet dat het systeem uiteindelijk op 50 hz gaat werken er zit namelijk een gelijkrichter aan het begin die de spanning naar gelijkspanning omvormt.
En dat spanningsverschil maakt niet zoveel uit denk ik.
een trafootje is niet zo duur tenzij deze schakeling een paar ampere opslurpt dan wordt het wat anders, maar ik denk dat een klein printtrafootje niet zoveel kost 10-15 euro misschien wel minder ik heb nog nooit een trafo in de winkel gekocht aangezien mijn vader een mooie rommeldoos met veel trafo's heeft staan waar dan wel het type tussenzit wat ik zoek.

Op 24 december 2003 19:12:02 schreef weardguy:
Ik denk niet dat het systeem uiteindelijk op 50 hz gaat werken er zit namelijk een gelijkrichter aan het begin die de spanning naar gelijkspanning omvormt.

Neen ??? Zie je dan niet dat de netfrequentie gebruikt wordt om een clock van een teller te sturen !!!

er zit wel een bufferelco in, dus je krijgt gelijkspanning, maar dit hele schema is een soort grote oscillator, dus hij werkt op gelijkspanning, maar er komt een blokspanning uit.

jongens toch, kijk eens waar die clock op aangesloten is, toch niet parallel over de buffer elco ?!

Layout erbij gemaakt:
http://home.kpn.nl/f-alf/images/fab-klok-layout.gif
De componenten telling komt niet geheel overeen met het schema. Ik en UltiCap/Board begrijpen elkaar soms niet helemaal, vandaar.
Omdat ik er voor mezelf ook een afdruk maak is het weing moeite om tegelijk voor jou ook een print te maken.

Over de te gebruiken spanning:
Het moet een wisselspanning zijn van 9V. De wisselspanning wordt inderdaad gebruikt om de schakeling te voorzien van een "clock" signaal. De spanning van 9 moet ook niet veel hoger worden. 12V kan wel, maar is niet aan te raden.

Gelijkgericht wordt die 9 V wisselspanning ongeveer 12 V gelijkspanning. Die 13 V zener is alleen bedoeld om de COS/MOS IC's te beschermen mocht de spanning onverhoopt te hoog worden.

Ik had hier nog een 9 V AC adapter liggen. Het is aan te bevelen dat jij ook zo'n adapter gebruikt, dan hoef je je geen zorgen te maken om de veiligheid.

De spoelweerstand van mijn klok is ongeveer 1300 ohm. Dus veel stroom loopt er niet.

Freddy, heb je daar de ultiboard project bestanden van ? ik heb ook zo een klok maar ik was te lui om uit te zoeken hoe ze precies werkte. En het is oh zo handig als iemand dat al eens gemaakt heeft

Die stationsklokken hebben 220V nodig voor de secondewijzer, de secondewijzer loopt door tot hij op 12 uur staat en pas als de minutenpuls langs komt loopt de secondewijzer door. Let daar maar eens op als je op het perron op de trein staat te wachten. De secondenwijzer doet er altijd minder dan 60 sec. over. Voor de 220V zit er een kroonsteentje aan en voor de klokpuls een speciaal stekkertje. In "304 schakelingen" van elektuur staat een schema om een klokpuls te maken met een DCF ontvangertje.
Als je mij oflist even mailt kan ik het schema wel even scannen. pd0ryd@amsat.org

@ J.H.A. & Aedolon:

In dit topic hebben we het over zogeheten "secundaire klokken"
Er bestaan namenlijk diverse systemen wat constructie en besturing betreft. Een van die systemen kom je tegen bij de stationsklok, maar deze heeft weer een hele andere aansturing nodig dan de klokken waar we het hier over hebben.

Het stuursignaal van de klok zoals JocheL bescheef is identiek aan de klok van mij. Deze heeft namenlijk geen secondenwijzer. Het mechaniek hierin wordt aangedreven door een motor die het midden houdt tussen een synchroonmotor en een stappenmotor. Bij het omkeren van de polariteit van de stuurspanning springt de minutenwijzer één minuut verder.

Aedolon,
Ik kan je de bestanden wel toesturen. Maar misschien is het handig om eerst eens te kijken of deze besturing geschikt is voor jou klok.

