fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2081&mode=view
Mooi Eat. Ben benieuwd hoe hij klinkt 
Ik heb ook een potmeter aan de ingang gezet, dat is iets makkelijker. Meer audio maakt het signaal breder maar ook vervorming. De varicaps hangen nu tussen een DC spanningsdeler. Dat maakt de zwaai een stukje smaller dan geen DC bias maar de boel ook veel stabieler en makkelijker afstembaar. Hij draait nu even zonder ohmse load of uitgebreid filter. Er hangt alleen even een varco als belasting aan na het eerste spoeltje als heel primitief LPFje.
De drift is zo'n 10KHz schat ik in. Het signaal is op de SA max 200KHz breed. Hoe precies dat is weet ik niet want de draaggolf is al 50KHz breedt. Dat is dan een zwaai van 100KHz of is het 50 (draaggolf er af) ? Ben even die berekeningswijze kwijt.
Oja de varicap hangt nu met anode 2 via 22nF aan de plus. Dat gaf meer stabiliteit, minder vermogen maar wel een schoner signaal met mooiere modulatie.
Op 29 december 2009 15:00:22 schreef rob007:
[...]
Zijn die nog fatsoenlijk te verkrijgen die MARs? (lekker 1 MARS)
Kan het zijn dat de MAR 8 nog een ietsje meer versterkt?Vr Gr RRob.
Mar-6 is nog goed verkrijgbaar, tussen de 1,5 en 2,5 euro. Dat is niet echt goedkoop maar je krijgt er wel wat voor.
Stabiel als een rots, en een behoorlijke versterking, rond de 20dB, tot ca. 2GHz.
Mar-8 versterkt inderdaad meer en gaat tot ca. 5,5 GHz maar dat is hier niet nodig.
@DDSFM,
Die plaatjes ken ik! Er horen ook nog SA plaatjes bij (dacht ik), en die zijn wat minder fris. 
Volgens mij kan je daarmee rechtstreeks oude TTL mee aansturen!
@Henry,
Misschien een goede (diode) mengtrap met xtal oscillator om het 100MHz signaal naar b.v. 10 MHz te converteren en zo te bekijken?
/Edit:
Ik realiseer mij dat converteren weinig zin heeft als je ook de harmonischen wil zien.
Elektuur heeft eens een eenvoudige sampler beschreven voor een analoge scope, stond in een halfgeleidergids ... Tsja welke ...
@Fred101,
We hebben weer een lang weekeinde, ik zal dan mijn Vackar-bug uitbreiden met een trimmer en varicap, ik ben ook benieuwd ... 
Op 29 december 2009 17:56:42 schreef Rd12tf:
@Henry,
Misschien een goede (diode) mengtrap met xtal oscillator om het 100MHz signaal naar b.v. 10 MHz te converteren en zo te bekijken?
Volgens mij heb ik nog een hele mixertoestand naar 9MHz liggen... Even op de struin.
Update gelezen?
Die sampler was gewoon een 1MHz pulsebox en een sample and hold met fets ...
Er wordt dus gesampled over meerdere perioden, het nadeel is dat je niet weet naar welke harmonische je kijkt, dat stond althans in het artikel (voor zover ik dat mij kan herinneren).
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (50%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo heb ik er een van HP. Die mixed alles tot 3GHz terug naar 50MHz. De schaalverdeling gaat per 50MHz en een digitaal schermpje tot 50MHz en dat klopt aardig. Je leest op de schaal bv 2200MHz af en op het schermpje 35 dan zit je op 2235MHz. Was eigenlijk een plugin maar is ooit door iemand gemod tot stand alone. Het LED displaytje lijkt wel wat op die in een HP35 ofzo.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1088
Op 29 december 2009 18:18:05 schreef Rd12tf:
Update gelezen?
Nu wel 
Maar gaat niet door, LO is veel te laag.
Als je nog wat meer weet over die S/H, ik hou me aanbevolen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Nu maar wachten op radio Rd12tf, Henry S. zwembroek, jojo en Zweetvoet FM!!!
Nou wachten op Zwembroek FM?? Ik denk dat je gewoon wat te ver weg woont
Die bug + eindtrap van mij staat zeer af en toe nog wel eens aan hoor 
@Fred
Wat betreft die varicap diode is nu erg veel verteld. Veel meer nog als ik kon vertellen en uberhaubt wist..
