Miffus is slim; hij zet geen C's over de voedingen. Die voedingen zijn tòch al ideaal. ;)

Met ruis is het mooist, dat lijkt net echt.
Als je pakket dat niet heeft (simetrix heeft 't wèl), dan kun je ook één van de condensatoren een 'startspanning' geven. Dat gaat in hetzelfde venstertje waar je de waarde en tolerantie invult.

En lui. ;) Dat was mijn gedachte ook, dus die konden wel weg :)

Maar waarom duurt het zo lang voor die sinus er is? Ik kan mij voorstellen dat het eventjes duurt, maar 5 seconde vind ik zo lang.

/e Ik heb weer wat tijd na enige drukte, al hoewel ik nog enkele olympiades moet bezoeken etc. maar dan heb ik het thuis niet zo druk. Ik ga die DC-ontvanger dus nog één keer bekijken of ik daar nou eindelijk iets bruikbaars uit kan halen, maar ik ga ook eens nadenken over iets nieuws. Ik weet alleen nog niet wát ik wil maken. Misschien eerst mijzelf eens in wat theorie verdiepen. Zo'n ontvanger zelf kunnen ontwerpen (zoals Fred deed) lijkt mij heel gaaf, maar dat is nog een stapje te ver ;) Maar ik sta open voor leuke suggesties!

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (58%)]

leuk programmaatje!

http://www.uploadarchief.net/files/download/bandpass-graphdb.png

en dan nu behoorlijk afgesloten:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bandpass-graphdb2.png

Eerste de beste bandpass calculator van google getrokken. Dit zou een bandpass van 10 tot 15Khz moeten zijn. Nu begrijp ik hoe belangrijk goede afsluiting is.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (11%)]

Ik zou niet meer zonder simetrix kunnen, als ik zie wat FET er mee doet duurt het nog wel even voor ik er valles uit haal. Je kan er ook mooi S parameters mee simuleren. Dan hang je een tweede AC bron via een 1Gohm aan massa en meet je met een dB probe op die weerstand. Dan meet je de reflectie.

Als je met linux werkt: Qucs is perfect voor dat soort werk. Geeft ook smithchards

Ik kom net in een tekst over philips in een copy van een folder de volgende tekst tegen: "levert alle frequenties tusschen 23080-100Kp's (golflengte 13-3000m)" Waar stond die "Kp" voor ? Kilo-pulsen :-)

Kiloperioden.

1 kps (beter: 1kp/s) was "1000 perioden per secunde"...

Je hebt gelijk, nu ik beter kijk staat er geen Kp's maar Kp/s. Het is een verkleinde copy van een folder in het radio historisch tijdschrift.

Op 1 maart 2010 22:15:27 schreef Pietdepiet:
Maar waarom duurt het zo lang voor die sinus er is? Ik kan mij voorstellen dat het eventjes duurt, maar 5 seconde vind ik zo lang.

Hij zal toch moeten inslingeren. De frequentie is maar 3,4 Hz of zo, dus 5 seconden is 17 perioden; dat is helemaal niet zo veel.
Je kunt hem een handje helpen door C2 een initial condition (IC) van 0,8V te geven, en C1 een IC van 0,4.
Dan start je hem ahw. in oscillerende toestand.
De real time noise heb je dan niet meer nodig.

Ook met alleen een kleine spanning op C1 start hij op, maar dan 'normaal'. Probeer maar eens 1 uV.

Aah. Die 3.4 Hz had ik gemist. Niet eens op gelet... Ik ging er gewoon vanuit dat het wel een hoge frequentie zou zijn.

Maakt verder ook niet zoveel uit; ik vroeg het mij alleen af.

van de volgende ad9833 is de dac ook al stuk, ik wordt hier echt gek van. Waarom ze stuk gaan, geen idee. Weer 8 euro weg... Ik had er een 74hc244 tussen gehangen, en toen deed alleen de blokgolf het nog. Echt balen.

@pienterje

Gebruik je wel een polsbandje als je met dat spul bezig bent?

