Op 2 januari 2010 00:20:56 schreef jojo:
Heb je je OCXO en GPS al eens door iemand anders laten meten om te zien of ze aan de specs voldoen? De OCXO zou natuurlijk 24 Hz kunnen afwijken. En is je GPS al gelocked? Simpele dingen natuurlijk, maar je hebt niet gemeld of je deze had gechecked.
Simpel? Ik ken niet zoveel mensen die instaat zijn om zo nauwkeurig te meten. Maar als iemand in de regie leiden dit wel kan. Kom ik graag eens langs.
@on7nh
Kan je wat beter uitleggen waar de fout nou zit in het 1 PPS signaal. Of weet je er een internet referentie? Mijn interrupts zijn bijna even kort. Dat had ik eerder niet zo en daardoor had ik echt rare problemen. Zie andere topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80411
Ik heb op ebay voor 20 euro een gps ontvanger en xtal gekocht. En heb een beetje gaan knutselen. Bij mij zit het ook op gaatjes board. Er zijn hiervover veel projecten op het internet. Maar als goede engineer denk ik, dat ik het beter kan. Ik wil dat als er geen gps signaal is, dat hij de laaste bekende correctie toepast en dat doet geen enkele internet project. Maar als het klaar ga ik mijn project online zetten. Dus als er mensen zijn die er ook mee willen spelen dan zal ik de info tot nu toe alvast online zetten.
Op 2 januari 2010 11:31:15 schreef MegaVolt:
[...]
Simpel? Ik ken niet zoveel mensen die instaat zijn om zo nauwkeurig te meten. Maar als iemand in de regie leiden dit wel kan. Kom ik graag eens langs.
Ah, met simpel bedoelde ik de "simpele gedachte" dat het mogelijk is dat spul niet 100% goed is, niet over een simpele bouw of meting 
Op 1 januari 2010 23:57:10 schreef on7nh:
ik heb wel grote verschillen gemerkt in verschillende gps ontvangers. de opgaande flank van de 1pps is gelijk (binnen een marge en µsec's) maar de lengte durft nogal verschillen.
Voor zover ik weet is ook enkel de eerste flank gedefinieerd van de 1pps puls en moet je dus ook enkel daar naar kijken.
[...]Simpel? Ik ken niet zoveel mensen die instaat zijn om zo nauwkeurig te meten. Maar als iemand in de regie leiden dit wel kan. Kom ik graag eens langs.
In principe kan ik het, maar ik geef er geen garantie op;)
Heb een van m'n counters geijkt bij het NMI, maar zelfs zonder ijken liep bij maar een paar ppm verkeerd.
Op 2 januari 2010 12:25:20 schreef pe5ocb:
In principe kan ik het, maar ik geef er geen garantie op;)
Heb een van m'n counters geijkt bij het NMI, maar zelfs zonder ijken liep bij maar een paar ppm verkeerd.
Een paar ppm bij 10Mhz is 20 hz en dat is nauw net de orde grote van mijn probleem. Dus ik vrees dat, dat niet goed genoeg is. Meetfout mag maximaal <1hz zijn bij 10Mhz en bij 1pps <1us. Dat is best wel nauwkeurig!
Maar dank voor het aanbod!!
Ik ben nog eens door de code heen gegaan maar ik kan niks meer verzinnen. Wellicht ziet iemand nog wat slims.
volatile static uint16_t XTAL_pulse=0;// ICP value
volatile static uint16_t timer_icp_last;// last icp register value
volatile static uint8_t timer_icp_update; // 1 = interrupt is triggered. >1 overflow.
// ICP match 1pps signal
ISR(TIMER1_CAPT_vect)
{uint16_t value;
value=ICR1;
timer_icp_update++;
if (value > timer_icp_last) XTAL_pulse=value -timer_icp_last;
else XTAL_pulse=(0Xffff - timer_icp_last) + value;
timer_icp_last=value;
}
int main(void)
{
char tekst[17];
CLKPR = 0; // Set max. system-clk
TCCR1A = 0;
TIMSK1 = (1 << ICIE1); // ICP-interrupt enable
TCNT1 = 0;
ICR1 = 0;
TCCR1B = (1 << CS10)| (1 << ICES1); // Prescaler = 1. pos edge trigger.
sei();
LCD_Init ();
while (1) {
if (timer_icp_update != 0) {
timer_icp_update = 0;
sprintf(tekst, " %05u \n",(unsigned) XTAL_pulse);
LCD_Print (0,(char *)tekst);
}
}
}
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
Op 2 januari 2010 14:00:08 schreef MegaVolt:
[...] en bij 1pps <1us. Dat is best wel nauwkeurig!
<100nS volgens mij. En inderdaad, dat is best nauwkeurig.
euh...wacht even,
meet jij met een pic/avr en een gps ontvanger de frequentie van een xtal-oscillator die op 10 mhz draaid????
deze kan perfectr 20 hz ernaast zitten hoor
ben je zeker dat die 10 meg juist is?
