chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
@Tidak ada
Je hoeft niet te twijfelen.
Gezien je onderschrift moet je wel zeer evenwichtig en stabiel persoon zijn 
Nu schijn ik wat scheef gebouwd te zijn wat dat betreft, ik weet ook op het werk de meeste dingen wel te liggen en zo niet met niet al te veel moeite te vinden.
Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH
Op 17 december 2009 00:43:07 schreef Sine:
Nu schijn ik wat scheef gebouwd te zijn wat dat betreft, ik weet ook op het werk de meeste dingen wel te liggen en zo niet met niet al te veel moeite te vinden.Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH
dat zijn dus de onderdelen die echt netjes opgeruimd hebt 
Hehe .. jep, ook dat klinkt bekend 
Ik heb opeens heel veel transconductance ampjes
Nog erger zijn setjes onderdelen die je tegenkomt, netjes in een zakje bij elkaar en duidelijk ergens voor bedoeld.
Alleen waarvoor ook alweer ?
[Bericht gewijzigd door Sine op (46%)]
Inderdaad, ernstig bekend. Na de verhuizing twee jaar terug heb ik bij Dick Best 24 vakkendozen besteld (van die groene met 32 vakjes) en dat zijn echter aanraders. Ik heb geen plek voor raaco kastjes, maar heb wel een plank die vrij dicht bij het plafond hangt en daar kunnen mooi 7 stapels van 4 bakken staan. Onder de transparante deksel heb een A4'tje met daarop een titel van wat er in de bak zit (weerstanden, TTL, transistoren e.d.) en wat er in de 32 bakjes zit. Even klussen in Excel
. Komt er dan wat nieuws bij dan schrijf ik dat in het nog lege vakje op het A4'tje, en werk het bij in Excel. Dat print ik dan even uit op mijn werk, omdat ik thuis geen printer heb. Na uitprinten vervang ik het A4'tje, gaat prima 
Voor alle grotere onderdelen heb ik van die kartonnen Ikea vouwdozen voor mijn bulk voorraad, mijn beursmeuk enz. enz. Ook printen e.d. netjes uitgesorteerd in die dozen. En toch heb je altijd een paar bakken met overige ongedefinieerde meuk 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 17 december 2009 00:43:07 schreef Sine:
Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH
Hahaha... Ken ik ook. 
Ik weet bvb. zeker dat ik ergens een KTY81-120 temperatuursensor liggen heb (speciaal voor het doel aangekocht) maar ik kan er de hand niet meer op leggen. 
Of koop ik ergens weer een setje nixiebuizen om achteraf tot de constatatie te komen dat ik reeds een zelfde setje bezat...
Anekdote:
Een paar weken geleden, na méér dan 35 jaar (!), eindelijk de originele bouwplannen van mijn halfafgewerkte zeesleper modelbouwboot de 'Côte d'Emeraude' uit einde jaren '60 teruggevonden (terwijl ik totaal iets anders aan het zoeken was).
Ik had de plannen laatst gebruikt in de beginjaren '70 toen ik nog volop aan de boot bouwde.
Na een aantal verhuizingen sindsdien wist ik met zekerheid dat ze op zolder lagen ergens in één van de onuitgepakte dozen.
Tientallen keren beginnen zoeken, zonder resultaat (wel enkele bouwplannen gevonden van andere boten).
Vermits de fabrikant van de bouwdoos (France Maquette) ondertussen al lang niet meer bestaat had ik onlangs reeds kontakt opgenomen met medebouwers, een Belg uit Luik en een Fransman, om mogelijk kopiën van de plannen te bekomen (waarvan één anderhalf A0 groot!).
Tot ik op een dag op zolder in de onuitgepakte dozen begon te zoeken naar de uit een tijdschrift uitgescheurde pagina's met het schema van een audio Wienbrug sinusgenerator die ik ooit gebouwd had.
Vind ik inderdaad een dikke kartonnen map met een hoop uitgescheurde artikels uit tijdschriften, èn tussenin de tot A4-formaat gevouwde plannen van mijn Côte d'Emeraude!
De meer dan 40 jaar oude plannen zijn door de tand des tijds helemaal vergeeld, het papier is op vele plaatsen nogal bros geworden (voornamelijk in de vouwen) en sommige afdrukken zijn ietwat verbleekt.
Ik denk er serieus aan om de bouwplannen zo goed mogelijk te restaureren (vouwen aan de achterzijde beplakken met doorzichtige plakband, waar nodig de plannen overtrekken met Oostindische inkt, mijn met potlood geschreven annotaties verwijderen, de met kogelpen geschreven annotaties met Tippex behandelen, en de plannen uiteindelijk door een professionele copyshop op schaal 1:1 laten copiëren èn digitaliseren voor de toekomst.
