Beste Forumleden,
Alleerst eerste zal ik me even voorstellen,
Hoi, iwan, 24 jaar, denhaag.
Na jaren te kunnen genieten van mijn onkyo receiver heeft hij vorige week zn laatste adem uitgeblazen, lijkt.
Het standby lampje brandde, maarzodra ik op het on knopje on/off drukte viel het lampje uit en reageerde de versterker vervolgens niet meer.
Snel de handleiding erbij gepakt, hier stond in dat het mogelijk om verbrande zekeringen ging, deze heb nagekeken met de multimeter en deze zijn prima in orde.
Dit alles hierboven heb ik een jaar geleden ook al meegemaakt, echter toen heb ik de versterker 2 dagen uit het contact gehad, en toen deed hij het wonderbaarlijk weer.
Dit maal wederom 5 dagen uit het contact maar dit mocht niet baten.
Ik heb hem naar de lokale reparateur gebracht om na te laten kijken.
Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn? Hij heeft het altijd prima gedaan. Hoe kan dit?
Alvast bedankt!
Lijkt erop dat de voeding het heeft begeven. Nog net genoeg om een ledje te laten branden maar zodra er vermogen getrokken wordt is het over.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn?
Kan van alles zijn.
Hij heeft het altijd prima gedaan. Hoe kan dit?
Ouderdom, elektronica componenten hebben een gemiddelde levensduur van 10 jaar bij 25 graden.
Nieuwe halen bij de MediaMarkt is goedkoper, van de huidige uurtarieven word je niet blij.
Ik heb keihard moeten sparen voor deze versterker hij was nieuw in 2002 €5000,-
Wat zal het ongeveer kosten om repareren als het de voeding is?
De lokale boer had het over transistorren. Zonder er ook een moment nagekeken te hebben.
Nu een week verder en ik heb nog niets gehoord, hij heeft er ook nog niet naar kunnen kijken, schijnt druk te zijn.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Is het nog nodig dan om er wat over te zeggen?
Kan idd van alles zijn. Rotte solderingen, elco's, gare transistoren, noem maar op. Idd nieuwe kopen of zelf proberen te maken, te beginnen met de voedingsspanningen controleren (bijv meten over de voedingselco's).
Als je het niet zelf wilt/kunt maken, dan kan je het beste een hobbyist op dit forum vragen.
Tja, ik baal enorm natuurlijk.
Helaas ben ik zelf niet zo ver gevorderd dat ik er aan durf te sleutelen, en dat daarom maar overlaat en de wat ver gevorderenden in ditgeval een reperateur.
De versterker was nieuw €5000 een hoop geld dus, en niet zomaar te vervangen dmv een nieuw bij de mediamarkt.
jammer genoeg, dus ik wil hem laten maken toch circa €200,- ik hoop niet dat he tmeer zal zijn!
In de 989 zitten wat problemen omtrend de voeding em backup van de instellingen. Probeer eens de backup battery te verwijderen en hem dan opnieuw op te starten. Misschien is de processor wel gestopt omdat de backup battery defect is.
Volgens mij zit er geen backup battery in? Wel een microproc. die instellingen onthoudt mbt. instellingen.
Volgens de handleiding zou ik hem dan moeten unpluggen voor een geruimte tijd, dit heeft helaas niet gewerkt.
Het vreemde is, dit alles is al een keer eerder gebeurd, toen heb ik er ruim een week niet aan gezeten, en plots deed hij het weer toen ik de stekker in het contact deed. Vreemd?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Misschien omdat na een week de backup batterij weer leeg is getrokken en de processor dus "gereset" is.
Nu is je batterij misschien intern kortgesloten waardoor de processor ook niet wil werken.
"Just a thought"
[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op (28%)]
Hmm oke, enig idee waar ik deze battery kan vinden? En hoe ziet deze eruit? Gewoon een soort van knoopcelbatteryij rond?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
Hoe wil je dat gaan doen?
Op 18 december 2009 14:43:45 schreef JII1985:
Heeft dit topic dan nog nut aangezien je zelf een leek op dit gebied bent?
En lees aub http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#replys even.
Dankje, ik heb idd al gezocht op het forum, via meerdere tags
Versterker, kapot, transistor, elco's, gaat niet aan. enz.
Merendeel lees ik dan over kapotte eindtrappen of door toedoen, niet over een versterker die het "opeens" niet meer doet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De lokale boer had het over transistorren. Zonder er ook een moment nagekeken te hebben.
Schept weinig vertrouwen, zou 'm maar ophalen en m'n geluk elders beproeven.
dus ik wil hem laten maken toch circa €200,- ik hoop niet dat he tmeer zal zijn!
Da's 4 a 5 uur werkloon exclusief materialen, gezien de complexiteit van deze versterker kan dat wel eens te weinig zijn.
Als je het niet zelf wilt/kunt maken, dan kan je het beste een hobbyist op dit forum vragen.
Lijkt me nog het beste advies, oproepje in de sectie V&A zetten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
lijkt ene probleem in de voeding. heel waarchijnlijk een of ande rklein dingetje wat het begeven heeft.
