Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Ik wilde het nog even weer onde de aandacht brengen omdat ik inmiddels 2 van die accu's heb los gehad en op de printplaat die er inzit oxcidatie heb aan getroffen tussen de onderdelen en IC pootjes.
Dit verwijdert te hebben en weer ingespoten met plastic spray en de sabel alshetware weer de naad dicht gesmolten en heb meegeven aan een fietsenmaker om te testen of het weer funcioneerd en dat is dus nu nog even afwachten want de batt. waren volgeladen/27volt.

Het idee van Willem888 lijkt mij wel wat, alle electronica uit de motor slopen en er zo' n mooi controllertje
http://www.leafmotor.com/motor-controller/info-24v-250w-bldc-motor-con…
voor in de plaats, zeker als de accu nog goed is een goedkope oplossing!

Op de zekeringhouder staat een permanente + en op de zwarte draad van de motorstekker een -, dus ook de elektronica in de accu wordt zo omzeilt. Laden met de originele lader kan dan nog steeds.
De controller is al besteld, als het allemaal lukt meld ik dat hier. Zo niet ook.

@ zonnepaneeltje,
hallo,
vandaag de batterij uit de fiets van m'n vader genomen, lader geeft nog steeds de spanning maar begint niet te laden.
Batterij geeft 0V helemaal niets meer.
Mocht je een oplossing gevonden hebben om alles te omzeilen, had ik het graag geweten, wou de boden er al afzagen(van batterij) maar zal nog even wachten vermits ik al niet meer de enige ben die heer een probleem mee heeft.
Echter wat sparta en Batavus doen is echt wel een monopolie opzetten en dat is nu voor een technieker echt iest waar we niet mee om kunnen.

groetjes, en ik hoop dat het je lukt.

mvg,
Quinny

maartenbakker

Golden Member

@Dimple & Wiliem888: Wat me wellicht een plan lijkt, is om van het ombouwen van zo'n fiets naar een ander systeem, een instructiefilmpje op Youtube (of op zo'n instructiesite) te zetten. Het kan Sparta allicht geen zier schelen wat men op een obscuur electronicaforum doet om de interoperabiliteit uit te vissen van hun zooi (iets dat volkomen wettig is maar waaraan zij niet hoeven mee te werken zolang ze geen daadwerkelijk monopolie hebben waar Europa of de NMA aan te pas moet komen), maar een filmpje op Youtube is slechte reclame.

Dan kan het natuurlijk zijn dat ze het filmpje proberen te laten verwijderen (maar als iets eenmaal op het internet staat krijg je het moeilijk nog weg)... Je hebt in ieder geval wel ergens iemand wakkergemaakt dan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Roland, ben je nog steeds geinteresseerd in een fiets met werkende accupack om te sniffen? Mijn accu/lader is/zijn het aan het begeven, want bij het laden wordt de accu plotseling vrij snel heet en op de fiets kwam de melding temperature out of range (of zoiets). Als ik tijdens het laden niet ingrijp, dan brandt de boel denk ik door. Ik wil ook af van het monopolie van Sparta en wil graag mijn fiets ombouwen. Ik weet te weinig van elektronica om een nuttige bijdrage hieraan te leveren, maar wil best mijn fiets beschikbaar stellen voor onderzoek naar het modificeren van software en hardware.

Roland kun je me een PM sturen?
Ik wil je ofline eens wat vragen over dit topic
Thanks

Beste Dimple en Wiliem888 is het gelukt met de andere controller?
Ik vind het idee erg goed en ga ook een controller aanschaffen wanneer dit werkt.