Echte "stationsklokken" zijn ook secundaire klokken, ze krijgen hun minutenpuls uit een landelijk net waardoor ze, in theorie, allemaal gelijk zouden moeten lopen. Ze hebben inderdaad niet altijd een secondenwijzer en ze zijn ook niet altijd van het zelfde merk maar ze worden wel allemaal volgens het zelfde principe gestuurd. Op met name de digitale uurwerkjes kun je vaak instellen of ze werken met een minutenpuls of met het een keer per minuut ompolen van de spanning.

Dit alleen even ter kennisgeving! ;-)

[Bericht gewijzigd door J.H.A. op ]

Wat ik hiervoor ook al schreef is dat de ene secundaire klok de andere niet is.
Je hebt het over het aansturen met een simpele impuls, net als in het schema zoals Atlantis postte. Maar die klok van mij blijft echt stil staan als je deze zo aanstuurt.

Er zijn in het verleden diverse systemen bedacht om deze klokken te besturen. Zo zijn de welbekende DCF77 klokjes ook secundaire klokken. En met simpele pulsjes doen deze ook niks. Zij hebben weer een datastroom nodig.

Zo simpel is het nou ook weer niet; als je het schema bekijkt(van elektuur) dan zie je dattie elke minuut een pulsje geeft van twee sec. maar dattie wel de polariteit omkeert. Ik vroeg me alleen maar af of jullie klokken daar mischien ook genoegen mee namen.

BTW: check your mailbox

De aansturing zoals in het Elektuur schema is inderdaad zoals het zou moeten. Elke minuut en twee secondenimpuls met wisselende polariteit.
Het bezwaar van het Elektuurschema is dat deze niet zelfstandig werkt. Hij heeft externe impulsen nodig om te werken.
De schakeling zoals ik die ontworpen heb is is compleet. Adapter in het stopcontact, en het klokje loopt.

Omdat de spoelweerstand van de klok 1300 ohm is is de dissipatie bij 12 V slechts 110 mW. De spoel wordt nauwelijks voelbaar warmer. Het is dan niet bezwaarlijk om de spoel een continue spanning aan te bieden in plaats van korte impulsen op te wekken. Dit bespaart een extra IC.

Op 26 december 2003 13:00:44 schreef Freddy:
Hij heeft externe impulsen nodig om te werken.

Die pulsen haalt hij dus uit een DCF77 ontvangertje zoals die van Conrad.

Hebben we toch weer allemaal een beetje gelijk ;-)

Hebben we toch weer allemaal een beetje gelijk

Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik had namenlijk al eerder wat gegoogled en zag dat er wel veel afwijkende systemen bestonden. Na het lezen van jou verhaal dacht ik dat de "stationsklok" een ontgrendelings spoel bevat om het mechaniek één keer per minuut vrij te geven. In zo'n geval is een simpele impuls voldoende.

Maar goed, we zijn eruit. Nu nog afwachten wat JocheL wil.
En volgens mij heeft Aedolon ook nog niet nagekeken wat van klok hij nu eigenlijk heeft.

Op 27 december 2003 13:06:29 schreef Freddy:
En volgens mij heeft Aedolon ook nog niet nagekeken wat van klok hij nu eigenlijk heeft.

Ik ben niet thuis, ik kijk wel eens na als ik volgende week terug thuis ben

Op 25 december 2003 02:55:32 schreef Freddy:
Omdat ik er voor mezelf ook een afdruk maak is het weing moeite om tegelijk voor jou ook een print te maken.

Dat zou heel fijn zijn. Valt zoiets op te sturen of kan ik h'm beter een keer ophalen?

Je omschrijving van wat de schakeling doet, klinkt goed. Precies wat ik nodig heb. Ik heb overigens nog eens naar je schema zitten kijken, en ik ben bang dat ik nog wel wat aanwijzingen nodig ga hebben om dat zelf in elkaar te zetten.

Groeten, JocheL

Mail even je postadres. Mijn e-mail adres staat in m'n profiel.

Als je in de buurt van Enschede woont mag je het ook ophalen.

Freddy,

Is het veel moeite om eventueel nog zo'n printje te maken?
Een klasgenot van me moet ook zo'n aansturing hebben. Maar ik ben alweer voor hem aan het zoeken!

Ik hoor het wel van je,

Peter

Ik moet je helaas teleurstellen. Printjes maken is nu eenmaal niet mijn hobby.

Ik wou voor mezelf toch al het mijn klok aan de praat krijgen. En het was toen weinig moeite om tegelijk een tweede print voor Jochel af te drukken. Nu staat het spulletje weer in de kast.

Wel zou ik je eventueel de Ulticap en ultiboard bestanden kunnen toesturen als je dat wenst.

