Graag wilde ik eens een discussie over de kwaliteit van audiokabels.

Sommige audiokabels worden voor belachelijk hoge prijzen verkocht.
Echter blijft dit volgens mij een smoesje over de zo enorm verbeterende audiokwaliteit. Ik heb nu eens een setje audiokabels gemaakt waarvoor ik 75ohm Hirshmann coca kabel voor gebruikt hebt. Klinkt uitstekend.

Maar waar zit nu wel het grote verschil, of zijn er toch wel degelijk verschillen in kwaliteit tussen de diverse kabels en connectoren, zo idem voor luidsprekerkabels. Als voorbeeld bv
http://www.stassen.nl/merken/van-den-hul

Ben benieuwd naar jullie mening en wat nu eigenlijk voor een normale prijs gewoon echt goed is.

Heiligschennis! Er zijn wel degelijke heel grote verschillen!

Tot je dubbelblind gaat testen. Dan is er geen verschil merkbaar, natuurlijk.
Het maakt trouwens geen fluit uit als je een buizenversterker gebruikt. Die vervormt meer dan welke kabel dan ook. Eh, ik bedoel: dan klinkt het tòch altijd perfect. :+

Op 19 december 2009 13:31:09 schreef rick_noname:
Graag wilde ik eens een discussie over de kwaliteit van audiokabels.

Die is er al eens geweest, je hebt te goedkoop, goedkoop, duur en te duur.

En als jezelf iets maakt met de juiste RG58 oid (en niet de Chinees met wegbezuinigde mantel) dan heb je de beste interlinks die je maar kan bedenken. Wat minder soepel dan een Van den nul maar verder...

De goedkope dropveterkabel is wel merkbaar slechter. Lange stukken pikken soms wat meer brom op. Bij regelmatig loshalen en weer inpluggen begeven de connectors het soms, of ontstaat er een draadbreuk.
De net wat stevigere kabel is 't geld dik waard. Ik maak graag zelf kabels van dikke (maar goedkope) Velleman/HQ power kabel en nette metalen connectors. Kost niet zo gek veel maar het scheelt veel frustratie.

Bij die link staat een AC-netkabel (standaard eurostekker) van 2.5 meter, a 300 euro per stuk! WTF!

Zoals Breem (www.breem.nl) al schrijft:

De 30 km vanaf de centrale naar je WCD zijn van ordinair koperdraad. En dan ga je voor de laatste meter netsnoer € 300,00 uitgeven?

Op 19 december 2009 14:07:41 schreef Hagdos:
Bij die link staat een AC-netkabel (standaard eurostekker) van 2.5 meter, a 300 euro per stuk! WTF!

Ik heb ze ook zien liggen van 2000 euro. Als je het zo duur wilt hebben kun je het zo duur krijgen.

[knipoog mode]
Ik verkoop speciale audio en netkabels voor belachelijk hoge prijzen (want dat bepaald de kwaliteit). Audio kabels met speciale koperkern van door mijzelf in de Congo gedolven erts. Netkabels met zilveren 10mm2 dubbel tegengesteld getwiste kern.

De komende tijd ben ik echter niet in de gelegenheid orders aan te nemen. Ik zit dan op mijn privé eiland in de Pacific in mijn derde buitenhuis (je moet toch wat doen met je geld)
[/knipoog mode]

Ooit bij gebrek aan lange kabels de afstand van 3 mtr. tussen m'n DVD-speler en versterker met RG-58 (speciale gele ethernet variant van Inmac, dat dan weer wel natuurlijk) overbrugt. Werkt perfect maar of er nu verschil is met standaard afgeschermde kabel. Ik hoor het niet.

Coax als RG59 is niet geschikt voor audio, want asymetrisch.

Op consumentenrommel na zijn alle audioverbindingen symmetrisch, omdat dat heel veel ellende met CM interferentie (gnd loops) scheelt. Als je daadwerkelijk een goede verbinding wilt maken is het handig dat technisch juist aan te pakken. De hoeveelheid serieuze audioapparatuur met normale verbindingen lijkt onder druk van de betere informatievoorziening toe te nemen.

Verder doet het er voor line verbindingen tot enkele tientallen meters niet zo veel toe, mits de apparatuur normale specificaties heeft. Als je speciale wensen hebt of een probleem vermoed kun je er even aan meten, moeilijk, duur of spannend wordt het echter nooit.