Om de spanning maar direct weg te nemen; ja hoor het is heel goed te doen de Sparta-Ion om te bouwen tot een gewillige, universele ebike, niks geen software of zo, gewoon ouwe meuk eruit en alles aansluiten volgens bijgeleverd schema.
Voor veel minder dan 100 euro zijn er controllerssets te koop, inclusief display, trapsensor en/of "gashandle" .
Er zijn geen onoverkomelijke problemen, de inwendig kaalgepluktr Sparta motor loopt op elke Chineese controller als een zonnetje.
Ik kocht deze controllerset, compleet met display en snelheidsensor: voor 85 dollar.
http://www.leafbike.com/products/brushless-motor-controller/24v-lcd-mo…

Ik kocht daar ook nog de trapsensor, een gashandle en remgrepen met ingebouwde remcontacten.
Eigenlijk is alleen de trapsensor nodig want dat bleek in de praktijk prima te werken en dus is de rest naar mijn idee overbodig.
Later vond ik nog vele websites met geschikte onderdelen, soms met nog veel lagere prijzen. Zelfs een in Nederland: www.ebikesdoehetzelf.nl
Heel geschikt, universeel en goedkoop leek mij deze:
http://www.aliexpress.com/item/Functional-controller-for-any-bike-conv…
Wel zoeken naar 24 volts controllers, helaas zijn wat minder makkelijk te vinden.

Het ombouwen zelf is niet echt moeilijk, wel is wat praktische handigheid en enig elektro-inzicht wel nodig maar zal voor de lezers van dit forum geen probleem zijn.

Belangrijk is wel dat de accu in goede staat is, dat is te controleren door de spanning te meten op de laadconnector (- zwarte draad) en op de zekerinhouder aan het ondereind van de accu waar de directe accu + op staat. Op die + en - moet wel iets van 27 volt te meten zijn.

Ook moet de nog aanwezige capaciteit vastgesteld worden, ik heb dat gedaan door een nomale halogeen auto koplamp aan te sluiten op de genoemde - en + op de zekerinhouder. De lamp is natuurlijk 12 volt maar door de aansluiting van dim- en grootlicht tegelijk te gebruiken, in serie dus, hebben we een 24 volt lamp die ongeveer 5 ampere vraagt.
Als deze lamp een paar uur blijft branden kunnen we de accu goedkeuren.

In een volgende post zal wat meer stapsgewijs de ombouw doorlopen en wat foto's in mijn Dropbox plaatsen.

de inwendig kaalgeplukte Sparta motor

Voor die print heb ik wel belangstelling.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat is geen probleem Roland, maar.. de Sparta-Ion en dus ook de printen ( er zitten er twee in) staat in Spanje.
Daar gaan we pas in september weer naar terug.
Die wil ik t.z.t wel toesturen.
Overigens zou ik nooit geen energie meer steken in het reanimeren van een standaard Sparta-Ion.
Gewoon ombouwen is eenvoudiger en nooit geen problemen meer.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Overigens zou ik nooit geen energie meer steken in het reanimeren van een standaard Sparta-Ion.

Mee eens, het is voor mij ook meer de sport van reverse engineering.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Over reverse-engineering gesproken: http://link.marktplaats.nl/688344278
Is niet mijn advertentie en ken de aanbieder ook niet, maar kwam hem tegen.

maartenbakker

Golden Member

De sport van de reverse engineering is in dit geval de klantonvriendelijke houding van de fabrikant een dikke vinger te geven. En zo hoort het ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zag trouwens ergens in de manuals staan dat er in de accu ook een temperatuur smeltzekering zit. Ik heb niet dit hele topic doorgelezen, maar voor zover ik gezien heb heeft er nog niemand over gesproken bij defecte accu's. Ik kan me voorstellen dat dat bij het opladen van een lege accu in de volle zon ook een probleem kan geven.

Hij zal vast ergens in serie midden tussen de cellen zitten.

Weet er hier iemand wat de fietsdealer nu precies kan wijzigen via de iON Software?

Kan de fietsdealer bijvoorbeeld (als hij wil) de 25km/h limiet eruit halen? Of is dat niet mogelijk met de software.

Kan hij de fiets op een of andere manier krachtiger maken dan de standaard geleverde fiets?

Of gaat het vooral om de mogelijkheid, voor de fietsdealer, om veel informatie uit te lezen zoals het rij-gedrag, aantal batterij ladingen/ontladingen, gereden kilometers....