De actuele staat van mijn Côte d'Emeraude: (Schaal 1:20, de sleper is 1.40m lang, 36cm breed en moet vaarklaar een dikke 30kg wegen voor de correcte diepgang. De 4-blads massieve messingschroef heeft een doormeter van 115mm, het massieve messingroer alleen weegt al 900gr.)
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Op 17 december 2009 09:41:24 schreef Joeri de Man:
Heb wel ondertussen heel veeeeeeeeel 78l05's 7805's 7812 gevonden, en veel 4017's
te koop?
ik moet nog veel 7812 en 05 hebben, mijn voorraad is op.
"l" types ook welkom.
ik heb een grote krat ( 1m3 ) met trafo's, koelblokken, motoren, spuitbussen, draadklossen, 500m tin,en onderdelen die ik weinig gebruik zoals grote elko's en zakken met bulk-onderdelen. zoals elko's, weerstanden op rol, gote torren,grote connectors....plexiglas... CuL draad.... weetikveelmeer.
in die krat zitten alleen dingen waar ik weinig bij hoef te zijn. daarop zitte er kleine hoeveelheden elko's buiten de krat zodat ik er niet steeds in hoef te graven.
Op 16 december 2009 23:38:09 schreef chrome:
- motoren/servo's/ventilator/koeling
- printplaten + "werkende" prints
zoals zijn shoenendoos, maar dan 1m3
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik meende toch dat ik hier net een reactie had geplaatst. Blijkbaar iets verkeerd gedaan.
mooie boot Turbo! zou geweldig zijn om die nu alsnog eens af te bouwen.
Ik heb de meeste onderdelen in stapelbare dozen opgeslagen. Voorop staat een soort indeling. Dit heeft als voordeel dat ik meestal maar 1 doos hoef door te nemen. Verder weet ik wel waar het meeste ligt, gaat vanzelf als ik het regelmatig in de handen heb. Vooral niet verder opruimen want dan ben ik wel kwijt.
Goedkoop klein grut koop ik meestal nieuw bij projecten. Soms heb ik nog wel wat maar zoeken is vaak frustrerender dan bestellen. En als ik toch al bestel kunnen die goedkope dingetjes er ook vaak nog wel bij. Daar zitten de kosten dan niet meer in. Speciale dingen en koopjes worden dus in dozen opgeslagen wanneer ze niet bij de grijpvoorraad (std torren/weerstanden/schroefjes e.d.) passen. Wat je aan algemeen spul op een beurs kan kopen is meestal net zo goedkoop in webshops en dan bestel ik het pas wanneer ik het nodig heb.
Maar ik houd dus echt niet ieder weerstandje e.d. bij, en tja, soms iets duurder (maar liever dan telkens lang zoeken om het alsnog te bestellen)
@Tidak:
Misschien zijn er mensen die de dicipline hebben om dat telkens op te schrijven, maar ik iig al niet. Stel dat je even expirimenteert met wat componenten, en dat je dan zegt, "o, deze condensator is eigenlijk niet nodig" en je legt 'm snel terug, dan moet je nog eens de moeite gaan doen om dat op te schrijven.
Ik ben momenteel software aan het schrijven om via excel bij te houden wat mijn voorraad is. De computer staat eigenlijk altijd aan als ik in mijn kamer ben (deels mijn verwarming) en anders schrijf ik het op een post-it. Deze software start automatisch op als ik de computer aan zet en is te zien in de rechter bovenhoek.
Je kiest wat voor een soort onderdeel het is, dan vul je de waarde in (of de waarde kun je kiezen met drop-down menutje) en dan de hoeveelheid en dan of je ze eruit of erin doet.
Als er belang is kan ik hem delen en misschien zijn er nog tips.
Ik zelf heb een flinke bak weerstanden gekocht van een vriend (gesorteerd in 3 bakken) en die heb ik in 3en gezaagd en er een ladenkast bij gebouwd. de rest zit in raaco kastjes en schoenendozen (ik heb nog niet zoveel troep leuke dingetjes).
Leime
Op 17 december 2009 20:52:32 schreef Precious roy:..begon deze topic eigenlijk om te kijken of er namelijk animo is voor een programma,
Animo is er denk ik zeker wel .. alleen is het voor de meesten zowieso een te grote drempel om zelf iets te maken waar je de voorraad in bij kunt houden. Als er iets zou zijn wat makkelijk te hanteren is dan zullen er vast wel mensen overstag gaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Precies, en daarbij heb ik zelf bijvoorbeeld nogal veel samengestelde onderdelen (sloopbaar, maar nog niet gedesoldeerd o.i.d.), dus die zijn lastig in te boeken.
