Hoi Dawmast,
Onderstaand een eigen variatie van de Philips reflex ontvanger maar dan voor de FM omroepband.
Het gaat hier om een hele eenvoudige aanpassing om zowel de BC enigzins nog iets te laten ontvangen.
Het motorboot effect kan je iets doen verminderen door de 100 ohm weerstand in de emitter van de 2e trap toe te passen, ook zie je dat ik niet op een aftakking maar de onderkant van de spoel heb gebruikt om tot goede oscillatie te komen.
Helemaal perfect werkt het niet, bij bepaalde afstem frekwenties kon het ontvangst weleens helemaal wegvallen.
De gevoeligheid van de ontvanger kan in sommige gevallen wat beter worden door de 470 pF condensator te verhogen naar 1 nF.
Ik zal hem als ik er aan denk hem weer eens op breadboard gaan opsteken en kijken wat er nu precies aan mankeerde want er was wel een dingetje maar kan effe niet meer voor de dag halen wat precies.
En dan nu de superreg variant geinspireerd op de superreg welke ik binnenkort zal inscannen van het boekje over afstandsbsturing via de radiogolven.
Daarbij dient de 470 pF drastisch te worden verhoogt naar 10nF om hem te laten ruisen voor hoogste gevoeligheid.
De smoorspoel van tenminste 50 uH is er voor om het HF proces niet al teveel te verstoren.
En zodoende dat het signaal dan ook achter de smoorspoel wordt afgenomen.
C9 over de 150 ohm emitter weerstand zorgt voor extra zekerheid bij het schakelproces maar kan soms hinderlijk mee gaan koppelen met een pieptoon welke hoger of lager wordt als je probeert af te stemmen.
Zoals al eerder genoemd, deze extra veilige koppeling zorgt voor iet wat meer ruis door het te ontvangen signaal.
Hij werkte ook zonder maar vertoonde dan zogenaamde dode gebieden.
Bij de superreg ontbreekt er een lijntje bij de oortelefoon merk ik nu ineens op.
Deze moet aan de + verbonden worden..en zie nog een klein tekenfoutje want C8 dient aan de voorkant van de weerstand te worden geplaatst i.p.v aan de loper van de potmeter.
Excuus voor deze foutjes mijnerzijds.
Op 13 november 2012 18:20:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]'t Is in elk geval een originele theorie!
Hoi Frederick,
Ja soms pas ik de meest eenvoudige manier van rekenen toe om tot bepaalde aanpassingen te komen.
Ik ben geen rekenwonder dus zodoende:-)
Maar in dit geval werkte het wel redelijk tot goed, ik hoefde niet lang te zoeken om tot best aardige resultaten te komen.
[Bericht gewijzigd door
Henry S.
op woensdag 14 november 2012 18:15:06
(16%)