Weet er iemand of het mogelijk is om de trapkracht-sensor te misleiden zodat we bijvoorbeeld een gas-hendel op het stuur kunnen zetten en kunnen rijden zonder trappen?

Ps: als iemand mij de meest recente versie van EBST zou kunnen bezorgen wil ik wel even de moeite doen om het door te geven aan iemand die het kan kraken. Maar we hebben wellicht ook een USB->RS232->fiets interface nodig? Waarschijnlijk eenvoudig zelf te maken, maar heeft er iemand hier al een poging tot gedaan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 28 juni 2013 12:34:43 (34%)

Ik verwacht zelf dat een K-line interface zoals ook bij auto obd gebruikt kan worden prima werkt.

Deze eenvoudige gebruik ik zelf voor webasto standkachels en dergelijke eenlijns protocollen (wel via com poort);
http://blog.perquin.com/blog/category/odbii/

Hij is niet optisch geisoleerd en dus met enig risico, maar hij werkt prima. (de datalijn voltages vooraf bepalen en de +12v op die spanning leggen) Ik verwacht dat de datalijn naar de gnd als laag signaal getrokken wordt.

Kan de fietsdealer bijvoorbeeld (als hij wil) de 25km/h limiet eruit halen? Of is dat niet mogelijk met de software.

Nee

Kan hij de fiets op een of andere manier krachtiger maken dan de standaard geleverde fiets?

Nee

Of gaat het vooral om de mogelijkheid, voor de fietsdealer, om veel informatie uit te lezen zoals het rij-gedrag, aantal batterij ladingen/ontladingen, gereden kilometers....

Ja

Weet er iemand of het mogelijk is om de trapkracht-sensor te misleiden zodat we bijvoorbeeld een gas-hendel op het stuur kunnen zetten en kunnen rijden zonder trappen?

Nee.

Ps: als iemand mij de meest recente versie van EBST zou kunnen bezorgen wil ik wel even de moeite doen om het door te geven aan iemand die het kan kraken.

Er is geen fietsenmaker die dat zal doen, tijdens installatie en gebruik is er contact met een Sparta server, zelf geconstateerd met WireShark. Risico voor de fietsenmaker is het verlies van dealerschap.

Maar we hebben wellicht ook een USB->RS232->fiets interface nodig?

Yep, die zou een fietsenmaker voor je kunnen bestellen, kost 180 Euro.

Het is hier al eerder gezegd:

Om de spanning maar direct weg te nemen; ja hoor het is heel goed te doen de Sparta-Ion om te bouwen tot een gewillige, universele ebike, niks geen software of zo, gewoon ouwe meuk eruit en alles aansluiten volgens bijgeleverd schema. Voor veel minder dan 100 euro zijn er controllerssets te koop, inclusief display, trapsensor en/of "gashandle" . Er zijn geen onoverkomelijke problemen, de inwendig kaalgepluktr Sparta motor loopt op elke Chineese controller als een zonnetje.

Overigens zou ik nooit geen energie meer steken in het reanimeren van een standaard Sparta-Ion. Gewoon ombouwen is eenvoudiger en nooit geen problemen meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Toch is het belangrijk in het kader van de wet (!!!!) om de e-bike te kraken inplaats van om te bouwen. Als iemand bereid is hiermee aan de slag te gaan, zou ik die mogelijkheid met beide handen aangrijpen. Het zou me verbazen als de dealer die hieraan meewerkt een rechtszaak niet zou winnen als ze hem eruit gooien. Bovendien zie je vaak met merkdealers dat ze het dealerschap toch al zat zijn, dus dan zal hij net zo lief meewerken.

Reverse-engineering om voor de uitwisselbaarheid van onderdelen te zorgen is bij mijn weten zelfs expliciet toegestaan, en in een eventuele koppelverkoopzaak tegen Sparta kan dergelijke informatie ook zeer nuttig zijn. Jammer dat Europa relatief langzaam werkt, maar daar zou zo'n rechtszaak prima thuishoren.