Ik heb geen muur voor onderdelen; ik heb een huis, berging, en garagebox vol. Maar dat is dan ook niet allemaal elektronica, de motorfiets onderdelen nemen ook een aanzienlijk deel voor hun rekening.
Over het algemeen weet ik wel wat ik heb, en kan ik het redelijk snel vinden als ik het nodig heb.
Hier is een boek over geschreven: "a perfect mess". De strekking is eigenlijk dat het opzetten en onderhouden van een systeem vrijwel altijd meer tijd kost dan het oplevert, zolang je een redelijk goed geheugen hebt, en de ruimte / voorraad met niemand anders hoeft te delen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Helaas gaat dat geheugen tegen de tijd dat je meer tijd hebt (denkt te hebben
) minder soepel. Met een Windows installatie: hoelanger geleden hij is gedaan, hoe meer fouten.
@Precious roy
Een goede manier om een dB op te zetten, waarin ook beelden bewaard kunnen worden lijkt mij heel fijn. Ik heb onder andere een verzameling van een kleine 1.000 elektronenbuizen en ik merk dat ik al veel niet meer goed kan terug vinden in de map, die ik momenteel als dataBase gebruik, ondanks dat ik best wel wat zoekkriteria heb ingebouwd. Al die zoekkriteria maken de file namen ook erg groot en dat vindt Windows niet lekker. Met name wil ook foto's van die buizen verzameling in een dB opslaan, samen met data-sheets, om een en ander op een website te kunnen publiceren.
Zoals ik al schreef, heb ik ooit wat ervaring opgedaan met Paradox-5 en SnelStart van STARK (Texel) (DOS-versie).
Heb je eenmaal een structuur voor een dataBase, dan kan je er ook allerlei andere dingen mee ordenen.
Voor mij zijn dat foto's, stafkaarten, documentatie van allerlei componenten en landen en de recepten van mijn vrouw. Helaas hebben genoemde programma's geen (goede) mogelijkheid om foto's weer tegeven. Dat is de reden dat ik gestopt ben. Als jij me verder kunt helpen, zou dat erg prettig zijn.
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Inderdaad erg leuk om al deze verhalen te lezen!
Op 17 december 2009 08:38:29 schreef Antoine:
Inderdaad, ernstig bekend. Na de verhuizing twee jaar terug heb ik bij Dick Best 24 vakkendozen besteld (van die groene met 32 vakjes) en dat zijn echter aanraders. Ik heb geen plek voor raaco kastjes, maar heb wel een plank die vrij dicht bij het plafond hangt en daar kunnen mooi 7 stapels van 4 bakken staan. Onder de transparante deksel heb een A4'tje met daarop een titel van wat er in de bak zit (weerstanden, TTL, transistoren e.d.) en wat er in de 32 bakjes zit. Even klussen in Excel.
Ik heb 1 zo'n groene doos liggen met ook daar een A4'tje onder de deksel met een vakkenindeling erop getekend. Ik heb het echter simpel met de hand gedaan, had geen zin om daarvoor naar de printer te lopen.
Momenteel heb ik aan die groene doos en een gereedschapskoffer met wat componenten nog wel genoeg voor de kleine voorraad die ik thuis heb. Ik ben nog niet heel lang bezig met prutsen, zo'n 2 jaar, en ook niet heel erg fanatiek. Door mijn werk ben ik alleen in de weekenden thuis.
Ben wle net verhuisd en heb nu een eigen hobbykamer, mijn vriendin werd toch wel een beetje gek als ik steeds de eettafel tot laboratorium ombouwde. Vooral als ze 1 minuut van te voren zegt dat ze tóch wel graag aan tafel wil eten...
Nu in mijn nieuwe hobbykamer bezig om een mooi prutsbureau te maken en in de toekomst ga ik nadenken over een mooie opslagkast die bedacht is op de toekomst met veel meer componenten in de opslag. Vandaar ook leuk om alle ideeën van iedereen te lezen en even kijken wat jullie handig vinden.
Groetjes Diver
Ok dan, dan gaan ik even kijken of iets in mekaar kan zetten :} maar nog wel een vraag wat zijn dus handige dingen om op te slaan per onderdeel?
