Hallo,
Ik heb een cassettedeck in gebruik uit de jaren 70 (Kenwood KX-620) welke prima afspeelt en opneemt. Alleen het wissen van de cassette gaat niet goed, Als ik over een oude opname heen opneem, dan komt het linkerkanaal van de oude opnamen er doorheen (alleen het linkerkanaal, rechts wordt wel goed gewist). Als ik stilte opneem over een oude opname, en ik speel hem af valt het op dat de oude opname niet telkens even hard erdoorheen komt. Het word elke seconde even iets harder en daarna weer zachter. Waar ligt dit aan en hoe is het te verhelpen?
Mvg, Ramon
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
even met een katoenen lap schoonmaken of wattenstaafje en het kan zijn dat de band niet goed erlangs loopt .
Wat testman zegt. Alle dingen die in contact komen met de band (behalve de rubber rol bij de capstan) poetsen met een wattenstaafje met alcohol/ipa totdat er geen vuil meer afkomt. Verder is het mogelijk dat de wiskop scheef staat.
Als de casettes zijn opgenomen met een ander cassettedeck, kan het ook zijn dat de opnamekop van dat deck scheef stond. De koppen staan dan scheef tegenover elkaar.
Ten slotte wist een casettedeck dat alleen voor ferrocasettes geschikt is geen Cr02 of metal casettes.
Dat laatste lijkt me niet echt relevant:
Op 15 januari 2010 17:47:15 schreef Tha Ra:
Als ik over een oude opname heen opneem, dan komt het linkerkanaal van de oude opnamen er doorheen (alleen het linkerkanaal, rechts wordt wel goed gewist).
Dat kan slijtage, vervuiling, slechte geleiding, scheef staande kop ed zijn.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
M'n collega donderde laatst een uitstekend cassettedeck in de vuilcontainer op het werk. Ik had zelf nog een (ongebruikt) uitstekend cassettedeck staan hier thuis, dus ik heb maar niet gekeken toen hij hem erin kieperde (dan gris ik dat TOCH mee naar huis), maar achteraf misschien wel moeten doen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je, als het herstel erg moeizaam gaat, natuurlijk ook naar een mooie (gratis) 2e hands kunt uitkijken.
testman
heb gister een akai deck gehad en daar zaten beide capstanrollen van vast op de as door reactie van het vet op alu en ijzer .en eer je dat gevonden hebt als de klacht een niet sluitende klep is ...
dat probleem met de wiskop kan ook komen door magnetische koppen of een slechte elco in het signaal pad .
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Lijkt er op dat er een kuiltje in het bovenste gedeelte van de wiskop is ingesleten (linker wiskop kanaal).
Hierdoor kan de band niet meer voldoende tegen de bovenste helft worden gedrukt en vermindert de mate van wissen van het linker kanaal.
Oorzaak kan een ingesleten of vervuilde bandgeleiding zijn waarbij tevens de band enigszins van positie veranderd tov het linker geluidsspoor waardoor er een klein randje aan de bovenzijde van de band niet gewist wordt.(is bij het linker kanaal het meest kritisch in de meeste gevallen althans)
Ook even nagaan of er band aandrukviltjes zijn die zwaar vervuild zijn of harde plekken vertonen.
[Bericht gewijzigd door McDuff op (22%)]
Ik zie helemaal geen viltjes zitten, zijn koppen universeel zodat ik er gewoon een andere in kan stoppen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]
joopv
Golden Member
Bij een cassette zitten de aandrukviltjes in de cassette, niet in het apparaat.
Een anders aandachtspunt is de band in de cassette. Veel van die cassette's zijn nu zo oud dat de band gaat "poederen". Het mengsel van ijzeroxyde en bindmiddel wat op de kunstof drager zit begint dan los te laten. Het resultaat is dat de koppen zeer snel vuil worden als je zo'n cassette laat lopen.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Sorry, vergeet het maar van die viltjes, die zitten in de cassette zelf, heb mij vergist.
Je kunt niet zomaar een willekeurige wiskop plaatsen: er kunnen zowel mechanisch als electrisch verschillen in zitten.
Edit: was effe te laat maar joopv heeft hier ook een punt voor wat betreft oudere cassettebanden die kunnen idd sterk vervuilen door verpoedering van de magnetische laag.
[Bericht gewijzigd door McDuff op (29%)]
Op 16 januari 2010 13:41:25 schreef joopv:
Een anders aandachtspunt is de band in de cassette. Veel van die cassette's zijn nu zo oud dat de band gaat "poederen". Het mengsel van ijzeroxyde en bindmiddel wat op de kunstof drager zit begint dan los te laten. Het resultaat is dat de koppen zeer snel vuil worden als je zo'n cassette laat lopen.
De cassettes heb ik vorige week bij de media markt gehaald dus daar zal het niet aan liggen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 16 januari 2010 13:43:50 schreef McDuff:
Sorry, vergeet het maar van die viltjes, die zitten in de cassette zelf, heb mij vergist.
Met een open-reel recorder.
Ik heb nog eentje staan met ingesleten wiskop én ingesleten geluidskop. Zonde want deze is mechanisch nog 100%.
Op 16 januari 2010 16:31:19 schreef Jochem:
Verkopen ze dat nog ja? (Nee, ik probeer niet lollig te zijn, zou het gewoon nooit gedacht hebben!)
Zelf al 10 jaar niet meer gekocht maar ze zijn idd nog steeds normaal verkrijgbaar.
McDuff
@Henri S: heb bij een heel erg oude stereo open reel de koppen nog wel eens vlak kunnen krijgen met polijstpapier.
Dat kwam omdat de luchtspleet vrij diep doorliep.
Nagepolijst met heel fijn polijstmiddel en goed gereinigd.
Het was monnikenwerk maar de machine gaf weer goed geluid bij zowel opname als weergave. (Uiteraard voor zolang de luchtspleet nog meekon)
Hoefde zelfs de bias niet terug te nemen ivm kopspleetverzadiging.
Deze methode kun je bij een cassetterecorder echter wel vergeten.
Groeten,
Mac.
testman
mc's zijn er nog idd , ik zag onlangs een winkel die nog dcc verkocht . was wel een winkeldochter aan de verpakking te zien .
joopv
Golden Member
Als die cassettes al 10 of 15 jaar op voorraad gelegen hebben en/of in een omgeving met hoge temperaturen kunnen ze best al meteen uit de verpakking aan het poederen zijn. Ik denk dat de doorloop van cassettes zeer laag is tegenwoordig.
Dat is snel genoeg te zien:als je de koppen schoongemaakt hebt met een wattenstaafje met 96% alcohol, vervolgens zo'n nieuwe cassette een keen afgespeeld (niet gespoeld) hebt en dan nogmaals schoonmaken.
Zijn de koppen dan weer vuil dan heb je te maken met een poederende band.