@Roland hieronder: Goed punt, waar jij op inzet is bijna even nuttig en haalbaarder, maar desondanks zou ik plannen die een stapje verder gaan alsnog aanmoedigen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik focus me meer op de communicatie tussen controller, display en motor. De PC kant boeit me niet aangezien het grootste probleem de defecte controllers in het accupack zijn.
Op het moment dat je de bestaande controller van nieuwe firmware kan voorzien of een nieuwe controller kan gebruiken kun je zonder ombouw met de fiets doen wat je wilt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@maartenbakker: (IANAL) reverse-engineering is onder voorwaarden toegestaan, en een daarvan is interoperabiliteit, dus bijvoorbeeld voor het maken van nieuwe accessoires voor een dergelijke fiets. Ik denk dat het in principe wel toegestaan is om volledig nieuwe firmware voor zo'n fiets te maken, maar het patchen van de bestaande firmware lijkt me dan weer problematisch, omdat het daarmee een afgeleidt product wordt, denk ik. Volgens mij mag je de resultaten van de reverse-engineering alleen publiceren als dat in het algemeen belang is, zoals bijvoorbeeld bij de OV-chipkaart door de rechter is bepaald.

Wat bedoel je met "koppelverkoop"? Dat je alleen bij Sparta terecht kunt voor een nieuwe accu of zo? Dat lijkt me bij alle elektrische fietsen en de meeste consumentenproducten met accu's het geval.

@ejm: afgezien van de vraag of dat schema zou werken voor zo'n fiets (geen idee), zou ik toch even een diode van de basis van Q1 (kathode) naar de ground zetten (anode), want de TX lijn kan -15V worden, en dan ga je ruimschoots over de Vbe(max) van dat torretje.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 28 juni 2013 18:55:00 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Dat is inderdaad wat ik met koppelverkoop bedoel. Voor de meeste andere consumentenproducten (auto's, telefoons, printers etc.) kan je slijtagedelen of verbruiksartikelen ook op de vrije markt bekomen.

Firmware patchen lijkt me inderdaad twijfelachtig (ik weet niet zeker hoe dat zit, maar in elk geval wel ergens in het grensgebied), tenzij het gaat om in de accu aanwezige firmware met als doel om de accu te laten werken. Bij printers lukte het verbieden van alternatieve cartridges meen ik alleen op basis van patenten, niet om het feit dat er een nieuwe chip ontwikkeld en geplaatst werd in vervangende cartridges. Ik ben er ook niet zeker van of dat verbod standhoudt; in de praktijk duiken er in elk geval voor bijna alle printers wel alternatieve cartridges op.

Ik ben overigens ook geen advocaat, dus handelen op basis van mijn informatie ook strikt op eigen risico.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tussen de adapter en de fiets is gewoon RS232 9600 8N1, heb ik al gesniffed. EBST stuurt veel data over de lijn omdat via de uC in het accupack ook de uC's in de motor en het display aangesproken worden.

Hacken van de EBST software heeft geen nut aangezien er geen optie inzit om de fiets buiten de wettelijke kaders te krijgen.

Ik ben er al geruime tijd mee bezig, het is meer voor de fun dan voor het praktisch nut.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@maartenbakker: dat is natuurlijk onzin; een fabrikant is op geen enkele manier verplicht om hun concurrenten te helpen bij het maken van vervangingsdelen. Dat ze voor veel producten wel bestaan, komt m.i. doordat iemand zag dat er genoeg vraag naar was om de investering te verantwoorden.

Als je nieuwe accupakketten zou kunnen maken, of een vervangende controller ervoor, kan Sparta daar wettelijk niet zo heel veel aan doen, denk ik. Aan de andere kant zijn gelijk hebben en gelijk krijgen heel verschillende dingen, en als zo'n bedrijf zou besluiten je het leven zuur te maken door je een proces aan te doen, maakt het waarschijnlijk weinig uit of je gelijk hebt of niet, als je je advocaat niet lang genoeg kan betalen om dat gelijk te krijgen.

@Roland: waarom deel je die resultaten niet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ROland van Leusden: je schreef dat je er al geruime tijd mee bezig bent. Heb je al success geboekt?

Dit topic is gesloten