Het staat eenieder verder geheel vrij voor veel geld hele mooie kabeltjes te verkopen. We leven in een vrij land, mensen betalen ook graag veel voor "mooiere" auto's of zelfs voor kunstwerken waar je werkelijk niets mee kunt ;) En een paar goede stevige Neutriks aan een net stukje audiokabel van de juiste lengte zullen een stuk langer heel blijven dan een dropveter uit de vijfeuro grabbelton bij de locale muziekboer. Dat is waardevol en geen onzin. Wat mij betreft kan een kabel voor podiumgebruik niet stevig genoeg zijn, er komt altijd een dag dat hij stuk gaat en op een onhandig moment een probleem veroorzaakt.

Maar beweren dat het door een 'speciale' kabel beter klinkt is in het overgrote deel van de gevallen technisch gezien onzin. Dat is hetzelfde als te beweren dat muziek beter klinkt in een gezellige en smaakvol ingerichte ruimte.
Dat is wat mij betreft zeker zo, maar dat is psychoakoestiek en geen techniek :)

Men mag van mij mooie kabels verkopen, maar liever geen leugens.

[edit]
Voor netkabels geldt hetzelfde. Als men een dure kabel gewoon mooi vindt ? Erg smaakvol zijn de gebruikenlijke stugge gekreukelde IEC netsnoeren niet. Als het in het zicht zit kan ik mij er iets bij voorstellen.

Een groot deel is natuurlijk ook afhankelijk van de installatie en vooral niet te vergeten de oren.
Een okkie wokkie audioset met super dure kabels is een beetje overkill.
Een super deluxe audio set met okkie wokkie kabels is ook geen optie.
Maar een super mooie instalatie en dure kabels in combinatie met (bijv. mijn gehoor) is ook zonde geld. :-)
Dus dit is een discussie waar we weer uren over kunnen bomen maar puur persoonlijk is.

gewoon glasvezel gebruiken. al dat intermediair gefrunnik ...

- we lezen optisch van een cd ,
- zetten om naar digitale bitstroom en passen foutcorrectie toe
- maken die stroom analoog
- sjassen dat over goedkope brol kabels
- digitaliseren het opnieuw
- gebruiken de digitale stroom om PWM trappen te sturen
- die pwm integreren we met ene spoel
- dat jagen we als stroom door vervormende luidsprekers....
- die zetten dat over op vervuilde lucht waar acoustiek allerhande echos en intermix signalen creert
- dat komt op onze oren die ook niet lineair zijn...

trouwnes vanwaar komt de bron ? van een mp3 aan 64k/s die je gedownload hebt en terug naar wav geupsampled hebt en op cd gemikt ?
en diegene die de mp3 gemaakt heft deed dat met ene ouwe krasnaald pickup vanaf een kraakplaat ...

en dat moet goed klinken ?

je legt beter je cd onder een loupe en leest beter zelf de 1-en en nullen af ... alleen horen wij niet met onze ogen.. dju toch ..

[Bericht gewijzigd door free_electron op (27%)]

De verschillen zitten vaak in gebieden die wij niet eens kunnen horen en alleen met meetapparatuur waar te nemen zijn.
Ik wil natuurlijk wel goede kabels dus die vind je niet in de gamma uitzoeken bak. Ik neem gewoon degelijke kabels met goede stekkers en dan vind ik het best.
E.e.a. wil niet zeggen dat wij het verschil niet horen tussen hele goedkope flutkabels en goed maar dat verschil voel je al als je het in je handen hebt.

Van iemand die het zou kunnen weten heb ik begrepen dat het geen voordelen heeft DAC en eindtrap in één functioneel blok te willen integreren, dus alles digitaal te houden tot het uitgangsfilter achter de eindtrap. En dan terugkoppelen via een ADC of heel slim iets creatiefs doen ;)

Losse DAC's en eindtrappen kunnen beter zijn in wat ze moeten doen en analoog volumeregelen lijkt me persoonlijk ook vrij voordelig.

Op 19 december 2009 21:25:15 schreef free_electron:
met ene ouwe krasnaald pickup vanaf een kraakplaat ...

en dat moet goed klinken ?

..

Even een opmerking hierbij: als platen ruizen heb je een slechte speler of is de plaat slecht geperst of behandeld.
Als platen knetteren of kraken zijn ze statisch, beschadigd of smerig.

Platen kunnen (maar zijn niet altijd! er zijn ontzettend veel slechte opnamen en persingen) beter zijn dan CD. Frequentiebereik tot 45khz is praktisch haalbaar. Signaal-ruisverhouding van 75dB vind ik voldoende en zeer netjes.
Grote probleem is dat je met een zeer goedkope CD speler al een behoorlijk goed geluid kan krijgen, en om dat te ontstijgen heb je al gauw platenspelers nodig met een nieuwprijs van enkele honderden euro's.

Mep de CD's de deur uit en draai je muziek rechtstreeks van HDD, met een samplerate van 192khz, 24 bit samples. Download direct de net gemixte studio opnamen. Dan heb je echt een Hoge Getrouwheid/High Fidelity.

