Staan die Cees dan in serie? Er staat: See Text bij ... 
Je kan rustig één of twee windingen van L1 weglaten en meten wat er met de frequentie gebeurt.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (11%)]
Samen 4.34pF?
- Er staat ook: see text. In die tekst staat
C1 is a combination of NP0 capacitors, selected during construction to resonate at the desired frequencies.
Wat je dus moet doen, is: bij de bouw op de plek van C1 een condensator (of een combinatie van condensators) monteren die de gewenste frequenties oplevert.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Er staat "zie tekst". In de tekst die erbij hoort staat:
"C1 is a combination of NP0 capacitors, selected during construction to resonate at the desired frequencies."
Je kan het dus zelf bepalen, zolang je maar goed komt te zitten.
Voor een hogere frequentie moet je een kleinere capaciteit of zelfinductie hebben (f_0 = \frac{1}{2\pi \cdot \sqrt{L \cdot C}}). Dus je spoel moet juist minder windingen hebben, of je haalt een c'tje weg.
Ik ben zelf net een stuk aan het lezen over elektromagnetische velden, spoelen, condensators en resonantie etc. uit de lesbrieven die ik voor de tweederonde natuurkundeolympiade kreeg en ik moet zeggen dat dat nog best aardige stukken zijn. Ik heb er wel weer wat van geleerd en ook oude dingen weer herinnerd. Verder hoop ik nog steeds weer bezig te kunnen met mijn DC, want het komt er maar telkens niet van.
/e Jemig. Veel te laat.
/e2 Het kan aan mij liggen, maar hier verdwijnen de paginanummers op pagina 19 van dit topic.
bij mij niet. Ik heb een softrock sdr kitje gebouwd die ik in rosmalen had gekocht. Leuk dingetje, heb even wat geluisterd op 40m. Vooral digi, de AM lukte me niet om hem goed te krijgen. Het bleef steeds onverstaanbaar.
Heb deze mensen gehoord:
sp1pda
sp3qfv
ok4az
ph9z
rn3kl
us1gck
ru3xj
rd3apl
ha8rc
edit:
verder gebouwd aan mn ontvangertje. Wat drie windingen verwijderd en één condensator van 10pf veruild voor eentje van 1pf. Bovendien heb ik de buffer/versterker gebouwd, die doet het ook.
Gehoord, of geschreven?
Leuk hè, zo'n 'zachte steen'.
Welke AM wilde je beluisteren? En gaat gewone SSB wel?
Ja, ik dacht al dat je ze in PSK31 of dergelijke had ontvangen.
SSB (LSB of USB) noemen we meestal geen AM, hoewel ze er natuurlijk wel van afgeleid zijn. De term AM is - in het amateur-spraakgebruik - min of meer gereserveerd voor draaggolf plus twee zijbanden.
Omdat digi het goed doet, weet ik bijna zeker dat LSB (want dat wordt op 40m gebruikt) ook goed te ontvangen moet zijn. Dat is dus gewoon een kwestie van oefenen.
Als het eenmaal verstaanbaar is geworden, probeer dan nog even of de toonhoogte van de stem niet toch nog te hoog is ingesteld. Dat is een beginnersfout die veel voorkomt. De uitdrukking "donald duck modulatie" komt daarvandaan.
Maar eenmaal goed afgestemd, klinkt SSB niet als Donald Duck. 
SSB klinkt verrassend goed door de Hallicrafters. Bijna net zo goed als AM. Het is wel een kwestie van om de paar minuten de BFO weer bijstellen om het optimale er uit te halen.
Buisjes he 
De Yaesu FRG-7 torrenbak klinkt veel minder goed. Geen instelbare BFO helaas...
SSB klinkt precies zo goed als je wilt. Alle mensen die ik, in het jaar Kruik onderhand, de eer had van boord af te laten bellen of gebeld te worden hadden toch ook niet in de gaten dat het SSB was?
Die ontvangers hadden trouwens in de stand SSB ook geen variabele BFO. Die stonden gewoon vast ingesteld op dàt punt van de filterdoorlaat waar ze moesten staan, daar had je verder geen omkijken naar. Daar staan tegenover dat de hoofdafstemming dan ook niet driftte, zodat je geen bijregelen nodig had.
Mijn Hallicrafters SX-146 heeft drie filters CW/SSB/AM resp. 0.5/2.1/5.0 Khz. AM klinkt erg goed op 5Khz (logisch...). Deze ontvanger heeft geen regelbare BFO maar twee zijbandkristallen zoals de meeste ontvangers met kristalfilters.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is bij mijn racal sideband unit ook. Die bfo zet je een keer goed en dan nooit meer naar omkijken. erg handig.
mn dc ontvanger is nu bijna af. Moet alleen nog de laatste spoelen bij de antenne. Maar hij doet het al wel, als ik mijn vinger zet op de plek waar het signaal de ontvanger ingaat, dan hoor ik een pieptoon en stemmen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi werk Pienter!! 
Toch kan het nog wel wat kleiner, 7MHz is nog lang geen 700MHz ...
Een beetje spinazie etende vleermuis hoort dat gewoon ...
vanavond maar eens de rf gain(lees één potmeter) toevoegen en eens kijken of ik echt wat kan ontvangen.
Wat een werk zeg, 100(ja precies honderd) smd componenten solderen.
Op 17 maart 2010 17:19:43 schreef Rd12tf:
Een beetje spinazie etende vleermuis hoort dat gewoon ...
Voor zover zijn oren geen luchtdruk-, maar EM golven detecteren dan. 
Ik ben benieuwd; zoiets moois kan eigenlijk alleen maar meteen werken. Enne we willen MP3'tjes!
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ziet er mooi uit. Dat werkt vast beter dan die van mij (maar die is dan ook *ietsjes* chaotischer
).
Op 17 maart 2010 20:26:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]Voor zover zijn oren geen luchtdruk-, maar EM golven detecteren dan.Ik ben benieuwd; zoiets moois kan eigenlijk alleen maar meteen werken. Enne we willen MP3'tjes!
Komt door de spinazie, echt ...
Misschien een leuk kitje voor "Rosmalen"?
goed, ik heb hem net getest, en hij lijkt het te doen. Alleen is er tussen de stations een enorm hoge piep hoorbaar. Als ik hem met moeite heb afgestemd(een 10 slagen pot is wel nodig) dan is de piep wel weg. Is dat normaal voor direct conversion receivers? Of heb ik wat fout gedaan?
Kitje, leuk iedee. Oh ja rosmalen is pas over een jaar|:(
Dan is er nog tijd genoeg om een kit samen te stellen, printen te bestellen etc.
Dat fluiten (bij aanwezigheid van draaggolven) is heel normaal bij een DC ontvanger, je kan proberen een laagdoorlaatfilter tussen de mengtrap en de LM386 te schakelen.
Echter, echte sleutelaars prefereren een breedbandige DC ontvanger (oren + hersens=bio-dsp)! Voor SSB kan je beter wat smaller gaan.
De doorlaat van een DC ontvanger wordt dus bepaald door een LF filter!
phew het is dus normaal. Ik vreesde al dat ik moest gaan foutzoeken op dit printje...
Kitje lijkt me een ontzettend leuk idee. Als jij(rd12tf) me wil helpen wil ik je wel een printje met onderdelen sturen.