Maar je schema word behoorlijk verbeterd, waardoor dit forum niet meer echt verwijsbaar word voor de zoveelste vraag over die bug op dit forum
tenminste, ze krijgen er straks een veel complexer schema voor terug..Als ik over 2 dagen weerkijk dat zit die PLL er echt op, stereo coder erbij ingebouwd, en staat er FRED FM in het display van je tuner, en waarschijnlijk is deze dan ook al zover dat je een 5+1 DTS signaal de ether in slingert.
fred101
Golden Member
Dream on
... en dan gaan we nu verder met deze geweldige plaat van aerosmith. Ik vind hem mooi zo. Hij is echt niet veel complexer geworden. Er zit een filtertje achter en het is nu door een varicapje een FM bug geworden. Stelt toch niet veel voor met een vna regel je dat filter even af. Met de SA bepaal je de modulatie en klaar is kees.
Dat wordt dus iets als:
Hey, ik ben de FredFM bug aan het bouwen en nu heb ik wat vraagjes. Ik heb hem precies zo gebouwd alleen stond er OC75 op dat zwarte ding met drie pootjes. Ik had die 22nF dingen niet maar wel 2200uF. De spoel klopte niet helemaal maar bij Conrad heb ik andere spoeltjes besteld van 300mH, die n in dat schema is vast niet goed want die verkochten ze niet. Nu ben ik het LPF met mijn VNA aan het afregelen en ik blijf met een kleine misaanpassing van het incident zitten. Rho is niet optimaal en het insertion loss is wat te hoog. Ik ben ook niet tevreden over de bandpass ripple en de groupdelay. Daarnaast en blijf ik zitten met een -j200 bij S11 welke ik niet gecompenseerd krijg dmv absortie dus ga ik dat middels resonantie proberen.
Zoiets 
Ooit stond er een mooi kort artikeltje in QST (het maandblad van de Amerikaanse amateurvereniging ARRL).
Het heette: "Just like in QST, except...".
Je kunt wel raden waar dat over ging.
Het artikel heeft daarna ook in verscheidene ARRL boeken gestaan, maar ik kan het nu niet vinden. Iemand het toevallig gezien?
Henry
Ik heb geen scoop.
Wat lees ik nou weer voor onzin.
Dus een scoop houd jou tegen! Ja ja en daar moet ik in geloven?
Nou de Henry die IK, KEN die bouwt met ogen dicht nog wel van alles.
(A jo wat is dat nu voor smoes?) Je had moeten tikken dat de 230~ op was!
Dan had ik nog willen twijfelen maar nee nu niet hoor.
ZwembroekFM (klinkt wel leuk!)
Het wachten is op FET....FM zijn schema?
Kom op ouwe teken jij eens een BUGJE?:-7
Vr Gr RRob.
@DDSFM,
Die plaatjes ken ik! Er horen ook nog SA plaatjes bij (dacht ik), en die zijn wat minder fris.
Volgens mij kan je daarmee rechtstreeks oude TTL mee aansturen!
Was bij toeval in dit boekje aan het snuffelen toen ik het tegen kwam.
Inderdaad, daar staan ook SA plaatjes bij die een behoorlijk 'vervuild' signaal laat zien met veel meer dan alleen maar die ene gewenste frequentie.
Nu gaan ze in dat boek nog wel een stapje verder met wat aanpassingen en daardoor is hij nog wel iets schoner te krijgen.
Op 30 december 2009 11:36:42 schreef rob007:
Het wachten is op FET....FM zijn schema?
Kom op ouwe teken jij eens een BUGJE?:-7
Kijk toch uit wat je vraagt man...
Als het schema van Fred al afgeregeld moet worden met een VNA en een SA, dan wil ik nu niet weten wat er bij Fet's schema allemaal bij komt kijken. volgens mij moeten je dan eerst even mediteren, en vervolgens met alle mogelijke meetapparatuur afregelen, om vervolgens met een wiggelroede je ERP berekenen..
fred101
Golden Member
Nee hoor, er is een alternatief. Je kunt ook bij volle maan drie rondjes naakt rond het huis rennen. Alleen bij 8e orde filters heb je een ingestraalde gebalanceerde wichelroede nodig, bij lagere orde kun je ook gewoon met een monostabiele 27cm wichelroede werken.
