TIP:

Elektronica-kniptang versleten of (zoals hier) punt afgebroken? Werp het niet weg, maak er iets handigs van:

http://prosje.be/CO/Fotos/KniptangStripperB.jpg

Dit is een striptang, speciaal voor draadjes van een bandkabel.

Werkwijze:
Maak eerst de snijvlakken bot. Zorg er voor, dat ze mooi op mekaar aansluiten.
Slijp één bek zodanig bij, dat hij nog 2mm dik is.
Geef, met een slijpschijfje van 0.5mm, een kleine keep in die bek.
Klaar.

http://prosje.be/CO/Fotos/KniptangStripperA.jpg

De diepste inkeping was iets te veel van het goede, maar de andere voldoet uitstekend. Ik ben druk aan het oefenen geweest met wat restjes bandkabel, en er is nog geen enkel draadje (vezeltje) gesneuveld.
Ook kan ik nu draadjes strippen op een punt dat met grotere striptangen onbereikbaar is.

Hoe doe je dat precies? Mij ontgaat nog een beetje het nut van de inkeping.

Beste knip/striptang die ik ooit heb gehad, is een simpele kniptang met achterin een dubbele V inkeping, heeft beetje weg van deze tang:

http://ideal.datacomtools.com/images/ideal/wirestrippers/45-352.jpg

Kan je perfect mee strippen, je voelt echt wanneer je door de isolatie zit, en dan schuif je die er zo af.

Helaas heeft hij de tand des tijds niet al te goed doorstaan en zijn de bekken grof ingekerfd, handvaten komen los ed; maar ik vind het exacte type niet meer terug.

Top tip Pros!

De inkeping grijpt de isolatie vast, verzwakt die op dat punt, en laat de aders ongemoeid. Bij bandkabel werkt dat uitstekend, omdat de isolatie vrij zacht is. (... effe testen ...) Ook telefoondraad en UTP-draad geven zich moeiteloos gewonnen.

@ScuD: ik was zondag aan het rondzoeken geweest naar een striptang waarmee je fijne draden op moeilijk-bereikbare punten kon aanpakken. Die bestaan wel, bv. van Knipex, maar goedkoop zijn ze niet.
Vandaar het idee om zelf iets te fabriceren...

[Bericht gewijzigd door pros op (42%)]

Ik heb iets vreselijks doms gedaan. Ik heb een zo'n 50 torren in mijn nixie klok gesoldeerd. Ik had keurig van te voren op de datasheet gekeken en ze daarna allemaal in spiegelbeeld er op gesoldeerd :-( ik zie het nu even niet meer zo zonnig in. Op dit soort momenten zie ik de voordelen van een pcb wel in. Nu moet ik twee dekken afbreken en opnieuw opbouwen en hopen dat de torren 150V de verkeerde kant op overleefd hebben :-( :-( Verder werkt alles wel alleen branden de nixies dus niet. Jammer dat mijn nummitrons zo klein zijn anders wist ik het wel.

" Op dit soort momenten zie ik de voordelen van een pcb wel in."
Tot je met een verkeerd model te maken krijgt. Het model in eagle is precies 180 graden gedraaid.
Die van mij hebben dat in ieder geval overleefd.

Soms is Veroboard® ook erg handig en wat had je van wirewrap gedacht?
Ik heb niet voor niets die tool in Rosmalen gekocht :) Wel goed opletten dat je in spiegelbeeld gaat werken. Even een scannetje van de footprints maken en in spiegelbeeld afdrukken!

Ik heb een paar vellen met footprints-met-pinnummers-in-spiegelbeeld uitgeprint toen ik ging wirewrappen. Als je dan in het schema het pinnummer vermeldt, gaat het (vaak) goed. :-)

Zou ik best willen proberen maar zie er maar aan te komen. Zou een mooie aanvulling zijn op mijn manier van werken. De ic pootjes steken toch al omhoog.

