Op 22 december 2009 18:43:14 schreef Roland van Leusden:
Voor transistoren wordt het Sanken, Onsemi, Fairchild, ST of NXP.
Of second source.
Verder leest die reperateur veel voor uit de fabeltjeskrant.
Je hebt geen Onkyo onderdelen nodig, behalve bij speciale onderdelen die voor Onkyo gemaakt worden. De rest is bij elke elektronicazaak om de hoek verkrijgbaar.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je het niet moeten laten repareren, er is nog zoiets als kennis. Verrekend in het uurtarief moet dat ook betaald worden.
Kosten:
-Uurloon
-onderdelen met toeslag (logisch, het moet besteld worden, er moet een stock gehouden worden, indirekt moet de kachel er ook van branden)
-Kleinmateriaal.
Wat me wel steekt is:
Op 22 december 2009 10:14:30 schreef JII1985:
-Een aantal transistorren, elco's condensatorren zijn aan vervanging toe. (Niet noodzakelijke maar wel aan te raden)
De reparateur heeft een vooruitziende blik, staat misschien zelfs op kermissen in het waarzeggerstentje... Je kan niet zien of een transistor bijna kapot is...
Alleen elco's tonen zelf dat ze op hun einde lopen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Deze versterker is pas 7 jaar oud, ik ga ervan uit dat er hoogstens de zwaar belaste elco's in de schakelende voedingen vervangen moeten worden zoals al eerder genoemd.
e kan niet zien of een transistor bijna kapot is...
Meestal niet idd, laatst in een Denon torren vervangen die goed meten maar wel zwaar verkleurd waren. Die versterker was uit 1990, da's een ander verhaal dus.
Had je deze in V&A gezet was je waarschijnlijk voor < 100 klaar geweest aangezien een hobbyist meestal het niet voor z'n brood doet.
Stomme fout van mij, bij deze.
Ik kon niet snel genoeg een afspraak maken voor de reparatie, alvorens het forum om advies te vragen.
Het had inderdaad goedkoper gekunt, maargoed ik vertrouw op de kundigheid van deze vak(kermis)man.
Controle kan idd geen kwaad,
Ik kreeg gister een mailtje, met daarin tot mijn vreugde de tekst dat de Onkyo klaar is en opgehaald kan worden.
Totale kosten € 305,-
Naar zegge is dhr. een halfe dag bezig geweest!
Dat is toch zo'n 4 a 5 uur sleutelen.
Vandaag haal ik hem op!
Ik laat vanavond nog even weten welke details ik mee heb gekregen.
Bedankt!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
let op de verhalen met reparatie's , als ik dan na een aantal jaar het apparaat defect overneem en de reparatiebon erbij krijg dan controleer ik dit wel en vaak contactspray , nasolderen , 2 elco's vervangen en dat is al 190 euro .
en een halve dag is persoonafhankelijk kwa zoeken naar de fout als dit al niet een bekende fout is . zoals zwarte printsporen van lekkende elco's en losse soldeercontacten soms zelfs een stekker 10x in en uit steken is al zat .
had onlangs een nad versterker die wel aan ging maar geen beeld of geluid dan is de voeding eerst verdacht en bingo de 12volt miste al even meten of er sluiting is , nee dan de weerstanden vervangen in de ac lijn en was weer werkende . even een dagje laten draaien en weer goed .