Een hoge frequentietoon in het oor neutraliseren met antigeluid?

Hallo iedereen,..
ik heb een gehoorbeschadiging waardoor ik de hele dag een afgrijselijke snerpende monotone piep in m,n linkeroor hoor.
dat is N.B ook de enige hoge toon die ik nog kan horen!
mijn vraag is of die toon te neutraliseren valt met een
in-ear phone ??
alle ideeen zijn welkom maar het wel een serieuze vraag,
aangezien sommige lotgenoten met deze aandoening
hun eigen leven hebben genomen
om maar van die piep af te zijn en hun rust dan maar zo te krijgen!

Ik ben bang dat de kans klein is dat je daar iets mee kunt.
De piep die je hoort ontstaat niet door echt geluid in je oor, zodat daar ook niets te neutraliseren valt. De piep ontstaat doordat het slakkenhuis in je oor "besloten heeft" dat hij een piep moet doorgeven aan de gehoorzenuw.

Als het wel zou kunnen, kreeg je nog het probleem van: hoe maak je antifase met iets wat in het binnenoor ontstaat?

Wat zegt de deskundige ervan?

Nee helaas gaat niet.
Het geluid bestaat niet, het is fantom signaal dat door de beschadiging word doorgegeven aan de hersenen terwijl er dus geen trillingen aanwezig zijn in de lucht.
Vraag is ook waar het 'geluid' vandaan komt, uit het slakkenhuis of uit de hersenen.
Het is hetzelfde als bij mensen waar een ledemaat word afgezet, deze voelen soms het ledemaat nog alsof het er nog is, soms zelfs incluis de pijn die ze hadden voordat het werd afgezet.

Hallo.

Dat heet tinnitus. En is inderdaad erg irritant. Ik hoop dat er nog ooit een oplossing voor gevonden wordt, ik heb er ook last van.

Groeten, Ron.

In theorie zie ik niet in waarom je een fantoomsignaal in sommige gevallen niet zou kunnen compenseren met een echt signaal. Om erachter te komen of dat in de praktijk ook gaat kan maar op 1 manier: proberen.

Als het iets zou doen, lijkt me het grootste probleem dat je niet kan bepalen hoe hard en met welke faseverschuiving je het signaal moet toevoeren. Mijn advies, ga er gewoon met een toonfiets voor zitten en probeer of je verschil kan horen, maar ook als dat hoorbaar verschil oplevert (zelfs al zijn het maar zweeftonen) is het nog steeds erg moeilijk om er een practisch apparaat voor te bouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Als je boventonen gaat horen dan weet je dat het zou kunnen werken. Ik vermoed echter dat dat op deze manier niet gaat, aangezien het geluid niet echt aanwezig is.

Zet een koptelefoon op, en sluit deze aan op een toonfiets. Kijk of het ook maar iets helpt?

-- Arend

Ik neem aan dat je al bij KNO bent geweest en dat er een audiogram is opgenomen van je gehoor. Daarin kun je zien voor welk ferequentiebereik jouw oor nog werkt. Ook hangt het er vanaf wat de oorzaak is. Meestal is het een beschadiging in het slakkenhuis waar de trilhaartjes die geluidstriliingen opnemen beschadigd zijn. Dit gebeurd vaak in het gebied van de hoge tonen omdat die trilhaartjes vooraan zitten en ook dunner en dus kwestbaarder zijn. Beschadiging van de trilhaartjes is meestal onherstelbaar. Soms gaan trilhaartjes spontaan oscilleren (chaos) en veroorzaken een piepend/ruisend geluid.

Een andere oorzaak kan liggen in de zenuw. Hiervoor kan men een BOAP test doen om zenuwactiviteit te controleren. Problemen met de zenuw zijn soms te repareren.

Als het hele spectrum is uitgevallen dan wordt het moeilijk antigeluid extern toe te voeren.

Als de oorzaak in het slakkenhuis ligt is er een rigoreuse oplossing, hierbij neemt men de gehoorzenuw door. Er zijn twee grote nadelen...

• Het kan zijn dat de piep niet verdwijnt (je krijgt een soort fantoompiep)
  • Enige vorm van zelfherstel van het gehoor is per definitie uitgesloten.

Ik heb het zelf ook en spreek dus uit ervaring. Mijn gehoor gaat aan de linkerkant vanaf 1500 Hz met 70db omlaag. Beneden 1500Hz functioneert het normaal. Samen met de audicien heb ik diverse hoorapparaten geprobeerd om daarmee het piepen te maskeren. Dit gaf bij mij wel enig resultaat, maar op de lange duur was het geen oplossing.