Goede opmerking van Woeli. Met de huidige kou en droge lucht is dat echt wel nodig. Bij mij knettert het ook stevig als ik wat beetpak. Zo'n ic'tje overlijdt geruisloos in oogwenk.

nee die draag ik niet. Goed punt, helaas gaat m'n smd-> dip adapter wel sneuvelen door dat eindeloze gevervang. Moet ik weer gaan etsten :(

Ik heb er gelukkig nog een, en er zijn er drie in bestelling.

Noch een andere vraag, ik kan voor 450 euro aan een yaesu FT757GX komen. Is dat een nette prijs?

[Bericht gewijzigd door pientertje op (20%)]

Dat vind ik zwaar aan de prijs voor een oldtimer met onbekend (?) verleden, paar honderd euro erbij en je hebt een FT-897, nieuw met garantie en wat meer 'mogelijkheden', inclusief 2/70.
Al op EHAM.net gekeken?
http://www.eham.net/reviews/detail/317?page=1

Lees de artikelen vooral erg kritisch ...

DDS:
Misschien de uitgang fout belast, DC spanning erop?
Mijn ervaring is dat je beter eerst het adapter printje kan solderen en als de hele schakeling klaar is, als laatste het SMD chipje solderen.

FT757GX is ook al weer zo'n 25 jaar oud. Standaard transceiver zonder veel toeters en bellen. Zendt 100W op amateurbanden, doorlopende rx 0,5-30 Mhz. Wat wil je ermee doen.

Zoals rd12tf ook al aangeeft kijk nog even rond. Voor 450,- heb je b.v. ook een FT817 (ondanks QRP biedt die meer waar voor zijn geld) of een heel complete IC706

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (21%)]

zag hem langskomen bij de advertenties van onze zeilvereniging.

Het verleden, tja hij is op een boot de wereld rond geweest. Of dat nou zo goed is voor die dingen.

Ik wil hem gebruiken om ook een transcievert(tje) te hebben voor lagere banden. Ook is het leuk dat je er CW mee kan ontvangen.

Als je serieus een leuk transceivertje zoekt zou ik die FT757 lekker voorbij laten gaan en me even in de materie verdiepen. Zo'n IC706 (ook 100W) uit mijn vorige post is dan een betere keuze lijkt mij.

Wat is je roepnaam.

73, PA2HGJ

@rd12tf
Er heeft geen spanning op de uitgang gestaan. En ik had hem al een keer vervangen omdat hij al eerder "zomaar" stuk was gegaan.

mijn call is PD0WM

Ik zal eens kijken
wat is dat ding gezien het feit dat hij al zo oud is en de oceaan (zout+elektronica...) over is geweest echt waard?

[Bericht gewijzigd door pientertje op (25%)]

Nee, dat is het ding niet waard.
Veel te duur.
De 757 is een missertje in de lijn van Yeasu vergeleken met bv de 707 of de 8x7 reeks.
Zoek een 707, een kristalgestuurde vfo en geen general coverage.
Ontvangt heel rustig en niet duur.
Voor een 150 tot 200 euro moet je zo een ding wel kunnen scoren denk ik.
En anders iets uit de 8x7 reeks.
Prima doosjes.

Ik vind het ook veel te duur. Je koopt voor 200-300 euro ook een leuke HF set. Een FT101 is leuk als je van nostalgie, hufterproof houdt en een hekel aan menu's hebt. Luisteren heel prettig.

goed punt, ik probeer eerst mn direct conversion receiver af te maken voor 7MHz.

Morgen naar Rosmalen? Daar valt natuurlijk ook wel wat leuks te scoren.

Op 12 maart 2010 00:14:53 schreef (Z)weetvoetje:
Morgen naar Rosmalen? Daar valt natuurlijk ook wel wat leuks te scoren.

Ik wel, definitief.

ik heb het oscillator deel van mn direct conversion reciever gebouwd(http://www.circuitsonline.net/forum/view/82145)
http://www.uploadarchief.net/files/download/smddc.png

Maar de frequentie is nu regelbaar van 6,10 tot 6,15 Mhz. Hij lijkt het dus te doen, maar ik zit wat te laag.

Ik snapte alleen c1 niet. Volgens het schema is dit 33pf. Maar er onder staat 33+10+10(samen 4,34pf). Dat heb ik dus gebouw, maar klopt dat wel?

Of moet ik gewoon meer(minder?) wikkelingen voor L1 nemen?