Ik begrijp je vraag niet. Maar ik gebruik dit xtal: http://www.isotemp.com/Information/OCXO%20131.pdf
Volgens mij mag de maximalen fout (worstcase) enkele hz mogen zijn.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Als het kristal daadwerkelijk een kristal is van 20ppb dan denk ik niet dat het aan het kristal kan liggen, als en slechts als het effectief zo een kristal is uiteraard. Volgens de datasheet die MegaVolt hier geplaatst heeft lijkt alles dus in orde met het kristal.
@MegaVolt, heeft de fout niets te maken met het feit dat je enkele µS verliest in uw interruptroutine? Want 24Hz op een frequentie van 10MHz is maar een kleine fout en het zal waarschijnlijk maar een klein detail zijn waar het om gaat.
[Bericht gewijzigd door Mathieuke op (31%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Interrupt latency is hier helemaal niet van belang omdat dit bij elke interrupt hetzelfde is. Het gaat om het _verschil_ van de counter waardes bij twee opeenvolgende interrupts. Maakt niet uit of je nou op t=0 en t=1s meet, of op t=10us en t=1s+10us. Beide een periode van 1 seconde.
Echter... de nauwkeurigheid van de oscillator.. die heeft ie niet "af fabriek" al. Die 20ppb is de stability, en da's heel wat anders dan accuracy. Die accuracy moet je zelf inregelen met de regel ingang. Daarvoor heb je natuurlijk je 1pps referentie. Het is echter niet zo dat je osc al zo uit de doos 20ppb levert. Dat zou vreselijk knap zijn.
Je pulling range is 0.4-0.9ppm, wat neerkomt op 4..9 Hz. Da's nog geen 24Hz, da's dan weer jammer van m'n verklaring 
over naukeurigheid 'af fabriek' stel ik mijzelff soms toch nog wat vragen,
ik verwacht komende dagen een frequentiepetermet gps referentie (die ik ook heb). Als je de moed hebt om over de grens heen naar belgie te komen, wil ik je graag even op dat moment verder helpen, (de 10 mhz GPS heb ik hier staan,en ik kan nu al vergelijkende signaalmetingen doen dmv scoop en gelockte generatoren,
ik vrees dat de fout in je Xtal zit (zolang het tegendeel bewezen is)
Hé Flipflop, samen met de mogelijks onnauwkeurigheid van het GPS signaal die +- 1µs bedraagt zou je wel ongeveer aan die 24Hz geraken hé. Een onnauwkeurigheid van +- 1µs impliceert immers een maximale meetfout van 10Hz. Samen met de fout van het kristal kan je al gemakkelijk aan 20Hz geraken. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb meer vertrouwen in die oven dan in de GPS. Jaren geleden heb ik met een Motorola OnCore moduul vrijwel hetzelfde gedaan, maar dan met een andere processor. De 1pps jitter was ruim meer dan wat documentatie die ik vond. Mogelijk kan dit met de firmware versie te maken hebben gehad en had ik een oudje uit de dump.
Het gedrag was dat per puls ik er c.a. 1us naast zat. Maar over langere termijn was dit wel weer constant. Op een LCD liet ik toen de count van iedere seconde zien, naast die over 10 seconden (handig aflezen, slechts een nulletje er bij). Die van 10 seconden zat veel dichter op het ideale ritme. Het leek alsof iedere zoveel seconden er op het langzame verloop van de puls ineens een relatief grote correctie werd gedaan.
Probeer in je software ook eens iets dergelijks. Daarmee kun je in ieder geval iets over de jitter op het 1pps signaal zeggen. Je mag er van uit gaan dat die over zeer lange tijd bekeken goed blijft lopen.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het is niet de jitter in de pps omdat de fout telkens 24 is, had ie gezegd hierboven. Wel raar, omdat ik inderdaad een flinke jitter zou verwachten. 1us is overigens 10 counts op 10MHz.
Als niemand een gat kan schieten in de code. Is mijn volgende verdachten de GPS module. Volgens mij is het ontwerp van de module ook oud. Dus ik ben al opzoek naar een andere om daar mee te gaan testen.
Most GPS receivers have poor short term stability. The models with the best short term stability typically discipline an oven controlled quartz oscillator (OCXO) or a rubidium oscillator to the GPS signal. However, many receivers do not discipline an oscillator at all. Instead, they divide the output of a small temperature controlled crystal oscillator (TCXO) to 1 pps, and then synchronize the 1 pps to the GPS signal. The TCXO free runs and the receiver accumulates time errors until the total time error approaches a threshold (a multiple of the half period of the oscillator), and then generates a phase step that reduces the time error to a minimum. Some receivers step phase in increments of 100 ns or less, but some use increments of 1 ms or larger. If the TCXO is offset in frequency by 1 x 10-7 (typical), a 100 ns phase correction is needed every second. As a result, the short term stability of these models is very poor, but their long term performance may be equivalent to models that discipline a quartz or rubidium.
het kan zijn dat je modules oud zijn, en dat die een verloop hebben...maar je kan mij niet het verhaal verkopen dat die constand 24 hz verloop hebben....dat is een van de redenen waarom in langetijdsmetingen uitvoer...
ik ben met het ontwikkelen van mijn meter begonnen met een referentie te kopen..... kijk eens op ebay
je kan geen standaard maken zonder jezelf te kunnen controleren
ik hen net zelfs een tweede standaard gekocht om mijn eerste te kontroleren
Iemand de een klok heeft is tevreden, hij weet hoe laat het is.
