mooi ding, mijne is maar 28 CM hoog en 9,4 cm doorsnee.
hier de datasheet voor de specs ervan:
http://frank.pocnet.net/sheets/030/1/1738.pdf
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tidak Ada
Hier dan nog iets heel vreemds;
Ik heb twee van dit soort buizen. Volgens het ronde labeltje zit er neon in.
Een heeft een glazen connectie van beide delen ter weerszijde van het koperen midden deel (met waterkoeling?). De andere communiceert via boringen in het koper.
Aan het 'einde' zit een venster, dat ogenschijnlijk moeizaam op de rest van het glas is bevestigd. Waarschijnlijk is ook de afstand tussen het koperen buisje en essentiëel, gezien de 'kachelpijp' structuur van het glas.
Aan de connector zijde zitten twee gloeispiralen (foto 5)

foto 1 beide buizen

foto 2: middendeel van zuiver koper

foto 3 venster

foto 4: venster

foto-5 gloeispiralen
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn??
Ik heb nog meer foto's
Anoniem
Op 12 augustus 2009 13:52:15 schreef Tidak Ada:
Dank je!'k heb nog véél meer rare buizen, maar daar is dit topic niet voor.
Juist wel, als't maar rare dingen zijn, waarvan je denkt, voor wat kan dit in godsnaam ooit gediend hebben?
Op 12 augustus 2009 17:45:45 schreef Tidak Ada:
Is dat een normaalcel?
Wat is een normaalcel, en waarvoor wordt en werd het gebruikt?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 12 augustus 2009 12:01:30 schreef riktw:
mooi ding, mijne is maar 28 CM hoog en 9,4 cm doorsnee.
OK, bizarre dingen, maar dan niet medisch, ik weet niet of ik dit wel wil weten 
Een normaal cel wordt gebruikt om te ijken. Ze geven een preciese spanning. Hoe ze werken weet ik niet.
Tika: mooi nieuw logo
Sine: volgens mij is het bij jou thuis een soort oude-electronica walhalla. Ik heb best veel buizen maar geen bizare. Ook geen bizarre aparaten op die ruisgenerator na. Wel een raar ding waarvan ik niet weet wat het is:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=586&p=1855#p1855
Tidak Ada
Op 19 augustus 2009 12:13:51 schreef Nick Meynen:
[...]Wat is een normaalcel, en waarvoor wordt en werd het gebruikt?
@Nick Meynen & fred101
Hier iets om verder te lezen:
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Reference_electrode ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_cell_potential ]
Ik weet het zelf niet preceis meer; te lang geleden 
Even het topic omhoog schoppen 
Afgelopen week uit de afvalbak gehaald bij een klant :
Brookhirst Igranic Limited, Size 1 DC relais uit de vroege jaren 60.
Vastgekoekt van de olie en te smerig om beet te pakken. Maar heb hem even helemaal uit elkaar gehad en een weekendje laten weken in de Dreft en zie eens ! Hij staat nu bij mijn andere rariteiten 
Enjoy :
Alles oerdegelijk en onverwoestbaar uitgevoerd in gegoten stalen onderdelen, overgedimensioneerde contacten en dikke pertinax vonkkamers. 
Brookhirst Igranic is later in de jaren 70 overgegaan naar Cuttler-Hammer als "Cuttler-Hammer Igranic" later is dit na een andere fusie overgegaan naar de naam die wij vandaag kennen als Eaton.
Dominic
[Bericht gewijzigd door Dominic op (11%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
niet van mijn maar wel leuk.
de lamp gemaakt uit buizen
Coachella Lamp
Superb DIY Retro Lighting Design
Tidak Ada
Auoeoeggggh !!! wat een vreselijk stuk kitch ..... !!
Daarbij vergeleken is een lavalamp design.
Ik zal dat andere gekke ding wat ik in het topic "Wat is dit onderdeel" deel 4 heb gezet ook hier maar even neerzetten (daar is de discussie doodgelopen).
Tussen de twee kleinen contactjes meet ik 4 Ω Als ik z0'n 6 V dc er op zet zakt de stroom snel tot c.a. 150 mA er zit dus iets met een positieve TC.
@Mans, hieronder,
Heb ik ook !
Er is er ook nog een van Philco met een complete B7 omhulling er overheen en 3 stabilisatie buisjes er in :
Om bij de buisjes te blijven. Een Telefunken knutsel, 4 Voltage Regulators in kunsthars op een noval voetje.

