Jojo ik heb betere gevonden:
http://www.mercateo.com/p/283-5100%282e%29873/SMD_Klappbox_Maeuseklo_1…
Typischer Oberflächenwiderstand: RS = 10^4-10^5 Ohm
€60 voor 100 stuks incl verzenden.
En zo vind je nog meer als je op SMD-klappbox zoekt.
Dat ziet er inderdaad veiliger uit. Mocht het transparante deksel minder geleiden is er ook nog een zwarte uitvoering. Wel wat duurder. Maar deze bookmarken we. Voorlopig maar eens met de huidige werken.
Anoniem
Op 16 januari 2010 02:14:42 schreef big bang:
Ja, die bedoelde ik.
@Free: die Graphit kan je op isomo plaat spuiten, maar droogt dat netjes op zodat je ICs achteraf niet vol hangen?Nog ene: het gaat misschien met een spuitbus nickel screening ook, waar ze de binnenkant van behuizingen geleidend mee maken (afscherming)
- - big bang - -
Geen optimale oplossing. In zoverre de Nikkellaag wel geleidt natuurlijk.
Als je geen speciale screeningverf; maar gewone neemt, krijg je wel een mooi glanzend metaaloppervlak, maar waarvan de deeltjes onderling geisoleerd zijn door bindmiddel.
Indien wel,...
Een plotse indirecte ontlading door een metalen oppervlak is voldoende om gevoelige componenten te beschadigen.
De ontlading hoeft daarvoor niet door de component zelf te gaan.
De zeer scherpe ontladingspiek genereert immers een sterk e-veld.
Dus laag conductief materiaal heeft de voorkeur.
Eigenlijk moet er niet echt geleiding zijn, Een houten kistje laadt niet statisch op, maar geleidt niet meetbaar als het hout droog is..
Bedenk wel het volgende:
Die kisten uit absorberend materiaal zijn bedoeld om de inhoud te beschermen tijdens transport. Thuis, in je labo of werkplaats,
heb je een gans andere situatie. Daar ben jij het die opgeladen kunt zijn. en je opent de box en neemt een component.
Dat vergt een iets andere aanpak.
Op 23 januari 2010 18:07:24 schreef jojo:
Dat ziet er inderdaad veiliger uit. Mocht het transparante deksel minder geleiden is er ook nog een zwarte uitvoering. Wel wat duurder.
Juist goedkoper
Op 24 januari 2010 19:20:58 schreef JuuL:
[...]Juist goedkoper
??? 100 doosjes voor €60
versus 50 voor €16
O ik dacht dat je de transparante van die site bedoelde, ze hebben meer soorten. Ok, snap je!
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 24 januari 2010 18:26:38 schreef grotedikken:
[...]
Geen optimale oplossing. In zoverre de Nikkellaag wel geleidt natuurlijk.
Als je geen speciale screeningverf; maar gewone neemt, krijg je wel een mooi glanzend metaaloppervlak, maar waarvan de deeltjes onderling geisoleerd zijn door bindmiddel.
Klopt GD, en ook nu ik de prijs zie van zo'n busje Nickelscreening, voor die prijs heb je natuurlijk ook de voor het doel bestemde bakjes of Cmos schuim.
Op 24 januari 2010 18:26:38 schreef grotedikken:
[...]
.... Thuis, in je labo of werkplaats,
heb je een gans andere situatie. Daar ben jij het die opgeladen kunt zijn. en je opent de box en neemt een component.
Dat vergt een iets andere aanpak.
Ja, daarvoor zijn ook andere huplmiddelen noodzakelijk, ESD veilig materiaal zoals werkmatten, polsbanden, soft geaarde soldeerstations, dissipatieve kuismiddelen e.d.
- - big bang - -