Kippen offeren is alleen op 3 meter nodig, boven de 100MHz ontkom je niet aan een maagden-offer. Gelukkig verkopen ze bij Radio-FET verse diepvriesmaagden.
lol 
Wil je mij die bovenste methode eens voor doen? Want die heb ik niet helemaal onder de knie. Hier heb ik toch wel een "wijs" meester voor nodig.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
You put a big FET in
You take a chokecoil out
You put a signal in
and shake it al about
you measure hocus power
and turn some C's around
that's what is all about
fred101
Golden Member
LOL lach me gek!!!
Jovak het klinkt/leest als een soort cocktail song!!!
:-7
Hier staan trouwens wat leuke schemaatjes van BUGjes-
En nog wat sterker spul (wel grappig)
http://www.scheme.dring.ro/126/emitator-fm-88-108mhz-putere-mica/
Vr Gr RRob.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 30 december 2009 11:36:42 schreef rob007:
Henry
Ik heb geen scoop.
Wat lees ik nou weer voor onzin.
Dus een scoop houd jou tegen! Ja ja en daar moet ik in geloven?
Nou de Henry die IK, KEN die bouwt met ogen dicht nog wel van alles.
Ik bouw die dingen met m'n ogen dicht 
Maar om er iets beters van te maken dan dat er is... Daar heb je toch wat meer voor nodig.
@all: Hou het wel even on topic aub.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 29 december 2009 18:18:05 schreef Rd12tf:
Update gelezen?
Die sampler was gewoon een 1MHz pulsebox en een sample and hold met fets ...
Er wordt dus gesampled over meerdere perioden, het nadeel is dat je niet weet naar welke harmonische je kijkt, dat stond althans in het artikel (voor zover ik dat mij kan herinneren).
De HP8407 doet ook zoiets. Die samplet alleen 20kHz lager dan de frequentie. Dat heeft tot gevolg dat je de originele golfvorm terug kan zien, maar dan met een grondfrequentie van 20kHz, maar wel frequentie door tot 1GHz. Erg leuk natuurlijk, maar wel een beetje lastig om zelf te bouwen...
Nou nog eentje met een EL34 
fred101
Golden Member
De HP-8405 doet dat. De 8407 komt maar tot 110MHz 
Ik heb hier twee experimenteerdozen met EL84's dat kunnen we vanavond wel eens proberen.
Nee, simpel is het niet, Die van Elektuur is wel simpel maar of dat echt bruikbaar is?
Ik vond hier nog een complexe sampler, maar het lijkt mij niet snel genoeg voor 100MHz:
http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Elec_Sample.html
fred101
Golden Member
Henry, Je was toch een SA aan het bouwen ?
Alleen signaal zien:
superhet Ontvanger maken welke 80-130 MHz afstembereik heeft (of zover als je komt met een IF van 10,7MHz. Na IF filter via logdetector (opamp met terugkoppeldiode)naar de Y van de scoop. Een motortje met snaar aan de varco die eindeloos rond kan. De X triggeren aan de frequentie van het motortje en klaar is de poor mans SA 
Het idee van de sampler klinkt eenvoudig genoeg. Maar er is een ding waar je wel om moet denken: als je nog een GHz wilt zien, dan moet je sample redelijk kort zijn in verhouding tot de periodetijd van een GHz: veel korter dan een nanoseconde dus.
Als je gedurende een hele nanoseconde zou samplen, dan zie je van die GHz steeds een hele periode, en na het filter is dat dus - niets.
Aan een schema voor een bug waag ik me niet. Aan het eind van de lagere school heb ik eens een zendertje met een AF114 gemaakt: gewoon parallelkring op aarde, collector op de top van de kring. Weerstandje van 560 ohm van plus baterij naar emitter; min batterij aan massa. Batterij ontkoppelen hoeft zo niet (teken maar uit).
Terugkoppelen van collector naar emitter via 10p, antennetje aan de emitter met 10p. Basis via 150k en 1n parallel naar massa. Microfoontje via 10uF naar basis. Klaar.
Het kreng was redelijk stabiel voor een vrijloper, omdat alles ruim binnen de specs liep. De emitter is erg laagohmig, zodat er bijna geen handeffect was (vergeleken met de bandbreedte van omroep FM, tenminste).
Een LF tor versterkt veel minder, zodat je erg zwaar moet terugkoppelen. De fase door de transistor is dan ook lang geen nul (of 180 graden) meer. Hij oscilleert dan wel, maar naast de afstemfrequentie van de kring en dus niet lekker.
Is dat echt het enigste qua zendertje/bugje ooit in elkaar hebt gezet FET?
Dat is wel HEEL erg braaf zeg.
Vr Gr RRob.