hey co'ers

ik heb bij elektruur een goede shakeling gevonden voor mijn toonregeling

nu is dit stereo en ik heb maar mono nodig
http://users.telenet.be/ruw/005.jpg
http://users.telenet.be/ruw/006.jpg
de laatste is een midentoon regeling
is het mogenlijk dat ik dit doe?
ik heb dus slecht monotoon nodig dus kan ik aan de hand van TL074 zowel de hoge en lage tonen en de midentoonen regelen? of moet ik voor de midentonen toch die TL072 gebruiken?
ik denk dat het wel kan met enkel de TL074?

Dat kan. Je kunt ook een driebands EQ zoeken, desnoods kan het met één opamp.

Is dit een vervolg op het moeizame gedoe in http://www.circuitsonline.net/forum/view/77189/1 ?

Succes met de voeding. ;)

@ aart:
neen dit is reeds af :d moet het enkel nog in een passende behuizing steken en de juiste speaker kopen

@ henry:
wat bedoel je met =>

Succes met de voeding.

moest je bedoelen die voeding van de link van aart die is met suces gelukt
enkel moet ik nog ergens aan een koellichaam komen :p of actief gaan koelen

Dan is het wel handig dat je eens wat feedback geeft. Een forum is niet alleen nemen.

Op 8 januari 2010 19:52:37 schreef Henry S.:
Dan is het wel handig dat je eens wat feedback geeft. Een forum is niet alleen nemen.

zal als het voledig af is (dus ls ik nog eens naar vael gereden ben voor de resterende onderdelen) eens wat feedback geven :d met foto's :d
dit kan enkel nog wel effe duren mits ik bijna geen itijd heb om te gaan aangezien ik les heb tot half 6 en vael sluit om 6 dus geraak ik er nooit :(
ik zal zien of ik nu ook al wat foto's kan maken (of morgen) maar dat hangt af van de lichtinval in mijn kamer :p
nu eerst deze toonregeling maken voor een reeds bestaande versterker waarvan de toonregeling ontbreekt (heeft in dit model er raar genoeg nooit ingezeten) maar jha dat heb je als jer hem gratis krijgt he
wel een goed werkende gitaarversterker enkel gebruik ik hem voor mijn e-drum :p

[Bericht gewijzigd door Meerweten op (19%)]

heb effe de schakeling getekend van hoe da ik denk dat het dan moet worden
http://users.telenet.be/ruw/mono-toonregeling-2.png
ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat als je de toonregeling aansluit om een middentoonregeling dat de impediantie omzetter aan het einde niet nodig is klopt dit of is de shakeling zoals getekend juist?

De kwaliteit van de tekeningen gaat er niet op vooruit, maar een elektronisch verschil zie ik niet. Als je een opamp weglaat dan werkt het niet meer.

Vanwaar toch de fascinatie met de combinatie van deze twee regelingen ?
Als ik in Google kijk zie ik zo drie schema's met een opamp. Mocht je dat handiger vinden.. Elektuur heeft er ook meerdere gepubliceerd, en ESP vast ook. Als het om gitaargeluid gaat en je hebt nu alleen een actieve speaker dan lijkt een ontwerp met op zijn minst een voorversterker mij veel aardiger ?

Je moet bij dit soort deelschakelingen uiteraard na blijven denken over de signaalreferentie en de voedingsspanning, afhankelijk van wat er beschikbaar is zal een enkel- of symmetrisch gevoed ontwerp handiger zijn.
En let op met TL07x-achtigen, de common-mode spanning MOET een stuk van V- blijven, anders hangen ze zich op. Mogelijk is een andere opamp handiger.

er zit een voorversterker in (speciaal ontworpen voor een gitaar)
raargenoeg is er om de een of andere redene de toonregeling uitgehaald :p
de stroom over de symerthische voeding in de versterker is ±16v

[Bericht gewijzigd door Meerweten op (20%)]

Stroom loopt en spanning staat.
De eenheid van stroom is de Ampère (I), voor spanning is dat de Volt (V).

De spanning van die voeding is dus + en - 16Volt.

ow jha
typfoujtje kan gebeuren he
was immers al laat:p

heb hier ook nog 2 andere ic liggen en een stuk of 4 torren moesten deze beter zijn dan die TL074:
lm324n
cd4060BCN
pn2222A
M66T
PN2907
2N545T

enkel van de laatste vind ik geen datasheet

[Bericht gewijzigd door Meerweten op (63%)]

De 2N545 stamt nog uit de oude doos.

Silicium transistor - general purpose/switching
Vceo = 60V
Ptot = 5W with heatsink