Kheb eens gekeken naar die schakeling, en die lijkt me wel interresant, eveneens het programmaa'tje
maar hou moet je met dat programma gaan programmeren? Dat is allemaal hexadecimaal?
Nog iets die 16F84 is een EEPROM, wilt dit zeggen dat je inhoud steeds kunt wijzigen? (bv bij een foutje, of als je weer iets anders wilt)
Jeroen
Moderator
Er komt binnenkort een tutorial over microcontrollers, daarin zal het wat uitgebreider staan.
Je kunt de microcontroller programmeren in Assembler, C of ook JAL.
De 16F84 heeft Flash-geheugen, en dat is inderdaad steeds opnieuw te programmeren.
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Ik weet dat het in elektuur heeft gestaan maar ik weet niet meer wanneer.
Maar het ander weet ik zeker, je kun die eeprom altijd wissen en herschrijven.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op wo 17-04-2002 21:51:23 schreef Lionel:
maar hou moet je met dat programma gaan programmeren? Dat is allemaal hexadecimaal?
Nog iets die 16F84 is een EEPROM, wilt dit zeggen dat je inhoud steeds kunt wijzigen? (bv bij een foutje, of als je weer iets anders wilt)
Je moet dat IC-Prog gebruiken om het programma in de µC te laden. Zie voor de rest het bericht van Jeroen.
Het bevat idd een EEPROM. Dit staat voor: "Electrically Erasable Programmable Read Only Memory". Oftwel elektrisch wisbaar programmeerbaar alleen lezen geheugen. (leuke afkorting is het, toch blijf ik de betekenis van MOSFET leuker vinden
, namelijk "Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor")
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Als ik een pic16f84a moet/wil in-programmeren dan doe ik dat zo:
-Eerst gebruik ik het op C gebaseerde programma C2c
zet ik nog op m'n website ^
-C2c compileert het programma dan naar een ander soort taal. Die is nog niet goed. Verwijder de regel ongeveer bovenaan waarin 'incluce' met nog iets anders staat. Doe daarvoor in de plaats de volgende regels:
list p=PIC16F84A
__config h'3ff9'
org 0x2008
dw h'0001'
include <pic16f84a.inc>
-Doe dit alles in het bestand zelf, dus met de verkenner ofzo het ???.asm bestand zoeken.
-Zet de code in mplab(te vinden op www.microchip.com). Dat doe je zo:
-File > View > ???.asm
-Project > Build Node > op de regel van command line
ofzo moet staan /alNHX8M /w2 /rHEX /p16F84A
en op additional command line (of iets dergelijks)
moet staan: /q
-Klik op OK
-Als het goed is wordt nu het bestand gecompileerd.
-Als alles goed is: File > Export > Export Memory >
De juiste bestandsnaam(???.hex) in de juiste map.
-Zet de code in de PIC. Dat doe ik met mppsoft ofzo. Wil je het hebben? Mail me(jp.posma@hccnet.nl). Het is heel klein en ik zet het nog op m'n website. De naam van m'n website vermeld ik later wel (hij is heel lelijk nu
)
Ik hoop dat dit helpt voor iedereen!!!!:)

JPP
[Bericht gewijzigd door JPP op ]
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op za 18-05-2002 08:28:30 schreef Jan Paul Posma
een methode voor het compileren + laden vh proggie.[/quote]
Dit geldt alleen als je je programma in C hebt geprogrammeerd. Ik vindt het wel erg omslachtig.
Zijn er geen C compilers die het direct naar machine code compileren? Want zoals jij het doet is c->assembler->machine code. Dit kan volgensmij nog sneller.
Op za 18-05-2002 13:06:41 schreef Bastiaan:
[...]
Dit geldt alleen als je je programma in C hebt geprogrammeerd. Ik vindt het wel erg omslachtig.
Zijn er geen C compilers die het direct naar machine code compileren? Want zoals jij het doet is c->assembler->machine code. Dit kan volgensmij nog sneller.
In mplab kun je toch al programmeren ?
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Bastiaan
Op za 18-05-2002 14:29:53 schreef Erik:
ej bas wanneer komt trouwens je tutorial? ik wacht er nogsteeds oplijkt me reuze interessant
Binnenkort, ik zit alleen telkens met grote pieken bij mijn school activiteiten. Heb zeer veel te doen, maar hij komt wel hoor.
Bastiaan
Op za 18-05-2002 13:43:24 schreef Antoine:
In mplab kun je toch al programmeren ?
Klopt, alleen wel in assembler. Wil je in C++ bijvoorbeeld programmeren dan moet je dat in een ander proggie doen want dat gaat dacht ik niet in MPLAB.
Ik heb geen programma gevonden van C naar machinecode. Het is misschien een beetje omslachtig maar het werkt perfect. Als je het een paar keer doet dan ben je er aan gewend en gaat het in 'n minuutje!
JPP
Bastiaan
Op za 18-05-2002 18:45:21 schreef Jan Paul Posma:
Ik heb geen programma gevonden van C naar machinecode.
Oh jammer.
Het is misschien een beetje omslachtig maar het werkt perfect. Als je het een paar keer doet dan ben je er aan gewend en gaat het in 'n minuutje!
JPP
Daar gaat het om, als het maar lukt.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Op za 18-05-2002 16:41:25 schreef Bastiaan:
[...]
Klopt, alleen wel in assembler. Wil je in C++ bijvoorbeeld programmeren dan moet je dat in een ander proggie doen want dat gaat dacht ik niet in MPLAB.
Dat gaat wel, er zijn verschillende compilers die geintegreerd zijn in chiplab(zie Project->install language tool). Ik gebruik altijd ccs C compiler en de manier van werken is zoals je in assembler zou programmeren.
ik wil toch nog even opmerken dat die geintegreerde compilers niet bij chiplab zitten.
Je moet ze apart aanschaffen.
Bastiaan
Ik bedoelde idd dat ze niet standaard bij MPLAB zitten, maar je kunt het wel intergreren. Bedankt voor de link. Ik heb tot nu toe alleen in assembler geprogrammeerd omdat ik dat zeer makkelijk vindt en de controle graag blijf behouden over wat er gebeurt. Maar ik ga zeker ff deze C compiler proberen.
Ik heb C2c op mijn website staan, samen met mppsoft.
Kijk snel op http://home.hccnet.nl/jp.posma en klik op downloads.
Een groot voordeel van C2c is de funcie delay_ms. Dan wacht je een aantal miliseconden. Als je het dan compileert komen er allemaal moeilijke goto gebeurentjes maar in C2c is het maar 1 regeltje. Erg handig!
[Bericht gewijzigd door JPP op ]