we willen graag me wat vrienden een radiozender beginnen
we hebben dus online een zender gekocht voor 55€ met verzenden erbij maar toen we deze aansloten werkte hij niet goed
we denken dat het toestel beschadigd geraakt is door het transport
het eerste probleem is dat de frequentieinsteller niet goed werkt de echte frequentie is namelijk ongeveer 3mhz lager dan wat je ingeeft dat is nu niet echt een ramp maar als dat eenvoudig te verhelpen is
het tweede probleem is dat de uitgezonden muziek erg slecht doorkomt op de radio voornamelijk bij bassen komt er harde ruis op de radio ook werkt de stereo helemaal niet goed de stereo led gaat op sommige radios wel aan maar er is nauwelijks verschil tussen links en rechts er zit ook een harde pieptoon op het geluid
dan ten derde is de radiosignaal niet precies stel we doen 100.0 als je kijkt op de autoradio hoor je het signaal pas niet meer als je afstelt op 102.0 ofzo wat niet goed is want dan hoor je ons signaal over andere radiozenders
het bereik is ook niet goed want we hebben de antenne in een boom gezet 15m hoog maar het signaal draagt amper 400m we lezen op internet dat het veel verder moet misschien komt dit door de antenneaansluiting we hebben de buitenkant van de antennekabel aan de zwarte steekstekker gedaan en de en binnenste draad aan de rode stekker
in de handleiding staat het elektronisch circuit van de zender maar ik weet er zelf niet genoeg van om te zien hoe we hem kunnen herstellen dus ik heb ze ingescand
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En daar issie dan: de bug met de kachel. Ik ben geen HF-expert, maar volgens mij slaat dit hele ontwerp nergens op 
De eerste fout is simpel: een potmetertje opnemen in het circuit met de DIP-switch en je kan de boel wat bijstellen.
De fout met stereo: ik gok dat je 38kHz uit de 555 er flink naast staat, ook hier weer te verhelpen met een potmetertje. Bovendien moet je in je audiosignaal voor je 1N4002 diodes nog weerstanden opnemen, nu gaat je 4013 een gevecht aan wie sterker is: hij of de lijntrap van je audiobron. Dat kan ook nooit goed zijn.
Het bereik? Ik denk dat je de eindtrap niet goed hebt aangesloten. Als het schema klopt moet er een kabeltje van het enkele chassisdeel op de bug naar het enkele chassisdeel op de kachel lopen en van het andere chassisdeel op de kachel een kabeltje naar de antenne, waarbij steeds de ader op het puntje en de afscherming op de zijkant van de connector zit.
De breedte van het signaal? Daar helpt als eerste de vuilnisbak.
Overigens zijn al deze oplossingen lapmiddelen om tenminste nog iets aan de praat te krijgen, zoals in mijn eerste zin en hieronder ook al een paar keer gezegd: het hele ontwerp slaat nergens op en het AT staat snel voor je deur als je hem echt gaat gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Ojee ... veel erger dan dit ding gaat het niet worden.
Alleen al wat voor de stereo mpx moet doorgaan is om te huilen.
-edit-
De varicap instellen met dipswitches ?
Wat daar het nut van is buiten dat het lijkt alsof je een pll hebt ?
De voeding enkelzijdig gelijkgericht ? huh ?
Stekker er uit, in het doosje doen, en snel terug sturen naar waar het vandaan kwam. Grotere zooi is moeilijk te vinden.
BC547 als HF tor ? *Van stoel rolt*
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Tja, wat verwacht je anders voor 55 euro...
Wil je beter geluid: stuur dan de audio minder hard in. Uit de klachten begrijp ik in ieder geval dat er overmodulatie is.
Het gebrek aan pre-emphasis is trouwens wel schrijnend.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
55 euro is nog dik betaald voor zo'n ding... Gesteld dat de kachel (eindtrap) wel goed is omdat hij door de makers van de zender elders is ingekocht, zal het meeste geld daar wel in zijn gaan zitten.
Gezien de tekst en de naam komt het ontwerp uit Indonesië. En daar is geen AT die zo moeilijk doet hoor 
terugsturen naar de verkoper kan niet ze kunnen hem enkel omruilen voor een andere en als ik dit topic lees is het ontwerp gewoon slecht waardoor die andere ook slecht gaat werken
blijkbaar komt het signaal op de zwarte steekstekker en is de grond de rode steekstekker ik heb dit gemeten met de ohmmeter nu hebben we de antenne omgekeerd aangesloten de tuner zegt nu 100% tune ipv slecht 12% en vermoedelijk is het bereik beter
een verbinding van de bug welk onderdeel is dit? naar de eindtrap moet niet denk ik want het zit allemaal in 1 kast er is enkel audio ingang en stroom en antenne
at is geen probleem denk ik ik woon in belgie
is er ergens een site waar we een goede zender kunnen kopen waar het niet meteen 500€ ofzo is dan zetten we deze op kapaza
met de goede antenneaansluiting is het probleem nog erger geworden nu moet je de radio niet meer afstellen het signaal zit op de hele aftemschaal en veel tv stations vallen ook plat dat kunnen we natuurlijk niet gebruiken geluid zachter zetten helpt niet de meters van het mengpaneel gaan voor een of andere reden wel alletwee volledig maximaal staan als de zender aanstaat
Op marktplaats kun je het een en ander vinden in de rubriek telecommunicatie / zenders en ontvangers.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Zie je wel , zat hem gewoon in de rode steker.