Nee daar heb ik niks aan omdat ik die programma's ook niet heb. Je had ze al eens eerder gepost, daar haal ik ze wel van af!

Maar toch bedankt,

Peter

Kijk op http://www.radioclockcontrol.com/Nederlands/nederlands.html
en je weet alles van de print maken tot compleet kopen en hij werkt als een speer zelfs zomer winter stand

Groetjes gapert

De Nederlandse stationsklokken worden met een bi-polaire 24V gelijkspanning gevoed vanuit verschillende plaatsen (hoofdposten) in Nederland.
Voor zover ik het weet staat er in Groningen, Zwolle, Arnhem, Utrecht, Amersfoort, Eindhoven, Venlo, Maastricht, Rotterdam, Amsterdam, Alkmaar en Den Haag dergelijke hoofdposten.
Deze zijn van het fabrikaat Patek Phillippe (Zwitsers) en zijn niet meer leverbaar.
Het huidige systeem is hopeloos verouderd maar werkt nog prima, ondanks dat sommige onderdelen ruim 35 jaar oud zijn.
Het principe is inderdaad dat per minuut de 24 V= wisselt, de even minuut positief, de oneven minuut negatief. Alleen bij hoofdpost Amersfoort is het precies andersom.
In de hoofdpost wordt na de ontvanger van het DCF signaal de spanning gegenereerd door de pulsgever, welke weer de pulsspanning levert aan de lokale nevenuurwerken.
Voor de langere afstanden wordt de pulsspanning in een toonfrequent signaal omgezet, 1240 Hz voor de positieve puls, 1020 Hz voor de bewaking en 780 Hz voor de negatieve puls en weer teruggezet in een onderpost in een pulsspanning.
De bewakingsfrequentie is voor ons monteurs ter controle.
Doordat het systeem niet meer leverbaar is, is ProRail (de eigenaar) bezig om alle 365 locaties (lees stations) te voorzien van een eigen pulsgever.
Deze is van het type Bo-Line van Bosch, welke tevens de leverancier is van het nieuwere type dubbelzijde vierkante uurwerk van 60 bij 60 cm.
De wat oudere vierkante uurwerken op stations zijn van T & N (Telephonbau & Normalzeit) evenals de vertrouwde ronde uurwerken.
Deze sterven langzaam uit omdat er simpelweg geen onderdelen meer voor leverbaar zijn.
Dan bestaan naast de reguliere buitenuurwerken op perrons en stationshallen ook uurwerken voor CTA's (Centrale Trein Aanwijzing) welke ook van T & N zijn.
Dan zijn er in de kantoren en werkplaatsen van de N.S. nog de binnenuurwerken welke normaal geen secondewijzer hebben.
Deze hebben meestal de afmeting van 25 bij 25 cm en worden gevoed vanuit een onderpost in een uurwerklijn.
Doordat de aanleg vrij kostbaar is en niemand eigenlijk dit wil betalen evenals het onderhoud ervan, verdwijnen de kantooruurwerken in een rap tempo.
Dat wat werkt, blijft en wat defect is wordt niet meer hersteld.
Ik onderhoud zelf dergelijke installaties en heb zelf thuis een originele DCF ontvanger van Bosch (een TenoTime) hangen waarop een rond dubbelzijdig uurwerk is aangesloten.
Zolang het werkt en je er niet aan afregeld blijft het feilloos werken.
Zelf zou ik inderdaad eens zelf zo'n ontvanger willen bouwen om als reserve te hebben (je weet maar nooit)...

@PeRo: welkom op CO.

Normaal is het "not done" om zo'n oud topic nog omhoog te schoppen als je niks zinnigs toe te voegen hebt. Maar je hebt nogal je best gedaan om een fraai en kompleet verhaal neer te zetten waar anderen toch nog wel eens wat aan kunnen hebben. En om het nou gelijk "niet zinnig" te noemen gaat me ook wat ver ook.

Of TS er nog iets aan heeft is nog maar de vraag na al die jaren ;-)

@PeRo
Bedankt voor de informatie. Zelf ben ik in het bezit van een aantal ziekenhuis klokken, geoogst uit het al lang gesloopte Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam, er zit een moederklok bij: een synchroonmotor en een nokkenas die de minutenpulsen afgeeft. Erg rudimentair maar afdoende, ik wil de aansturing (nog steeds) gaan ver-PIC-en. Toch maar eens mee verder gaan ...