Aparte schakeling, versterker in GBS en een transistordetector, daar tussen die ontdempingskring. Hoe werkt dat dan?

Is toch gewoon een wunderhorn met torren?

@FET: Oh, ik dacht dat het een superreg moest zijn. Nouja, blijkbaar werkt dit ook. Het leek me zo ongevoelig, een audion op die frequenties.

Ik laat hier nog voor alle duidelijkheid het schema van de FM-ontvanger nog een keer zien:

http://members.lycos.nl/paulweststraete/files/fmontvanger.jpg

Die BC560C met de 100 pF condensator is volgens mij geen detector, want die condensator leidt het hoogfrequentsignaal naar de massa af, hij vormt voor HF namelijk een kortsluiting. Ik heb nog een condensator van 47 nF parallel over die 100 pF condensator gedaan. Die transistor is een gewone emittervolger die de uitgang van de ontdempingsschakeling buffert.

Detectie gebeurd in de oscillator/ontdemper. De DC-instelling daarvan veranderd bij meer signaal. En dat hoor je.

So even in Jongensradio stijl weer eens een update van het zelfbouw front

Even een projectje er tussendoor. Ik heb gisteren een FT736R VHF/UHF transceiver gekocht. Ik had nog niets voor 2 en 70 en die FT225 zag ik voorlopig ook niet af komen. Deze set heeft twee uitgangen. Nu heb ik al snel gezien dat een antenne schakelaar niet handig is dus ik ga een diplexer maken. Weer een leuk excuus om met de vna te spelen.

Ik ben lui geweest en heb een commerciele rondstraler gekocht. Deze ook gelijk aan de vna gehangen maar echt blij werd ik niet. Er zit 10 meter Aircom+ tussen wat op een bnc van het patchpanel binnen komt. Daar de vna op geeft op 2 meter een SWR van 1,47 op zijn best en op 70cm 1,8 op 430800. Hij is op zijn best 1.1 maar dat is zoals gebruikelijk weer op 445. Waarom zitten er dan toch van die briefjes bij dat dat op 435 zo zit. Dit is mijn laatste commerciele. Kan ik het ding er weer afhalen om aan te passen. Maar dat doe ik van de zomer wel.

Die diplexer wilde ik zo maken dat hij aanpast op de antenne maar dat wordt natuurlijk lastig. Die heeft dus per band een andere impedantie.
Ik neem aan dat ik gewoon een LPF en HPF maak met 50 in en 50 uit ?

De testvoeding met variac, scheidingstrafo en 0-1000VDC is net als de 1200V voeding voor de T1154 af.

De 500KHz zender krijgt een VFO en een kast en daarna ga ik eerst even een Tek 465 repareren en daarna is de T1154 aan de beurt :-) Genoeg te doen dus.

Voor 2m en 70cm heb ik dit gemaakt.
KLIK
Werkt prima met mijn FT480 en FT780 op een commerciële stok (X30). SWR binnen 1:1,2 over beide banden.

Toevallig een amerikaanse stok Fred?
Is mij ook wel eens overkomen.

Het zou een Europesche moeten zijn. De gebruiksaanwijzing geeft 435 als centrum frequentie aan. Dat was overigens bij mijn auto antenne ook zo en die zat ook op 445. Het is een X200 van diamond. Ik denk dat ze er gewoon van uitgaan dat de de gemiddelde gebruiker het niet na kan meten en anders krijgt de locatie, montage enz gewoon de schuld.

Ik hen nog een diplexer gevonden uit een QEX van april 2002 van Avel Zanek, OK1DNZ
Deze haalt 70dB scheiding en 0,15dB iL op VHF en 0,4dB op UHF. Hij werkt met coax en spoelen. Hier staan de berekeningen bij en hoe je hem met een vna moet afregelen. Die ben ik nu aan het maken.

Hier ook een X200N, maar een keurige swr=1.1 op 2 en een swr=1.3 op 70cm. Gemeten met een MFJ-269. Er zit maar een paar meter RG400 aan (dubbel zilver, teflon) dus kan het ook niet zijn.

Het wordt vreemder, Ik heb hem net weer gemeten (het regent nu) en op 70cm is hij nu beter, rond de 1.1 maar op twee meter is de SWR nu ongeveer 4. De antenne is nu perfect resonant op 142MHz en iets van 435MHz. De hele zaak is dus nu omlaag in frequentie.

Voor de zekerheid met een swr meter gecontroleerd en die is het met de VNA eens. Real Z is nagenoeg 50 ohm maar er zit een redelijk imaginair deel bij dus misschien steekt hij niet ver genoeg boven het dak uit en vormt zo'n nat dak een te grote capaciteit. Dan moet er een langer mastje aan.

