Beste CO'ers,

Is het mogelijk een 12 tal smd leds op te laten lichten doormiddel van een toon?

het idee hierachter is bedoeld voor in een banjo, bij een bepaalde noot hoort een led in te schakelen.
nu is mij de schakeling lichtorgel al opgevallen maar er staat beschreven dat dit op ritme gebeurt.
Kan dit schema zo aangepast worden dat het op toon gebeurt en zo ja met meerdere leds?

mvg

Wil je een soort spectrum analyzer?

Hoe nauwkeurig moet het zijn? Niet om de banjo te stemmen hoop ik, dat gaat zo niet. :)

Nee het is niet om te stemmen daar heb ik al zon kastje voor;)

Het is meer de bedoeling dat bij een A of een C of andere tonen een led oplicht. daarbij moet de banjo nog hanteerbaar blijven zodat je niet met trafo's of voedingen hoeft te zeulen:P dus op batterijen.

of is zoiets te moeilijk en een licht orgel geschikter?

mvg

Om dat helemaal analoog te doen zoals in de spectrum analyzer van de site is wel een hoop rompslomp. Voor iedere toon heb je dan een apart filter. Maar hij kan dan wel op meer tonen tegelijk reageren.

Als je maar één toon tegelijk hoeft te detecteren, zou je de frequentie kunnen tellen. De ledjes zouden dan oplichten afhankelijk van het getal in de teller.
Zoiets kan vast wel in een microcontroller geprogrammeerd worden. Maar daar heb ik weer geen verstand van. :)

Per toon een toondecoder maken:
http://www.national.com/opf/LM/LM567.html
Het ding kan rechtstreeks een led aansturen.