Ik ben op zoek naar een isolatieweerstandsmeter die met 5Vdc kan meten. De te meten weerstandswaarde hoeft niet al te hoog te zijn, 1000 ohm.

E.e.a. staat voorgeschreven in een procedure. Een "normale" megger zou niet voldoen, ook niet als er met 50V wordt gemeten. Een "normale" universeelmeter voldoet ook niet.

Of is de enige mogelijkheid om met een 5V voeding, een A-meter en een V-meter de weerstandswaarde te bepalen?

Iemand een idee?

nou je kan in ieder geval met een voltmeter en ampèremeter de weerstand bepalen. dat doe je volgens de formule:
R = U / I
als je de spanning in Volt voor U invult en de stroomsterkte in Ampère voor I invult dan krijg je de weerstand. (dus spanning gedeeld door stroomsterkte)

Hou bij die methode wel rekening met flinke meetfouten. Een voltmeter heeft immers ook een interne weerstand, die je dan parallel aan de isolatieweerstand zet, en een stroommeter heeft ook een interne weerstand, die je dan in serie met je isolatieweerstand zet.

Die interne weerstand zit meestal in de range van 10MΩ, dus de invloed op 1000Ω is vrij klein. Meet je hoger, dan zit je zo en zo goed.

Van de meetfouten met deze methode ben ik bekend. Maar ik zie hier af en toe de mooiste meetapparatuur voorbij komen, misschien is er een meter waarbij je de spanning in kunt stellen?

nou bij de meeste (volgens mij alle, maar toch voor de zekerheid) multimeters zit al een automatische weerstandsmeter, dus je hoeft dan geen spanning "in te voeren" ofzoiets.

klassieke isolatieweerstandsmeters werken met 500V. duurdere types hebben een selectie 100/500/1000 V.
bij 5 volt kan per definitie moeilijk van een isolatiemeting spreken, je wekt niet genoeg veldsterkte op. Het gaat dus over een weerstandsmeting (per definitie). mulitmeters gebruiken 1,5, 3 of 9 volt tijdens weerstandsmetingen, afhankelijk van het bereik en het merk. Als het echt bij 5 volt moet gebeuren zal je zelf een opstelling met U en I meter moeten bouwen. Vraag: waarom moet het perse 5 volt zijn?

is het om de meter te huren of te kopen?
(ik heb een ac en een dc meter tot 5kv....)

Hoe duur is zo'n Megger dan? Is het ook eenvoudig zelf te maken m.b.v. een scheidingstrafo, een gelijkrichter met afvlakelco die zo'n 500V levert en in serie met de te meten object en de hoogspanningsvoeding een stroommeter? Aan de hand van de Wet van Ohm kun je dan de isolatieweerstand berekenen.

Bedankt voor de reacties zover.
Het is om isolatieflenzen te controleren en die 5V komt uit de procedure. Ik denk dat het dus toch met een voeding, een V- en A-meter op pad wordt gaan.

hola, is het 5 volt of 5 Kilovolt ????

Blijken toch te bestaan,megohmmeters met lage meetspanning.Meetspanning instelbaar volgens behoefte.

http://www.sefelec.fr/admin/produits/fiches/MEGOHMETRO_M1500P.pdf

alles bestaat. persoonlijk ben ik de bezitter van een brug die tot één miljoen megaohm meet bij enkele volts (de brug zelf is kompleet uit glas en keramiek). maar dit zegt niets over het gedrag bij 500V.
de term isolatiemeting refereert naar een test bij hoge spanning, anders gaat het over een weerstandsmeting tout court. Bij 5 volt is het grootste probleem dat de stroom zeer klein word. een mA meter zal niet volstaan.

@on7nh:

Het is 5 Volt.

@cs01

Mooi apparaat. Eens kijken of die ergens te huur is. Bedankt.