Naam van onderdeel
Hoeveelheid
Foto
DataSheet
&Henry: Locatie
&morc: Leverancier(s)
Bestelnummers
Minimale voorraad
&watchout3: en een uitgebreide zoekfunctie natuurlijk
&_Danny_: een bestel lijst functie en een melde met onderdelen die bijna op zijn
Nog iets?
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (32%)]
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 18 december 2009 13:48:17 schreef Precious roy:
Ok dan, dan gaan ik even kijken of iets in mekaar kan zetten :} maar nog wel een vraag wat zijn dus handige dingen om op te slaan per onderdeel?Nog iets?
Leverancier(s)
Bestelnummers
Minimale voorraad
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Even terzijde:
Ik herinner me ineens een handige manier om buizen in doosjes op te bergen:
Maak van multiplex een vakkenkastje, à-là CD rek en hang dit onder 45° op. Alles blijft beter liggen. Dat had mijn onderdelen winkeltje in het buizentijdperk ook zo.....
XENOS heeft een leuk CD-rek daarvoor met 3×3 vakken. Die hang je met één punt naar beneden en je bent klaar.
ok wat vinden jullie hier van.. hij werkt al bijna nog even een paar foutjes er uit halen.
tips zijn altijd welkom. om hem beter te maken natuurlijk. en ik zal me best doen om het uit te voeren.
zal later kijken of ik het hele programma dan even kan posten.
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
zie niet staan hoeveel er nog van zijn? of staat dat er nog rechts van, wat we dus niet kunnen zien?
Eigenlijk ... gerotobotiseerde (speelgoed?) wagentjes die de bakjes voor je ophalen ... ik zie het al helemaal voor me! Niet zo zeer voor het nut maar meer voor het genot een aantal wagentjes rond te zien rijden in een soort mini magazijn. Daar heb ik wel een paar vierkante meter voor over (tegen het plafond lijkt me wel aardig). 
Tidak Ada
Ik ben reuze benieuwd!.
Ik zou graag nog een volgnummer (gewoon dat van de lijst) en iets van een datum willen zien.
Kun je ook uitrolmenutjes in de sheets maken?
Hoe zit het met de zoekfuncties?
Voor zover ik met databases werkte ((Snel Start van Stark Texel en Paradox v.5) begon je met al je data in een lijst te zetten. Kon je de lijstfunctie van Word voor gebruikenof die van het programma zelf
De rijen van de lijst komen dan overeen met de volgnummers en de kolommen met de velden in de sheets. De titels van de kolommen zijn de namen van de velden.
In feite is de lijst het centrale deel van je database. Hiervanuit maak je de sheets en/of formulieren.
Ik ben blijven hangen bij de Qery-functies, dus de eigenlijke zoekopdrachten.
Met SQL heb ik nooit (direct) iets te maken gehad, dat deden de programma's voor me
.....
Tidak Ada
Ik denk dat ik met lijsten bedoel wat je hier ziet:
De ID in kolom 1 is het volgnummer en de daarop volgende kolommen zijn de velden.
@precious roy:
Mij niet, maar ik heb al voldoende projectjes liggen ...
Ik heb pasgeleden iets op discovery gezien, ging eigenlijk over ge-automatiseerd personenvervoer. Daar lieten ze een magazijn systeem zien dat hele magazijnrekken optilde en naar het personeel bracht zodat zij daar een item vanaf konden plukken. Ik had een miniatuur versie daarvan in gedachten, zelfrijdende wagentjes met enige intelligentie die op commando een bepaald bakje voor je ophalen ... Lijkt me fantastisch om te maken (en te zien) maar voorlopig moet ik me nog even op andere dingen richten ...
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Ziet er erg gaaf uit. Het lijkt me zeker leuk om te gebruiken. Als je trouwens nog testers zoekt
.
Is het trouwens makkelijk om een back-up van het hele zooitje te maken? Ik herinstalleer mijn notebook zo 1 a 2 keer per jaar dus dat zou wel handig zijn. Een makkelijke manier om een simpel kopietje te maken van de database o.i.d. is ook prima.
Keep up te good work!
Tidak Ada
Bedenk wèl dat als je ergens iets fout doet met zo'n database, dat je dan behoorlijk in het schip kunt raken. Net zoiets als wanneer je iets in een verkeerde hangmap stopt, of erger nog: tussen twee mappen in 
Het is een kwestie van héél consequent zijn en dan is het een weelde om met een dtabase te werken.
Zoals ik al eerder schreef mutaties steeds op een papiertje schrijven (Of liever nog een formulier) en dan aan het eind van de dag, of juist aan het begin de mutaties in de database zetten. Dat geeft de kleinste kans op fouten en kost de minste tijd!