hardbass
PE2BAS
Hallo,
Ik ben bezig met een klein project waarbij ik een toon generator nodig heb.
Aangezien ik die niet heb wou ik een versterker op mijn laptop aansluiten en door mijn laptop een geluid van 20 - 20000 Hz laten afspelen.
Op de versterker komt een enkele spoel die een inductie uitzend naar een 2e spoel en zo wil ik kijken bij welke frequentie hij het best werkt.
Ik heb hier wel een scoop liggen om te kijken of er daadwerkelijk de frequentie uit komt als ik instel.
Is dit mogelijk en kan het geen kwaad?
bas.
Dat zou prima moeten werken.
Alleen even kijken naar de impedantie van de spoel. Als de gelijkstroom weerstand boven de 10 ohm is dan moet het wel lukken, in neem aan dat het niet om het vermogen gaat.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Heb hier een aantal jaar geleden een project mee gedaan. 20kHz is wat aan de lage kant. De beste resultaten zijn te behalen op hogere frequenties.
Wij werkten destijds op 13.56 MHz. en haalden met spoelen van ongeveer 50cm doorsnee over een afstand van 1m een aardig rendement: http://www.phys.uu.nl/~pno01/PNO%20Verslag%20Final.pdf
hardbass
PE2BAS
Mooi,
Alleen is de bandbreedte van mijn versterker 20 - 20000 Hz.
dus kan ik misschien beter een kleine oscillator maken met een ne555 of een pic.
Nu kan een pic natuurlijk ook niet sneller dan zijn clock frequentie dus den ik dat een 555 beter is.
@(Z)weetvoetje:
Dat is wel een handige pdf.
Daar heb ik wel wat aan.
Als ik het goed begrijp stuur je een hoogspanning over dat koperen buisje.
En van je het weer op met het 2e koperen buisje.
Klopt dat?
[Bericht gewijzigd door hardbass op (30%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Geen hoogspanning. Verre van dat. Ik stuur het aan met vanuit een 50 Ohm functiegenerator. En dat ging prima.
Dus dat is een spanning van iets van 10V/200mA.
Je kunt met een bd135 en wat spoeltjes best een oscillator bouwen die het op deze frequenties doet, en die ook nog redelijk wat vermogen kan geven. Eventueel kun je de bd135 direct op de spoel aansluiten.
hardbass
PE2BAS
Het is wel gelukt tussen 2 spoelen en een afstand van 2 cm
maar verder van elkaar blijft er niks over.
En waar dient die regelbare condensator voor en hoe groot is die?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 21 december 2009 01:26:52 schreef (Z)weetvoetje:
Heb hier een aantal jaar geleden een project mee gedaan.... en haalden met spoelen van ongeveer 50cm doorsnee over een afstand van 1m een aardig rendement: http://www.phys.uu.nl/~pno01/PNO%20Verslag%20Final.pdf
Goed geschreven en boeiend verslag. Jullie haalden een verrassend rendement.
Dat is zeker een mooi resultaat, en een hele mooie opstelling, in de sfeer van de 'oude meesters'.
Op 22 december 2009 17:37:37 schreef hardbass:
En waar dient die regelbare condensator voor en hoe groot is die?
Afstemming, het beste rendement als de kringen op elkaar afgestemd (resonant) zijn.
In de tekst staat:
Twee regelbare condensatoren - Met capaciteit instelbaar van 50 tot 500 pF
Toch maar even goed lezen?
(Z)weetvoetje
afstemmen van beide kringen is absoluut noodzakelijk. Zonder dat is het gewoon onmogelijk om meer dan een paar procent te halen.
hardbass
PE2BAS
Oké bedankt,
Natuurlijk heb ik die weer eens niet liggen 
En de elektroboer op de hoek vraagt al €1,- voor een rode led 
We gebruiken nu een installatie draad 2.5mm en die een paar keer rond gewikkeld kan dat ook of met het echt met een koper buisje?
En als ik goed begrijp is de klijne spoel alleen maar voor het meten?
Op 22 december 2009 19:25:01 schreef Henry S.:
Toch maar even goed lezen?
Tja dat is toch wel een vak apart he 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Misschien de instel-C vervangen door een vaste C van 100p, en parallel daaraan twee eindjes bobineerdraad, die je verder in mekaar twist om een grotere capaciteit te bekomen?
't Is minder handig dan een instelknop, maar het kost je geen eurocent - tenzij je zo'n zeldzaam type bent, dat geen bobineerdraad in huis heeft... 
hardbass
PE2BAS
Zo maak je dus eigenlijk je eigen condensator.
Das wel slim jah.
Bij hoeveel cm moet ik aan 1 p denken?
Hangt natuurlijk erg van de dikte en soort van de isolatie af.
Maar denk in de "orde van grootte" van 1 cm per pF.
hardbass
PE2BAS
Leuk,
Dat ga ik morgen eens proberen.
En het afstellen is dat gewoon een beetje proberen tot hij het beste rendement heeft?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb het wel eens met veel dikker draad gedaan, en kwam ook op 1pf/cm uit.... Ik verwacht bij dat bobinedraad dus een veel hogere capaciteit per cm, omdat de afstand veel kleiner is.
Vandaar de uitdrukking "orde van grootte".
Je denkt dan aan machten van 10; dus 10 × zoveel is pas de volgende orde van grootte.
Je zou ook kunnen zeggen: tussen de 1 en 10 pF per centimeter.
hardbass
PE2BAS
Heeft iemand een schema van een functie generator?
Met een minimaal bereik van 1MHz tot 20MHz.
Zonder exotische ic want die heb ik hier niet liggen.
1MHz-20MHz functiegenerator zonder exotische IC's, dat is helaas niet gemakkelijk, alleen met een heleboel HF ervaring en de nodige apparatuur te bouwen. Over de kosten hebben we het dan ook nog niet eens.
Daarom was er voorheen de MAX038 (nog te krijgen), en tegenwoordig de DDS IC's.
hardbass
PE2BAS
Bedankt, maar het gaat niks worden.
Ik kom er net achter dat mijn scoop maar tot 100000Hz kan meten.
Dus kan ik het wel bouwen maar daar blijft het dan ook bij.
We maken nu een grote platte spoel onder een muismat van een draadloze muis.
En in de batterij houder een klein spoeltje.
Zo willen we een draadloze muis voeden.
Bas
Word al dik twee jaar ook in het groot gebruikt:
Wireless power
Because of the large number of devices involved, ABB rejected the idea of battery power for many of its wireless sensors and developed an ingenious solution in the form of a rotating magnetic field generated by electric cables that surround the work area. The sensors pick up energy from the field and convert it into usable power to drive monitoring and communications functions.
De work area waar men het hier over heeft kan maximaal 10x6 meter zijn of zoiets.