Ik heb het forum al afgezocht maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Mijn vraag is namelijk waarom is deze schakeling gelimiteerd tot 4A terwijl de eindtor TIP162 max 10A is?

En dan nog de reden waarom ik deze vraag stel is:
Ik ben vanplan mijn bobine van een kever blokje te vervangen door eentje die uit een peugeot komt (hopelijk hogere vonk spanning).
Nu wordt er op de keversite gezegt dat een nieuw type bobine primair rond de 8A ("oplaad stroom"?) zit, en dat zou deze kit dus niet trekken. Maar een ander zegt dat hij er al een tijdje probleemloos mee rijd (zal ook wel andere bobine wezen maar toch).

Dus is er een goede reden waarom de kit gelimiteerd is tot 4A of kan ik gewoon tot 10A belasten?

En anders, is er misschien nog een betere oplossing die niet veel meer werk meebrengt dan alleen een schakelingetje tussen contactpunten en bobine, die beter geschikt is voor hoge bobine stromen/spanningen?

Alvast bedankt voor de reacties
Gegroet
Scartie

wat wil je met een hogere vonk spanning ? die hangt trouwens niet van je bobine af maar meer van de afstand tussen de electroden en de weestand in bougie, bobine kables en rotor.

ala de bobine moet hem wel kunnen leveren, maar dat lijkt me geen probleem.

of word het een zwaar aangepast (opgefokt) blok ?

de transistor ontsteking is meer bedoeld om de contact punten te ontlasten van de bobine stroom en zo het inbranden te verminderen/voorkomen.

stroom is een begrenzing, maar kijk ook even naar het vermogen.

Nee het wordt geen aangespast blok hij blijft gewoon standaard.

Ik wil deze schakeling maken om inderdaad de contactpunten te ontlasten, en de bobine uit de peugeot schijnt alleen geschikt te zijn voor transistor onsteking (staat op de bobine zelf).
En waarom ik een andere bobine neem en geen orginele is omdat het blok wat er nu inzit er volgend jaar uitgaat als het goed is en er dan een blok met ECU in terug komt.

Maar het schijnt dus dat een kever bobine minder dan 4A trekt en de bobine uit de peugeot rond de 8A en dat schijnen de contactpunten helemaal niet lekker te vinden :D.

Ik kan je vertellen dat de schakkelspanning van de puntjes nooit 8 amp is of zal worden.Je bobine zal 4 of 8 amp trekken tijdens opladen maar de schakkelspanning is een paar volt.Dit doet niet meer dan een signaal aan de bobine geven dat hij/zij de vonk (spanning) moet loslaten.
Er komt een + op een van de aansluitpunten en de anderekant komt de 1draad dus de schakeldraad.Hier gaat geen 8amp doorheen :-P

Ik heb deze ook aangesloten op mijn opeltje met nieuwe denso bobine werkte prima.Als ie niet zo rot was geweest reed ie nu nog.

mvg:

Martijn

Ps ik heb dit nog gevonden.

De bobine is in weze een transformator. De techniek is redelijk simpel, maar toch lastig te bevatten. Dit is wat er precies gebeurd in de bobine:

Op de plus van de bobine is de accu-spanning aanwezig. Het motormanagent systeem legt de min aan massa en er begint een stroom te lopen door de primaire spoel van de bobine. Om deze spoel bouwt zich een magnetisch veld op volgens een E-curve. Dat wil zeggen: het ontstaan van het magnetische veld gaat snel, daarna zwelt het steeds langzamer aan. Op het moment dat we de stroom onderbreken doordat het motormanagement systeem de min lostrekt van de massa zal het magnetische veld dat om de bobine staat enorm snel instorten. Een veranderend magnetisch veld brengt een spanning teweeg in een geleider. In de primaire spoel ontstaat nu een spanningspiek van 300 tot 400 volt. De secundaire spoel van de bobine heeft echter veel meer windingen en is aangesloten op de bougie en in deze spoel zal er dus ook een spanning ontstaan. Deze spanning is echter veel hoger en kan oplopen tot 20.000 volt. Bij 8-12.000 volt zal de lucht tussen de bougie-electroden electrisch geleidend worden (ioniseren) en zal de opgewekte stroom in de bobine kunnen gaan lopen over deze geïoniseerde lucht. Als zich daartussen een brandstof-zuurstof mengsel bevindt in de goede samenstelling zal dit tot ontbranding komen.

Er vallen wel een paar leuke weetjes te vertellen over de bobine:

Allereerst zijn er verschillende typen, maar werken ze allemaal volgens hetzelde princiepe. De vroeger gebruikte bobine's hadden een vrij grote weerstand van de primaire spoel: de primaire spoel bevatte redelijk veel windingen. Dit moest men doen om te voorkomen dat de bobine zou doorbranden bij een laag toerental. De tijd van opladen was toen immers een deel van een cyclus en veranderde mee met het toerental. Op een hoog toerental werd de laadtijd te kort om nog een redelijk sterke vonk te verkrijgen. Vandaar dat we vandaag de dag erg blij zijn met een stukje electronica. Nu kunnen we bobine's gebruiken die een zeer korte oplaadtijd benodigd hebben door een zeer lage impedantie van de primaire spoel (0,5-0,6 ohm). Vroeger gebruikte men ook een voorschakel-weerstand. Tijdens het starten sloot men deze voorschakelweerstand kort om de bobine zo meer spanning aan te bieden. Tegenwoordig corrigeert onze electronica de spanningsval tijdens het starten en zal de bobine wat langer laten laden.

[Bericht gewijzigd door rockfordbreda op (69%)]