Magazijn bijhouden?

Had even een gewoon vraag. Kon niet echt bedenken onder werk rubriek ik deze vraag moest plaatsen dus had ik hem maar hier geplaatst.

Waar ik dus mee zit is dat ik nu nog maar een klein tijdje bezig bent met het verzamelen van elektronica spullen maar ik kom nu al het probleem tegen dat ik geen idee wat ik nu allemaal in huis heb. Mijn vraag is hoe doen jullie het allemaal, houden jullie het in een computer programma bij.

Edit:

Versie die nu in gebruik is v0.5

Bugs:
Crappy Data Base engine = Fixed!

New Fetchers:
about 60% performance boost with DB communication = Working!

http://84.106.91.26/App/StockManager/StockManager-Beta1-v0.5.rar

[Bericht gewijzigd door Precious roy op zaterdag 6 februari 2010 17:48:51 (48%)

Ik heb soms toch ook van, "Hé, waar komt dit nou opeens vandaan?"

Gewoon weten wat je koopt, ik weet toch wel ongeveer wat ik allemaal heb.

chuckie

Honourable Member

Ik heb hier een flinke hoeveelheid aan raaco en ladenkastjes staan.
Alles soort bij soort met plakkertjes op de voorkant.
Op een gegeven moment weet je alles wel te vinden.
Het helpt ook als je alles op volgorde doet met nummering.
Hier staan o.a.diverse kasten met zo'n beetje alles uit de 74xxx, 40xx en 45xxx series op volgorde van nummering.
Dan heb ik bij de TTl's (74xxx) ook nog tussenschotjes in de bakjes voor S,L,HC,HCT e.d. varianten.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Arco

Special Member

Ik heb meestal het probleem dat ik wel weet WAT ik heb, maar niet WAAR het is te vinden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ah, beiden komt voor ...

Ik heb de meeste onderdelen wel grofweg uitgesorteerd, maar sommige dingen liggen met hun hele familie bij elkaar in 1 bakje ( power torren bijvoorbeeld )

Maar zelfs dan nog heb ik wel eens wat besteld waarvan ik er in een gelabeld (!) bakje nog had liggen.

Hehe, bekend probleem, vooral als ik net opgeruimd heb, of, zoals nu het geval is, net verhuist ben. Zolang het een teringzooi is kan ik alles wel vinden, als het opgeruimd is, ben ik hopeloos verloren.

Het scheelt dat ik altijd, zodra ik begin met opruimen, wel iets interessants tegen kom, en er van het opruimen niet zo veel meer terecht komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hugo Welther

Moderator

@Sparky, dat laatste klinkt bekend.
Ik ben ooit begonnen in Excel iets op te zetten, alleen je moet te discipline hebben om het bij te houden. Dat lukt helaas maar matig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 16 december 2009 22:56:43 schreef Precious roy:
Mijn vraag is hoe doen jullie het allemaal, houden jullie het in een computer programma bij.

Computerprogramma is zonde van je tijd... Ga je elke weerstand die je gebruikt invoeren en weer afboeken?

Overzichtelijk kasten/ladensysteem gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

zoeken kost al gauw meer als mee bestellen, tegn dat de wwarde van het onderdeel stijgt weet je beter wat hebt, gekocht hebt, en waar het ligt >:)

@ SparkyGSX, das hier ook een ramp, een ander mag bij mij dan ook niet meer opruimen!!! ik kan niets terug vinden, , en grote bedragen belanden in de vuilisbak :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

groepen
(in bakjes)

  • torren/fets
  • weerstanden
  • condensatoren
  • spoelen
  • diodes/zeners
  • batterijhouders/batterijen
  • ic's (non-smd)(in schuim)
  • ic's (smd)
  • relais
  • leds

(in "schoendoos")

  • trafo's
  • motoren/servo's/ventilator/koeling
  • printplaten + "werkende" prints

@Sparky:

De factor "Oe, dat is leuk! Dat wil ik ook! Heb ik daar de spullen voor?" Maakt er tenslotte een vicieuze cirkel van ...