Het lijkt erop dat de boel in beveiliging gaat en eruit klapt. Het is heel onwaarschijnlijk dat er met het verstergedeelte iets aande hand is. die Onkyo toestellen zijn heel robuust gemaakt.
Je had standby ( ledje brandt) dan druk je power en de boel gaat onderuit. waarchijnlijk zit er ene kleien hulpvoeding voor het digitale gedeelte. heel waarschijnlijk een schakelend ding. tzou me niet verwonderen dat daar een rotte elco inzit.....
Lijkt me ook idd, het zal bijna zeker weten met de voeding te maken hebben dat staat vast.
Echter eens kijken wat onze elektroboer er van bakt, als het idd zoveel werk is om voedings elco's op te sporen en te vervangen.
Misschien dan toch v&a.
Ik had bij mijn receiver , een sony, dat de geschakelde 230 v uitgang niks meer deed. Hieraan hangen alle audiocomponenten die via een relais ingeschakeld worden. Bleek een doodgewone zekering te zijn.
Daarnaast zit er een kleine hulpvoeding in die de hoofdvoeding
inschakeld. Misschien is er iets met die hulpvoeding aan de hand. Of een relais zou ook kunnen.
Goedemorgen allemaal,
Gister een telefoontje gehad van Fortuin Repair.
Ik heb goed en slecht nieuws gehad.
Het goede nieuws is: De versterker kan gemaakt worden!
Het slechte nieuws is: Kosten reparatie circa €300,- a €350,-
(de kosten volgens Fortuin Repair zitten de kosten hem in het aantal man uren, volgen mijnheer is het een zeer gecompliceerd toestel).
-De voeding heeft het begeven, oorzaak niet duidelijk kan ouderdom zijn.
-Een aantal transistorren, elco's condensatorren zijn aan vervanging toe. (Niet noodzakelijke maar wel aan te raden)
-Alle soldeerpunten van het gehele apparaat worden nogmaals doorgelopen op brakke punten.
-Het toestel krijg een algehele controle voor de toekomst.
-Uiteraard krijg ik garantie op het hele gebeuren.
Ook heb ik direct groen licht gegeven. Het apparaat is hoogst waarschijnlijk donderdag anders niet volgende week klaar.
Een hobbyist had waarschijnlijk de kosten iets beperkter kunnen houden.
Ik ben benieuwd!
Roland van Leusden
Precies wat ik al zei, 40 a 50 aan onderdelen en de rest arbeidsloon.
Zou van Fortuin Repair wel eisen dat er merk elco's zoals van Panasonic of nichicon gebruikt worden en niet de chinese brol merken van oa Nedis die de elektroboeren tegenwoordig verkopen.
In dat licht wijs ik je dan ook graag op deze discussie:
Nou tegen nog geen 5 euro aan elco`s bij nedis, bij farnell afgerond 30 euries voor 80 elco`s,waarvan 49 nodig, staffel van 5. Daar zal dan idd wel degelijk verschil inzitten.
De onderdelen van Texas instruments worden gebruikt. Verder alles van onkyo. Ik zal het eens doorlezen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
Op 22 december 2009 16:51:41 schreef JII1985:
[...]De onderdelen van Texas instruments worden gebruikt. Verder alles van onkyo. Ik zal het eens doorlezen.
Sinds wanneer maakt Texas Instruments elco's en condensators ... ????
Ik zou nog maar eens navraag doen bij de reparateur over het merk elco's en condensators.
Panasonic, Nichicon en Rubycon zijn wel een pré. Dat er dalijk geen JD in gefrut word of een of ander goedkoop Chinees merk.
[Bericht gewijzigd door Dominic op (14%)]
De reparateur heeft gezegd de best mogelijke onderdelen te gebruiken.
Ik geloof hem dan op z'n woord.
Ik heb gezegd dat koste wat kost ik niet wil dat de onkyo op welke manier dan ook anders klinkt of functioneerd.
Bovendien mag ik voor het bedrag dat ik neerleg niet anders verwachten toch?
Ze hebben overigens een webshop met duizenden orginele ondelen, waaronder ook de onkyo onderdelen die ik. Nodig heb. http://www.fortuin.nl/onderdelenshop/
Roland van Leusden
Onkyo maakt al helemaal geen onderdelen. TI maakt alleen maar ic's ed en geen transistoren. Voor transistoren wordt het Sanken, Onsemi, Fairchild, ST of NXP. Ook bij transistoren komen genoeg fakes voor:
http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p1.htm
en niet alleen bij vermogens torren maar ook bij stuurtorren zoals de MJ340 en MJ350.
Aan Fortuin Repair zou ik vragen of ze de vervangen onderdelen apart houden, en na de reparatie zou ik kijken wat er nu ingezet is.
Vertrouwen is prima, maar controle is beter.
Die webshop is niet hun voorraad maar die van Euras / ASWO
http://www.aswo.nl/000000986d0d16101/00000099c009e8e27.html
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (11%)]
Aha, ik zal het eens vragen. Ik kan ze naderhand vergelijken.
Overigens gaat het om een brakke voeding, daar kan toch weinig stuk aan zijn?