Voor wat het jou waard is nog het volgende:
Ik heb er al ruim 10 jaar last van. In het begin was het alsof er continue een gillende fluitketel in mijn kop zat. En herken veel in jouw eerste reactie. Ik heb allerlei dingen geprobeerd zonder al teveel resultaat. Uiteindelijk berusting en acceptatie en zowaar in de loop der jaren is het minder geworden. Het is nu al jaren een achtergrondruis waar ik in het dagelijks leven geen last van heb. Bij mij speelt natuurlijk mee dat mijn gehoor verder wel functioneert (het gemis vanaf 1500Hz links wordt opgevangen door rechts). Ik heb wel wat problemen met plaatsbepaling op basis van geluid, als iemand mij roept moet ik echt goed om mij heen kijken om te zien uit welke hoek het geluid komt. Ook in drukke omgevingen heb ik moeite een gesprek te voeren omdat ik de tegenpartij slecht versta.

Wat ook belangrijk is goed te rusten. Neem voldoende slaap, bij vermoeidheid wordt het vaak erger. Sterkte!

@Arend: Dit kan wel maar dan moet je het goede oor uitschakelen door er ruis op te laten horen via de koptelefoon. Geluid wordt niet alleen opgenomen door het oor. Ook contact geluid via de schedel maakt onderdeel uit van het gehele gehoor. Geluid op rechts wordt dus via de schedel ook doorgegeven naar links.

Als je het exact wilt weten zou ik via de KNO arts een gehoortest laten doen.

Is beslist niet mogelijk. In princiepe ben je volledig doof voor die combinantie van tonen (het gaat hier om een soort warble-toon). Toevoegen van het geluid in fase dan wel in tegenfase zul je niet merken. Het zijn de beschadigde cochleahaarcellen (Haarcellen in het slakkenhuis), die zelfstandig zijn gaan vuren.
De enige remedie is er mee leren leven en erger voorkomen door niet meer naar disco's te gaan, je MP3/4 zachter te zetten en gehoorbeschermeing te dragen, zelfs bij kleine machines. Een elektrische boortol heeft over 110dB(A) af van de commutator en die hou je gauw vlak bij je oor als je een schiderijtje gaat ophangen!!
Enige kans op herstel mij Menière, maar dan zul je ook duizeligheid ervaren. Medicatie en soms psychotherapie, afhankelijk van de oorzaak.
Sterkte van een medelijder....

Pijn bestrijding doet men soms ook met een electrisch "tegenstroompje" misschien is ook zoiets mogelijk bij het gehoor. Maar het is al gezegd waar onstaat het "signaal" in het oor , de zenuw naar de hersenen of nog verder. Moeilijk om daar iets zinnigs van te zeggen. Alleen maar heel veel sterkte en geduld.

aangezien sommige lotgenoten met deze aandoening
hun eigen leven hebben genomen
om maar van die piep af te zijn en hun rust dan maar zo te krijgen!

Dat is wel erg radicaal.

De enige remedie is er mee leren leven.

Een andere oplossing zou kunnen zijn, de veroorzaker verwijderen.
Toevallig noemt men dit ook een RADICAAL.
Dit is bij mij gedaan, niet vanwege zo'n fluittoon, maar omdat ik indertijd een hardnekkige oorontsteking had.
Ik heb het idee dat men toen (zo'n 60 jaar terug) nogal gauw naar de botte bijl greep.

'T begint hier wel erg op een medisch forum te lijken.... >:)

Die toon die je hoort is het gevolg van de beschadiging van je oor. Voorzover ik heb gehoord, komt het doordat in een kleindeel van je slakkenhuis de haartjes die de tonen detecteren kapot zijn. Je zenuw geeft echter continue signaal waardoor je die toon denkt te horen.

Dit zelfde verschijnsel komt ook voor bij mensen waar een been is afgezet. Die kunnen gek worden van de jeuk aan hun grote teen. De naam van dit verschijnsel is fantoompijn.

Net zoals patiënten die na de amputatie van een hand fantoompijn kunnen voelen op de plek waar vroeger hun hand zat, kunnen mensen die gehoorschade hebben opgelopen last krijgen van geluiden die er niet zijn. Het gepiep, gesis of geruis kan leiden tot slaapstoornissen, depressie en zelfs zelfdoding.

bron http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home/ctl/Detail/mid/485/xmid/…