Sine: Die flakker heb ik ook wel eens met 3 buizen gezien, werden vroeger ook gebruikt bij de spoorwegen voor knipperlichten bij overweg.
toms7
Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
dan zal ik mijn spullen ook eens posten, misschien niet zo spectaculair maar alles gekregen of voor nog geen 5euro op een rommesmarkt op de kop getikt

Op 22 juli 2012 22:33:15 schreef Schimanski:
Sine: Die flakker heb ik ook wel eens met 3 buizen gezien, werden vroeger ook gebruikt bij de spoorwegen voor knipperlichten bij overweg.
Klopt, heb er wel een tekening van gevonden ( model met vier buizen ) maar nooit een foto.
Op 22 juli 2012 22:11:25 schreef geek:
niet van mijn maar wel leuk.
de lamp gemaakt uit buizen
Coachella Lamp
Superb DIY Retro Lighting Design
It's built entirely of vintage lighting gadgets: The ultra-violet glow on the top is from an Argon discharge lamp and the central column is illuminated with green and blue LEDs encased in an acrylic case
LED = vintage 
Tidak Ada
Op 22 juli 2012 23:37:55 schreef Sine:
[...]Klopt, heb er wel een tekening van gevonden ( model met vier buizen ) maar nooit een foto.
Er hangt een stel in werking in het Radiomuseum in Hoenderloo
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Laat ik ook eens een duit in het zakje doen:
Ja, vroeger haddden ze ook touch screens voor monitoren!
Deze komt uit een 14" modelletje, er hoort nog een controller bordje bij dat iets groter is als een aurokaart.
Het setje zou nog moeten werken (na een paar draadjes oplappen die makkelijk te solderen zijn).
Past ook zo bij het bizarre glaswerk.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Op 22 juli 2012 22:26:22 schreef Tidak Ada:
Ik zal dat andere gekke ding wat ik in het topic "Wat is dit onderdeel" deel 4 heb gezet ook hier maar even neerzetten (daar is de discussie doodgelopen). [foto]
Tussen de twee kleinen contactjes meet ik 4 Ω Als ik z0'n 6 V dc er op zet zakt de stroom snel tot c.a. 150 mA er zit dus iets met een positieve TC.
Dat ziet er uit als een triode voor heel hoge frequenties.
De inwendige opbouw is daarbij net zoals de leek uit het schemasymbool zou denken. Een platte kathode, een vlak rooster er vlak boven, voor zo klein mogelijke looptijd; en daarboven weer de anode.
De rooster-ring is zo uitgevoerd om de buis zo 'HF-koud' mogelijk op een afschermplaat te kunnen monteren (in een voet, waarbij de roosterring op gelijke hoogte met de plaat komt).
Het ingangssignaal komt op de kathode, het uitgangssignaal komt van de anode; het is een 'roosterbasisschakeling'. Zo konden ze GHz-en versterken.
De twee kleine contacten zouden dan de gloeidraad zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Tidak, dat is een tektronix partnummer en is een Y1641 ceramic planar triode opvolger van 7077 maar dan volgens Tek specs. Ben benieuwt waar die inzat.
Edit:
Tek 491 40GHz spectrum analyser
Tidak Ada
klick
(dit is eigenlijk een Y-1266)
@fred101
Klopt exact. Hebje soms naar de TCA reflector zitten gluren ? 
Heb jij daar toevallig een datasheet van dat ding ? Hij wijkt in ieder geval met z'n gloeisstroom van de GE-7077 af.
Andere naam is GE-16411
Verder is hij gemarkeerd met AE 49. Kan jij misschien iets over die code zeggen ?
Ik heb er een gekregen, plus nog een GE7077 en een GE4786.
Ik heb hier een pdf kopie van HAM News (01-'59) met een artikel er in over een r.f. versterker. Kan ik door sturen naar wie wil, maar is helaas te groot voor hier.