Ik heb hier van een kameraad een Kenwood KA-7020 gekregen met de boodschap: hij speelt niet meer.

Nu, in gedachtenis van de lijdensweg die ik vorig jaar heb ondergaan met een oude realistic, dacht ik zo: vlug even opengooien en wat soldeerbaantjes overlopen ...

maar dit was buiten murphy gerekend:

dus ja, nu ter zake: wat zijn de symptomen:

spanning: aanwezig
zekering: slechts één op de 220V
twee trafo's met spanning
aanraken van de AUX, PHONO, TUNER of TAPE ingang geeft geen gebrom op de LS uitgangen, noch op de koptelefoon (wat ik al raar vind).

Dan maar de zaak helemaal opengegooid: alle soldeerbanen zijn in goede staat. Geen onderbrekingen.

Koelvinnen op de grote eindtorren krijgen lichtjes warm.
D5FB20 brug krijgt lichtjes warm
protection relay schakelt netjes in

maar toch krijg je nergens brom bij aanraking vanaf de Line in board tot verder aan de voorversterker.

Enige reactie: bij aanraken van de poten van de volumepot hoor ik een heel zwak geknetter...

Verder is het ding zo dood als een pier...

Volgens diverse info bronnen zou dit toch een kwalitatief goede versterker moeten zijn, en vraag ik me af of je die zomaar kunt gaar spelen ? Moeten toch een paar veiligheidsvoorzieningen inzitten ?

of heeft dit model zwakke punten ?

wat denken jullie ?

Maar printbanen bekijken en met je vingers een brom proberen te krijgen is dus geen goede reparatie techniek.

Je hebt een multi meter nodig om eerst de nodige spanning te checken.

en die serie heeft nogal last van rotte elco's , vooral die van de inschakeltrap voeding en in de preamp zelf , vaak zie je aan de printonderkant al zwarte sporen in de buurt van een rotte elco en dan is het zuur erin al vaker pootjes van transistors aan het oplossen , ik heb de ka5040 2x en die hadden het ook .

En kan zo'n rotte elco ervoor zorgen dat het toestel volledig monddood is ?

Ik had eerder op dat met rotte elco's de klankkwaliteit achteruitging, maar dat er toch nog altijd wat leven aan boord zou geweest zijn...

Maar goed, ik ga eens op elcojacht gaan....

Als pootjes van transistoren oplossen of rotte elco's het signaal kortsluiten wel ja.

ja kan zeker , dat spul wat eruit loopt wordt om de een of andere reden bij warmte agressief , en bij mij lag er een bc tor uit waar 1 pootje van weg was , en bij de andere amp was het in de print getrokken waardoor het steeds stonk als hij aangezet werdt , heb er uiteindelijk een stuk print uitgefreesd , en los bijgebouwd .

hmmm, dat zijn dan al extreme gevallen.

Zoals ik hier zie bij de kenwood, is de algemene conditie van de prints perfect. Nergens oxidatie of verkleuring.

UPDATE 4/9/2009:

heb zopas ontdekt dat de versterker bromt als een beer op beide kanalen wanneer ik de phono ingang aanraak èn op voorwaarde dat
1) de knop 'source direct' aan staat (indien niet source direct, maar gewoon phono op keuzeknop, geen brom)
2) de phono settings knop moet op MM staan en niet op MC

alle andere ingangen blijven dood...

dus mijn redenering is dat de eindversterker wel degelijk werkt, maar er moet iets mis zijn bij de ingang. De ingangsconnectoren zitten op een aparte print met een paar kleine IC's en 2 grote schakelaars bediend door een soort lint...

Zet de versterker op source direct of zorg dat een tape monitor niet aan staat. Vervolgens ga je vanaf de eindversterkeruitgang terug naar de ingangen meten. Het liefs met een signaalbron steeds het signaal injecteren en een scoop gebruiken op de uitgang.

Zo ga je na of:
-je eindversterker nog werkt.
-de volume/toonregeling onderbreekt + muting/loudness/subsonic/mono - stereo. Zet al deze schakelaars eerst uit en test ze stuk voor stuk.
-de bronselectors onderbreken, voor jou geld in de eerste plaats de input selector, de rec out selector is nu even niet van belang.

Ok, goeie tip, henry.

Ga eens mijn 40 jaar oude MBLE scoop van de zolder halen...

Welk signaal zou ik eraan hangen ?

Is een 1000 Hz wave die ik bijv. met audacity genereer voldoende ?

Ziezo, misschien wat laat om terug te reageren, maar de info is wel nuttig:

Op de print met de ingangsbussen zit een IC.
Dit IC ligt in kortsluiting.

alle elco's zijn na uitmeten goed bevonden.

Waarschijnlijk passeren alle ingangssignalen via dit IC en is dit de reden waarom er gewoon niets doorkomt.

wordt vervolgd...

Audioselectors sneuvelen regelmatig, vooral in combinatie met ongeaarde computers.