Tidak Ada

Golden Member

Sinds ik mijn schuur/hobbyruimte heb heringedeeld kan ik veel niet meer vinden. Probeer steeds nog op de 'oude' plek te zoeken en weet dan niet meer waar ik het heb gelaten :(
Verder een chronisch gebrerk aan werkoppervlak, waardoor ik zo langzamerhand negens meer bij kan. Gelukkig herken ik dat bij veel CO-ers, anders zou ik erg aan mezelf gaan twijfelen ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
chuckie

Honourable Member

@Tidak ada
Je hoeft niet te twijfelen.
Gezien je onderschrift moet je wel zeer evenwichtig en stabiel persoon zijn ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb een paar dagen geleden wat raaco kastjes gekregen, dus als ik die kastjes bijwerk vul ik meteen alles in in excel.
werkt wel goed opzich, meeste staat er nu in.
en als je toch alles in bakjes aan het doen bent, is het een kleine moeite

Sine

Moderator

Nu schijn ik wat scheef gebouwd te zijn wat dat betreft, ik weet ook op het werk de meeste dingen wel te liggen en zo niet met niet al te veel moeite te vinden.

Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH

Shiptronic

Overleden

een hele stabel onderdelen invullen is geen probleem, bij elk onderdeelje de computer opstarten omdat je een 20K weerstandje moet afboeken werkt in de praktijk niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 17 december 2009 00:43:07 schreef Sine:
Nu schijn ik wat scheef gebouwd te zijn wat dat betreft, ik weet ook op het werk de meeste dingen wel te liggen en zo niet met niet al te veel moeite te vinden.

Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH

dat zijn dus de onderdelen die echt netjes opgeruimd hebt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Omdat ik toch AVR chips aan het bestellen was, heb ik maar meteen wat achtpoters meebesteld. Komen die binnen: Waar zal ik ze laten? Hmm. in het bakje met "attiny x5"? Daar lagen dus de resultaten van zo'n zelfde actie... Dan denk je wel: Waarom had ik dat niet opgeschreven of in de computer gedaan. Maar dat is echt veel werk. Voor harddisks houden we het bij wat we hebben. Dat is echt de moeite waard. Voor componenten niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Hehe .. jep, ook dat klinkt bekend :P

Ik heb opeens heel veel transconductance ampjes

Nog erger zijn setjes onderdelen die je tegenkomt, netjes in een zakje bij elkaar en duidelijk ergens voor bedoeld.

Alleen waarvoor ook alweer ?

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 17 december 2009 01:26:40 (46%)

Inderdaad, ernstig bekend. Na de verhuizing twee jaar terug heb ik bij Dick Best 24 vakkendozen besteld (van die groene met 32 vakjes) en dat zijn echter aanraders. Ik heb geen plek voor raaco kastjes, maar heb wel een plank die vrij dicht bij het plafond hangt en daar kunnen mooi 7 stapels van 4 bakken staan. Onder de transparante deksel heb een A4'tje met daarop een titel van wat er in de bak zit (weerstanden, TTL, transistoren e.d.) en wat er in de 32 bakjes zit. Even klussen in Excel :). Komt er dan wat nieuws bij dan schrijf ik dat in het nog lege vakje op het A4'tje, en werk het bij in Excel. Dat print ik dan even uit op mijn werk, omdat ik thuis geen printer heb. Na uitprinten vervang ik het A4'tje, gaat prima :)

Voor alle grotere onderdelen heb ik van die kartonnen Ikea vouwdozen voor mijn bulk voorraad, mijn beursmeuk enz. enz. Ook printen e.d. netjes uitgesorteerd in die dozen. En toch heb je altijd een paar bakken met overige ongedefinieerde meuk ;)

Gewoon goed onthouden en enigszins geordend opbergen :)

Enneh, hadden we deze discussie niet eerder al eens gevoerd?

Veel ideeën en tips vind je ook in het werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer-topic deel een, twee, drie en vier.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 17 december 2009 09:50:46 (27%)

If you want to succeed, double your failure rate.

ik ben beter in het onthouden van wat ik heb dan in het onthouden waar ik het heb gelaten. dat laatstse vergeet ik altijd, dus heb ik een systeem meyt grote lades en kleine vakkendoosjes gemaakt.
werkt perfect, maar waar had ik nu dat ene doosje met HEF40xx gelaten??? :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

grote lades vermijden.

Ik ben maandje terug bezig geweest om alle onderdelen die ik heb te ordenen. Is nog niet af maar ben er wel weer even klaar mee. De reden van opruimen was een 5tal microcontrollers (SOIC) die ik kwijt ben.

Ben ze nog steeds kwijt maar ze kunnen net zo makkelijk onder een bureau liggen.

Heb wel ondertussen heel veeeeeeeeel 78l05's 7805's 7812 gevonden, en veel 4017's

LED there be light

Haha, inderdaad die 78xx dingen, ik heb er wel honderd gevonden die overal lagen te vallen :).