Nog even een laatste meting gedaan, nu met de krokodilklemmen elk aan een kant van een doosje geklemd. Hij loopt gestaag af. De halveringstijd is nu c.a. 100 seconden. Wat overeen zou moeten komen met 1.5E12 Ohm van wand tot wand.
Het dekseltje geleid overigens niet.

Ik denk dat de componentjes wel iets veiliger in deze opslag zijn, maar ik laat ze maar waar mogelijk toch maar in hun stripjes zitten. De doosjes zijn toch al ietsjes groter dan ik had verwacht, dus die ruimte kan van pas komen.

Jojo: zo maar een idee, ik heb me er niet in verdiept.

De componenten gaan kapot van een snelle statische ontlading door het component, dacht ik. Nu kun je dus zorgen dat het component afgeschermd wordt (het gemetaliseerde zakje) maar ook dat eventuele lading zich niet kan opbouwen doordat er een zekere lage geleiding is. Zoals met dat zwarte antistatische foam of zoals je ESD armband. De static kan weg, maar langzaam. Zou jou doosje zo'n functie hebben. De lading kan weg maar niet in een keer met de schade die dat oplevert.

Fred, dat is zeker wat er zou moeten gebeuren. Alleen de geleiding is een stuk lager dan ik zou verwachten.

Hier een overzicht van het materiaal wat ik onder de loep heb genomen. Enkele metingen zijn opnieuw gedaan en alles is op afstand van 1cm gemeten, tenzij anders aangegeven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/esdmateriaal.png

Wat verder nog opviel aan de metalized bag was dat de ontlading afnam bij een spanning van c.a. 2.6V. Mogelijk is er een soort barrière te nemen vergelijkbaar met de band gap bij halfgeleiders.
Dit kan echter geen verklaring zijn waarom de Fluke > 1 Tohm meet, want de SMD box ontlaadt geheel zonder dit effect. Misschien is de oude Fluke niet helemaal schoon meer en lekt er wat stroom in het meetcircuit.

Het beruchte burden voltage ?

Nah, burden voltage is de spanning die je kwijt bent over je stroom shunt.

En die hoogspannings opmerking die ik boven plaatste was geen geintje, met een paar kV kun je naar die raster zakjes bijvoorbeeld vonken trekken.

Een megger is misschien een betere meet methode ( en dan het liefst op 1kV )

Een Megger is leuk voor lekken te vinden voor 230V AC. Maar als mijn arme halfgeleiders eerst tientallen volts of meer moeten opbouwen eer de ESD protectie gaat werken is het al gedaan vrees ik.
Die 2.6V lijkt me nog wel acceptabel.

Als ik het goed heb dan ligt de weerstand van die ESD boxjes toch veels te hoog? Nog hoger dan de isolatie van je krokodillensnoer, het lijkt wel een gewone isolator?

Dat is iets te kort door de bocht. De meeste materialen zijn op 1cm afstand gemeten. Maar de isolatie van dat krokodillensnoertje is denk ik nog geen 0.5mm dik. Verder is het een gebruikt snoertje en kan er dus wat vuil/vet over de hele lengte aanwezig zijn.

Maar zo goed geleidend als in een stukje stripje van een reel-verpakking voor smd componenten is het doosje zeker niet. Het ligt ongeveer op het niveau van een gemetalliseerd zakje. Alleen heeft zo een zakje dan weer een verborgen geleidende laag die een goede shield is. En dat verwacht ik niet bij de opbergdoosjes. Althans, ik kan het niet ontdekken.

Verder zijn de dekseltjes niet geleidend. Mogelijk is het non-static, in de zin dat het niet snel lading opwekt als er wat langs wrijft. Maar ook dat is niet bewezen.

Het lijkt me dus niet optimaal om zeer gevoelige componenten uit de fabrieksverpakking te halen en zo op te bergen. Wel kun je zeggen dat het op het zwarte deel geen lading langdurig lokaal zal kunnen blijven staan. Pak je het dus beet voor het openen, of zet je het op een antistatische werkmat, dan zul je geleidelijk op hetzelfde potentiaal met de componenten komen te staan.
Maar breng je sterke velden in de buurt van de componenten (plakbandje lostrekken, papiertje of transparantje optillen) dan dringt dat volgens mij tijdelijk nog goed door tot in de box.

