Op 25 december 2003 02:55:32 schreef Freddy:
Omdat ik er voor mezelf ook een afdruk maak is het weing moeite om tegelijk voor jou ook een print te maken.
Dat zou heel fijn zijn. Valt zoiets op te sturen of kan ik h'm beter een keer ophalen?
Je omschrijving van wat de schakeling doet, klinkt goed. Precies wat ik nodig heb. Ik heb overigens nog eens naar je schema zitten kijken, en ik ben bang dat ik nog wel wat aanwijzingen nodig ga hebben om dat zelf in elkaar te zetten.
Groeten, JocheL
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Mail even je postadres. Mijn e-mail adres staat in m'n profiel.
Als je in de buurt van Enschede woont mag je het ook ophalen.
Freddy,
Is het veel moeite om eventueel nog zo'n printje te maken?
Een klasgenot van me moet ook zo'n aansturing hebben. Maar ik ben alweer voor hem aan het zoeken!
Ik hoor het wel van je,
Peter
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Ik moet je helaas teleurstellen. Printjes maken is nu eenmaal niet mijn hobby.
Ik wou voor mezelf toch al het mijn klok aan de praat krijgen. En het was toen weinig moeite om tegelijk een tweede print voor Jochel af te drukken. Nu staat het spulletje weer in de kast.
Wel zou ik je eventueel de Ulticap en ultiboard bestanden kunnen toesturen als je dat wenst.
Nee daar heb ik niks aan omdat ik die programma's ook niet heb. Je had ze al eens eerder gepost, daar haal ik ze wel van af!
Maar toch bedankt,
Peter
Kijk op http://www.radioclockcontrol.com/Nederlands/nederlands.html
en je weet alles van de print maken tot compleet kopen en hij werkt als een speer zelfs zomer winter stand
Groetjes gapert
De Nederlandse stationsklokken worden met een bi-polaire 24V gelijkspanning gevoed vanuit verschillende plaatsen (hoofdposten) in Nederland.
Voor zover ik het weet staat er in Groningen, Zwolle, Arnhem, Utrecht, Amersfoort, Eindhoven, Venlo, Maastricht, Rotterdam, Amsterdam, Alkmaar en Den Haag dergelijke hoofdposten.
Deze zijn van het fabrikaat Patek Phillippe (Zwitsers) en zijn niet meer leverbaar.
Het huidige systeem is hopeloos verouderd maar werkt nog prima, ondanks dat sommige onderdelen ruim 35 jaar oud zijn.
Het principe is inderdaad dat per minuut de 24 V= wisselt, de even minuut positief, de oneven minuut negatief. Alleen bij hoofdpost Amersfoort is het precies andersom.
In de hoofdpost wordt na de ontvanger van het DCF signaal de spanning gegenereerd door de pulsgever, welke weer de pulsspanning levert aan de lokale nevenuurwerken.
Voor de langere afstanden wordt de pulsspanning in een toonfrequent signaal omgezet, 1240 Hz voor de positieve puls, 1020 Hz voor de bewaking en 780 Hz voor de negatieve puls en weer teruggezet in een onderpost in een pulsspanning.
De bewakingsfrequentie is voor ons monteurs ter controle.
Doordat het systeem niet meer leverbaar is, is ProRail (de eigenaar) bezig om alle 365 locaties (lees stations) te voorzien van een eigen pulsgever.
Deze is van het type Bo-Line van Bosch, welke tevens de leverancier is van het nieuwere type dubbelzijde vierkante uurwerk van 60 bij 60 cm.
De wat oudere vierkante uurwerken op stations zijn van T & N (Telephonbau & Normalzeit) evenals de vertrouwde ronde uurwerken.
Deze sterven langzaam uit omdat er simpelweg geen onderdelen meer voor leverbaar zijn.
Dan bestaan naast de reguliere buitenuurwerken op perrons en stationshallen ook uurwerken voor CTA's (Centrale Trein Aanwijzing) welke ook van T & N zijn.
Dan zijn er in de kantoren en werkplaatsen van de N.S. nog de binnenuurwerken welke normaal geen secondewijzer hebben.
Deze hebben meestal de afmeting van 25 bij 25 cm en worden gevoed vanuit een onderpost in een uurwerklijn.
Doordat de aanleg vrij kostbaar is en niemand eigenlijk dit wil betalen evenals het onderhoud ervan, verdwijnen de kantooruurwerken in een rap tempo.
Dat wat werkt, blijft en wat defect is wordt niet meer hersteld.
Ik onderhoud zelf dergelijke installaties en heb zelf thuis een originele DCF ontvanger van Bosch (een TenoTime) hangen waarop een rond dubbelzijdig uurwerk is aangesloten.
Zolang het werkt en je er niet aan afregeld blijft het feilloos werken.
Zelf zou ik inderdaad eens zelf zo'n ontvanger willen bouwen om als reserve te hebben (je weet maar nooit)...
@PeRo: welkom op CO.
Normaal is het "not done" om zo'n oud topic nog omhoog te schoppen als je niks zinnigs toe te voegen hebt. Maar je hebt nogal je best gedaan om een fraai en kompleet verhaal neer te zetten waar anderen toch nog wel eens wat aan kunnen hebben. En om het nou gelijk "niet zinnig" te noemen gaat me ook wat ver ook.
Of TS er nog iets aan heeft is nog maar de vraag na al die jaren 
@PeRo
Bedankt voor de informatie. Zelf ben ik in het bezit van een aantal ziekenhuis klokken, geoogst uit het al lang gesloopte Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam, er zit een moederklok bij: een synchroonmotor en een nokkenas die de minutenpulsen afgeeft. Erg rudimentair maar afdoende, ik wil de aansturing (nog steeds) gaan ver-PIC-en. Toch maar eens mee verder gaan ...