Ik heb een schakeling in de reparatie waarin een IC verkeerd om is geplaatst geweest.
Al diverse halfgeleiders vervangen en hij werkt bijna weer.
Nu zitten er 4 tantaal condensatoren in van 4.7 uF / 10 volt. waarvan er een zeer waarschijnlijk sluiting maakt.
(naar de massa, ik hou op dat punt bijna geen spanning meer over)
Kan ik de tantalen zonder problemen vervangen door gewone elkos van 4.7 uF/25 volt?
Als je ze wilt vervangen door een elco er een 0.1uF ctje parallel overheen zetten.
Eventueel in de vorm van een smd-tje tussen de pootjes van de elco.
Hangt een beetje van de plaats van de tantaal af, en leeftijd van het apparaat. Vaak ben je klaar met normale nieuwe elco's.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Je komt ze hier en daar nog eens sporadisch tegen.
Ik heb er op het werk ook al menige moeten vervangen, meestal is het euvel een zeer sterk verminderde weerstand op DC of zelfs kortgesloten. Omdat ze de voeding plattrekken kan je ze ook snel localiseren met een thermische camera, ze verraden zich door opwarming omdat ze stroom trekken.
Opgepast: die dingen kunnen in brand vliegen, je krijgt ze niet zo gemakkelijk uit en ze kunnen door de hitte de print beschadigen. Die damp zal ook wel niet zo gezond zijn.
- - big bang - -
klein is fijn
Moderator
Ze kunnen zelfs met flink wat vuurwerk uit elkaar knallen. In zeldzame gevallen zelfs spontaan.
4u7 10V, dat is tegenwoordig ook al in keramische versie te krijgen.
Op 9 januari 2010 16:20:05 schreef dawmast:
Zo ver ik weet, worden tantaal elco's niet meer gebruikt in de elektronica.
In SMD vorm kom je ze nog wel tegen.
Tantalums grote probleem veroorzakers......kijk eens bij Newtone...als de tantaal in een audio pad zit zou ik hem vervangen door een andere tantaal en niet door een elco btw.
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=42_98
4,7uF/35V = € 0,36
Tantaal in een audio pad ?
Die dingen vinden AC heel vies, dus dat is iets waar je echt mee moet uitkijken.
Op 9 januari 2010 17:38:27 schreef Sine:
Tantaal in een audio pad ?
Nooit!
Als de polariteit maar even verkeerd is dan slaat een tantaal door.
Op 9 januari 2010 16:31:49 schreef big bang:
... Omdat ze de voeding plattrekken kan je ze ook snel localiseren met een thermische camera, ze verraden zich door opwarming omdat ze stroom trekken.
Ik heb ze wel eens gezocht (en gevonden ook, wijsneuzen) door uit een stroombegrensde voeding de voedingsingang van de print te voeden en dan met de multimeter op de stand mV de sporen langs te gaan. Zolang je op de goede weg zat, bleef de spanning zakken. Nam je ergens een verkeerde afslag, dus niét richting ploftantaal, dan zag je de spanning verder niet zakken.
Uiteindelijk vond je de minimum spanning en dan zat die tantaal echt heel dicht bij je meetpen aan de andere kant (de componentenzijde) van de print.
Natuurlijk waren dat geen multilayer SMD printen. 
Ik heb ze inmiddels alle 4 vervangen door gewone elko's met een 0.1 uF c'tje erbij. de schakeling werkt weer goed.
Het gaat om deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/forum/view/66079
Hij is 27 jaar oud....
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Zo'n systeem hebben we ooit gehad om kabelfouten in het distributienet op te sporen: in de HS-post een lage wisselspanning op het vertrek, en vervolgens op zoveel mogelijk meetpunten (klant-aftakking, openbare verlichting) de spanning meten. Waar die niet meer zakte, was de fout nabij.
Maar echt ideaal was het toch niet...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En voor degenen die denken dat er geen tantaals in de signaalweg van audioapparatuur gebruikt werden... Die hebben nog nooit een rommelende en ploppende Grundig voorversterker van begin jaren '80 gezien... En dan stop je er toch liever elco's in als vervanger, of als het echt beter dan origineel moet natuurlijk folie c's.
pros
Ik gebruik ze nog steeds als ontkoppel-IC bij spanningsregelaars als de 78xx of een LM317. Daar zijn ze op hun best. De regelaar zorgt er voor, dat er geen grote laad- of ontlaadstromen vloeien, en de tantaal ondersteunt de regelaar met zijn lage impedantie.
Een gelukkig koppel. dus...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daar zou ik zelf toch 1 of meerdere low-ESR elco's inzetten en/of wat multilayer keramisch spul. Ondanks dat elco's slijten, schat ik tantaal als veel reparatiegevoeliger in op die plek en bovendien gevaarlijker als er wat misgaat, hoewel het beperken van de laadstroom tot 1A natuurlijk wel zal schelen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
@F.E.T. en Pros: dat zoeksysteem is zo gek nog niet. Zo heb ik het nog niet gedaan, wel met een milli-ohmmeter op een print, dat wil ook meestal nog wat vertellen.
Nog wat over "het spontaan ploffen" van tantaals, ik vermoed dat dat wat te maken heeft met het stijgen van de ESR op een of andere manier. Als ze dan op een plaats zitten waar laad- en ontlaadstromen ervoor zorgen dat dat ding opwarmt gaat het mis. Dat vermoeden heb ik omdat ik me eens geamuseerd heb door een aantal uitgesoldeerde tantaals van een print waar er een paar op gesneuveld waren, op ESR te meten. Er waren er bij waar de ESR 5x zo hoog lag als bij nieuwe, en ook het thermisch beeld verraadde iets meer opwarming dan de rest.
Tis maar een idee, maar volgens mij kunnen die beesten niet tegen veel hitte, net zoals de elco broers.
Wij vervangen ze op het werk op een print ineens allemaal door nieuwe.
- - big bang - -
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 9 januari 2010 21:37:52 schreef pros:
[...]
Ik gebruik ze nog steeds als ontkoppel-IC bij spanningsregelaars als de 78xx of een LM317. Daar zijn ze op hun best. De regelaar zorgt er voor, dat er geen grote laad- of ontlaadstromen vloeien, en de tantaal ondersteunt de regelaar met zijn lage impedantie.
Ik ook (heb nog een heel voorraadje Ta'tjes liggen).
Nog maar één keer meegemaakt dat ééntje defect was (nieuw, pas gesoldeerd en in kortsluiting).
Ik heb een bakje met gebruikte. Doen het leuk met nieuwjaar 
Grote vlam of rode rook indien aangesloten op 12v AC
Op 9 januari 2010 21:37:52 schreef pros:
Totdat een van het stel de echtscheiding aanvraagt 
De tijd dat de tantaal veel beter was dan een normale elco ligt ver achter ons.
pros
Probeer maar eens een low-drop regelaar als de LM2940 aan zijn uitgang te ontkoppelen met een gewone elco. Onstabiliteit zal je deel zijn...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik las onlangs ergens dat een tantaal van waarde x bij vervanging door een elco dan hoger moet zijn ivm de betere capaciteits vastheid van een tantaal .
heb er bakjes vol van nog , maar als je ze ompoolt met genoeg voedingsstroom erop dan roken ze op van boven naar onder en stinken enorm . dat heb ik liever als een elco die ineens na 1 minuut klapt en dat je je net afvroeg wat die rare lucht was en al aan het kijken was waar die vanaf kwam .