Kortom het is beter dan niks, maar niet de ultieme veiligheid die je zou wensen.

Je zou eens kunnen testen of iets zoals EMI 35 of GRAPHIT 33 van Kontactchemie de eigenschappen van die doosjes kunnen verbeteren.

Hier staan ze tussen.
http://www.crcind.com/csp/web/functdisp.csp?lng=3&country=BE&b…

Pak dan die anti static bus.
Bedankt voor de testen Jojo.

Op 9 januari 2010 18:56:24 schreef jojo:
... zit geleidend materiaal toch wel onder de 1 TOhm (per meter?). Nu heeft mijn oude Fluke een standje 200nS met als laagste uitslag iets onder de 1n Siemens, wat met 1 TOhm overeenkomt. Maar ik zie daar geen uitslag als ik de probe punten een mm of zo van elkaar tegen tegen de wand van een SMD doosje druk. Nu heb ik dat standje nog nooit eerder uitgeprobeerd en is het een 2ehandsje, maar toch.

Ik kan me vergissen, maar 1nSiemens komt overeen met 1GΩ,
1nS=> 1*10exp-9 en het omgekeerde ervan is 1*10exp9 dus GΩ, 1 TΩ zit nog een factor 1000 hoger.

- - big bang - -

Ach, je hebt gelijk. Je kunt wel nagaan dat ik bezig ben in een range waar ik niet vaak kom ;-)
Gelukkig heb ik in de tabel xx E9 neergezet. Dat klopt dan weer wel. De Fluke is dus misschien nog wel in orde. Ik zal eens kijken of ik nog wat 10M weerstandjes heb om in serie te zetten.

Nog even een kleine toevoeging aan de experimenten. Bij het opruimen kwam ik nog wat roze zakjes tegen. Eentje had als opdruk "dissipative". Dat bleek ook zo te zijn: 60E9 (60 GOhm als ik het nu goed heb...). De roze zakjes van mijn favoriete leveranciers zijn gelukkig redelijk vergelijkbaar. Andere geleiden weer helemaal niet.

[Bericht gewijzigd door jojo op (11%)]

Ja, de dissipatieve vereffenen lading, maar geleiden in de regel zo goed als niet, daar waar andere een wel geleiden.
Zet maar eens de meetpunten van een ohm multimeter op een stuk CMOS schuim, daarvan ligt de weerstand niet zo hoog.

- - big bang - -

graphit van kontact chemie werkt heeeeel goed.

big bang, je bedoelt dat zwarte schuim waar DIP ic's in geprikt worden? Dat staat al in de tabel. Mijn meeste schuimpjes zaten rond de 10K (1cm).

Ik zal verder mijn ogen eens open houden voor zo'n spuitbus Graphit.

Ja, die bedoelde ik.
@Free: die Graphit kan je op isomo plaat spuiten, maar droogt dat netjes op zodat je ICs achteraf niet vol hangen?

Nog ene: het gaat misschien met een spuitbus nickel screening ook, waar ze de binnenkant van behuizingen geleidend mee maken (afscherming)

- - big bang - -

Jojo ik heb de ESD smd boxjes ook binnen. Ze zien er stevig uit. Zwakste punt lijkt het scharniertje van de klepjes maar ik denk dat die zich wel aardig goed houden.

Verder zijn de dekseltjes niet geleidend. Mogelijk is het non-static, in de zin dat het niet snel lading opwekt als er wat langs wrijft. Maar ook dat is niet bewezen.

Ik heb niet kunnen testen met meetapparatuur. Maar als je ze over je haren wrijft (deksel/onderkant, merk geen verschil, misschien omdat ze nog geladen waren) en ze dan bij je arm houdt merk je dat ze heel licht statisch zijn. Vergeleken met het plastic van de aldi bakjes een enorm verschil. Maar dit gaat dan over de lading aan de buitenkant. Ik denk dat je ze als dissipative moet zien.

Op 18 januari 2010 12:25:25 schreef JuuL:Ik denk dat je ze als dissipative moet zien.