Met TDR de kabel gemeten en dat leek allemaal goed. Daarna de gevonden lengte als port extentie gebruikt maar de resonanties bleven op de zelfde frequentie.

Ik ga toch maar voor de diplexer van Hugo. Die andere zal ik wel werkend krijgen maar wat een gedoe met al die stukken coax in zo'n blikje. Dan knip je net te veel en kan je weer een nieuw stuk er in doen terwijl je er bijna niet bij kan. Na een uur heb ik dat wel gezien. Dan zijn trimmertjes toch wel iets eenvoudiger.

Waarom geen commerciele diplexer? Een diamond mx72n heb je voor nog geen 4 tientjes en werkt prima. Heb je ook gelijk de juiste connectoren voor zover er op de 736 een n-conncetor zit voor de 70. Ik heb hem hier aan een x30 hangen en de swr staat altijd onder de 1:1,5.

Ach, zelfbouwen is veel leuker :-) En als die X200 zich niet gaat gedragen trek ik hem uit elkaar en pas ik hem aan tot hij een SWR van 1 op beide banden heeft. (en gelijk dat schuimplastic voor teflon vervangen en ipv schroefjes zilversoldeer) En lukt dat niet dan hang ik weer twee dipooltjes op.

Op 19 februari 2010 21:44:13 schreef fred101:
Ach, zelfbouwen is veel leuker :-)

Dat is absoluut waar :-) Mooie set die FT736 !

Nu het weer even een tijdje droog is weer gemeten. Nu is hij resonant op 144 dus hij is weer wat opgeschoven. SWR op 145 is nu 1.5. Ik had dat bij mijn HB9CV ook. Als het regende steeg de swr. Dat zo'n dak zo'n invloed heeft. Morgen het ding eens wat hoger zetten. Ik heb nog een langere pijp en de kabel heeft ook nog genoeg speling (ik zou met 3 meter kabel het ook redden)

Valt nog niet mee zo'n diplexer. Ik had alles goed, SWR=1 op beide poorten (RL beter dan -30dB) en een goede kanaalscheiding van tegen de 60dBm, slechts -0.19dB insertion loss op 2 meter maar helaas -3,5dB op 70 cm en dat krijg ik niet weg. Ik ga hem nu met deze opzet eens wat kleiner maken en kijken of ik het 70cm deel in combinatie met microstrip kan maken. Ik ben weer eens te kritisch denk ik

Hugo, hoe heb jij de jouwe afgeregeld ?

Goede kwaliteit condensatoren genomen? Want dat kan ontzettend veel schelen lijkt me...

Nu je dat zegt zou dat het best kunnen. Het 70cm deel is een HPF dus met serie Ctjes. Ik heb geen goede keramische trimmers meer. Ik parkeer het wel even tot na rosmalen.

Fred,
een tijdje geleden heb ik een diplexer gemaakt voor 0-30MHz/70-500MHz. Tgv gebruikte C's en connectoren had ik ong. 2dB verlies op 500MHz.

Dan blijft er van de 25W op 70cm dus 10W in de diplexer achter. Maar de beperkende factor is dus de condensators. Ik ga eens met lucht condensatortjes spelen.

Op 20 februari 2010 00:31:27 schreef fred101:
...

Hugo, hoe heb jij de jouwe afgeregeld ?

Fred, zoals in het artikel staat.
Sluit je nu de de diplexer andersom aan mag je geen verschil merken. Eventueel heel klein beetje naregelen.

OK, dat heb ik gelezen, dat was mij wat te grof, zo'n swr meter is meestal nogal doof. Adri heeft zijn TS2000 gemold met een diplexer (ik dacht MFJ). Daarna heeft hij er een Diamond aangehangen.

Wat ik in die beschrijvingen mis is een meting waarbij je de antenne poort afsluit en dan bv 2 meter in stuurt en daarbij meet op de 70cm poort wat er uit komt. Het transmissie verlies van port x naar antenne moet laag zijn, de aanpassing van set naar poort moet optimaal zijn en er mag nagenoeg niets van port 1 naar port 2 doorlekken. Die spoelen staan al in de zelfde ruimte, daar gaat dan 25W door. Ik kan me niet voorstellen dat de crosstalk dan laag is.

Ik zie het wel staan:

In deze tabel nog eens een overzicht van de metingen aan ons bouwsel, bij aansturing met een 2 m signaal is de doorlaat demping op 2 m minder dan 0,5 db en op de 70 cm uitgang is de onderdrukking beter dan 56 db. Bij een aansturing met een 70 cm signaal is de doorlaatdemping in het 70 cm filter minder dan 0,5 db en de onderdrukking beter dan 51 db.