Daarstraks in makado(een winkelcentrum) bij bcc(ofziets) geweest.
Daar hadden ze zo van die speciale stekkerblokken van het merk monster. En inderdaad wat een monsterlijk prestaties, ze hadden zo een demo bord met een WCD, een stekkerblok en een of ander apparaatje dat kon meten hoe vervuild(?) de netspanning is. En inderdaad het apparaatje piepte toen de man de stekker in de WCD stak(en er kwam iets van een 150 op een schermpje) , toen het in het monster verdeelblok werd gestopt piepte het niet meer en kwam er 3,8 op het schermpje te staan. Helaass kost het blokje >120 euries, word dus even sparen;)
En verdeelblok met enkel bliksembeveiliging koste iets vn een 80euries maarja daar ben je natuurlijk niets mee...

@free: in't belgisch: ne kl**t afgetrokke:+

Op 19 december 2009 21:40:28 schreef Ledlover:
[...]
Platen kunnen (maar zijn niet altijd! er zijn ontzettend veel slechte opnamen en persingen) beter zijn dan CD.

Mep de CD's de deur uit en draai je muziek rechtstreeks van HDD, met een samplerate van 192khz, 24 bit samples. Download direct de net gemixte studio opnamen. Dan heb je echt een Hoge Getrouwheid/High Fidelity.

bakeliet met luchtblaasjes in , matrijzen die uitgesleten zijn... oneven persdruk... en dan krassen op de plaat..

speel je muziek rechtstreeks af van ongecomprimeerde PCM data. zoals ze opgenomen is in de studio.

ik ben daar net aar die website van van den hul gaan zien ( nog nooit van gehoord) . Ben niet teleurgesteld... is wee rene van die oxygen free ,silver plated carbon blablabla dingen.

koop gewoon een goed afgeshermde ( gewoven afscherming ) audiokabel. voor 5 dollar heb je een set van een meter lang.

en anders houd je de link digitaal tot in de versterker. ( gebruik je dvd speler om cd's af te spelen en maak de verbinding via glasvezel naar je hometheater systeem. daar kan geen analoge link tegen op.

ik ga ook kabels beginnen verkopen. Free_electron interlinks.. der zitten veel vrij electronen ins. dat maakt dat de loopsnelhied veel hoger is. minder wrijving en dergelijke. Ze worden gelverd in een doos zamen met een grote vergulde vijs ( een van 5 centimeter diameter ). voor een meerpijs kom ik die vijs ook installeren.. ( dilbert cartoon waar hij een wagen koopt, afpingelt tot en met en dan geld uitgeeft voor een onzichtbare rust-inhibtor coating , en een airbag gevult met alpenlucht. hj krijgt een gratis 'hood ornament' ( een grote vijs) van de uitdrukking 'you're screwed : in't nederlands : ze hebben hem een vijs in zijn gat gedraaid ...

[Bericht gewijzigd door free_electron op (22%)]

http://www.stassen.nl/specificaties/kabels/netfilter/van-den-hul-mains…

Geweldig!! :D:D

Slechts 569 euro.

Dat is toch je reinste oplichterij of niet dan!

http://users.telenet.be/mimesis/mainsstr-h5L.jpg

Die tekst, geweldig!

[Bericht gewijzigd door Gekke Henk op (19%)]

Hmm, dat ziet er uit als iets wat ik kon maken ...

Sine special edition power cables :P

Ik hoop wel dat die kabel cryogeen is behandeld, anders is de kristalstructuur van het koper niet homogeen en dat hoor je onmiddellijk >:)

Als je last hebt van koperverliezen, moet je een metaalvrije kabel nemen met koolstof;)
der is niks loos met het metaal, enkel met diegene die dat soort onzin koop...

Serieus?? Ik dacht dat de soortelijke weerstand van koolstof vele malen hoger was dan die van koper :P

Ach, weer een topic over fasegecorrigeerde voedingskabels, gestroomlijnde pick up naalden en uitgebalanceerde DA converters.

Ik heb ook eens die Van Den Kul kabels beluisterd, maar ik luister toch liever naar muziek. Gelukkig zijn de Van den Kul kabels vrij van halogeen en PVC. Halogeen en PVC klinken allebei vreselijk!!!

Er schreef ooit iemand hier op CO:
- de een luistert naar muziek via zijn versterker (of kabels zo u
wilt)
- de ander luistert naar zijn versterker (kabels) via muziek.

Gewoon RG58 werkt perfect!!

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]

kostbare interlinks zijn voor high-enders. lees dit en je begrijpt alles over high-enders:

http://www.breem.nl/pghighender.htm