Verder is het ontwerp briljant van eenvoud, we nemen gewoon een Ne555 en BC547. Vooral de dipswitch is een topper.
Sumatrasound heeft wel een mooie website
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op (12%)]
Op 28 december 2009 12:49:19 schreef TurboFM:
...
...
Het BIPT in België is alleen nog wat strenger dan het AT in Nederland.
als je denkt dat ze in België geen controle doen ????
Zullen nogal rap aan je deur staan.
Het is trouwens het BIPT dat sinds juni 2008 de rol van etherpolitie op zich neemt.
maartenbakker
Golden Member
een verbinding van de bug welk onderdeel is dit? naar de eindtrap moet niet denk ik want het zit allemaal in 1 kast er is enkel audio ingang en stroom en antenne
Dan klopt het schema niet.
Anoniem
Dit ontwerp geeft in ieder geval de mensen in je straat het comfort dat ze niet naar je hoeven te zoeken. Je bent over de heleFM band goed te horen. Mede danzij die 555 die mbv een blokgolf je MPX signaal moet leveren.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Komt uit Indonesie. Chinezen zouden de bv de BH1417 gebruiken met een eindtrapje er achter.
http://www.futurlec.com/ICSFROHM.shtml $2.90
en
Toch vind ik die stereocoder wel helemaal het neusje van de zalm.
Het is voor het eerst dat ik iemand gewoon de L en R ingangen om beurten zie smoren door er liefst 5V op te drukken! Tjeezus, hoe dom kun je doen!
Dat er zo geen stereo wordt gemaakt hindert niets; maar dat het stereolampje bij de luisteraars niet aan gaat is natuurlijk wel suf. Je kunt de 19 kHz BLOKGOLF! Au! wat extra opvoeren met R5. Maar inderdaad zal de 555 er wel naast staan.
Zelfs voor 55 euro had dit niet zo'n puinhoop hoeven zijn. Ik bedoel, laat de rotzooi er dan gewoon uit; geen hond die het merkt.
terugsturen naar de verkoper kan niet ze kunnen hem enkel omruilen voor een andere
Dikke onzin, geld terughalen en doorsparen.
@Schema: Ik krijg er tranen van in m'n ogen... 15W, grapje zeker? Of gemeten met een CB meter. 
maartenbakker
Golden Member
Als je met een creditcard betaald hebt, en ze willen hem niet terugnemen... Dan stuur je hem terug met verzendbewijs, het verzendbewijs stuur je met een formulier op naar de creditcardmaatschappij en dan halen die je geld terug. In de VS is dat vrij standaard gang van zaken bij conflicten, hier moet je eerst even met de creditcardmaatschappij bellen voor zo'n formulier vaak.
joopv
Golden Member
Ik heb met toenemende verbijstering de schema's bekeken. Werkelijk wonderbaardig wat er voor een troep gemaakt wordt in de wereld en in europa gekocht kan worden, dank zij de wondere wereld van internet. Een diode en een LED parallel met de rf uitgang van een 100MHz PA? Alleen een totaal onervaren scholier kan zoiets bedenken en er geen kwaad in zien, of het is gemak- en geldzucht op het misdadige af.
De naam Sumatra Radio slaat waarschijnlijk op de doelgroep: locals in Sumatra. Alhoewel zelfs daar vliegvelden aanwezig zijn die hierdoor gestoord kunnen worden.
[Bericht gewijzigd door joopv op (22%)]
Ik geloof dat ik ook maar naar indonesie of china verhuis, en van daar uit allerlei meuk naar europa verstuur. Dit alles onder het motto 'het hoeft niet goed te wese, als het maar goedkoop is'.
Anoniem
i
Hoe naief kan een mens eigenlijk zijn? denk jij echt dat er in Belgie niet net zoiets bestaat? Google eens naar BIPT. En die zijn zo mogelijk nog erger dan AT. Hebben ook meer bevoegdheden.
Als je voor problemen zorgt in de buurt, heb je gegarandeerd prijs.
De inspecteurs kennen trouwens CO, maar al te goed.
Ze moeten hun peilapparatuur niet eens bovenhalen, lekker warm aan het bureau, je IP adres effe loggen, Een telefoontje naar Belgadinges en ze hoeven de GPS maar in te stellen op jouw thuisadres terwijl de motor lekker warmdraait 
Tis eigenlijk heel simpel, je wilt aan iets beginnen waar je geen snars van afweet en je doet de moeite niet om je eerst te informeren.
Ik ben dan ook niet verbaasd dat ze je genept hebben met namaakspul van uiterst geringe kwaliteit.
Als er twee dingen zijn waar je vanaf moet blijven als je niet weet wat je doet zijn het vuurwapens en zenders.
Misschien verschiet je een beetje van mijn reactie maar dat is mijn standpunt en ik heb daar voldoende ervaring mee om die niet af te zwakken.
Ik weet wel dat je niet gaat luisteren naar mij, maar als je niet verstandig kunt zijn, wees dan tenminste voorzichtig.
Wat je nu niet meer als zelfbeklag kunt aanhalen als je gesnapt wordt is het woord: "Haddikhetmaargeweten"
Misschien hier eens naar kijken. http://www.pcs-electronics.com/2007-stereo-transmitter-card-p-968.html
Die RFT15 eindtrapmodule uit je huidige zender is mogelijk wel goed (gezien ze die wss niet zelf hebben gemaakt) en kan hierachter gezet worden.