Klopt, in die beschrijving wel, daar heb ik over heen gelezen. Stom, maar ik ben die niet aan het bouwen, was ook meer in het algemeen. Ik had beter kunnen zetten: Wat ik in sommige van die beschrijvingen mis. Ik heb hem nu bijna goed. 2 meter is prima maar voor 70 cm moet ik twee betere trimmers hebben (rond de 3 tot 6 pF) die foliedingen is niks. Dus dat komt na rosmalen wel. Dan zet ik er ook gelijk een N en twee BNC's op (alles in de shack is BNC)

EDIT: Hugo ik heb die van jouw link gemaakt. Goede beschrijving. Hij was in een keer behoorlijk goed met precies die onderdelen. Ik heb toltrimmers gebruikt. Ik heb een SWR van 1 op beide poorten, trajectdemping is -0,30dB voor beide maar de isolatie met maar 34dB. Nu is dat denk ik wel voldoende voor 20-25W. Dan komt er een paar mW nog binnen maar het moet nog beter kunnen. S11 is precies op frequentie maar de maximale isolatie ligt in beide gevallen wat te veel naar het midden.
Kun jij eens met een powermeter (een swr meter ziet dat niet meer denk ik) kijken wat er dan bij jou uit komt bij bv 20W.(van 2 naar 70cm en omgekeerd)

Mijn antenne probleem is opgelost. Ik heb de kabel los gemaakt. Door het raam naar binnen en toen de twee uiteinden op de VNA. Dat was echt zwaar beroerd. Met een 50 ohm load erop ook een swr van 4 maar als ik de kabel bewoon veranderde dat. Met de ohm meter gemetem bleek dat de massa niet altijd doorverbonden was. De regen was dus niet het probleem maar de bijbehorende wind op de kabel. De N connector van twijfelachtig fabrikaat bleek geen goede massa te maken. Ik heb er nu een amphenol aangezet en nu heb ik op 2 en 70 een SWR van 1.1 tot 1.25. Daar kan ik wel mee leven ;-) Best een fijn ding die FT736R, behoorlijk gevoelig.

Even wat testjes gedaan met 1 meter aircom met 2xPL259 (voor 2 meter) en 1 meter aircel 7 met daaraan een N- connector en een PL259 (voor 70) De antenne schakelaar heeft namelijk SO239. Daarop bij beide de nodige verloopjes naar BNC. Op 2 meter een prima oplossing, op 70 cm word ik iets minder blij. -1.5dB demping waarvan 0,85 voor de verloopjes (met ipv de kabel een PL/PL verloop. Dat moet dus ook nog anders. Wel leuke metingen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1295&p=5166#p5166

Zo het is eindelijk gelukt. Ik ben toch maar voor de moeilijke weg gegaan na 4 mislukte bouwsels en heb zelf wat bedacht (voor zover je daar veel vrijheid in hebt), dat daarna in simetrix geoptimaliseerd. De spoelen berekend qua afmetingen en het 1:1 zo gebouwd. Het afregelen was uiteindelijk 5 minuten werk. Helemaal geoptimaliseerd zoals aan de antenne is het verlies minder dan 0,15dB en de isolatie beter dan 50dB. Ook belangrijk, zonder load aan de antenne poort is de isolatie nog steeds rond de 45dB. De SWR is dan wel een stuk slechter maar je blaast niet je tweede uitgang op omdat de antenne nog lost hangt.

Het is dus gelukkig wel mogelijk een diplexer met een verwaarloos verlies (ipv 0,8dB) en een VSWR van 1 (ipv 1.5 of 1.7 wat ik zelfs zag)te maken. Op de calibratieload afgeregeld kwam ik tot een Returnloss van -38dB voor beide poorten en op 2 meter 0dB verlies en 0,12 bij 70cm. De plaatjes zijn op die load gemaakt maar nadat het ding op de antenne impedantie was geoptimaliseerd.

OJa, ik heb eindelijk , dankzij BertMC nu hier een hardcopy uitvoering van Electronic en radio Engineering van Frederick E. Terman, de uitgave uit 1955 in puike conditie.

Als ik had geweten dat je met Simetrix zou gaan spelen, had ik je meteen wel gezegd wat je moet maken:
Voor 2m een singly-terminated1) Butterworth laagdoorlaat, en voor 70cm een singly-terminated Butterworth hoogdoorlaat. Beide met dezelfde kantelfrequentie, van 250 MHz ongeveer.
Als je dan daarvan de ingangen parallel zet, is die ingang op iedere frequentie 50 ohm (voor zover de uitgangen met 50 ohm zijn afgesloten).

1)Singly-terminated: een ontwerp voor een uitgang van 50 ohm, maar een ingang van een spanningsbron.
Met filters voor uit- èn ingang voor 50 ohm werkt het niet goed.

FET(de originele ;-) ) en Bowick laten me hier even in de steek maar ik vond deze link:
www.pollak.sulinet.hu/elektro/ansoft/contig_diplex.pdf