Ik betwijfel het.
Na een half uur was de gate nog niet ontladen. Om te zien of ik geen lekstroom had in omgegekeerde richting (gate loopt vol), had ik ook nog na laden de voeding 5V omhoog gegooid. Bij lek in die richting zou de gatespanning dan moeten toenemen. Dat gebeurde ook niet.
Dus hooguit geleidt het klepje precies zo veel als mijn meetsysteem lekt. En dat is naar inschatting een factor 10 hoger dan de geleiding van de doosjes zelf met 180E9. Dat zou ik toch echt niet dissipatief meer noemen.

Jojo ik heb betere gevonden:
http://www.mercateo.com/p/283-5100%282e%29873/SMD_Klappbox_Maeuseklo_1…

Typischer Oberflächenwiderstand: RS = 10^4-10^5 Ohm

€60 voor 100 stuks incl verzenden.

En zo vind je nog meer als je op SMD-klappbox zoekt.

Dat ziet er inderdaad veiliger uit. Mocht het transparante deksel minder geleiden is er ook nog een zwarte uitvoering. Wel wat duurder. Maar deze bookmarken we. Voorlopig maar eens met de huidige werken.

Op 16 januari 2010 02:14:42 schreef big bang:
Ja, die bedoelde ik.
@Free: die Graphit kan je op isomo plaat spuiten, maar droogt dat netjes op zodat je ICs achteraf niet vol hangen?

Nog ene: het gaat misschien met een spuitbus nickel screening ook, waar ze de binnenkant van behuizingen geleidend mee maken (afscherming)

- - big bang - -

Geen optimale oplossing. In zoverre de Nikkellaag wel geleidt natuurlijk.
Als je geen speciale screeningverf; maar gewone neemt, krijg je wel een mooi glanzend metaaloppervlak, maar waarvan de deeltjes onderling geisoleerd zijn door bindmiddel.
Indien wel,...
Een plotse indirecte ontlading door een metalen oppervlak is voldoende om gevoelige componenten te beschadigen.
De ontlading hoeft daarvoor niet door de component zelf te gaan.
De zeer scherpe ontladingspiek genereert immers een sterk e-veld.
Dus laag conductief materiaal heeft de voorkeur.

Eigenlijk moet er niet echt geleiding zijn, Een houten kistje laadt niet statisch op, maar geleidt niet meetbaar als het hout droog is..

Bedenk wel het volgende:

Die kisten uit absorberend materiaal zijn bedoeld om de inhoud te beschermen tijdens transport. Thuis, in je labo of werkplaats,
heb je een gans andere situatie. Daar ben jij het die opgeladen kunt zijn. en je opent de box en neemt een component.
Dat vergt een iets andere aanpak.

Op 23 januari 2010 18:07:24 schreef jojo:
Dat ziet er inderdaad veiliger uit. Mocht het transparante deksel minder geleiden is er ook nog een zwarte uitvoering. Wel wat duurder.

Juist goedkoper ;)

Op 24 januari 2010 19:20:58 schreef JuuL:
[...]Juist goedkoper ;)

??? 100 doosjes voor €60
versus 50 voor €16

O ik dacht dat je de transparante van die site bedoelde, ze hebben meer soorten. Ok, snap je!

Op 24 januari 2010 18:26:38 schreef grotedikken:
[...]
Geen optimale oplossing. In zoverre de Nikkellaag wel geleidt natuurlijk.
Als je geen speciale screeningverf; maar gewone neemt, krijg je wel een mooi glanzend metaaloppervlak, maar waarvan de deeltjes onderling geisoleerd zijn door bindmiddel.

Klopt GD, en ook nu ik de prijs zie van zo'n busje Nickelscreening, voor die prijs heb je natuurlijk ook de voor het doel bestemde bakjes of Cmos schuim.

Op 24 januari 2010 18:26:38 schreef grotedikken:
[...]
.... Thuis, in je labo of werkplaats,
heb je een gans andere situatie. Daar ben jij het die opgeladen kunt zijn. en je opent de box en neemt een component.
Dat vergt een iets andere aanpak.

Ja, daarvoor zijn ook andere huplmiddelen noodzakelijk, ESD veilig materiaal zoals werkmatten, polsbanden, soft geaarde soldeerstations, dissipatieve kuismiddelen e.d.

- - big bang - -