Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Helaas gaat dat geheugen tegen de tijd dat je meer tijd hebt (denkt te hebben
) minder soepel. Met een Windows installatie: hoelanger geleden hij is gedaan, hoe meer fouten.
@Precious roy
Een goede manier om een dB op te zetten, waarin ook beelden bewaard kunnen worden lijkt mij heel fijn. Ik heb onder andere een verzameling van een kleine 1.000 elektronenbuizen en ik merk dat ik al veel niet meer goed kan terug vinden in de map, die ik momenteel als dataBase gebruik, ondanks dat ik best wel wat zoekkriteria heb ingebouwd. Al die zoekkriteria maken de file namen ook erg groot en dat vindt Windows niet lekker. Met name wil ook foto's van die buizen verzameling in een dB opslaan, samen met data-sheets, om een en ander op een website te kunnen publiceren.
Zoals ik al schreef, heb ik ooit wat ervaring opgedaan met Paradox-5 en SnelStart van STARK (Texel) (DOS-versie).
Heb je eenmaal een structuur voor een dataBase, dan kan je er ook allerlei andere dingen mee ordenen.
Voor mij zijn dat foto's, stafkaarten, documentatie van allerlei componenten en landen en de recepten van mijn vrouw. Helaas hebben genoemde programma's geen (goede) mogelijkheid om foto's weer tegeven. Dat is de reden dat ik gestopt ben. Als jij me verder kunt helpen, zou dat erg prettig zijn.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
De strekking is eigenlijk dat het opzetten en onderhouden van een systeem vrijwel altijd meer tijd kost dan het oplevert, zolang je een redelijk goed geheugen hebt
100% akkoord!
en de ruimte / voorraad met niemand anders hoeft te delen.
200% akkoord!
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Inderdaad erg leuk om al deze verhalen te lezen!
Op 17 december 2009 08:38:29 schreef Antoine:
Inderdaad, ernstig bekend. Na de verhuizing twee jaar terug heb ik bij Dick Best 24 vakkendozen besteld (van die groene met 32 vakjes) en dat zijn echter aanraders. Ik heb geen plek voor raaco kastjes, maar heb wel een plank die vrij dicht bij het plafond hangt en daar kunnen mooi 7 stapels van 4 bakken staan. Onder de transparante deksel heb een A4'tje met daarop een titel van wat er in de bak zit (weerstanden, TTL, transistoren e.d.) en wat er in de 32 bakjes zit. Even klussen in Excel.
Ik heb 1 zo'n groene doos liggen met ook daar een A4'tje onder de deksel met een vakkenindeling erop getekend. Ik heb het echter simpel met de hand gedaan, had geen zin om daarvoor naar de printer te lopen.
Momenteel heb ik aan die groene doos en een gereedschapskoffer met wat componenten nog wel genoeg voor de kleine voorraad die ik thuis heb. Ik ben nog niet heel lang bezig met prutsen, zo'n 2 jaar, en ook niet heel erg fanatiek. Door mijn werk ben ik alleen in de weekenden thuis.
Ben wle net verhuisd en heb nu een eigen hobbykamer, mijn vriendin werd toch wel een beetje gek als ik steeds de eettafel tot laboratorium ombouwde. Vooral als ze 1 minuut van te voren zegt dat ze tóch wel graag aan tafel wil eten...
Nu in mijn nieuwe hobbykamer bezig om een mooi prutsbureau te maken en in de toekomst ga ik nadenken over een mooie opslagkast die bedacht is op de toekomst met veel meer componenten in de opslag. Vandaar ook leuk om alle ideeën van iedereen te lezen en even kijken wat jullie handig vinden.
Groetjes Diver
Ok dan, dan gaan ik even kijken of iets in mekaar kan zetten :} maar nog wel een vraag wat zijn dus handige dingen om op te slaan per onderdeel?
Naam van onderdeel
Hoeveelheid
Foto
DataSheet
&Henry: Locatie
&morc: Leverancier(s)
Bestelnummers
Minimale voorraad
&watchout3: en een uitgebreide zoekfunctie natuurlijk
&_Danny_: een bestel lijst functie en een melde met onderdelen die bijna op zijn
Nog iets?
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (32%)]
Ik ben nu ook bezig om een klein werkplaatsje te gaan maken.
En ik denk dat ik me een database in Access of in Excel ga maken en daar alles proberen goed bij te houden en dat op mijn PC in het menu opstarten zetten zodat die database altijd opstart als de computer ook opstart.
@precious: zoekwoorden 
Je hebt 101 opampjes maar wat als nu net die ene op is en je een vervanger moet hebben.
Kan je snel even enkele keywords ingeven 'opamp, single supply, ...' en je hebt een lijstje met mogelijke vervangers.
misschien een optie parameters? voor uitgebreidere eisen 
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (13%)]
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 18 december 2009 13:48:17 schreef Precious roy:
Ok dan, dan gaan ik even kijken of iets in mekaar kan zetten :} maar nog wel een vraag wat zijn dus handige dingen om op te slaan per onderdeel?Nog iets?
