Ik heb een situatier waar een 3 deurs horeca koeling op de zelfde groep als de audio installatie zit (helaas). Als de koeling aan of uit spring dan PANG (hoor je het op de audio).

nu heb ik tijdelijk de versterker op een andere groep gezet en het is minder maar je hoort het nog.

Nu zou ik graag wel die groep gebruiken omdat alles vrij zwaar belast is behalve die met de koeling erop. Hoe voorkom ik de storing.

zou zoiets werken?
http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/power-line-emi-filter-224751.jpg

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (30%)]

dat werkt wel ,maar het is beter om het probleem bij de bron weg te halen en een mkt tussen de thermostaat van de koeler te zetten , omdat er wel meer op kan gaan storen als alleen de audio . ( kassa en computers )

Nee.

Asymetrische consumenten audioverbindingen zijn prima geschikt voor wat de naam doet vermoeden ;) Pas eerst normale audioverbindingen toe (of haal in ieder geval de ergste gnd problemen er uit met isolaters oid) en kijk daarna pas verder.
Mocht je iets aan de thermostaat willen doen, een gewone snubber over de contacten zal meer helpen dan een netfilter voor HF..

[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]

probeer eens of het weg is als de tuner geen antennekabel erin heeft zitten , deze vangt ook storing op als de kabel oud en slecht afgeschermd is .

Dat is mogelijk. Veel vaker echter ontstaat er via de CAI-aarding een groundloop via de tuner naar iets met randaarde (een PC of eindtrap of wat ook)

Een remedie kan dan zijn daar een mantelstroomfiltertje tussen te zetten. Het is allemaal symptoombestrijding, maar ik begrijp ook dat men wat moet.. :)

Op 17 januari 2010 18:32:10 schreef testman:
dat werkt wel ,maar het is beter om het probleem bij de bron weg te halen en een mkt tussen de thermostaat van de koeler te zetten ,

Altijd MKP gebruiken, en opzich zou dit niet hoeven, de fout zit in een aardlus.

Je gaat ook niet elke lichtschakelaar ontstoren, en wat doe je met al die brommers die langsrijden? ;) Allemaal problemen die krijgt bij een aardlus.

een aardlus geeft ook brom dan , de oplossing is om de mantel van de antenne kabel los van de tuner te houden en alleen de binnenader te gebruiken . heb dit ook met mijn tv/radio in de huiskamer ivm brom .

en als het een barmuziekpc is hangt deze aan aarde via de pc zelf .

@aart het zijn 2 actieve dap k115 luidsprekers gebalanceerd aangesloten rechtstreeks op het mengpaneel (jb-systems control 5.2)

het is geen brom maar alleen bij aan en uitspringen van de koeling. gezien de koeling nog in garantie is wil ik daar niet aan sleutelen.

het is volgens mij geen aardlus, althans ik kan niet zien hoe.

alle apparaten pc / mixer/ koeling / luidsprekers zijn geaard. eerst zaten pc, luidsprekers en koeling op een groep (mengpaneel op een andere). nu koeling en het mengpaneel.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (21%)]

Je weet zeker dat het de verbinding tussen de speakers en de mixer is, dus het is er ook met de master dicht ? - Mogelijk is het dan een pin 1 fout in een van de apparaten.
Dat komt helaas voor. Check voor alle zekerheid ook de kabels even.

Je kunt het testen met een kabel met enkel pin 1 aangesloten (en 2&3 even kortgesloten met 1k aan de male (luidspreker) kant, open aan de andere) Als het er dan nog steeds is dan is het een pin 1 probleem in de luidspreker. De andere kant is lastiger te testen. Zie onderstaande gelinkte PDF.

Is het er dan niet meer dan is er iets anders, misschien is de CMRR van de verbinding wat teleurstellend oid.

ik zal van de week eens wat uitgebreider testen.

ik vermoed sterk dat de pang niet door de audio maar door de voedingsstekkers binnen komt

Dat is heel simpel te testen. Dan moet het er nog zijn met alle audiokabels er uit.
Zoiets is vrij zeldzaam.

Zie voor meer informatie het standaardwerk over audioverbindingen: http://jensentransformers.com/an/generic%20seminar.pdf

[edit]
Ik zie trouwens nu dat ik de testmethodiek nogal slecht beschreven heb. Mijn excuses, ik edit het hierboven even weg, zie de PDF pagina 22 en verder :)

@Jan Klaasen: Je zegt dat de LS gebalanceerd zijn aangesloten, dat is op zich prima, maar is dat met een twee aderige kabel, of met twee aderige kabel met afscherming?
Wat meestal fout gaat is dat die afscherming aan alle twee de kanten is aangesloten, en dan krijg je alsnog een vette aardlus.
Het is het kijken/zoeken waard denk ik, groet Hans.

Ik heb zelf de K112 en deze zitten met de voeding best goed in elkaar.

Ik verdenk de JB-systems van het probleem, haal de stekker uit het contact en kijk of het beter is.

Dan zou ik die net-filter proberen.

@ H-lab; Een vette aardlus vind ik wel een zeer vergaande uitspaak.

Zie pagina 27 pdf voor een beschouwing over dit onderwerp. In de praktijk zit het shield volgens mijn inschatting in 90% + van de gevallen hard aangesloten (dus zonder C'tje) en dat geeft bij mijn weten niet opvallend veel problemen. De interferentie die u bedoeld heeft met een aardlus, als in een gedeelde impedantie, ook niets van doen en ontstaat door asymetrie van de kabel.
Of er is sprake een pin-1 fout, natuurlijk.. Maar daar gaat de discussie over het al dan niet hard aansluiten van het shield aan ingangen niet over.