Rosmalen, eBay....
Samen kopen....?
Er zijn ook handtooltjes, een soort trimsleutel met aan de ene kant wirewrapgereedschap en aan de andere kant een unwraper en in het midden een stripertje. Heb er zelf ooit een gekocht bij TANDY toen het er nog was.
Draad is goed te krijgen, voetjes ook alleen losse pennen zijn moeilijker,

Op 30 november 2010 00:15:48 schreef fred101:
Ik heb iets vreselijks doms gedaan. Ik heb een zo'n 50 torren in mijn nixie klok gesoldeerd. Ik had keurig van te voren op de datasheet gekeken en ze daarna allemaal in spiegelbeeld er op gesoldeerd :-( ik zie het nu even niet meer zo zonnig in. Op dit soort momenten zie ik de voordelen van een pcb wel in. Nu moet ik twee dekken afbreken en opnieuw opbouwen en hopen dat de torren 150V de verkeerde kant op overleefd hebben :-( :-( Verder werkt alles wel alleen branden de nixies dus niet. Jammer dat mijn nummitrons zo klein zijn anders wist ik het wel.

Ai, ik had iets soortgelijks met 10 torren en vond dat al erg...

KM155ID1? Alleen moet je dan ook een bcd teller hebben en geen decade teller (geen 4017)... Geen optie dus.

Ik heb wat filmpjes op youtube gevonden. Ziet er wel handig uit. Een kerel had een soort horloge schroevendraaiertje maar die kon niet vanzelf strippen en doorlussen zoals ik zag met een of ander electrisch geval. En dat doorlussen en niet hoeven strippen lijkt me nu net zo handig. Dat was wel een demo met dikke pinnen en dikker draad aan hele grote connectors. Het leek een soort electrische schroefmachine. Ik weet niet of dat ook kan voor het kleine spul.

Ik zal me er eens in verdiepen.

Ik heb heel hard boe geroepen en daarna staken alle torren hun andere armpje omhoog . Ok niet direct, ik moes ze eerst even met de bout kietelen. Daarna de draadjes boven hun kopjes er aan gesoldeerd. De andere kant voorzien van een aardstripje en nu zitten ze op 6 na allemaal zoals het hoort. Die torren was het enige stukje dat niet helemaal dead bug was maar gedeeltelijk gefreesd. Dus nu is de hele klok dead bug ;-)

Fred, ik zal het spul eens menemen als ik in de buurt kom ;)

Ga maar eens op eBay zoeken op <wire wrap> (met spatie, zoals het in het Engels hoort). Je hebt elektrische-, pneumatische- hand mechanische en hand-tools. De elektrische zijn vaak 115V (USA), voor de pneumatische heb je perslucht nodig.
Ik heb een accu tool van Vero® Moeten niuwe NiCads in ,maar misschien kan ik ooit wel een passende LiPo-accu plus lader vinden.
De originele prijzen van die tools liggen in de honderden $$, maar ik zie veel spul dat veel goedkoper is. Let er dan wel op dat er bits bijzitten (30AWG)
Draad kan je ook in voorgestripte en geknipte veerpakkingen krijgen. het beste is dar waarvan de isolatie op de gestripte uiteinden is blijven zitten (oxidatie), maar aangezien het zilver is, maakt het niet echt veel uit, Voor pennen en voetjes altijd gold plated uitvoering nemen.

een hele lelijke... Een soldeerbout is heet, wie zijn handen brandt... kan moeilijk solderen

Daar begint de hobby al mee .. weten welke kant van de bout je moet vastpakken.

http://members.home.nl/guidomennen/how-to-solder.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]

of per abuis denken dat je een schroevendraaier pakt :( dat is een mooie gelegenheid om eens een houder aan te schaffen ipv los op de werkbank leggen .

