Deze week kreeg ik de SMD opslagdoosjes binnen die hier werden genoemd:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1049864#1049864
Omdat er wel erg weinig gegevens bij stonden vroeg ik me af hoe het met de protectie was gesteld van deze doosjes. Volgens deze Wiki entry zit geleidend materiaal toch wel onder de 1 TOhm (per meter?). Nu heeft mijn oude Fluke een standje 200nS met als laagste uitslag iets onder de 1n Siemens, wat met 1 TOhm overeenkomt. Maar ik zie daar geen uitslag als ik de probe punten een mm of zo van elkaar tegen tegen de wand van een SMD doosje druk. Nu heb ik dat standje nog nooit eerder uitgeprobeerd en is het een 2ehandsje, maar toch.
Email verkeer met de verkoper leverde mede door een beperkte Engelse woordenschat, maar vast ook beperkte kennis, niet veel anders op dan de opmerking "it's half conductive". Wat daar de definitie van was blijft hij me schuldig.
Dus heb ik een meetschakeling opgebouwd. In feite is het een BSS123 N-MOSFET source-volger op 15V. De gate is floating met nog een 82pF condensator naar GND er aan. Als de gate wordt aangetikt met de voeding blijft hij geleiden. Vloeit de lading weg, dan zie ik de source dalen.
Gedrag van de schakeling:
- Niets op de gate aansluiten - na 5min slechts 1 naalddikte teruggelopen. Mooi, ik had nog gedacht de boel te moeten schoonmaken, maar de lekstroom is blijkbaar al laag genoeg.
- Een krokodilklemdraadje er aan en de isolatie hiervan beetpakken met mijn vingers - na 10 seconden is de spanning gehalveerd.
- Met kunststof pincet het krokodildraadje in het SMD doosje tegen de wand drukken - een klein dipje
- Met kunststof pincet het krokodildraadje in het SMD doosje langs de wand wrijven - bij iedere beweging wordt de gate leger. Na enkele schrapingen is hij leeg.
Mijn vraag is nu, is dit gedrag van ESD protectiemateriaal normaal? Ik had eigenlijk iets matig geleidends verwacht. Dit SMD opslagdoosje lijkt ook nog wel bruikaar voor ESD gevoelige componenten, maar als iemand er beter in thuis is hoor ik het graag voor ik er spulletjes in stop.
Dit is een impressie van de meetopstelling.