Zowiezo zou dit het eerste echte praktijkprobleem met sy verbindingen zijn dat ik in twaalf jaar tegenkom, ik heb er wel eens een geconstateerd maar dat leidde niet tot grote problemen. Dat betrof overigens C-merk (Numark als ik mij goed herinner) mixertjes met een pin-1 fout.

Dat komt mogelijk ook door het soort audio waar ik mij mee bezighoud, dat is PA op de vereniging en consumentenapparatuur op mijn werk, maar beide vrij goed. Daarbij stelt men de eisen toch wat lager als in een moderne studio. Als het maar niet hoorbaar bromt of knalt is het goed ;)

hlab bedoelt de audiokabel die via massa aan aarde hangt van de actieve boxen en de andere kant weer aan de aarde van het mengpaneel via de mantel van de xlr /cinch en dan krijg je wel een aardlus , dit is te testen door een van de 2 op een ongeaarde stekkerblok te steken .

Ik begrijp jullie niet.
We hebben het hier over een stel gewone volledig symmetrsiche verbindingen (over XLR's) toch ?
Hoe wil je dan ooit een aardlus krijgen ?

Lees astublieft de relevante delen van de PDF, het onderwerp is al niet triviaal, een extra spraakverwarring helpt niet.

[Bericht gewijzigd door Aart op (41%)]

Ik ben van mening dat een tik van een koelkast als een spike op het net word gezet. De aarde lus die er zou zijn vangt geen tik van de schakelaar op om het dan om te zetten in een signaal naar de speakers.

Daar aarde van de signaal kabels worden als het goed is met een laagohmige weerstand naar massa geleid, waarbij de aarde van het net het de overhand heeft.

Ook nog eens een gebalanceerde verbinding.

Dus ik verdenkt de bron (mixer) die via de voeding de tik doorgeeft in het audio bereik.

Na een nachtje slapen verdenk ik ook de mixer en of de computer..
voor de duidelijkheid:

situatie 1:
groep 1
-koeling
-2 x actieve luidspreker
-muziek computer

groep 2
-mengpaneel
-dvd speler e.d.
-lampen, stukje keuken en van alles en nog wat

bij aanspringen koeling grote pang, bij uit ook

Situatie 2:
Groep 1
-koeling
-mengpaneel
-dvd speler e.d.

groep 2
-luidsprekers
-computer
-lampen, stukje keuken en van alles en nog wat

bij aanspringen kleine pang, bij uit ook.

het wisselen van groep was een snelle test of het werkte. uit eindelijk komt alleen de computer op een andere groep als de rest. Welke groep dat word kan nog verwisselt worden.

Waarom niet gewoon alles op één groep ?

De verbindingen tussen PC en mixer zijn asymetrisch, dus je hebt daar een gewone GND loop tussen PC en mixer, of als zijn PE niet aangesloten is door naar de luidsprekers. Hoe kleiner die is hoe beter, in het algemeen. Alleen de luidsprekers zijn met een normale verbinding aangesloten en zouden eventueel op een andere groep kunnen.

Maar het ik begreep dat het probleem tussen mixer en luidsprekers zat ? Test systematisch.

Vandaag even mogen spelen.

in de verbinding tussen mixer en luissprekers zat de mantel aan pin 1 en de connector mantel aan beide kanten. aan een kant deze verbinding los gehaald en probleem verholpen.

waarom niet op 1 groep: nu is het nog tijdelijk. uiteindelijk komt alles op 1 groep behalve de pc. 1 groep word afgeschakeld, behalve de pc (deze moet in gracefull shutdown).

Het was dan wel geen "vette" aardlus, maar het leek er wel op.
Ik ben hier in het verleden ook vaak tegenaan gelopen bij de studio bouw van de ziekenomroep, daar moesten we ook bijna alles sym. verbinden met elkaar.
Dit kwam door de storing van het zusteroproepsysteem, en we hadden verbindigen door heel het huis, soms wel over meer dan 100 meter.
Door de kabelgoten in de kelder, samen met de nodige andere kabels, en geen storing.
Gr. Hans.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]

Op 20 januari 2010 00:12:29 schreef Jan klaasen:
Vandaag even mogen spelen.

in de verbinding tussen mixer en luissprekers zat de mantel aan pin 1 en de connector mantel aan beide kanten. aan een kant deze verbinding los gehaald en probleem verholpen.

Ahh, dap of goedkope kabels?

De aarde van de mantel wil ik nooit via het chasis van de mixer hebben, dan heb je een harde loop. Maar nooit gedacht dat een tik in de koelkast dat kan aanspreken.

Bij goede spullen wordt de mantel met een 10ohm weerstand aan massa gehangen zonder problemen. Bij (oudere) DAP kabels zit er een kleine verbinding tussen 1 en behuizing wat helemaal niet wenselijk is.

dit betrof twee goedkope kabels...... ik vergeleek het met een andere, toevallig wel een dap, en daar zat hij gewoon los.

Oftewel, dit probleem trad nog steeds op met de master-schuif dicht? Ben het wel met Aart eens: systematisch werken om een oplossing te zoeken, dan had je over die hele PC nog niet na hoeven denken.

tja.. men nam het niet helemaal in dank af dat systematisch zoeken. ten tweede de koeling wilde ook niet op commando aan of uit.

maar met master dicht en geen ingangen aan gesloten was het aanwezig