Leverancier(s)
Bestelnummers
Minimale voorraad
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Even terzijde:
Ik herinner me ineens een handige manier om buizen in doosjes op te bergen:
Maak van multiplex een vakkenkastje, à-là CD rek en hang dit onder 45° op. Alles blijft beter liggen. Dat had mijn onderdelen winkeltje in het buizentijdperk ook zo.....
XENOS heeft een leuk CD-rek daarvoor met 3×3 vakken. Die hang je met één punt naar beneden en je bent klaar.
Een functie om een lijst te maken op basis van leverancier, gesorteerd op aantal. Handig om een bestelling aan te vullen wanneer je iets gaat bestellen.
ok wat vinden jullie hier van.. hij werkt al bijna nog even een paar foutjes er uit halen.
tips zijn altijd welkom. om hem beter te maken natuurlijk. en ik zal me best doen om het uit te voeren.
zal later kijken of ik het hele programma dan even kan posten.
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
zie niet staan hoeveel er nog van zijn? of staat dat er nog rechts van, wat we dus niet kunnen zien?
zo beter :}
oh ja en foto's werken nog niet maar daar ben ik nu me bezig :}
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (75%)]
Eigenlijk ... gerotobotiseerde (speelgoed?) wagentjes die de bakjes voor je ophalen ... ik zie het al helemaal voor me! Niet zo zeer voor het nut maar meer voor het genot een aantal wagentjes rond te zien rijden in een soort mini magazijn. Daar heb ik wel een paar vierkante meter voor over (tegen het plafond lijkt me wel aardig). 
Tidak Ada
Kan je ook een voorbeeld geven van je lijstopbouw?
Is dit in Acces gemaakt? Welke versie?
@_danny_:
Zoiets als ze vroeger bij de Amro_Bank hadden, met wagentjes aan een (fiets)ketting, die boven langs de wanden liepen??
@_danny_:
hmm ik denk niet dat ik er wagentjes bij kan maken voor je... dat gaat een beetje over mijn hoofd :}
@Tidak Ada:
um het is gemaakt in c# en gebruikt SQL compact 3.5 :}
programma werkt heel simpel. meeste dingen veranderen aan de hand van wat er in de DB zit dus als je een type er bij zoet zo als "aapjes" dan heb je een menu aapjes er bij waar je item aan toe kan kennen. zeg maar :} komt nog wel meer uit leg over. hier een voorbeeld :}
en wat bedoel je precies met lijst opbouw?
Tidak Ada
Ik ben reuze benieuwd!.
Ik zou graag nog een volgnummer (gewoon dat van de lijst) en iets van een datum willen zien.
Kun je ook uitrolmenutjes in de sheets maken?
Hoe zit het met de zoekfuncties?
Voor zover ik met databases werkte ((Snel Start van Stark Texel en Paradox v.5) begon je met al je data in een lijst te zetten. Kon je de lijstfunctie van Word voor gebruikenof die van het programma zelf
De rijen van de lijst komen dan overeen met de volgnummers en de kolommen met de velden in de sheets. De titels van de kolommen zijn de namen van de velden.
In feite is de lijst het centrale deel van je database. Hiervanuit maak je de sheets en/of formulieren.
Ik ben blijven hangen bij de Qery-functies, dus de eigenlijke zoekopdrachten.
Met SQL heb ik nooit (direct) iets te maken gehad, dat deden de programma's voor me
.....
zoek functie rechts boven werkt naar behoren. hij zoekt naar een naam die je opgeeft. en wat de uitgebreide zoekfunctie betreft daar ben ik nu mee bezig :} maar hier een foto er van :}
kan je meer uitleg geven wat je bedoelt met
datum en volgnummer (bedoel je ID dat is een uniek nummer dat aan die entree is gegeven)
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (10%)]
Tidak Ada
Ik denk dat ik met lijsten bedoel wat je hier ziet:
De ID in kolom 1 is het volgnummer en de daarop volgende kolommen zijn de velden.
Kun je ook uitrolmenutjes in de sheets maken?
dat gaat nog niet lukken nog geen tijd gehad om hier aan te werken. maar komt er nog wel :}
Tidak Ada
@precious roy:
Mij niet, maar ik heb al voldoende projectjes liggen ...
Ik heb pasgeleden iets op discovery gezien, ging eigenlijk over ge-automatiseerd personenvervoer. Daar lieten ze een magazijn systeem zien dat hele magazijnrekken optilde en naar het personeel bracht zodat zij daar een item vanaf konden plukken. Ik had een miniatuur versie daarvan in gedachten, zelfrijdende wagentjes met enige intelligentie die op commando een bepaald bakje voor je ophalen ... Lijkt me fantastisch om te maken (en te zien) maar voorlopig moet ik me nog even op andere dingen richten ...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Phoeh, ik moet er niet aan denken om zo te moeten werken, maar chapeau voor het snelle werk.
Misschien handig om zoveel mogelijk voorraad-mutaties snel in een lijstje te kunnen doen ipv in subschermen (evt onderdelenlijstje per project aan kunnen maken). Maar ik ben al afgehaakt hoor