Audioselectors sneuvelen regelmatig, vooral in combinatie met ongeaarde computers

hmmm, eigenaardig. Bedoel je dan dat er ergens een spookstroom gaat lopen tussen de geluidskaart van de PC en de versterkeringang als die bijvoorbeeld op elkaar zijn aangesloten ?

Lijkt me stug dat er een audioselector IC in zit.
die versterkers hebben namelijk mechanische draaischakelaars.
Tenminste, Zelf heb ik een 4020 die zo opgebouwd is.

http://www.soriaudio.com/zboard/data/m_audio/KENWOOD_KA_7020.JPG

nee die zitten er toch vaker in . het is meestal een toshiba tc9162 icm een andere . die soms alleen de recout regelt en toch de ingangen plat trekt om de reden die henry al noemde .

soms heb je geluk en zit er een 4 in gangs ic in en gebruikt hij er maar 3 dan kun je er 1 wisselen . mits er ook analoog een ingang word gekozen op het ic , want vaak is het een busic .

Op 12 februari 2010 16:06:45 schreef steve c:
hmmm, eigenaardig. Bedoel je dan dat er ergens een spookstroom gaat lopen tussen de geluidskaart van de PC en de versterkeringang als die bijvoorbeeld op elkaar zijn aangesloten ?

Een ongeaarde PC heeft op de massa de halve netspanning staan. Als de versterker dan viavia geaard is (bijv via de antenneingang bij welke een oud CAI systeem (of oud AOP zonder scheiding) aan de aarde hangt) dan zie je vonken bij het inpluggen van audiokabeltjes want deze spanning wordt dan vereffend.

Dat kan voor een selector IC teveel zijn.

Op 12 februari 2010 18:00:41 schreef Knustelsmurf:
Lijkt me stug dat er een audioselector IC in zit.
die versterkers hebben namelijk mechanische draaischakelaars.
Tenminste, Zelf heb ik een 4020 die zo opgebouwd is.

De 7020 is een navolger (met twee trafo's :P) van de 4020, maardat zegt weinig over het interne gedeelte. Alleen de TS kan uitsluitsel geven.

Ondertussen is de printplaat van de voorversterker binnen geweest bij een Kenwood reparateur.

Het IC wordt besteld.

Zou niet te duur zijn zei men. Was wel degelijk defect.

Ja hij weet waarschijnlijk ook dat je gewoon een adapter moet plaatsen
om er geluid uit te krijgen , oftewel een tulpstekkertje op rec out en play in schakelaar, of adapt 3 uitzetten.

Hoe bedoel je ... een adaptor ?

Van die "doorverbindingspennetjes" die de tulpjes van pre-out en main-in met elkaar doorverbinden.
Heb als monteur deze fout ook weleens gemaakt, had ik net de eindtrap hersteld, kwam er nog steeds geen geluid uit, zoek zoek zoek, totdat ik de achterkant van het apparaat eens bekeek....

Op 13 februari 2010 11:54:16 schreef martijn A:
Van die "doorverbindingspennetjes"....

Deze verbind ik inwendig door, geven nogal eens slecht kontakt.

Als de klant dan een equalizer wil gebruiken :), hoe leg je dat dan weer uit.. (niet serieus bedoeld hoor, zit een beetje te ouwehoeren :P)

Op 12 februari 2010 18:30:27 schreef Henry S.:
[...]
Een ongeaarde PC heeft op de massa de halve netspanning staan. Als de versterker dan viavia geaard is (bijv via de antenneingang bij welke een oud CAI systeem (of oud AOP zonder scheiding) aan de aarde hangt) dan zie je vonken bij het inpluggen van audiokabeltjes want deze spanning wordt dan vereffend.

Dat kan voor een selector IC teveel zijn.
[...]
De 7020 is een navolger (met twee trafo's :P) van de 4020, maardat zegt weinig over het interne gedeelte. Alleen de TS kan uitsluitsel geven.

ik heb bij mijn pc's er al de netfilters uitgekegeld. meestal zitten er 2 condensatoren ( ene van de L naar aarde en ene van de N naar aarde ) : zwik eruit. gedaan met de zever !

Tis altijd langs daar dat je miserie hebt.

En dat kleinbeetje extra rotzooi wat op het net komt zal me worst wezen. Das niet mijn probleem. ik moet geen spanningsdifferentielen hebben tussen mijn apparatuur.

bij een pc hangt de massa ook aan aarde en die zorgt ook voor zoemen via de printer ed .ik had er ook last van en heb de monitor/tv en radiotuner van een cai scheider voorzien , zo'n ding wat normaal een aop is . en weg alle zoem nu heel in de verte een beetje ruis maar dat is de voorversterker zelf .

UPDATE:

Er was een IC defect op de printplaat van de pre-amp.

Heb dat IC bij kenwood besteld en het is deze week toegekomen uit Japan !

Heb het IC er voorzichtjes ingesoldeerd en de print terug gemonteerd.

Toen heb ik de versterker aangezet en is de printplaat uitgefikt.

Ziezo, einde verhaal. One way ticket naar het containerpark.