Iemand die twee klokken heeft is niet zo zeker meer...
maar als je met een standaard wil werken, moet je jezelf wel kunnen controleren...
1 meter is altijd ongeveer 1 meter... bij -10 °c en dit moet ook zo zijn bij 50°c
als jojo tevreden is met 'ongeveer', dan mag die content zijn als die een brood krijgt van ongeveer 800gr (+- 200 gram)
(sorry jojo...zeker is zeker, technologie kan falen, daar MOET je rekening me houden, zeker als je ontwikkelingen doet ....)
@on7nh, ik ben ook een echte twijfelaar. Misschien wel omdat mijn GPS locked referentie kwa fase een beetje zwabbert om de oude Rubidium source. Welke is het nu? 
Op zich maakt het niet zo veel uit. Op mijn oude counter zijn ze het erg eens. De nieuwe (eigenlijk ook een oudje) die ik net binnen heb kan nauwkeuriger meten en dan zal ik ze nog eens bekijken. Die Rubidium moet ook ooit nog eens in een kastje met voeding. Hij moet nu min of meer opgebouwd worden als ik hem wil inzetten. De GPS versie staat altijd aan als de spanning op de werkplek aan gaat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je ergens een ECHTE 1pps (gps?) hebt, en dat zit te vergelijken met je kristal van je CPU dat op 10MHz zou draaien, dan geloof ik best dat je er 2.4 ppm naast zit. Dat is heel redelijk. Ik dacht dat normale kristallen tot 10ppm gespecificeerd werden.
[...] Ik wil dat als er geen gps signaal is, dat hij de laaste bekende correctie toepast en dat doet geen enkele internet project.
Dan zou ik de beschrijving van het projectje waar ik naar linkte toch nog maar eens goed lezen ... en dit ding doet nog veel meer om de short term stability te verhogen.
Zoveel zelfs dat een standaard vcxo te instabiel is ivm temp invloeden.
http://ve2zaz.net/GPS_Std/GPS_Std.htm
I have made observations over several months, and concluded that the 10-10 decade (from 10-10 to 10-9) is a reasonable expectation from this system.
Helemaal niet gek dacht ik ...
flipflop
Op 2 januari 2010 23:36:45 schreef rew:
Als je ergens een ECHTE 1pps (gps?) hebt, en dat zit te vergelijken met je kristal van je CPU dat op 10MHz zou draaien, dan geloof ik best dat je er 2.4 ppm naast zit. Dat is heel redelijk. Ik dacht dat normale kristallen tot 10ppm gespecificeerd werden.
1. Wat is nou een ECHTE 1pps?
2. Een xtal bepaalt niet de stabiliteit en heeft dus nooit een "ppm" specificatie. De oscillator bepaalt het, gebruikmakend van de xtal eigenschappen.
[edit]@sine hieronder: ok, beetje nuanceren misschien. Een xtal heeft een heel "scherpe" impedantie characteristiek (hoge Q), waarmee je enorm stabiele oscillatoren kunt bouwen. Uiteraard, als die characteristiek in frequentie verloopt over de jaren, dan gaat de oscillator mee. Duidelijk. Je kunt echter nooit over "x ppm" praten als het alleen over een xtal gaat. Het is altijd de oscillator die het uiteindelijk bepaald.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (29%)]
Het xtal bepaald wel degelijk de stabiliteit,
verschillende vormen (letterlijk) zijn meer of minder gevoelig voor veroudering en temperatuur.
zoek maar eens op AT en BT cut crystals bijvoorbeeld.
joopv
Golden Member
Bedoel je misschien SC-cut? Ik dacht dat dat de beste kristallen zijn.
Ik heb een commerciele oscillator, zo'n halve baksteen waar 12V in gaat en 10MHz uit komt op een sma connector, ook gebouwd rond een sc-cut kristal. Die heb ik wel eens over een periode van enkele maanden vergeleken op veroudering met m'n Datum 10MHz gps gelockte bron. Na 2 maanden zat ik nog steeds op een verschil van minder dan 0,1Hz.
Jep, en er zijn vast nog wel meer vormen.
Bij deze controller zit een stukje software die de stuurspanning voor het kristal in de gaten houdt, en het verloop daarvan is minimaal.