@sine , dat is een goed voorbeeld van hoe het moet :P

Onder de microscoop solderen is daar ook geweldig voor.
Met 1 hand de pincet vasthouden en component plaatsen, en dan de soldeerpunt dichter, dichter, dichter.. waar blijft ie nou? #$%@!!! daar dus... net ónder het beeld, en pal op mn duim :+

Op 30 november 2010 13:35:57 schreef Tidak Ada:<<>>
Er zijn ook handtooltjes, een soort trimsleutel met aan de ene kant wirewrapgereedschap en aan de andere kant een unwraper en in het midden een stripertje. Heb er zelf ooit een gekocht bij TANDY toen het er nog was.<<>>

ik heb wel veel gezocht, maar nog nooit met een strippertje erbij gevonden. Zit dus altijd te klooien met een mes(met alle mogelijke gevolgen voor mijn duim van dien)..

MAH Er staan er op eBay USA

Zo eentje dus: # 320509963045

Op 1 december 2010 11:30:02 schreef MAH:
[...] Zit dus altijd te klooien met een mes(met alle mogelijke gevolgen voor mijn duim van dien)..

Erger nog: Het draadje wordt ingesneden en breekt bij het wrappen !!

Op 1 december 2010 08:24:38 schreef ScuD:
Onder de microscoop solderen is daar ook geweldig voor.
Met 1 hand de pincet vasthouden en component plaatsen, en dan de soldeerpunt dichter, dichter, dichter.. waar blijft ie nou? #$%@!!! daar dus... net ónder het beeld, en pal op mn duim :+

LOL, das een goeie, die hebben we nog niet voorgehad.
Op dat gebied is een goed geslepen, brede loupe met verlichting iets beter, dan heb je breedbeeld... :-)
Maar dieptezicht heb je nooit 100%

- - big bang - -

Toch kun je met de stereo microscoop hier op het werk prima diepte zien. Zelfs 'om een hoekje kijken' als je je gelaat iets heen en weer beweegt. Maar dat met die soldeerbout is dan wel iets om in de gaten te houden :)

:+ Vraag me alleen af in hoeverre het aan mijn oog-hand coordinatie ligt..

Dieptezicht bij zo'n stereomicroscoop verbaast me ook telkens weer, helaas verlies je al snel dieptescherpte als je inzoomt.

OT: hebben zo'n Mantis microscopen trouwens een scherm, of beeld ik me dat nu in? Heb je daar dan wel dieptezicht in?

Ik heb sinds een aantal weken een DE0-board van altera. Standaard zit daar geen lcd op. Ik had nog een lcd en wat headers liggen. Dus ik keurig die headers gesoldeerd. Past het niet! De hoogte van de headers plus lcd zorgde dat het niet onder het stukje plexiglas paste.
Dus alles lossolderen. Zelfs met extra tin in combinatie met een tinzuiger lukte dit niet. Het tin bleef te goed plakken. Dus header maar slopen met tang zodat de header pinnetje voor pinnetje los gaat. Ok dat werkt. Lcd heeft het tanggeintje niet overleeft, dan maar een nieuwe bij dickbest.
Aangezien ik met geen mogelijkheid het tin uit sommige stukjes doorgemetaliseerd print kreeg heb ik daar meteen litzedraad voor besteld. Welk truukje in ook probeerde, ik kreeg het tin niet uit de uiterste twee gaatjes, ik heb echt vanalles geprobeerd:

• tinzuiger
  • aftikken
  • extra tin toevoegen zodat het tin niet bros word, dat extra beetje hars laat het tin 9 van de 10 keer gemakkelijk wegtikken/-zuigen.
  • litzedraad
  • een dun stukje koperdraad er in wurmen

Uiteindelijk was de oplossing simpel: ik nam een mooie header met ronde pinnetjes(die met vierkante pinnetjes ging te stroef), knipte daar het benodigde aantal pinnen min het aantal probleemgaatjes van af, soldeerde de probleemgaatjes individueel en de rest in een keer.
De lessen:
-Eerst passen, dan solderen.
-Je hoeft gaatjes niet altijd vrij te maken als je opnieuw gaat solderen.

Uiteindelijk is mijn print nog heel en redelijk schoon.
Iemand desoldeertips voor mij?

Chem-wik, de andere litzes zijn over het algemeen waardeloos. Gebruik wel een bout van een wattje of 50.